Sv: Arabavel 2008 forts.
"Det avlas friskt för andra ändamål och det är kanon."
Ja men då måste man väl kunna få diskutera det oxå eller? Finns tydligen inget utrymme för diskussion utan alla/vissa alltid ska tolka det som man pratar i egen sak. araber är en REN HOBBY för mig o ett intresse. Enbart.
Avel o tänk kring sånt FASCINERAR mig o jag är rätt så påläst om genetik o biologisk evolution
Jag kan aldrig se att det är fel att prata i egen sak bara man inte hyttlar om det. Jag frågade dig och du har svarat. Bra!
Sen vill du att vi skall debattera
din syn på arabavel. Där blir i alla fall
jag lite ställd dels för att
din syn på avel skall väl framföras i en debatt
i en avelsdiskussion. Kanske jag missförstår.
I den här tråden som du förhoppningsvis har läst men kanske inte riktigt
förstår vilka som skriver i (jag vet inte alla heller) men det är distansryttare
på hög nivå, likaså westernryttare på hög nivå, galoppfolk på hög nivå m.m.
fälttävlan, dressyr, hoppisar, show osv. Det är inte småskit. De deltar inte i små klubbmästerskap utan tävlar/har tävlat med sina araber i Sverige och internationellt. Ibland tar även dom med sin häst på show också.
Se showen som en tävlingsform i skönhet men också en marknad där du kan visa din häst/ ditt avelsresultat för en specifik målgrupp,
de arabhästintresserade.
Vidare kan jag påtala att de här showhästarna får den bästa omsorg
som tänkas kan liksom alla andra hästar i tävling.
De tränar ca 45 min/dag sen vila med den bästa maten, bästa boxen
ja bästa av allt.
Någon/några gånger i månaden skall de visa resultat. Kunna så still i rätt position inför domare. Trava något varv och skritta ett par steg, helst frusta lite. Det skall de utföra på 5 min.
De har ingen ryttare på ryggen som de behöver bära runt heller.
I väntan på resultat ställer sig hästarna till ro och halvsover med sin handler.
Självklart finns det skräckexempel man kan dra fram i den här tävlingen också liksom i andra tävlingar och det skall givetvis inte accepteras.