Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 007
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Räknar ni medaljer än enligt den gamla tiden med 5-poängskalan?
Då fick alla mellan 75-85 poäng silvermedalj och mellan 65-75 bronsmedalj?
Hur värderas en "silvermedalj" ?

Det där med guld, silver och brons togs ju bort i samband med att den gamla hederliga 5-poängsskalan försvann. Det var ju också i samband med att kvalet till riks försvann.

Numera får ju 1, 2 och 3 i varje klass medalj på riks.

madde++++ ( med en guldmedalj på väggen:) och 89 p)

kan inte låta bli att säga hur HIMLA nöjd jag är med resultatet min lilla tjej fick med sig hem.. trodde hon skulle hamna långt ner någonstans men hon VANN sin klass! tusentusen tack till johanna som visade henne så bra! och till kim och alla andra som hjälpte mig fixa till henne. och till madde som gav mig ett bra tips hur jag skulle få henne med mig hem när hon VÄGRADE gå på transporten... det funkade!

bexojohannariks.jpg

rebekkah och johanna springer ungstochampionatet

Supergrattis Martina! Du kan tro vi satt hemma och höll tummarna för henne! jag har sett några bilder - hon ser kalasfin ut. Hoppas någon har filmat henne också så vi får se henne röra på sig också!
LL Rebekkah är e. AJA Sanagor u. Relacja / Algorytm och det är vi, Limelight Arabians, som fött upp henne, Li. Tror du vi är stolta över att ha fått en klass-etta på RIKS?! :D
Martina köpte henne av oss som 1-åring och har gjort allt jobbet själv med henne vilket jag tycker du gjorde super super! Bara sedan bilderna i vintras har hon musklat på massor, speciellt i framvagnen!

Grattis grattis igen! Hoppas hemresan gick bra också! Pussa på gumman från oss och ge henne lite rump-kli... ;)

Jätte grattis återigen, HUR kul som helst!
Klappa dig på brösten en gång till, oj så kul! :)

MVH Li

Grattis Annika
Grattis Madde

Till era klassvinnare på RIKS!

Grattis Johanna Ullström!

och alla andra som inte följer tråden..

Tack för en underbar dag! (fast maten tog slut :angel:)

Alex aka Bullemamma, TACK för att jag fick följa med!

Bästa hästen var ju Wielka Formosa :angel:

Tack så mycket :bow:
Såg det inte förrän nu.
Det var fakstiskt första gången jag ställde ut
sto med föl. Väldigt fint presenterade blev de
av Oppreva också. Tusen tack till Jörgen och Britt!

Hello är lite nyfiken när du säger att din häst fick 38 poäng och flera 6or? För min häst fick mest 7or, tre 6or och en 5a, men han fick bara 33,33 i slutpoäng.

Jag fattar inte så mycket av det nya systemet, vad är det att jämföras med? Jag har heller ingen aning om hur 33,33 poäng är bra eller dåligt? Vi är rena nybörjare på detta så det fanns mycket övrigt att önska, men jag är glad att hästen iallafall travade och stod stilla när han skulle bedömas haha! :D

Hmm du läste nog fel. Han fick EN sexa på ben.
De andra var poängen som andra fick på ben inte han.

VAd kul att tipset fungerade! Ibland så får de "hjärnsläpp" när de har varit borta så där.

kram madde++++

VAd kul att tipset fungerade! Ibland så får de "hjärnsläpp" när de har varit borta så där.

kram madde++++

Vad var tipset :angel:? Min tre-aring har bestämt sig för att tycka lastning är BLÄ. Kan behöva lite expert-tips...
Mvh Limona

Nu när ni ändå pratar om riksen så undrar jag om det är någon som har resultaten? Fullständiga poäng på arabtyp, rörelser, huvud med mer...
Skulle vara jättekul att höra =)

Tusen grattis Annika!
Jörgen och Britt är inte helt fel att ha i linan heller :d

Jaaaa gärna resultat och siffror...please.

Mvh Li

Min lilla dam har en bestämd åsikt angående transporter nämligen följande...
"Jag VÄGRAR gå på svarta saker:devil:"
De flesta ramper till både lastbilar och transporter är svarta...
Lilldamen är inte rädd hon bara vägrar.
Lägger man däremot på spån, halm eller något annat så att rampen ej är svart..
Vips så går hon in utan problem.
Vore intressant och veta om någon mer har varit med om denna ide hos någon häst.
mvh El

STORT GRATTIS och kul att få se TOSCA på riktigt.
mvh El

Det kan vara så att hon någon gång halkat eller snedtrampat på en ramp och associerar därifrån.
Min erfarenhet är att hästar gör något av en anledning, dom inte bara vägrar för att vara tvärsöver.
Alla hästar vill göra rätt.

Pröva att träna henne att gå på saker på marken ex en stor plywood eller en mindre ramp. Varför inte en gummimatta?
Backa henne över sakerna utan problem och gå sedan på transporten.
"He ordna se ska du se" som vi säger i norrland :rofl:

Mvh Li

Hej har ju ägt henne sedan hon var 2 månader gå på presseningar m.m har vi tränat dock ej tänkt på att gå på svart gummimatta..
Det var en mycket bra ide, bugar och tackar.
Skall bums "jaga" en sådan att lägga på marken och träna på.
mvh El

Annars har du en att hämta här, 2 mil utanför Skellefteå.
Mycket nära och bra! *s*

Själv har jag löst detta med lastning med att först konstatera att han är klautrofobisk och sedan träna lastning på marken - ej nära transporten.
När han så blivit mindre klautrofobisk utanför transporten var det bara att lasta och köra.
Man går ej på rätt på rödbetan utan naggar lite på stjälken så att säga :rofl:

Men nu har vi hamnat utanför tråden, detta ska vara på hästhantering tror jag :angel:

OM någon har resultat tar jag tacksamt emot...

Mvh Li

haha tänk så det kan bli när man läser i nattmössan :D

Vad kul att det gick bra för Salle! :)

Jag vill också höra resultat från RIKS! :)

tack tack!! bex kliar tillbaka, det är hon grymt bra på! du får HEMSKT gärna skicka alla bilder du har hittat tll mig, jag är inte någon särskilt bra fotograf, alla min bilder blev suddiga och fula..

lastningstipset var att backa intill en av uteboxarna och sen låta henne gå direkt ut därifrån på transporten. funkade efter bara fem minuter..

jag har i stort sett alla resultaten från riks tack vare en flitigt antecknande vän.. men jag har också en brudklänning som ska vara färdig på lördag och det är massor kvar, så jag har inte riktigt tid att skriva ner dem.. något särskilt som önskas veta?

Har du tid väntar ialla fall jag gärna tills brudklänningen e klar :) Vill jättegärna ha alla resultat :)

Hej!
Jag skrev att KANSKE dina föräldrar var okunniga.
För är de kunniga borde de aldrig tillåta dig att ta ett föl efter en klass III hingst. Jag förstår att du vill ha den för nöjesridning, men om den ärver sin fars exteriör så kommer den inte hålla länge o det kan sluta med att du har en häst som lider pga skador den dragit på sig. O är det riktigt illa kommer du att stå ledsen när du precis fått besked från veterinären att det humanaste är att ta bort den....kanske som 5 eller 6 åring.
Men...om det nu inte skulle hända....
Vi säger att du får ett stoföl... du rider in henne o allt går bra.
Sen upptäcker du att gymnasiet eller det du pluggar efteråt tar för mycket tid o du måste ta beslutet att sälja.
Vem vill då köpa den hästen???
Antagligen en som är så pass okunnig som inte ser att hästen har exteriöra avvikelser ....kanske tar hon ett föl när hästen blivit halt ...är det schysst???
Vill du att hästen hamnar hos en så okunnig person?
För ingen kunnig skulle köpa den(om den låg poängmässigt som sin far).
Jag vet att jag är hård men jag tänker på den individen som kommer ut o vad den har för framtidutsikter...dem ser inte ljusa ut.
Och jag bryr mig för mycket om djur o hästar för att hålla tyst.
Mitt råd till dig är att nästa gång du vill betäcka ditt sto är att åka runt o titta på fler hästar.
Låt en kunnig person bedömma din hästs egenskaper...positiva o negativa. Ta sen hjälp av FLERA avelskunniga på arab, inte en enda person.
Vad har du tex för sto?
Är hon visad någon gång?
Stam?
Kanske kan vi hjälpa dig här på buke. Det finns några här som är riktigt duktiga på stammar o vad som passar bra ihop.
Har du en bild på ditt sto?

PS. Jag tror absolut att din pappa kan ha avlat fram en bra travhäst... men dessvärre är araber o travhästar 2 helt skilda raser.
En som vet allt om schäfrar vet säkert inte hur en beagle funkar o allt om dess svagheter o egenheter.Ds

Tillägg! Kom på att din pappa kanske inte vet någon om poäng o vad som är bra o dåligt då man inte bedömmer travare på det sättet.Han kanske inte vet att en klassIII häst inte anses som något avelsmaterial.

mitt sto har jättebra exteriör . raka ben och jagvet en del av imres avkommor har jätteraka ben redan som föl och t.ex. ett av avkommorna har vart hållbar jättelänge och dom har en köpare på den hästen så jag förstår inte vad du menar och för det första kommer ej sälja hästen.om jag lär välja genom plugget och hästen så blir det hästen.för min syrra har inte pluggat ett skit och nu eftyerläser hon en kurs på galopp och praktiserar hos en fullblodsuppfödare och så fort hon har gått klart kursen har hon heltidsjobb hos den uppfödaren.för det andra jag har redan tänkt på ett gymnasium och där får man inte ens nå mycket läxor man bara lagar mat och teori på det gymnasiumet.föressten om jag skulle få dålig tid ber jag bara pappa sköta om den ett tag.hej då tänker inte diskutera nå mer .:)

Lycka till med ditt lilla föl.
Ska bli spännande att se när den kommer ut!

MVH Li

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 586
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 528
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 868
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• SSHL loppisar
  • Hävstångs effekt?