Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 007
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Kan bara häpna över hur araberna bedöms på utställningar! Typ bedöms med koifficient 3, korrekthet och rörelser med 1,5.
Att en häst har bra ben och rörelser, borde inte det vara viktigare än typ??
Förresten får de alltid mellan 15 och 17 på korrekthet i ben. Tror inte att domarna har en susning om hur ett korrekt hästben ser ut, och vilken stor betydelse det har för ett framtida avelsdjur eller bruksdjur.
Eftersom araberna inte har någon avelsvärdering så är utställningarna det enda forumet för exteriörbedömning. Kan inte annat än häpna......

Kan bara häpna över hur araberna bedöms på utställningar! Typ bedöms med koifficient 3, korrekthet och rörelser med 1,5.
Förresten får de alltid mellan 15 och 17 på korrekthet i ben. Tror inte att domarna har en susning om hur ett korrekt hästben ser ut, och vilken stor betydelse det har för ett framtida avelsdjur eller bruksdjur.
Eftersom araberna inte har någon avelsvärdering så är utställningarna det enda forumet för exteriörbedömning. Kan inte annat än häpna......

Äntligen!
Jag kunde inte sagt det bättre själv.
Det är allvarligt att hästar med uppenbarliga exteriöra fel på benen ändå samlar rosetter på utställningar.

Jag håller också med.
Tycker de verkar använda benbetyget som en bedömningspunkt där de antingen höjer en hingst de gillar eller sänker en de inte gillar.
Men därför vart jag häpen för min kom ju sist men fick ändå bra på ben. Men han fick även en 8a på ben av hbl domare på sitt bruksprov.
Men en av hingstarna som fick nästan samma benpoäng har ett riktigt dåligt framställ, men de gillade väl honom o då drog de inte ner på ben.

Detta är ju ganska allvarligt egentligen. Folk i allmänhet tror ju att en hingst med höga utställningspoäng är samma sak som en hingst som är byggd på rätt vis.
Så är det ju verkligen inte.
Det är inte många stoägare som inser att den "snygga" hingst de valt som partner till sitt sto faktiskt inte är optimalt byggd för att ens klara av att bära ryttare utan att ta skada.

Folk i allmänhet tror ju att en hingst med höga utställningspoäng är samma sak som en hingst som är byggd på rätt vis.
QUOTE]

:eek:

Hänvisar till avelsvärderingsresultaten som finns, eftersom den bedömningsformen här sägs vara så oerhört mycket mer trovärdig än utställningsbedömningar.

Högpoängarna där är också, i nio fall av tio, högpoängare i showringen.

Skräpet som får usla avelsvärderingspoäng går uselt även på show, överlag. Faktiskt.

Undantag kan man förstås hitta, men det där uttalandet var en rätt grov överdrift.

JAG har väl inte skrivit att avelsvärderingen är så himla bra?:confused:

Däremot har jag ögon, och vet hur jag vill att en arab som ska kunna brukas hårt ska bara byggd.

Angående benställningen hos araberna, får jag också uppfattningen om att man använder detta för att höja och sänka poängen.
Känns inte riktigt som domarna har koll på hur benen ska se ut, fast å andra sidan har de VÄLDIGT kort tid på sig att bedömma benställningen. Hästarna är inne en kort stund i ringen och i vissa fall står de inte still särskilt länge, det måste vara mycket svårt att bedömma hur korrekta hästrana är i benen.

Hade själv med en ettåring och ett äldre sto på riks, båda fick de bedömmingen 555 på ben. :eek: Trots att ettåringen enligt vet och hovslagare är korrekt i ben. Stoet är väl något hjulbent bak...

Men är det så att INGEN arab på Riks hade korrekt benställning??? Mig veteligen var det ingen som fick 9 eller 10 hörde heller ingen som fick 8... är det så blir man ju mörkrädd....

Jag måste säga att jag var extremt besviken på domarna när det gällde bedömningen. Eller ja det är ju inte deras fel utan själva arrangemanget. Något måste ju ändras.

Antingen så ger domarna för höga poäng eller så måste vi höja ribban för guld. Jag har aldrig varit med om en uställning där de flesta får guld?

35 p är en extremt låg gräns för guldet enligt mig.

Att alla fick 6:or på benen (det var inte många undantag) är skamligt, man kan lika gärna ta bort den bedömningen så som det är nu. Varför inte låta hästarna ta längre tid på sig i ringen så att domarna kan bedömma benen?

Jag tycker nästan att det är lite skrattretande. "Korrekthet i ben och rörelser" Ehh, hmms.. *oj, nu rörde sig hästen* *hmms det där är nog bra* Det får bli en 6:a.. (det är ju varken bra eller dåligt)

Senast ändrad av en moderator:

Folk i allmänhet tror ju att en hingst med höga utställningspoäng är samma sak som en hingst som är byggd på rätt vis.
QUOTE]

:eek:

Hänvisar till avelsvärderingsresultaten som finns, eftersom den bedömningsformen här sägs vara så oerhört mycket mer trovärdig än utställningsbedömningar.

