Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
då får du tycka att jag är korkad, vilken för mig låter helt absurt att man kallar nån korkad för att man han en åsikt, men fine. men min åsikt kommer jag ha kvar, och den behöver du inte bemöda dig med att försöka ändra för du kommer inte att lyckas.
tror knappast att Pselma skulle få en karnawal kopia, har du sett hur hon ser ut? vilken stam hon har? hur hingsten som jag har valt i fråga ser ut? hur dennes föräldrar ser ut? ska mkt till om hon får en sån avkomma, och då kommer jag nog inte ta föl på henne igen.
men visst omöjligt är det ju inte.
jo det tycker jag med... han känns faktiskt verkligen som en sån jag skulle kunna ha hemma... fast det har jag ju nästan, fast hon är ojämn så det bara skriker om det... hehe 152 fram och 153,5 bak, håller tummarna för att hon blir 155!!
lothlorien: och jag tycker han är jätte fin! min dam som du tyckte om är ju halvsyskon med den hästen
jag kan säga att jag letar inte efter karnawal hästar när jag kollar distans, jag kollar mer elcatero, lill sham, pamir, gomir.... sen är det viktigaste att jag känner den där ska jag hasamt exteriören i övrigt och många hästar avlade bara på bruks har faktiskt ganska många fel... framförallt för raka haser är ju väldigt vanligt, och en sån har jag haft redan, inte en till!!!
det där med kär är ju oxå anledningen till att jag köpte min dam, vem kan tacka nej till det här?
![]()
Du säger att du inte gillar Karnawal och att han borde ha kastrerats. Då undrar jag på vilka kriterier du hade kastrerat den här hingsten?
![]()
![]()
![]()
MERITER TAGNA FRÅN RUNNBÄCKENS HEMSIDA:
Löpt i Warszawa, Polen i 2 säsonger: 2/15 (3-2-4-3)
B-premierad. Tävlat hoppning och dressyr samt utställd (bl.a. RIKS 1988).
Karnawal har ett mycket trevligt temperament (kan ridas av nybörjare och barn)
och han har ett underbart steg.
Karnawal har många tävlade avkommor med bl.a vinster upp till msv. klass.
Karnawal är far bl.a till Siba -champion Karanta och Expert (film-
stjärnan Sherdil"), samt tävlingshästen Equivanlent som blivit utsedd till årets arab allround
för sina framgångar främst inom hoppning och galopp.
KARNWAL är far till en av Sveriges bästa distanshästar ZTEFAN ox u Zadra.
Jag tycker att du tänker lite baklänges när du säger att Karnawal är en dålig hingst, för det är han absolut inte. På Exteriörbilden är han hela 27 år och det var inte dåligt att se honom i rörelse heller på hingstvisningen i arboga 25 år gammal heller.
Man får ändå tänka på att han är/var gammal i gamet och att arabaveln har gått framåt sedan dess till det vi vill ha idag. Det är väl därför vi avlar? För att få fram bättre individer.
Pja, idag kan vi ju faktiskt återskapa hästar som varit döda sedan länge bara vi har DNA-material från dem.
Sen om man tycker det är ok att göra det är ju en annan femma, men går det gör det.
*kl*
Angående bedömning och rastyp så läste jag en intressant artikel i Hundsport för ett tag sedan där man diskuterade möjligheten för domare att få döma ner hundar som är "övertypade". Dvs de följer rasstandarden men så till den milda grad att det riskerar att ge men för individen och rasen.
Vi förbättrar/förändrar våra hästar och vår syn på vad som är extremt hela tiden. Om gränsen fortsätter att flyttas så kommer vi kanske också så småningom också komma till den punkten att något är för mycket?
*kl*
Angående bedömning och rastyp så läste jag en intressant artikel i Hundsport för ett tag sedan där man diskuterade möjligheten för domare att få döma ner hundar som är "övertypade". Dvs de följer rasstandarden men så till den milda grad att det riskerar att ge men för individen och rasen.
Vi förbättrar/förändrar våra hästar och vår syn på vad som är extremt hela tiden. Om gränsen fortsätter att flyttas så kommer vi kanske också så småningom också komma till den punkten att något är för mycket?
Så UTSEENDE är verkligen allt då? Det var ju delvis svar på en fråga i den lilla debatt jag försökte väcka tidigare.
Jag håller inte riktigt med (förstås) även om en korrekt exteriör är viktig. Frågan är då vad som verkligen ÄR en korrekt exteriör o vad som är enbart "mode".
Sen, kan inte utseende få vara lite olika om bara grundläggande "arabiskhet", arabtyp, finns? För det är ju svårt att återskapa det som inte finns kvar. Kanske modet ändras? Kanske hingstar som Karnawal betraktas som rätt igen en dag? Vem vet?![]()
Så UTSEENDE är verkligen allt då? Det var ju delvis svar på en fråga i den lilla debatt jag försökte väcka tidigare.
Jag håller inte riktigt med (förstås) även om en korrekt exteriör är viktig. Frågan är då vad som verkligen ÄR en korrekt exteriör o vad som är enbart "mode".
Sen, kan inte utseende få vara lite olika om bara grundläggande "arabiskhet", arabtyp, finns? För det är ju svårt att återskapa det som inte finns kvar. Kanske modet ändras? Kanske hingstar som Karnawal betraktas som rätt igen en dag? Vem vet?![]()
Lat? Jag har en häst som är fullständig work-aholic och borde få tävla i distans... men är matte intresserad? Nä. Så vi tränar också vidare på kel och gos![]()
det har jag inte skrivit! utseende är viktigt i den mån av korrekthet, sen är det faktisk mest blicken som jag fastnar för, hästens utstrålning.
gammalt brukar ju komma igen i kläder, så varför inte i hästar? det är ju absolut ingen omöjlighet!