Arabavel 2008 forts.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008 forts.

Då lär det inte finnas många tränare/visare kvar inkluderat Sverige.
Många fel gör inte att något automatiskt blir rätt. Dessutom finns det olika grader av fel. Jag har svårt att tro att någon av de svenska tränarna ens kommer i närheten av de värsta. Läs gärna mer om avarterna inom halter training här.

Läs även gärna Emma Maxwells artikel i ämnet. Emma är själv en framgångsrik tränare och handler.

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Om du tittar på videon från championatet, sex minuter in, när han visar Marajj... är det ff en person du vill ta i försvar då?

Ej läst allt ännu, just vaknat. Var hittar man den videon då?
Inga av mina får eller vill resa sig på bakbenen mot mig eller andra men Etram lyckades stå på min fot igår så den är fin i färgen nu.... ;)

Scott är en mkt duktig tränare och visare även hans fru. Annars hade han inte åkt jorden runt för att visa hästar. Jag känner inte hingsten i fråga, men Scott är känd för att ta de hingstar som är mkt svåra.

VARFÖR är/blir hingstar svåra? Är det kanske dags att avla mer på de tempramentsfullt BRA individerna o inte på de som hetsar o visar upp sig?

bara en oskyldig fråga så här i arla morgonstund:angel:

Var går gränsen när man som handler blir tillsagd att gå ur ringen?
Är det alltså okey att rappa dom med spöt.
Eller, det jag sett av utställning så används ju spöet ganska mycket, även när hästen står uppställd. Antagligen för att de ska spänna upp sig, och få en upphetsad look?

SJUKT! :eek:

Araben är ursprungligen en häst som älskar o litar MER på människan än på andra hästar. Sådana individer vill JAG ha i min hage, det är "arabtyp" för MIG

KL
Platta kors med högt svansfäste och dish är väl fortfarande en ridbar häst.
Måhända att det blir sämre att trampa under sig bak men huvudsak är att komma framåt och det gör man.
Men hur blir det då med dåliga bogar, bogar i knappstorlek som resulterar i ett
jädrans studsande med frambenen och då kan kors och rumpa vara hur rund
som helst men hästen kommer inte framåt. Studs, studs!
Det är i mina ögon en allt vanligare företeelse än platta kors och dish.
Jag kan lägga till de korta framben också som jag ser alltmer. Hästen tippar framåt och frambenen hinner inte med. Tipp, tipp!
Men huvudets form är också viktig. Bred panna och stora ögonglober ger
ett bättre vidvinkelseende.
Nu får ni bita lite i det här:angel:

"Måhända att det blir sämre att trampa under sig bak men huvudsak är att komma framåt och det gör man. "

NEJ för mig är inte huvudsaken "att komma framåt" utan det är en häst som är bekväm att rida o som HÅLLER för ridning. Klena bogar o korta framben, nej inte ett dugg bra det heller

Då lär det inte finnas många tränare/visare kvar inkluderat Sverige.

Ska jag tolka ditt svar som att du har sett ett sånt här agerande tidigare?

När jag ser sånt här, så vidtar jag åtgärder. Omgående.

Vad har du gjort?

För övrigt har det hänt en del i världen sen jag kollade sist. På SE-forumet har man under våren gjort en skrivelse till ECAHO med en mkt omfattande namninsamling bifogad. Där har vi människor som står upp för en bättre värld. :bow:

http://www.straightegyptians.com/forum2/index.php?showtopic=25761

http://www.straightegyptians.com/forum2/index.php?showtopic=25777

VARFÖR är/blir hingstar svåra? Är det kanske dags att avla mer på de tempramentsfullt BRA individerna o inte på de som hetsar o visar upp sig?

Läs diskussionen i länken som jag bifogade i inlägg 861, så kanske du förstår varför en del hingstar i halterträning blir svåra. Speciellt om de har tränats i USA. Vissa får vara med om saker du inte ens kan drömma om.

Senast ändrad:

Ej läst allt ännu, just vaknat. Var hittar man den videon då?
Inga av mina får eller vill resa sig på bakbenen mot mig eller andra men Etram lyckades stå på min fot igår så den är fin i färgen nu.... ;)
Den fanns med i ett tidigare inlägg, men här är den igen: http://www.all-nations-cup.org/stream2008/main/index1.php

Välj Sen.-Hengste-Championat nästan längst ner i gröna listan.

Men snälla....
Som jag fattar är din erfarenhet av araber väldigt ringa, rätta mig
gärna om jag har fel. Jag upplever mest att du vill skydda din hingst
och framhäva honom trots att han är rekommenderad kastrering.
Lägga fokus på mentalitet istället.

Jag kan garantera dig att många här på forumet är så medvetna
om att värna om mentalitet och exteriör så det kan du inte ana.
Avelsmålen är givetvis varierande iom att araben verkligen är en
allroundhäst.
Showen är inte allom rådande och fingervisande för arabavel och
tur är väl det. Det avlas friskt för andra ändamål och det är kanon.
Vidare skulle jag vilja höra din förklaring varför du kan påstå att showaraben
har en sämre mentalitet och mindre förtroende för människan.
Det finns så många myspellar bland dem också.

Nu måste ju jag sticka ut hakan lite o fråga om ni menar de 2 "slag" som handlern gör mot hästen??
Tycker inte att det var farligt då han faktiskt har spöt i vänster hand o slår med höger i luften...hans grimskaft når inte ens fram till hästen utan det är bara en rörelse med handen... har jag missuppfattat??
Är det någon annan händelse?
Då kan jag tycka att allt spöande vissa travhästar utsätts för är värre eller barrering på hopphästarna. VISST det ena gör inte det andra mindre illa o jag är övertygad om att det förekommer mycket våld inom utställning också...men just den händelsen man såg 6 min in var inte så illa tycker jag.
Inte när han inte ens kom åt hästen. Kanske psykisk misshandel...

Jag var där på utställning och upplevde det inte som så farligt.
Inget man direkt noterade på stället iaf.

Det är inga guldhamstrar dom har att göra med,
som en vän till mig uttryckte det.

Värre är det i klass 11. Kvinnan som visar den svarta hingsten. Där satt man med andan i halsen och bara väntade tills hingsten skulle ta över helt.
Mycket riktigt gjorde han det också. Pang på henne, så låg kvinnan där.
Varför stoppas inte en sådan visning i tid, ur säkerhetssynpunkt givetvis.

Ska jag tolka ditt svar som att du har sett ett sånt här agerande tidigare?

När jag ser sånt här, så vidtar jag åtgärder. Omgående.

Vad har du gjort?

För övrigt har det hänt en del i världen sen jag kollade sist. På SE-forumet har man under våren gjort en skrivelse till ECAHO med en mkt omfattande namninsamling bifogad. Där har vi människor som står upp för en bättre värld. :bow:

http://www.straightegyptians.com/forum2/index.php?showtopic=25761

http://www.straightegyptians.com/forum2/index.php?showtopic=25777

När jag var aktiv arab uppfödare, och ställde ut i början på 90-talet, så anmälde man dessa saker till den sk disciplin kommiten som fanns på varje utställning.
Och det var inte alltid man utförde disciplinära åtgärder emot den visaren.

... det var inte alltid man utförde disciplinära åtgärder emot den visaren.

Nej - o då blir man bitter o "vänjer sig" vid det, jag förstår dig. Jag har läst kommentarer på SE-forumet om att det är en utsatt situation som DC att möta handlers, ägare o deras advokater. Såg man rätt eller fel..?

Men tiderna förändras. Idag när en hel värld kan följa showerna live hemifrån; så är det fler som ser, fler som reagerar - OCH det finns film på det. Nuförtiden finns det dessutom kamera i var mans hand (mobiltelefon) som vandrar runt i stallar o gångar.

Det är oacceptabelt att hästarna utsätts för sånt här. Det ska stoppas. :cool:

Men snälla....

allroundhäst.

Okej, jag RÄTTAR dig där för Etram har INGET med min uppfattning om hur jag vill araber ska vara. Jag har erfarenhet av både bra o dåliga araber men kanske mycket riktigt inget djupt o långt engagemang hittills. Jag har flera fina djur i min hage, Etram är långt ifrån den jag tror o hoppas på mest av dem så SLÄPP din fixering på vår unghingst nu. Vad för slags framtid det blir för honom får tiden visa men jag hänger INTE upp min avel på honom. Han är bara EN individ med olika för o nackdelar men där en FÖRDEL är just hans lynne, det kan vi inte komma ifrån.
Sen har jag andra hästar som är snyggare, kanske showigare o bla bla bla o alla har de olika fördelar o nackdelar. En har tex som ponny presterat bra i hoppning bland stora hästar - tidigare - nu avelsto/trevlig sporthäst på gården

Mina syften här är BARA att debattera MIN syn på vad som är en "bra arab" o vad som bör avlas. Jag är den enda tror jag som tycker att aveln inte ska gå i EN riktning utan att bredd oxå är viktigt. Mode kan ändras o det gör det oxå:bump:

Men du verkar ha låst dig ordentligt när det gäller mig o de syften du tillskrivit mig

Nej - o då blir man bitter o "vänjer sig" vid det, jag förstår dig. Jag har läst kommentarer på SE-forumet om att det är en utsatt situation som DC att möta handlers, ägare o deras advokater. Såg man rätt eller fel..?

Men tiderna förändras. Idag när en hel värld kan följa showerna live hemifrån; så är det fler som ser, fler som reagerar - OCH det finns film på det. Nuförtiden finns det dessutom kamera i var mans hand (mobiltelefon) som vandrar runt i stallar o gångar.

Det är oacceptabelt att hästarna utsätts för sånt här. Det ska stoppas. :cool:

Bara detta att man ens får för sig att plåga djur för att få dem att visa sig upphetsade i ringen är väl i sig ett tecken på att shower i viss mån är en SJUK företeelse... eller? Om poäng finns att vinna på SÅNT.... ??

Ja visst finns det MASSOR av sunda "myspellar" som nån kallade det även bland showaraberna MEN då showighet, uppspärrade näsborrar o piskande hovar o svansar verkar vara når BRA så undrar jag lite över vad syftet är o hur det på sikt påverkar araben som ras. Bara undrar o reflekterar samt förstås lyssnar o lär

Jag både HOPPAS o tror att även de som avlar på araber som sporthästar o bra ridhästar mm är en tillräckligt stor grupp för att behålla det som är en arab för MIG o en hel del andra - en fantastisk o vacker, snabb o klok o lättlärd vän över vidderna :grin:

En mångfald är viktigt för varje levande art, särskilt om betingelser skulle ändras på den här planeten

Men snälla....

allroundhäst.

"Det avlas friskt för andra ändamål och det är kanon."

Ja men då måste man väl kunna få diskutera det oxå eller? Finns tydligen inget utrymme för diskussion utan alla/vissa alltid ska tolka det som man pratar i egen sak. araber är en REN HOBBY för mig o ett intresse. Enbart.
Avel o tänk kring sånt FASCINERAR mig o jag är rätt så påläst om genetik o biologisk evolution

"Det avlas friskt för andra ändamål och det är kanon."

Ja men då måste man väl kunna få diskutera det oxå eller? Finns tydligen inget utrymme för diskussion utan alla/vissa alltid ska tolka det som man pratar i egen sak. araber är en REN HOBBY för mig o ett intresse. Enbart.
Avel o tänk kring sånt FASCINERAR mig o jag är rätt så påläst om genetik o biologisk evolution

Jag kan aldrig se att det är fel att prata i egen sak bara man inte hyttlar om det. Jag frågade dig och du har svarat. Bra!
Sen vill du att vi skall debattera din syn på arabavel. Där blir i alla fall
jag lite ställd dels för att din syn på avel skall väl framföras i en debatt
i en avelsdiskussion. Kanske jag missförstår.
I den här tråden som du förhoppningsvis har läst men kanske inte riktigt
förstår vilka som skriver i (jag vet inte alla heller) men det är distansryttare
på hög nivå, likaså westernryttare på hög nivå, galoppfolk på hög nivå m.m.
fälttävlan, dressyr, hoppisar, show osv. Det är inte småskit. De deltar inte i små klubbmästerskap utan tävlar/har tävlat med sina araber i Sverige och internationellt. Ibland tar även dom med sin häst på show också.
Se showen som en tävlingsform i skönhet men också en marknad där du kan visa din häst/ ditt avelsresultat för en specifik målgrupp,
de arabhästintresserade.
Vidare kan jag påtala att de här showhästarna får den bästa omsorg
som tänkas kan liksom alla andra hästar i tävling.
De tränar ca 45 min/dag sen vila med den bästa maten, bästa boxen
ja bästa av allt.
Någon/några gånger i månaden skall de visa resultat. Kunna så still i rätt position inför domare. Trava något varv och skritta ett par steg, helst frusta lite. Det skall de utföra på 5 min.
De har ingen ryttare på ryggen som de behöver bära runt heller.
I väntan på resultat ställer sig hästarna till ro och halvsover med sin handler.

Självklart finns det skräckexempel man kan dra fram i den här tävlingen också liksom i andra tävlingar och det skall givetvis inte accepteras.

Jag tror generellt att det är lite "värre" i USA eftersom de visar sina hästar på en lite annorlunda sätt och vill ha den den där tighta hållningen (stand up) som hästen ska hålla relativt länge. Plus att de har mindre fokus på rörelser (en livrädd häst rör sig inget vidare).

Jag har bara träffat en amerikanskt showtränad arab men den hingsten hade bestämt sig. En bra människa var en död människa. Det faktum att han hade gått på anabola steroider (vilket inte är helt ovanligt tydligen) var förmodligen en bidragande orsak till hans temperament.

De svenska showtränade araber jag ridit och hanterat (inklusive hingstarna) har följt arabens "normalvariation" i temperament. Några har varit i nervigaste laget, några har varit i busigaste laget men ingen har tyckt illa om eller varit rädd för människor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 704
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 142
Senast: lytesout95
·
  • Låst
Avel Tar och startar en ny då helt enkelt =D Här är gamla... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1164702&page=106 Sar Trist och...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
171 742
Senast: Görel
·
Övr. Katt Eftersom det är ett kattigt (motsvarande gnäggigt) inlägg, så lade jag det under prefix övrigt. Hör det hemma under avel/ras, så är det...
Svar
16
· Visningar
1 065
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025