Högpoängarna där är också, i nio fall av tio, högpoängare i showringen.

Skräpet som får usla avelsvärderingspoäng går uselt även på show, överlag. Faktiskt.

Undantag kan man förstås hitta, men det där uttalandet var en rätt grov överdrift.

Jag håller inte riktigt med dig.
På RIKS utställningen tyckte jag att alla mer eller mindre fick samma poäng. Säg mig den häst som fick en 4:a eller 5:a på typ. Var den någon häst som fick något av dessa poäng på rörelser?

På en avelsvärdering är det bra mycket mer olika siffror. Där vågar man sätta en 4:a en 5:a osv..

Jag fick också uppfattningen om att poängen låg fel. Dessutom tyckte jag att det kändes som att de låg högre i vissa klasser jämfört med andra. En sämre häst i en klass kunde få 39 p när en bättre häst i en annan klass kunde få 38p.

Tycker det är underligt att så många fick guld har vi verkligen så bra hästar...

När det gäller benen så måste man hitta på något, antingen ge mer tid eller helt enkelt skippa den bedömningen.... Det jag reagerade mest på var att jag fick bedömningen 555 p benen vilket jag inte alls var nöjd med.... men domaren hade inte skrivit en enda kommentar till detta... Visst de har ont om tid, men om de ger så låga poäng borde de i alla fall kunna tala om vad som är fel. Det tycker iaf jag är viktigt!

Finns det någon chans att man kan få se någon bild?
I PM eller här?

"När det gäller benen så måste man hitta på något, antingen ge mer tid eller helt enkelt skippa den bedömningen.... Det jag reagerade mest på var att jag fick bedömningen 555 p benen vilket jag inte alls var nöjd med.... men domaren hade inte skrivit en enda kommentar till detta... Visst de har ont om tid, men om de ger så låga poäng borde de i alla fall kunna tala om vad som är fel. Det tycker iaf jag är viktigt!"

Detta håller jag helt med om.
Att domarna inte hinner skriva ner något om en speciell häst förstår jag men kan man inte ha med en som skriver omdöme som på hundutställningar?

Jag är benägen att hålla med. Men det var ju trots allt en riksutställning o det kanske var så att de som har hästar som rör sig i 4 eller 5 klassen höll sig hemma???
Men nog sjutton hade man kunnat utnyttja skalan mer.
Kanske är de ovana att dömma med 10p skalan?
Nej fresten...anledningen till 10p skalan var väl för att det gick lättare att jämföra med europa?
Så då borde ju domarna vara vana med det.
Tycker dock att domarna dömde väldigt lika.
Inte som i kumla där det skilde mer på poängen.

Är det inte du som äger en avkomma efter Etic?

Förrästen nu när jag läste ditt inlägg igen. Undrar om det kan ha med detta att göra:
"Typ bedöms med koifficient 3, korrekthet och rörelser med 1,5." att de inte tar benen på allvar i bedömingen?

Senast ändrad av en moderator:

Håller med. Min hingst fick 38p o +man på 50 så är det 88p. Det är det högsta han har fått någon gång.
Medans hans syster som alltid fått runt 90p o vann i Kumla med 90p , också fick 38p. Vilket är helt fel då hon är den bättre av dem.

Jag är benägen att hålla med. Men det var ju trots allt en riksutställning o det kanske var så att de som har hästar som rör sig i 4 eller 5 klassen höll sig hemma???
Men nog sjutton hade man kunnat utnyttja skalan mer.
Kanske är de ovana att dömma med 10p skalan?
Nej fresten...anledningen till 10p skalan var väl för att det gick lättare att jämföra med europa?
Så då borde ju domarna vara vana med det.
Tycker dock att domarna dömde väldigt lika.
Inte som i kumla där det skilde mer på poängen.

Min första tanke där var att de var för fega för att använda poängskalan.

Kapplån.
Benbedömningen var så extremt dålig att jag inte ens har ord för det.
Gällde inte bara hingstar.

Kapplån.
Benbedömningen var så extremt dålig att jag inte ens har ord för det.
Gällde inte bara hingstar.

Nej det gällde alla hästar.
Vi satt och garvade åt det på läktaren.
De vanliga 6:orna :angel:

Jag har lite svårt att skratta åt det men jag förstår hur du menar.

Det här var en riksutställning och i avelssammanhang väldigt
tongivande eller hur jag skall uttrycka mig.
Att det hyttlas med benpoäng på utställningar är väl knappast
någon nyhet men i år var det extremt!
Vad ger det för signaler till aveln?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 586
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 528
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 868
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka