Arabavel 2008 forts.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008 forts.

Hästar som ser färdiga tidigt blir oftast inte så stora.
De som blir rätt stora växer oftast ojämt o är överbygda o inte i fas med sig själva i unga år o behöver längre tid att växa i sin kropp.
Tror inte att det påverkar hållbarheten negativt snarare tvärtom...
Han ser fin ut tycker jag.

Skönhet för mig är en god exteriör...finns väl inget vackert med exteriöra fel...

inte för att vara taskig... jag håller med om 2 av hingstarna du har skrivit... men karnawal... ja du... där är en hingst som jag helt klart hade skurit! utan att tveka!

jag tycker han var så enormt ful och ja... nästan motbjudande :rofl:

det är tur att smaken är som baken...

en fundering, jag satt häromdagen och kollade midwests hemsida... det var en hingst som fångade mitt öga, jag tyckte han var riktigt snygg, men... han såg så tunn ut... liksom... ja ni fattar..., iaf så kollade jag på stammen och då stod det att han var född 2007, inget konstigt att han var tunn, men han ser ju ändå så färdig ut på nåt sätt.... vad tror ni om det? påverkar det hållbarheten på hästen? lite funderingar jag fick just då... jag själv vet inte... men det känns ju lite.... konstigt liksom...

lägger ut bilden från hemsidan så att ni kan se vad jag menar...

IMG_1908.jpg

Många bra häsar är efter Karnawal - Ztefan bla..... så utseende är INTE allt. Distansfolk verkar söka efter Karnawal-blod men men

Hingsten du har på bild är INTE VACKER det tycker jag. Den är HEMSK!
:cry:

jo det tycker jag med... han känns faktiskt verkligen som en sån jag skulle kunna ha hemma... fast det har jag ju nästan, fast hon är ojämn så det bara skriker om det... hehe 152 fram och 153,5 bak, håller tummarna för att hon blir 155!!

lothlorien: och jag tycker han är jätte fin! min dam som du tyckte om är ju halvsyskon med den hästen :D

jag kan säga att jag letar inte efter karnawal hästar när jag kollar distans, jag kollar mer elcatero, lill sham, pamir, gomir.... sen är det viktigaste att jag känner den där ska jag ha :love: samt exteriören i övrigt och många hästar avlade bara på bruks har faktiskt ganska många fel... framförallt för raka haser är ju väldigt vanligt, och en sån har jag haft redan, inte en till!!!

det där med kär är ju oxå anledningen till att jag köpte min dam, vem kan tacka nej till det här?:love:

pselma01web.jpg

Du säger att du inte gillar Karnawal och att han borde ha kastrerats. Då undrar jag på vilka kriterier du hade kastrerat den här hingsten?

Karnawal2.jpg

Karnawal1.jpg

Karnawal20070727060.jpg

MERITER TAGNA FRÅN RUNNBÄCKENS HEMSIDA:

Löpt i Warszawa, Polen i 2 säsonger: 2/15 (3-2-4-3)
B-premierad. Tävlat hoppning och dressyr samt utställd (bl.a. RIKS 1988).
Karnawal har ett mycket trevligt temperament (kan ridas av nybörjare och barn)
och han har ett underbart steg.
Karnawal har många tävlade avkommor med bl.a vinster upp till msv. klass.
Karnawal är far bl.a till Siba -champion Karanta och Expert (film-
stjärnan Sherdil"), samt tävlingshästen Equivanlent som blivit utsedd till årets arab allround
för sina framgångar främst inom hoppning och galopp.
KARNWAL är far till en av Sveriges bästa distanshästar ZTEFAN ox u Zadra.

Jag tycker att du tänker lite baklänges när du säger att Karnawal är en dålig hingst, för det är han absolut inte. På Exteriörbilden är han hela 27 år och det var inte dåligt att se honom i rörelse heller på hingstvisningen i arboga 25 år gammal heller.

Man får ändå tänka på att han är/var gammal i gamet och att arabaveln har gått framåt sedan dess till det vi vill ha idag. Det är väl därför vi avlar? För att få fram bättre individer.

det skrev jag inte... jag skrev att jag hade gjort det, och det är inte riktigt samma sak...

men man kan inte bedömma en bild där hästen showar, vilken häst är inte snygg då? exteriörbilder är inte mkt att ha heller eftersom bilden inte är tagen rakt ifrån sidan... det handlar bara om smak, jag tycker han är ful helt enkelt. ingen behöver ta illa upp för det, du får tycka att mina hästar är fula om du vill det :p

men skulle pselma tex få ett hingstföl som såg ut som honom, då hade jag skurit honom direkt! nu är ju sannolikheten för det väldigt liten men iaf :p

Det var precis det här jag skrev i förra inlägget men för att klargöra det än en gång.

Karnawal skulle väl ha varit 29 år i år om han levt. Idealen var ju helt andra då. Och nu har vi förhoppningsvis kommit längre fram i aveln mot ett nyare avelsmål? Kriterierna borde ju stärkas efter hand, när åren går för att hästarna bara ska kunna bli bättre än förr?

Karnawal är ju en hingst som skulle vara väldigt omodern om han fötts nu och då hade många kastrerat, men då när han föddes så var han inte omodern.

Men att säga att en hingst är ful för att han är omodern idag tycker jag är korkat.

Och bli inte förvånad om din Pselma får en Karnawal kopia det beror ju helt och hållet på både hingstval och vilka gener från föräldrarna som väljer att gå vidare.

då får du tycka att jag är korkad, vilken för mig låter helt absurt att man kallar nån korkad för att man han en åsikt, men fine. men min åsikt kommer jag ha kvar, och den behöver du inte bemöda dig med att försöka ändra för du kommer inte att lyckas.

tror knappast att Pselma skulle få en karnawal kopia, har du sett hur hon ser ut? vilken stam hon har? hur hingsten som jag har valt i fråga ser ut? hur dennes föräldrar ser ut? ska mkt till om hon får en sån avkomma, och då kommer jag nog inte ta föl på henne igen.

men visst omöjligt är det ju inte.

Jag säger inte att du är korkad och du får gärna ha vilka åsikter du vill.
Däremot vill jag också ha mina.

Och jag tycker att åsikten gammalt, omodernt är fult är korkat.

Gå in på www.runnbacken.org
Där finns hur många bilder som helst på Karnawal och förklara för mig vilka exteriörmissar du ser så kanske du lyckas ändra min åsikt, vem vet?

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle bara vilja betona att det går INTE att bedöma hästar utifrån bilder som vissa fotografer tagit, eftersom exteriören ändrats så mycket på bilderna. Detta är en stor diskussion i USA där en del fotografer inte publiceras i vissa tidningar pga att de manipulerar med hästarnas exteriör.

Så denne unghingst ser med stor sannolikhet inte ut som han gör på denna bild...

Anette

Hästar som ser färdiga tidigt blir oftast inte så stora.
De som blir rätt stora växer oftast ojämt o är överbygda o inte i fas med sig själva i unga år o behöver längre tid att växa i sin kropp.
Tror inte att det påverkar hållbarheten negativt snarare tvärtom...
Han ser fin ut tycker jag.

Tyvärr, jag håller inte med dig, i ditt resonemang.
Unghästar växer OLIKA, en del växer med en markant skillnad mellan fram och bak, andra växer jämt mellan bak och fram delen.
Det finns inga belägg för att stora unghästar skulle växa ojämt.
Min personliga åsikt är dock, att unghästar som växer ojämt har mer sk "växt värk" än unghästar som växer jämt.
Likaså är det mkt avgörande hur vi fodrar våra unghästar, om vi driver dom för hårt, eller om vi ger dom en naturlig växt möjlighet. Då menar jag med fri tillgång på grovfoder ute i hagen likaså fri tillgång på grovfoder inne i boxen.
Och toppar med kraftfoder av bas varor.

Man får inte heller glömma att man kanske diskuterar utifrån erfarenhet av olika raser. Ett halvblod idag kan bli alltifrån 155 till 180 som vuxen. Där kan man diskutera skillnaderna mellan att bli stor eller inte.

När det gäller arabens vuxna mankhöjd är ju den ganska homogen. Visst finns det vuxna exempel på både 143 och 163, men de är ganska få i jämförelse med den stora massan som ligger mellan 150 och 155. Jag har svårt att tro att man kan se någon trend i att de som växer ojämnt blir 155 medan de som växer jämnt stannar på 150. Fem centimeter hit, eller dit, liksom...

Carina på Silver Arabians

SNYGG!!!
Verkar vara "min" typ av arab. Grattis t henne:bow:
Det är intressant att du säger så just om Pselma, för även om kimmis87 har planer på en distanskarriär med henne så är det svårt att hitta något som är mer showavlat än just hon här i Sverige. Hennes pappa är den mest välanvända fadershingsten i USA när det gäller ren och skär showavel.

Absolut...tror du förklarade bättre än mig. MEN hästar som blir små brukar se färdiga ut tidigare oftare än de som blir stora....
Det jag ville få fram är att det är ingen ökad risk på just den hingsten för att han ser ut som han gör i så ung ålder...inte pga det iaf.

Carina: Det stämmer väldigt bra in på hbl o mina rp iaf...kanske inte på fullblod ...det har du rätt i.

Men en som är kunnig att titta på hästar tittar på dem även i rörelse...;)
Många av utställningshästarna HAR platta kors även då.
Självklart vet jag att de får plattare kors om man ställer upp dem rätt...

Någon frågade om Benny som internationell A domare...
Han klassas tydligen så av arabfolket om jag förstod rätt.
Men inte av SH.
Men så var det väl Benny som stod på avelsmötet o tyckte att SAHF skulle utgå ur SH o starta en egen organisation... vojnevojne...
Nu vill jag inte svartmåla någon, men man bör ju vara medveten att kvaliteten på Internationella A-domare skiljer sig väldigt mkt. Att vara A-Domare i WAHO's regi säger inte mkt om kunskapen om korrekt exteriör osv.
Vad gäller namngiven person här vet jag precis hur *domarutnämningen*gick till eftersom min moder fick samma erbjudande samtidigt för åtskilliga år sedan.
Eftersom trots allt SAHF är medlem av SH är det väl rimligt att även vid inofficilla rådgivande bedömningar anlita domare godkända av SH istället för *arabgodkända* domare?
Hade det varit en tillställning där man förklarat att B F(eller min syster eller vem som helst) kommer och ger lite allmänna råd och SIN syn på visade hästar hade allt varit ok och jag hade inte haft några invändningar alls.
Under en viss tid var SAHF inte medlem av SH, men jag har försökt att komma på vilken period det var, men glömt det, var det under dom glada*amerikaåren*, är det någon som vet?

Det är intressant att du säger så just om Pselma, för även om kimmis87 har planer på en distanskarriär med henne så är det svårt att hitta något som är mer showavlat än just hon här i Sverige. Hennes pappa är den mest välanvända fadershingsten i USA när det gäller ren och skär showavel.

Magnum Psyche japp!
Och se vad Pselma kan!

app app app! Magnum psyche har faktiskt gått en distanstävling! han vann den dessutom (att den sen bara var på 4 mil och att det igentligen inte bevisar nånting kan vi ju prata tyst om :angel:) och jag hade ingen anning om det när jag köpte henne.

ska man vara noggräknad så har han en del prestation i sin stam, dock inte i de närmsta leden, men visst finns det. sen ska du nog räkna hennes sto stam som rätt rejäl utställningsstam där med... hehe, men jag blev kär, så vad gör man?

Annika_L: nu ska vi inte ropa hej innan vi har kommit över ån! psyket har hon absolut, och dessutom en bra kropp osv, men det är ingen som vet om hon överhuvudtaget kommer att hålla, men jag brukar resonera som så att om hennes pappa har hållt för att hoppa upp på bocken så många ggr så måste han ju ha någon form av hållbarhet :angel: (för er som inte förstod det så är det ett lite halv sarkastiskt)

har inte sagt att det är några exteriör missar, han är bara inte min typ, jag tycker han är ful bara.

acceptera och gå vidare, det är inte min typ av häst helt enkelt, det är inte mer med det.

Salaterka: jo jag är medveten om det... så himla tråkigt det där... jag hoppas trenden med redigerade hästar vänder snart :( så himla tråkigt, han kan ju lika gärna se ut som hej kom i hjälp mig, men han fångade mitt öga iaf...

app app app! Magnum psyche har faktiskt gått en distanstävling! han vann den dessutom (att den sen bara var på 4 mil och att det igentligen inte bevisar nånting kan vi ju prata tyst om :angel:) och jag hade ingen anning om det när jag köpte henne.

ska man vara noggräknad så har han en del prestation i sin stam, dock inte i de närmsta leden, men visst finns det. sen ska du nog räkna hennes sto stam som rätt rejäl utställningsstam där med... hehe, men jag blev kär, så vad gör man?

Annika_L: nu ska vi inte ropa hej innan vi har kommit över ån! psyket har hon absolut, och dessutom en bra kropp osv, men det är ingen som vet om hon överhuvudtaget kommer att hålla, men jag brukar resonera som så att om hennes pappa har hållt för att hoppa upp på bocken så många ggr så måste han ju ha någon form av hållbarhet :angel: (för er som inte förstod det så är det ett lite halv sarkastiskt)
Nu övertolkade du nog vad jag skrev. Det var inte jag som ondgjorde mig över hur modern showavel förstör rasen. Jag lade inte in några värderingar i det, varken positiva eller negativa. Fakta är att MP är en av de mest använda hingstarna i amerikansk showavel. Det hindrar inte att Pselma kan bli en bra distanshäst, eller hur? Det ena utesluter inte det andra. Man måste se till individen. Också.

jo jag vet precis hur du menade! var bara tvungen att tillägga!

jag har ändå fårr höra rätt skarpa komentarer från distansryttare om mitt hästval, typ du är ju lättlurad, vad ska du med den där hästen till osv osv... blir rätt tråkigt, jag hoppas kunna bevisa att de har fel.

men ja brukar tänka så här: att de inte har presterat nåt betyder inte att de är dåliga, bara att de inte ha fått chansen att bevisa att de är bra!

sen vet jag inte om hon kommer bli bra... hon är i dagsläget för lat :rofl: men hon är väldigt "stadig" att rida liksom, men den som lever får se, sen om jag ska vara ärlig så har jag inte valt araben för att den är bra på distans, jag har valt araben för att det är en ras jag älskar, och jag rättar mig mer eller mindre efter vad min älskling vill göra, så det är arab i första hand och distans i andra liksom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 705
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 142
Senast: lytesout95
·
  • Låst
Avel Tar och startar en ny då helt enkelt =D Här är gamla... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1164702&page=106 Sar Trist och...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
171 744
Senast: Görel
·
Övr. Katt Eftersom det är ett kattigt (motsvarande gnäggigt) inlägg, så lade jag det under prefix övrigt. Hör det hemma under avel/ras, så är det...
Svar
16
· Visningar
1 065
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18