Susan

Trådstartare
Har ingen aning om jag lägger tråden rätt. Men undrar - ni som har erfarenhet av både araber och andra raser - vad tycker ni är specifikt för araber i temperamentet?

Tror ni om man har Inschallah i stamtavlan på sitt halvblod att ett arabtemperament kan poppa upp?

Vill inte beskriva henne, - utan ni först - men pratade med en som hållit på med Araber hela sitt liv och har börjat fundera lite.

Mest är hon faktiskt lik en ridgeback om jag skall vara ärlig :D De är väldigt speciella hundar

Och Araber kan ju också vara speciella tänker jag

Sv: Araber?

Hej!

Det jag märkt hos de araber jag träffat är att de är väldigt arbetsvilliga, de vill vara till lags och de är mycket intelligenta. Sen har dom stora ögon och stora öron- vilket gör att de ser och hör saker jag själv inte alltid uppmärksammar. Ibland går arbetsviljan till överdrift och jag tror det är då de blir "arabiga" (dvs studsar på stället och blir rastlösa). Om man behandlar sin arab som vilken annan häst som helst är det ingen större skillnad, mer än den större känsligheten. Behandlar man en arab fel kan de pga känsligheten lättare bli fel och farligt- men oftast verkar de bara bli frustrerade och stressade.

Men det är min syn på dom och detta gäller nog egentligen inte ens alla araber jag träffat, då jag även träffat den "slöa" varianten som varit mer som ponnyer och stått ut med allt. Egentligen är de nog som hästar är mest, fast lite känsligare.

/lavinia, älskar sin arabfröken- fast hon inte gillar regn och har en mycket bestämd åsikt om allt! (man tar tex inte emot godis från främlingar!).

Jag har ett arabsto,en vallack och ett arabkorsningsföl på 13 veckor.
Mina hästar är otroligt arbetsvilliga,lugna,allerta när man ber dom om det, mkt stabilt psyke, blir förtvilade om de gör fel och inte förstår vad det är man ber dom om och då försöker de göra rätt, barnvänliga (mitt minsta barn på 3 år kan hämta dom själv i hagen). Araben är en häst som väldigt lätt blir personlig, blir du vän med araben så kan dom gå genom eld för dej. Mina är lite som hundar,de följer mej lösa överallt, stannar där jag ställer dom och flyttar inte förrän jag säger till. Kan tex ställa två av dom lösa i stallgången och sedan gå in i huste på toaletten,de flyttar inte en hov. Men jag tror även att alla människor inte är lämpade att ha en arab,man måste förstå dom och dess känslighet som oftast många ger slutsattsen är stressade vilket dom säkerligen kan bli om dom blir felhanterade.

Här är en film då mitt arab/quarterföl binds upp för första gången i stallgången med två rep,min sambo som rider stoet i grimma och grimskaft och hon är så försiktig att hon knappt vågar gå framåt, sedan min äldsta son på 7 år som leder vallacken.
http://www.youtube.com/watch?v=Gs0qENqjAMY

Senast ändrad av en moderator:

CindyLou, vilka underbara fina hästar du har. Fölungen är ju så söt och verkar ha ett toppen psyke. Arabstoet och valacken du har vem är dom efter?
Till TS, jag har 1 arab plus en arabkorsning. Helt underbara hästar att jobba med. Känsliga och gör allt du ber om. Hanterar du araben rätt så har du en vän för livet. Däremot så tror jag om du hanterar den fel så är det lättare att förstöra en arab pga dess känslighet.

tack! Stoet är e. Kaiser ue Alt och vallacken är efter. Firitzio S.A

De araber jag har mött har varit underbara känsliga individer. Alerta uppmärksamma vakna och arbetsvilliga. De har sökt kontakt med människor och försökt göra rätt. Tillsammans med barn har de varit försiktiga och otroligt aktsamma, men endå krävt "sin" människa. Eftersom araben är så känslig så tror jag att i fel händer det kan vara lätt att förstöra förtroendet de har för människor. Med rätt hantering går de genom eld och vatten för sin människa.

Min enda erfarenhet av araber var ett arabsto som jag hade på helfoder för många år sedan (på 80-talet).
Det är nog den häst som har gjort mest avtryck i mitt hjärta under alla mina hästår :love:.
Hennes signum var:
Hon var lekfull, vi kunde springa omkring och jaga varandra, leka kurragömma osv, och hon tyckte det var skitkul.
Hon var en enmanshäst, eller åtminstone fåmanshäst
Hon var tittig och småstudsig ibland, men gick alltid dit jag ville hur läskigt hon än tyckte att det var.
Hon var ingen stjärna i varken dressyr eller hoppning, men det var inte jag heller, så hon hade säkert kunnat bli bättre.
Hon hade en ängels tålamod med mig, och lärde sig lätt småkonster som buga osv.

Jag ser dom som hästvärldens svar på bordercollie-hundar.

Galet arbetsvilliga och intelligenta, friska och supertrevliga men kräver en ägare som kan ta hand om kapaciteten på rätt sätt annars blir de hysteriska och knäppa. :p

Jag mötte en klok man en gång, och han sa till mig att han jämförde araber med italienare ;)

Det är vansinnigt trevliga hästar som är otroligt samarbetsvilliga. De har ett lite yvigare kroppsspråk som gör att många tror att de är extra "heta" eller svårare än andra. Med mina erfarenheter i bagaget skulle jag också vilja kalla dem mer "egenkära", de gör inte bara som du säger, du får faktiskt bevisa en eller ett par gånger först att du verkligen har koll på läget.
Mitt sto är en helt fantastisk tjej, men lite känsligare i typen. Reser jag bort några dagar matvägrar hon, när jag kommer hem kommer hon inte fram förrän efter ett par dagar men börjar äta igen. Misslyckas jag med något, t ex när vi tränar, ger en signal men menar något annat och rättar henne, stannar hon upp och rör sig inte ur fläcken förrän jag visar att jag har koll igen ;)

Jag har en arab nu och så länge jag har häst kommer jag alltid vilja ha en. Fantastiska hästar!

Jag ser dom som hästvärldens svar på bordercollie-hundar.

Galet arbetsvilliga och intelligenta, friska och supertrevliga men kräver en ägare som kan ta hand om kapaciteten på rätt sätt annars blir de hysteriska och knäppa. :p

Det var jättebra beskrivning tycker jag!

KL
Araber blir ju lite som man behandlar dom, om man uppfostrar och ger dom et bra aktiverande liv så är dom dom smartaste snällaste loyalaste arbetsvilligaste underbaraste hästarna liksom, men om man inte kan hantera känsliga hästar med mycket hjärna och hjärta så blir dom tyvärr ofta katastrofer på alla möjliga sätt.

Jag själv har haft 3 (plus föl) araber själv bland annat en fd. avelshingst, ett sto med föl och en unghäst så har haft "alla varianterna" så att säga, och dom har varit vldigt olika som personligeheter, en jättemjuk en dominant en cool och busig etc etc men det dom har haft i genemsamhet är att dom alla var coola i grunden, känsliga smarta och lättlärda.

Men generellt skulle jag väl beskriva känsligheten som arabers nummer ett drag så att säga, dom är känsliga, väldigt känsliga, men det betyder inte att den känsligheten måste bli en hispig svår känslighet -om man bara hanterar det rätt och är van vid sånna hästar så kan dom bli über coola läromästare och familjehästar, eller egentlgien vad som helst! :)
Jag brukar säga att araber avspeglar sina ägare ganska bra...hur dom är speglar hur dom är hanterade liksom. Så är det ju med alla hästar till viss del men med araber stämmer det väldigt mycket tycker jag

Min arab har nog ringat in det mesta.. Då hon inte mår riktigt bra, har haft det lite tufft tidigare efter ..lite eftersatt hästhållning, med sviter som överkänslig mage, stelhet och allehanda stress som är relaterat till det kroppsliga.

Hon har bitvis varit överkänslig, flippat totalt vid skoning, bentvätt, lastning (livsfara, har knycklat ihop ett släp och skadat sig själv en del) mörkrädd vid uteritt så hjärtat dunkat genom sadeln, kunnat stå helt lugnt men plötsligt kastat sig brutalt bakåt på gången. Överreagerat vid ridning med att hetsa och spänna emot. osv osv.. Hon rullade med ögonen vid krav, låste sig vid lätta övningar och tex longering var en uppvisning i hets och försök till sken på volt.. phu

Men NU! Kommer vi till det roliga! Hon tycks må bra nuförtiden, och är stencool! Lastas med en pekning mot transporten, skos utan krångel, är modig som ett lejon och vill verkligen visa mig sin värld! har öronen som låsta framåt, söker kontakt och ger sig in i utmaningar.
Stjärnögd liten häst som bjuder till allt hon kan och jobbar som bara den! Rolig att rida, inga som helst problem i denna värld.
Jag fick min drömhäst till slut! :love: Araber är häftiga djur, så mentalt starka och så fysiskt känsliga!

Jag har två arab ston. De är helt underbara!
Följer mig som hundar.
Mitt äldre sto kan jag lämna stående på gången helt lös medans jag går o hämtar sadel o träns. Hon är den sortens arab som beter sig som en 30 åring, tills man sitter upp :)

Men så har det inte alltid varit :)

När jag köpte henne så hade hon stått en lång tid och var alldeles förvildad!

Mitt andra sto är yngre samt lite mer "arabig".
Väldigt alert på vad som händer kring henne. Och händer det inget så "hittar hon på" saker. :)

Rider vi i skogen och bara lunkar på så får skogen plötsligt liv o alla troll är ute efter just henne.

Jag tolkar araber som tänkarhästar.

Jag hade en dobberman förut, och jag tycker de är väldigt lika till araben.
De måste få använda hjärnan och få nya utmaningar och tycker om att lära sig saker.

Min erfarenhet av araber(har haft de nu i snart 10 år) är att man som ledare måste vara uppfinningsrik, ha mkt humor, tonvis med tålamod och älska livet!!

De kan vara skeptiska till en ny ledare till en början, men när du fått bli deras vän, så har du en för livet!

Araber... Jag har fott upp ett 25 tal, agt sedan jag var 6 ar..da jag fick en 10 arig arabhingst (yep hingstar ar inte farliga..), och har en flck av 8 som ar over 25 som lever ut sitt liv i en jattehage hemma i usa...
Har i Sverige har jag for tillfallet en unghinst pa 2 och ett sto pa 4. Stoet hade gatt i flock och var i princip ohanterad nar hon forra sommaren blev satt pa en trailer och sant till Sverige. Nej hon var inte sammarbetsvillig och de fick "kora" henne in i trailern som en skott karra.. lol hon gick ed framben och hade baken upplyft.. Men Nu, ja trailers ar inte hennes favourite sak men hon lastar med mkt overtalning. Vi tranar sa fort som mojligt..Och da jag har sett hennes mamma mormor och aven farmor, och aven fader sidan i 3 generationer tillbaka, jag forstar henne. Underbara hastar som kraver mkt karlek och forstaelse.. Jag har funnit att om man forklarar for dem med rost och kroppssprak och far dem att forsta vad man vill att de skall gora, ja man kan fa dem att vanda sig in och ut or att gora ratt. Madeira ar lite "flippig", tappar hjarnan in emellan, men vill alltid gora ratt. Och igen, nar hon ar radd, att saga med rosten/kroppen att det ar ok och hon kan lita pa mig, det fungerar. Hon har kommit valdigt langt pa ett ar har.
Mirri, hingsten var knappt ett ar nar han klev av trailern. Visste inget och hade bara blivit lite tranad med ledning. Plocka upp fotter var nagot helt nytt. Men den hasten har det storsta tillit jag har sett. Sana enkla saker som att vanda nar man kommer in i hagen eller boxen for att ta av grimma, det tog 2 ganger sa hade han forstatt. Jag hade svarta pasar med span som stod pa garden som han var tvungen att passera, forsta gangen var det jatteskrammande, men han har sense att stanna och titta, sen ga fram och lukta och sen ar det ok. Jag vet inte vad jag gjorde egentligen men han har full tillit till mig, sager jag att det ar ok, da ar det ok i hans ogon ocksa.
Visst kan de spruta runt och vara silly emellan at men jag har funnit det ar mer nyfikenhet an radsla De stannar, tittar blaser och sen vill ga och kika pa vad det ar.. Araber har en fantastisk hjarna, och de som sager de ar knasiga (ok det finns example som ar..) forstar egentligen inte hur de fungerar. Och hasten i fraga kanner kanske att de har mer hjarna an personen. Det ar inte en hast for alla, och man kan inte "break" en arab. Jo man kan, men da forlorar man ocksa deras sjal..

Vi köpte ett 10-årigt arabsto förra sommaren. Det är vår första häst, första veckorna gick allt jättebra men sedan kom problemen. Hon börja hota oss när vi skulle hämta henne i hagen. Hon rusade mot oss med bakåtlickade öron och svängde om och hotade att sparka.. Vi bad då om hjälp av en annan tjej som har mer erfarenhet av hästar. Hon försökte med taktiken att ryta-skrika åt henne och slå till med grimskaftet, men allt blev bara värre vår häst hotade den tjejen tillochmed när hon skulle hämta sin egen häst. Stallägaren som vi har henne inhyrd hos tyckte att hon var så farlig att enda utvägen var slakt..Men jag vägrade att tro att det inte skulle gå att få ordning på henne. Jag tog då kontakt med en tjej som håller på med parelli(horsemanship) och vi började träna det på vår arab och då kom vändningen och nu funkar allt jättebra. Hon möter oss när vi kommer till hagen och följer gärna med oss. Jag tror att araber är mkt intelligenta och kräver rätt hantering annars blir de osäkra. Allt känns som en stor seger att vi har lyckats, jag vägrade att ge upp, med rätt hantering kan man lösa mkt. Nu har vi en helt underbar arab, det har varit jättetufft på vägen hit, eftersom hon är vår första häst..:banana:

Haha jag skulle vilja säga att halvblod är mer knepiga och svårhanterliga än araber.

Mina araber var hur lätthanterliga som helst. Jag brukade alltid få rida först eftersom alla halvblod bara fjantade sig och var rädda och vågade inte gå förbi. Otroligt lättlärda och väldigt trofasta, en vissling och de bröts sig ur flocken och kom i full galopp till mig.

Vid ridning var det bara lätt i handen som gällde och det är ju bara en fördel att slippa ett ton :D

Haha jag skulle vilja säga att halvblod är mer knepiga och svårhanterliga än araber.

Mina araber var hur lätthanterliga som helst. Jag brukade alltid få rida först eftersom alla halvblod bara fjantade sig och var rädda och vågade inte gå förbi. Otroligt lättlärda och väldigt trofasta, en vissling och de bröts sig ur flocken och kom i full galopp till mig.

Vid ridning var det bara lätt i handen som gällde och det är ju bara en fördel att slippa ett ton :D

:bow::bow::bow::bow::bow:

Jag har haft hand om allt från shettisar till fullblod och EN arab och jag måste säga att han nog är den som varit lättast att hantera.
Men de har sin berömda känslighet som vissa personer uppfattar som stirrighet - men det är bara människans egen stirrighet som avspeglar sig på hästen.
Vår var också som många skrivit typisk enmanshäst. Det var inte alls säkert att en viss person fick hoppa upp på honom, lasta eller någon annat. Men gudasnäll. Aldrig ens en tendens att sparkas eller bitas eller något annat som kunde skada en. Det fanns inte i hans värld att man kunde göra så.

Jag har haft ett arabsto och hon var nog den finaste hästen jag haft och jag känner igen så mycket som de andra har beskrivit om sina araber.
När jag först fick hem henne så började jag fundera över vad jag egentligen gett mig in i, hon brydde sig inte särskilt mycket om mig utan gjorde mest som jag sa för att hon skulle (en väldigt väluppfostrad häst). Men när vi väl blivit kompisar så var vi bästa kompisar. Hon hade gått genom eld bara jag bett henne om det. Hon var en mycket intelligent och vaken häst. Hon gjorde allt jag bad om, och förstod hon inte vad jag menade så försökte hon med allt till det blev rätt.
Hon var inte alls förtjust i att bli lastad, men gick jag bara före så kom hon efter, hur jobbigt hon än tyckte det var. Hon var en riktig klippa i ridningen, hon reds med mycket lätt hand och lyssnade alltid efter nya uppgifter från mig. Hon älskade att arbeta.
Innan jag skaffade henne så hade jag såna fördomar om araber som nog tyvärr många har, att de är tittiga, heta och bara allmänt stirriga hästar. Men hon är helt klart den häst som har satt djupast spår i mig, underbara häst :)

Jag som är jätteskraj för hoppning lyckades t.o.m ta mig över sånahär småskutt (som i mina ögon är stora som hus :p ) med henne:
http://www.youtube.com/watch?v=f_047N2NL2s&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=_AdqnvjRrvA&NR=1

Och inte nog med att de är kanon i tempramentet, kan man ha något finare än det här? :love:
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_29/04410000-04419999/640x480/4419057.jpg?0

Har ingen aning om jag lägger tråden rätt. Men undrar - ni som har erfarenhet av både araber och andra raser - vad tycker ni är specifikt för araber i temperamentet?

De erfarenheter jag har av araber är att dom är väldigt speciella, på både gott & ont. Jag är tveksam till att skaffa en själv, det skulle isf vara om jag hittar den perfekta matchningen för mig, dvs förvåna mig själv.
Jag kan tycka att dom är oerhört intressanta just pga deras skarpa uppfattningsförmåga men ofta har jag tyckt att det slår över. Som ex en arabägare sa när jag var i hennes stall "Mina araber är så lugna & stabila, framför allt de äldre stona" Så började hon ta ut hästarna i hagen & den sista hästen som var inne, ett av de äldre arabstona, höll på att bokstavligt talat hoppa över boxdörren & var det jag skulle kalla extremt stressad! Men inte enligt ägaren.... Så där kände jag att ok, är det deras definiton av lugn & stabil så blir jag något fundersam.

Jag hade en period när jag rörde mig dagligen med araber & visst, det fanns individer som var så mjuka & goa & fina. Men sen fanns den där... jag vet inte vad jag ska kalla det för, något i dom som verkligen inte passar mig. Dom kanske är för lik mig själv...

Jag kan tänka mig att ägaren i fråga visste exakt hur den hästen skulle reagera, att den inte alls skulle hoppa över boxdörren utan bara reagerade på att de andra gick ut och blev cool igen så snart den kom ut.

Det är just det jag tycker är skillnaden mellan araber och andra hästar, de kan reagera men går ytterst sällan till överdrifter utan håller sig i skinnet, så att säga. De kan hoppa till för något på en skogstur men sticker inte iväg. De kan stressa upp sig om det går ett brunstigt sto på andra sidan staketet men de går inte igenom trådarna (nu pratar jag om de hingstar jag har haft och har).

De kan springa runt som tokstollar i hagen, bocka och busa, men så snart man lägger handen på grimman är de så lyhörda att man kan leda dem med en sytråd.

Hingstarna betäcker vid hand i bara grimman, stona bär runt på småbarn som om de vore av glas.

Självklart finns det individer som kan flippa, det finns det ju inom alla raser, och också de som är tuffare och kaxigare än genomsnittet. Men överlag är de så lätthanterliga att man har svårt att hantera andra raser om man vant sig vid araber. Det krävs så små signaler och sådant finlir med araberna att man (jag) känner sig som en total nybörjare om man ska hantera och rida en häst av en annan ras.

Liknande trådar

Relationer Jag vet varken ut eller in. Jag behöver råd eller nån att ventilera med anonymt. Jag bor med min sambo tillsammans med min mamma och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
13 310
Senast: Tofs
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 908
Senast: linnsan
·
Dressyr Äger en 8 åring jag haft i snart 3 år. Tanken var allroundhäst men vi fastnade för dressyren och har sen ett år tillbaka gått från LC...
2
Svar
27
· Visningar
4 569
Senast: Novali01
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka