Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 007
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag måste fråga er som vet..
Är det såhär ute i övriga världen med?

Att alla araber har samma poäng på ben?

jag har i stort sett alla resultaten från riks tack vare en flitigt antecknande vän.. men jag har också en brudklänning som ska vara färdig på lördag och det är massor kvar, så jag har inte riktigt tid att skriva ner dem.. något särskilt som önskas veta?

Inte är det väl du själv som ska till att gifta dig...?

Det som är ännu mera märkligt är om man ger höga poäng på rörelser men låga på ben, då felaktiga benställningar oftast, men inte alltid, leder till rörelsestörningar, ex vis biljardering och nystning.

Med andra ord så om hästarna inte har speciellt bra ben så borde de heller inte ha superpoäng på rörelser.

Eller är det så att arabhästens showtrav som ibland tenderar till en trav med enbart påskjut,sänkt rygg och ingen bärighet (i halvblodssammanhang kallad balanstrav och absolut inte önskvärt) skall bedömas som något bra? Och om man bara visar showighet utan bärighet/korrekthet i trav så är detta OK.

Det som är ännu mera märkligt är om man ger höga poäng på rörelser men låga på ben, då felaktiga benställningar oftast, men inte alltid, leder till rörelsestörningar, ex vis biljardering och nystning.

Med andra ord så om hästarna inte har speciellt bra ben så borde de heller inte ha superpoäng på rörelser.

Eller är det så att arabhästens showtrav som ibland tenderar till en trav med enbart påskjut,sänkt rygg och ingen bärighet (i halvblodssammanhang kallad balanstrav och absolut inte önskvärt) skall bedömas som något bra? Och om man bara visar showighet utan bärighet/korrekthet i trav så är detta OK.
Det förekommer, ja!
Likväl att hästarna har bakbenen i släp och frambenen jobbar.
Det här med rörelser och ben måste man själv kunna avgöra
vad som är rätt och riktigt. Domarna är inget stöd i detta moment.

Hej allihopa!
Det känns verkligen så frustrerande detta med ben.
Vi har ältat detta i flera forum X antal gånger och varje gång blir man lika arg.

Klart att domarna har sitt sätt att reglera poäng tack vare ben.
Hingstar med kassa ben och mycket show får ändå bättre poäng än en hingst med lite show och bättre ben.
Är det två likvärdiga hingstar så borde det falla på den som har sämst ben, men så ser det inte alltid heller ut.

Jag vill med detta ropa HURRA för Benny Freme som faktiskt lägger ner extra tid och energi på benen. Han TITTAR på hur hästen ser ut och anmärker om det behövs. Klämmer och känner, tittar och bedömer. Han frågar om han undrar. Och är inte rädd att vara ärlig.
Han är så BRA och ett föredöme för alla domare som stirrar sig blind på show och "typ" (som jag tycker inkluderar ben).

Så: SKÅL för Benny! :bow::bump:

Vi stoägare har faktiskt en stor frihet med alla dessa hingstar och kan sålla bort ostkrokarna och spattgökarna - bara använda oss av det bästa till våra guldtanter!

Mvh Li

Jag syftade på alla poängen, när någon skrev att alla hästarna låg på samma poäng över lag.

Benny Freme är ju även väldigt aktiv inom hbl aveln o har bla fött upp en godkänd hbl hingst.
Tror att han dömer hbl också.
Om han inte var mycket kunnig på exteriör o avel skulle han aldrig vara så pass erkänd inom hbl som han är.
O det måste jag få säga att vi måste vara tacksamma att vi har en domare som faktiskt inte bara är insnöad på araber.
Håller med att benpoängen är ett skämt på utställning, alla kan inte ha så lika ben. Men faktum kvarstår...araberna har inga bra ben!
Halshugg mig gärna men gå till vilken annan ras som helst så har de bättre benställningar än araben.
Aveln har varit fri för länge.
Reglera aveln så skulle problemen försvinna... men det skulle ta tid.

Tillägg!
Håller med dig om att det verkar som om folk tror att balanstrav är något som är bra. Det låter iaf så på publiken. Detta är ju en gång man absolut inte rider i o som heller inte belönas i andra sammanhang eller raser.
En gång ska komma bakifrån med ett aktivt bakbensarbete under hästen. Kan hästen gå med det så har den större chans för samling o då kommer även frambenen.
Bara för att hästen sprattlar med frambenen så betyder det inte att gången är bra. Folk stirrar sig blinda i fram när det är i bak de borde titta. Ja...självklart helheten.

Senast ändrad:

Nej de har inte alltid samma poäng på ben men nästan.

Är väldigt tråkigt när man själv kommer med en häst med bra
framställ och likväl bak, och samma poäng delas ut till
betydligt sämre.
Hur kul blir det?
När tom fölungen kommer med korrekta ben och rörelser!

Annika Lindhöjd

Benny Freme är ju även väldigt aktiv inom hbl aveln o har bla fött upp en godkänd hbl hingst.
Tror att han dömer hbl också.
Om han inte var mycket kunnig på exteriör o avel skulle han aldrig vara så pass erkänd inom hbl som han är.
O det måste jag få säga att vi måste vara tacksamma att vi har en domare som faktiskt inte bara är insnöad på araber.
Håller med att benpoängen är ett skämt på utställning, alla kan inte ha så lika ben. Men faktum kvarstår...araberna har inga bra ben!
Halshugg mig gärna men gå till vilken annan ras som helst så har de bättre benställningar än araben.
Aveln har varit fri för länge.
Reglera aveln så skulle problemen försvinna... men det skulle ta tid.

Tillägg!
Håller med dig om att det verkar som om folk tror att balanstrav är något som är bra. Det låter iaf så på publiken. Detta är ju en gång man absolut inte rider i o som heller inte belönas i andra sammanhang eller raser.
En gång ska komma bakifrån med ett aktivt bakbensarbete under hästen. Kan hästen gå med det så har den större chans för samling o då kommer även frambenen.
Bara för att hästen sprattlar med frambenen så betyder det inte att gången är bra. Folk stirrar sig blinda i fram när det är i bak de borde titta. Ja...självklart helheten.

Nu känner jag att jag måste reagera lite...

jag hade praktik på atg kliniken i mantorp i 5 v sammanlagt, under den tiden kom MÅNGA travare och halvblod, och det var de som hade värst ben, biljarderade och nystade och hade rörelser så konstiga att jag inte kan beskriva! det var ett halvblod en dag som jag vid första anblicken tyckte hade helt korrekta ben, yes tänkte jag, äntligen! en såg jag att det var nåt konstigt med bakbenen, vet inte riktigt hur jag ska förklara, men när hon rörde benen så var hon ganska tät men när hon skulle sätta ner benet så for det liksom iväg utåt på nåt konstigt sätt...

min poäng, under hela min tid såg jag inte en enda häst som hade korrekta ben, de flesta hade grava fel så att tillomed jag snabbt kunde se att det var något fel.
de mest korrekta som jag upplevde det var ponnysarna och araberna, nu kom det iofs bara ca 5 araber, men ingen av dem biljarderade eller hade grava fel på benen, sen satt jag ju inte heller och kollade varje milimeter av dem...

de flesta hästarna var som sagt halvblod och travare, kanske för att det finns flest av dem, men ändå, så dålig är inte våran ras! sen finns det ju alltid måndags exemplar inom alla raser...

Kapplån.
Benbedömningen var så extremt dålig att jag inte ens har ord för det.
Gällde inte bara hingstar.

Hej Annika och resten av gänget!

Jag har lite olika erfarenheter av dessa benbedömningar......

Min arabvalack Audi fick ALLTID 17 på ben utom en gång då han hade en klyfta i en hov, då fick han 14, 14, 15...... Vad har då en klyfta med hans korrekthet i benen att göra????

Sen har jag en mycket positiv upplevelse av Benny Fremes bedömning av min andra arabvalack Beduin. Det var på sportcupen i år, Benny ifrågasatte Beduins hasleder bak, vilket jag själv oxå gjort dagen innan och samma dag som utställningen. Jag var dagen innan och klagade hos veterinären på att jag inte tyckte min häst kändes fräsch, att det var något konstigt, veterinären böjde honom och sa att det inte var något som helst fel på honom utan att han var jätte fin och att det var trevligt att se en välmusklad arab...... Samma dag som utställningen var jag återigen hos veterinären och klagade, men hon tyckte fortfarande att hästen var mycket fin.....

Benny och jag hade rätt, Beduin har spatt i höger bak. Jag var inne och röntgade honom förra veckan. Hade inte Benny ifrågasatt Beduins haser fanns det en liten möjlighet att jag inte åkt in och röntgat då jag har haft veterinär ute hemma, för att jag känt att han känns konstig men inte direkt halt, inte heller dom har sett något på honom och när även veterinären på sportcupen avfärdade mig, så började jag undra om jag är hypokondriker......

Om alla domare tog sig tiden att titta ordentligt på hästarna så kanske dom skulle kunna hjälpa fler ägare och hästar...... På varje utställning är det ett flertal mer eller mindre halta hästar, även detta år.......:angel:;)

Mvh Pernilla

Många travare har lustiga benställningar. Hos travarna kasserar man inga hästar pga felaktiga benställningar. Man resonerar som så att eftersom hingstarna måste ha sprungit ganska mycket pengar för att bli godkända så måste de ju ha hållt för sin uppgift och då spelar det ingen roll.

Kan också hålla med om att man nog även på halvbloden tummat lite väl mycket på benställningarna till förmån för gångarter och hoppförmåga vid godkännande.

Däremot ska man väl kanske komma ihåg att ett klinikurval av hästar absolut inte är representativt på något sätt på just denna punkt. Eftersom det dels kommer in helt olika antal av de olika rasena, dels rids de olika hårt och dels kan man anta att det många gånger är just de hästarna som har felaktiga benställningar som håller sämst och därmed hamnar på klinik.

Hmmm. kan ju finnas en anledning till att du såg just dem hästarna på kliniken...kanske bland annat berodde på deras taskiga ben.
Självklart finns det dåliga ben i andra raser också o travarna glömde jag totalt bort när jag skrev som jag skrev. Tänkte på raser där man gör en exteriörbedömning.
Faktum är att jag aldrig sett en arab biljadera.. men på årets bruksprov för hbl var det flera hbl hingstar som gjorde det. Få blev dock godkända...om ens någon.
Tyvärr bedöms bara benen på hbl när de står stilla o då syns inte det.
Sen i skritt o trav så döms det inte ner för det, då det har visat sig att det inte påverkar hållbarheten.
Men ingen seriös dressyrryttare köper ju en häst som biljaderar möjligen en hoppryttare då den främsta gångarten är hoppning.

oj nu svamlar jag ut.
Men seriöst...hur många araber kommer upp i en 8 på ben exteriört?
Även där används skalan dåligt på hbl. EN!! hingst idag har en 9 på benen. Hur ser då de perfekta benen ut?
I alla andra bedömningspunkter har jag sett 10:or hos flera raser men aldrig på ben. Kanske är det så att domarna är rädda att sätta ett högt betyg på ben med risk att bli idiotförklarade av de andra domarna.

Tillägg!
Nu blev jag osäker när jag läste mitt eget inlägg.
Det skrivs in i papprena att de biljaderar o om de är hjuliga, men om det påverkar betyget på bruksprovet eller exteriören blir jag osäker på.

Senast ändrad:

Just det här med benpoängen är hopplöst tycker jag. Har ni någonsin hört någon få 19 eller 20 på ben?
Det känns verkligen som om just benpoängen används som en regulator för attrangordna hästarna i klassen.
Jag tror att just avelsvärderingen känns bättre (även om jag inte säger att det verkligen ÄR så) därför att man får en kommentar till siffrorna, tex tåtrång fram, ngt utställd hö bak osv. Det gäller iofs de andra bedömningsmomenten också - tex taktfast skritt, grov hals eller vad det nu kan vara. Då har man något att gå på istället för de under utställning mer anonyma poängen som ges för "rörelser i skritt och trav" osv En del saker kan man jobba med, andra är som de är.

Sedan tror jag inte att arabdomare (läs utställningsdomare) överlag är dåliga exteriörbedömare, men kanske hade det blivit mer skärpa i bedömningarna om de även skulle ge med en kommentar likt avelsvärderingen om varje häst som därmed motiverar poängsättningen. Då hade man även fått inblick i vad det är som gör att poängen domarna sinsemellan blir så väldigt olika ibland.

Helt generellt skulle jag dessutom vilja att alla viktade koofficienter skrotades för evigt. Vilket urbota korkat påfund! (Speciellt som ben ALLTID viktas lägst!!!)

Hej allihopa!
Det känns verkligen så frustrerande detta med ben.
Vi har ältat detta i flera forum X antal gånger och varje gång blir man lika arg.

Klart att domarna har sitt sätt att reglera poäng tack vare ben.
Hingstar med kassa ben och mycket show får ändå bättre poäng än en hingst med lite show och bättre ben.
Är det två likvärdiga hingstar så borde det falla på den som har sämst ben, men så ser det inte alltid heller ut.

Jag vill med detta ropa HURRA för Benny Freme som faktiskt lägger ner extra tid och energi på benen. Han TITTAR på hur hästen ser ut och anmärker om det behövs. Klämmer och känner, tittar och bedömer. Han frågar om han undrar. Och är inte rädd att vara ärlig.
Han är så BRA och ett föredöme för alla domare som stirrar sig blind på show och "typ" (som jag tycker inkluderar ben).

Så: SKÅL för Benny! :bow::bump:

Vi stoägare har faktiskt en stor frihet med alla dessa hingstar och kan sålla bort ostkrokarna och spattgökarna - bara använda oss av det bästa till våra guldtanter!

Mvh Li

:rofl::rofl::rofl: jag trodde när jag skrev mitt inlägg att jag var först med att ta upp Benny!!!!!:rofl::rofl::rofl: Hade inte läst denna sida ännu!

Mvh Pernilla

Långt bort i mitt medvetande har jag en förnimmelse
om att Benny Freme, vid ett seminarium,
hade Diesel som ett mkt gott
föredöme när det gäller ben.

Grattis Pernilla till ditt fina sto!

Tack Annika!!!! Grattis själv!!!!! Tosca :love::love::love: Din lilla kille var juvlig! Mamma upp idagen!

Jag har inte riktigt fattat än att min lilla flodhäst fick sånna poäng!!!! Mitt mål var att få guld på henne....

Kram Pernilla

kl
Någon som vet hur det gick för Zina på Riks?
Tror det var dit dom skulle (dålig koll på araber)

[Vi stoägare har faktiskt en stor frihet med alla dessa hingstar och kan sålla bort ostkrokarna och spattgökarna - bara använda oss av det bästa till våra guldtanter!

Mvh Li[/QUOTE]

Men alla de som inte vet hur ostkrokar och spattgökar ser ut, utan tycker att "den har ett så vackert huvud, den ska jag använda!" eller faller för att "alla andra använder den hingsten, då måste den ju vara bra!", hur ska det bli med dem? Vad händer med alla avkommor som är ostkrokar och spattgökar, bara för att uppfödarna inte hade kunskap nog eller brydde sig tillräckligt för att välja rätt?

Förresten, någon undrade om jag har en avkomma efter Etic. Nej, det har jag inte, däremot efter Metro, Alt, Nimbusz m fl.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 586
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 528
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 868
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka