Arabavel 2008 forts.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008 forts.

Jag tycker du resonerar sunt om din häst, det är bara att prova på och
jämka ihop vad ni tycker är bäst för er båda.:bow:

oj tack så mkt!

Vad glad jag blir!:love:

i dagsläget är det bästa hon vet att kramas och pussas... man kan inte tävla i det? :angel:

haha det vet i fasen!

det är ju så gulligt när jag blir trött i ryggen och sätter mig när så tar hon ner huvudet och har det i mitt knä och står o blundar! eller när hon ligger i boxen så puttar jag omkull henne och sen har jag hennes huvud i mitt knä när hon ligger där!:love:

ah! hon är så mysig, så social! men det är ju inget unikt när man pratar med arabfolk, men det är ju därför jag älskar dessa hästar!!

Föresten, ingen vet när nästa tidning från sahf ska komma eller? tycker det börjar bli dags.... har ju bara fått 2 i år

då får du tycka att jag är korkad, vilken för mig låter helt absurt att man kallar nån korkad för att man han en åsikt, men fine. men min åsikt kommer jag ha kvar, och den behöver du inte bemöda dig med att försöka ändra för du kommer inte att lyckas.

tror knappast att Pselma skulle få en karnawal kopia, har du sett hur hon ser ut? vilken stam hon har? hur hingsten som jag har valt i fråga ser ut? hur dennes föräldrar ser ut? ska mkt till om hon får en sån avkomma, och då kommer jag nog inte ta föl på henne igen.

men visst omöjligt är det ju inte.

Så UTSEENDE är verkligen allt då? Det var ju delvis svar på en fråga i den lilla debatt jag försökte väcka tidigare.
Jag håller inte riktigt med (förstås) även om en korrekt exteriör är viktig. Frågan är då vad som verkligen ÄR en korrekt exteriör o vad som är enbart "mode".
Sen, kan inte utseende få vara lite olika om bara grundläggande "arabiskhet", arabtyp, finns? För det är ju svårt att återskapa det som inte finns kvar. Kanske modet ändras? Kanske hingstar som Karnawal betraktas som rätt igen en dag? Vem vet?:grin:

jo det tycker jag med... han känns faktiskt verkligen som en sån jag skulle kunna ha hemma... fast det har jag ju nästan, fast hon är ojämn så det bara skriker om det... hehe 152 fram och 153,5 bak, håller tummarna för att hon blir 155!!

lothlorien: och jag tycker han är jätte fin! min dam som du tyckte om är ju halvsyskon med den hästen :D

jag kan säga att jag letar inte efter karnawal hästar när jag kollar distans, jag kollar mer elcatero, lill sham, pamir, gomir.... sen är det viktigaste att jag känner den där ska jag ha :love: samt exteriören i övrigt och många hästar avlade bara på bruks har faktiskt ganska många fel... framförallt för raka haser är ju väldigt vanligt, och en sån har jag haft redan, inte en till!!!

det där med kär är ju oxå anledningen till att jag köpte min dam, vem kan tacka nej till det här?:love:

pselma01web.jpg

Hehe, jag tycker MIN är sötare o SNYGGARE men det är förstås helt som det ska det ;)
vackre%20gil3.JPG

:love:

Pja, idag kan vi ju faktiskt återskapa hästar som varit döda sedan länge bara vi har DNA-material från dem.

Sen om man tycker det är ok att göra det är ju en annan femma, men går det gör det.

Du säger att du inte gillar Karnawal och att han borde ha kastrerats. Då undrar jag på vilka kriterier du hade kastrerat den här hingsten?

Karnawal2.jpg

Karnawal1.jpg

Karnawal20070727060.jpg

MERITER TAGNA FRÅN RUNNBÄCKENS HEMSIDA:

Löpt i Warszawa, Polen i 2 säsonger: 2/15 (3-2-4-3)
B-premierad. Tävlat hoppning och dressyr samt utställd (bl.a. RIKS 1988).
Karnawal har ett mycket trevligt temperament (kan ridas av nybörjare och barn)
och han har ett underbart steg.
Karnawal har många tävlade avkommor med bl.a vinster upp till msv. klass.
Karnawal är far bl.a till Siba -champion Karanta och Expert (film-
stjärnan Sherdil"), samt tävlingshästen Equivanlent som blivit utsedd till årets arab allround
för sina framgångar främst inom hoppning och galopp.
KARNWAL är far till en av Sveriges bästa distanshästar ZTEFAN ox u Zadra.

Jag tycker att du tänker lite baklänges när du säger att Karnawal är en dålig hingst, för det är han absolut inte. På Exteriörbilden är han hela 27 år och det var inte dåligt att se honom i rörelse heller på hingstvisningen i arboga 25 år gammal heller.

Man får ändå tänka på att han är/var gammal i gamet och att arabaveln har gått framåt sedan dess till det vi vill ha idag. Det är väl därför vi avlar? För att få fram bättre individer.

Bara vi inte avlar så vi tappar mångfalden. Mode o tycke o smak kan ju ändras :)
viewpic.htm

Pja, idag kan vi ju faktiskt återskapa hästar som varit döda sedan länge bara vi har DNA-material från dem.

Sen om man tycker det är ok att göra det är ju en annan femma, men går det gör det.

Visst är det så men då behöver vi välbevarat DNA. Dessutom tycker jag det är en mycket krångligare väg än att försöka behålla en viss mångfald:angel:

Lat? Jag har en häst som är fullständig work-aholic och borde få tävla i distans... men är matte intresserad? Nä. Så vi tränar också vidare på kel och gos :D

*kl*

Angående bedömning och rastyp så läste jag en intressant artikel i Hundsport för ett tag sedan där man diskuterade möjligheten för domare att få döma ner hundar som är "övertypade". Dvs de följer rasstandarden men så till den milda grad att det riskerar att ge men för individen och rasen.

Vi förbättrar/förändrar våra hästar och vår syn på vad som är extremt hela tiden. Om gränsen fortsätter att flyttas så kommer vi kanske också så småningom också komma till den punkten att något är för mycket?

*kl*

Angående bedömning och rastyp så läste jag en intressant artikel i Hundsport för ett tag sedan där man diskuterade möjligheten för domare att få döma ner hundar som är "övertypade". Dvs de följer rasstandarden men så till den milda grad att det riskerar att ge men för individen och rasen.

Vi förbättrar/förändrar våra hästar och vår syn på vad som är extremt hela tiden. Om gränsen fortsätter att flyttas så kommer vi kanske också så småningom också komma till den punkten att något är för mycket?

Tack, precis min åsikt o faktiskt anledningen att jag startade den här debatten. Det FINNS tendenser eftersom tex hög svansföring är så viktig o det kan man få genom att avla på platt kors vilket sen kan ge hästar som ej kan trampa under sig ordentligt o ta ryttarens tyngd = häst som INTE kan ridas....

Extremer kan bli ännu mer extrema o särskilt en hästras som araben skulle kunna få en sådan utveckling eftersom utseende är så viktigt för många :bump:

ÄNTLIGEN en som förstått lite :laugh:

*kl*

Jag vet inte av nån hästras där de som avlar är så mycket ute efter ett visst UTSEENDE som just arabfolket. Andra grupper fokuserar mer på förmågor som hoppförmåga osv. Iaf MIN erfarenhet

Lambura ox 19 år:love:

Nähä...nu funkar inte bilderna från Storegate heller SKIT!

Så UTSEENDE är verkligen allt då? Det var ju delvis svar på en fråga i den lilla debatt jag försökte väcka tidigare.
Jag håller inte riktigt med (förstås) även om en korrekt exteriör är viktig. Frågan är då vad som verkligen ÄR en korrekt exteriör o vad som är enbart "mode".
Sen, kan inte utseende få vara lite olika om bara grundläggande "arabiskhet", arabtyp, finns? För det är ju svårt att återskapa det som inte finns kvar. Kanske modet ändras? Kanske hingstar som Karnawal betraktas som rätt igen en dag? Vem vet?:grin:

Nu tycker jag faktiskt att du vill feltolka henne med vilje...
Vet inte i hur många inlägg hon faktiskt skrivit att temperamentet är mycket viktigt för henne...även typ o exteriör.

En korrekt exteriör är alltid en korrekt exteriör avsett ras eller mode.
Kanske du missade mitt inlägg om att folk borde utbilda sig vad gäller HÄSTAR också o inte bara rabbla stammar o kunna historik...;)

det har jag inte skrivit! utseende är viktigt i den mån av korrekthet, sen är det faktisk mest blicken som jag fastnar för, hästens utstrålning.

gammalt brukar ju komma igen i kläder, så varför inte i hästar? det är ju absolut ingen omöjlighet!

Lat? Jag har en häst som är fullständig work-aholic och borde få tävla i distans... men är matte intresserad? Nä. Så vi tränar också vidare på kel och gos :D

tror det är kombination av att hon växer nu, samt bebisen växer, och hon går ute fortfarande och vill helst komma i och sova, tycker inte om att vara ute dygnet runt när det är så kallt på natten!

det i kombination med hennes hovömhet som har ökat nåt enormt (antar att jag har slitit ner hovarna för mkt) så känns hon lat, tar jag däremot en galopp på en äng så är hon inte så lat.

hon är inte lat igentligen... tror det bara är just nu... men däremot har hon väldigt lätt för avslappning!

det har jag inte skrivit! utseende är viktigt i den mån av korrekthet, sen är det faktisk mest blicken som jag fastnar för, hästens utstrålning.

gammalt brukar ju komma igen i kläder, så varför inte i hästar? det är ju absolut ingen omöjlighet!

Korrekthet, absolut! Där är vi ju alla överens tror jag. Jag menar bara avel mot ett visst utseende, lite mer som mode, hur man tycker en arab ska se ut. Man får inte glömma funktion o även att modets nyck kan svänga :)
Bra då det inte bara finns "likadana hästar" att tillgå för avel.
:idea:

sen har jag en tendens att fastna för små gulliga huvuden, framförallt om de har samma tecken i ansiktet som Pselma har!

sen vill jag har lååånga ben, kort rygg, lång länd, långt kors, samt en lång hals som sitter där den ska! jag vill ha brett mellan frambenen men mkt plats för hjärta och lungor!

sen är det ju blicken... man vill ju liksom se "det där" som man inte kan förklara utan bara vet när man ser det!

sitter fortfarande och funderar på om jag inte skulle ta och betäcka Pselma nästa år med... men vet inte vem av alla läckra hingstar man skulle ta :d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 705
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 142
Senast: lytesout95
·
  • Låst
Avel Tar och startar en ny då helt enkelt =D Här är gamla... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1164702&page=106 Sar Trist och...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
171 743
Senast: Görel
·
Övr. Katt Eftersom det är ett kattigt (motsvarande gnäggigt) inlägg, så lade jag det under prefix övrigt. Hör det hemma under avel/ras, så är det...
Svar
16
· Visningar
1 065
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10