• Avel
  • Trådstartare Trådstartare nixa 324
  • Startdatum Startdatum
Sv: araber

Anglon däremot är ju en korsningsras, som helt enkelt består av korsningar av arabiska och engelskt fullblod. Där finns nog procentsatser som avgör vad som är en "äkta" anglo, dvs den måste ha si och så många procent arabblod, om jag inte minns helt fel?

Ja det stämmer, för att räknas som helt renrasig får inget annat blod än arab och eng fullblod finnas i hästen, dvs härstamningen får bara bestå av araber, fullblod eller anglos.

Om hästen består av blod enligt ovan hamnar den i Sektion I, sen finns det två indelningar i Sektion I som avgörs av andelen arabblod.
AA är den "finaste" delen och betyder AngloArab, för att vara berättigad till den delen måste hästen ha minst 25% arabblod. Har den mindre hamnar den i AC delen som står för AngloComplement.

Dock kan man fortfarande ha en angloarab med inslag av annan ras, den/de andra raserna får dock högst vara 1/16del och får inte bestå av kallblod, ponny ras eller nåt okänt. Dessa hästar hamnar i Sektion II.

Sista registret, Sektion III innehåller hästar som innehåller med än 1/16del annan ras men max 50%, resterande 50% ska vara anglos.

Övriga anglo-korsningar registreras ej av SAAF vad jag fattat det som..

Så om man (helt hypotetiskt) har ett renrasigt engelskt fullblodssto som man betäcker med en renrasig arabhingst av något slag (inte angloarab då) så får man en angloarab av 50%-50%? Betyder det att det är den absolut "finaste" sorten av angloarab? Och det är alltså en renrasig angloarab?

En annan fråga oxå....efter vad jag förstått, så får de engelska fullbloden bara avlas på genom naturlig betäckning?
Gäller det araber med då?

Det stämmer att det inte är tillåtet med semin inom fullblods aveln. Men får inte registrerar en häst avlade via semin eller ET i GSB.

Vad gäller araber så får man registrera avkommorna men jag har för mig att en hingst inte får betäcka naturligt och finnas på semin samtidigt utan antingen anbart semin alt naturligt + frys sperma. Dock är jag inte så insatt i arabvärlden. :)

Så om man (helt hypotetiskt) har ett renrasigt engelskt fullblodssto som man betäcker med en renrasig arabhingst av något slag (inte angloarab då) så får man en angloarab av 50%-50%? Betyder det att det är den absolut "finaste" sorten av angloarab? Och det är alltså en renrasig angloarab?

En 50/50 arab/fullblod blir en AA alltså det "finaste" eller hur man ska uttrycka det.
Du kan ju även betäcka ditt hypotetiska fullblodssto med en anglo hingst som själv är 50/50 och ändå få en AA avkomma.
Båda blir alltså renrasiga.
Om du istället betäcker ditt hypotetiska fullblodssto med en anglo hingst som själv har 25% arabblod blir avkomman fortfarande renrasig men blir en AC pga att andelen arabblod blir för låg.

Ha,ha jag får se vad jag ska betäcka mitt hypotetiska fullblod med ;)
Men visst borde avkomman från mitt hypotetiska sto och en angloarab ändå bli mer än 50/50? Borde väl vara 75% fullblod?
Eller tänker jag knasigt nu?

Det beror ju vilken hingst du ska använda.

Vill du ha en avkomma med 25% arab blod så finns Kilroy x som är 50/50 annars finns fina Business x som har dryga 25% arabblod i sig.
Hur många % arabblod avkomman får beror ju på hur många % hingsten har. Mamman har ju 0% och faderns delar du bara på 2 så får du fram den tilltänkta avkommans arab %
Hingstar finns på www.angloarab.se

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 823
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 689
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 805
Senast: Johanna1988
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 390
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka