Arabavel 2008 forts.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008 forts.

Just precis.... o att man inte kan ha en debatt heller utan att folk blir galna irriterar mig oxå....iaf liiitegrann....;)

Men du visste ju allt detta om B F innan du visade...varför valde du då att visa för honom?? Känns bak o fram tycker jag. Hade han rosat din hingst hade hans bedömning varit guld eller?

Svarade innan jag läst resten av inläggen...

Senast ändrad:

Jag med, fniss :D, tänker du också på en viss rabiat Geseppi?

Carina på Silver Arabians

Ja i första hand ;) (men vissa användare på SE-forumet också :D).

Ett av de brittiska forumen uppfattar jag som ganska artigt, (men en del av användarna där tar ut sina aggressioner på SE-forumet istället).

Senast ändrad:

Nu är detta inlägg inte speciellt riktat till dig, utan mer som en allmänn reflektion: Jag kikar då och då in på ett engelskt forum, samt läser även ett sydamerikanskt forum om araber, och en sak som jag ofta tänker på när jag läst otaliga inlägg här på Buke med rena personangrepp och elaka kommentarer typ den hingsten är inget att ha utan bör kastreras osv är skillnaden på detta forum och på forum i andra länder. På andra forum gläds man över framgångar och skulle aldrig komma med några spydiga/elaka kommentarer, men här verkar det vara helt legio att göra så. Vad är det som skiljer svenska arabmänniskor från utländska sådarna? Jantelagen? Du ska minsann inte tro att du är nåt, för jag vet minsann och kan bättre än dig.

(Jag har förstått att det inte är direkt riktat till mig)
Jag har fått hur mycket stöd som helst av både svenska och utländska
uppfödare och handlers att fortsätta med det jag tror på. Hjälp, råd och ryggdunkar. Det tackar jag för.
Nya "tänk" och andra vinklingar är guld värda för mig.
(Givetvis finns det dom som knappt hälsar när det går bra också.
Beklaga sorg och trösta går alldeles utmärkt men det är inte bara synonymt för svenskar ).
Hur som helst.
De som vill framåt i arabaveln visar ett varmt intresse av att få fram bra produkter och ifrån dem kommer inte slabbigheter. Men, det är utanför forumens krypin.
Att det här inne i forumet uppstår hack och dispyt beror nog mycket på
"bak-och fram"-tänket (som Kicket uttryckte), att inte stå upprätt för sin sak. Det är när någon börjar halka och glida, vrida och vända som påhoppen
kommer. Jag tycker det är bra att det ifrågasetts när grodor och vett
trillar runt hur som haver på ett forum.
Jag blir faktiskt emellanåt rasande när tokuppfattningar presenteras som fakta.
Att fråga, undra och presentera sina egna uppfattningar är underbart.
Att debattera och diskutera är lika underbart det.

Men du visste ju allt detta om B F innan du visade...varför valde du då att visa för honom?? Känns bak o fram tycker jag. Hade han rosat din hingst hade hans bedömning varit guld eller?

Svarade innan jag läst resten av inläggen...

Vet du, vi åkte ner för att få lite erfarenhet, för att se o lära. Etram följde med för att just se o lära. Jag fattar inte varför det ska hakas upp om HONOM hela tiden när vi bara ville vara med för lärdomen. Har inga problem alls med de omdömen han fick för vi VET han har mycket växande kvar i kroppen.
Ursäkta men jag fattar inte riktigt ad denna debatt om just Etram kommer ifrån. Jag har fler hästar, han är bara EN av dem. Jag vill inte ens diskutera honom utan jag vill prata om arabavel o hur ni tänker.

Ja JANTLAG var det nån som nämnde...

Är showighet o nerver utanpå verkligen nåt vi vill ha hos ett djur som är stort o starkt o som vi faktiskt ska kunna NYTTJA tex till ridning o annat. Om hästar blir så showiga så vi inte säkert kan hantera dem, vad ska vi då ha dem till?

Vad är det som får dig att tro detta? Vilken erfarenhet av showhästar har du?

Menar bara som en diskussion om vad man prioriterar, skönhet o showighet eller användbarhet. Ja det är två ytterligheter, det vet jag o man KAN få både, det vet jag oxå, MEN jag vill bara debattera om åt vilket håll det svänger JUST NU o att det faktiskt KAN vara en vits med att även behålla det som INTE är på modet just idag då det är svårt att återskapa nåt som gått förlorat

(o dra nu inte upp MIN hingst igen för han är OVIKTIG i det jag försöker säga):bump:

Har bara en liten fråga angående B F. På SAHFs sida finns en inbjudan till en föreläsning på Blommeröd där han presenteras som internationell A-domare. På vilket sätt är han då inte behörig i det här fallet med förbesiktningen menar du? Jag är helt grön på området och blev lite förvirrad av detta!:confused:

(Jag har förstått att det inte är direkt riktat till mig)
Jag har fått hur mycket stöd som helst av både svenska och utländska
uppfödare och handlers att fortsätta med det jag tror på. Hjälp, råd och ryggdunkar. Det tackar jag för.
Nya "tänk" och andra vinklingar är guld värda för mig.
(Givetvis finns det dom som knappt hälsar när det går bra också.
Beklaga sorg och trösta går alldeles utmärkt men det är inte bara synonymt för svenskar ).
Hur som helst.
De som vill framåt i arabaveln visar ett varmt intresse av att få fram bra produkter och ifrån dem kommer inte slabbigheter. Men, det är utanför forumens krypin.
Att det här inne i forumet uppstår hack och dispyt beror nog mycket på
"bak-och fram"-tänket (som Kicket uttryckte), att inte stå upprätt för sin sak. Det är när någon börjar halka och glida, vrida och vända som påhoppen
kommer. Jag tycker det är bra att det ifrågasetts när grodor och vett
trillar runt hur som haver på ett forum.
Jag blir faktiskt emellanåt rasande när tokuppfattningar presenteras som fakta.
Att fråga, undra och presentera sina egna uppfattningar är underbart.
Att debattera och diskutera är lika underbart det.

Japp, diskutera öppet o stå för det man tycker, det gillas av mig med :)
Sen är jag väldigt öppen men oxå inte den som kan ändra mig när jag bevisats ha fel (en sällsynt företeelse - wooooaaahahaha;) (obs skämt)

Skämt åsido, att läsa, skriva o LÄRA av andra, det är mitt motto o jag tjurar sällan fast bara för sakens skull.

Ett arabiskt ordspråk (enl min exman) är "gå i dens skor i 40 dagar innan du dömer någon"

Ett annat han gav mig är "your 2nd wife will always make your first wife look so much better" men nu kom jag visst från ämnet lite....

IS Elsirah 4 år :love:

view=editphoto&photoid=1436524

Senast ändrad av en moderator:

bilden kom inte med för att den ligger på ett privat konto...

lägg ut bilden på en offentlig sida så kommer den med!

bilden syns för dig så länge DU är inloggad och har sidan uppe, jag ser ingen av bilderna du har provat nu.

Det var det jag menade med att jag svarat på ditt inlägg innan jag sett de andra. Jag är rädd att du själv inte kan avgöra vad som kommer debatteras här inne...då hade inte Madde fått såna smällar. Sen var du inte sen att ta upp honom själv tidigare. Men vi släpper honom o låter honom växa ett år...

Tittade du på länken som jag lade in i inlägg 758?
Vad är det som du så gärna vill bevara bland de äldre hästarna där? OBS en fråga som är generell o inte om din hingst.
De hade många av dem grova fel ansatta halsar, dåliga överlinjer... tunga huvuden, helt raka. mm mm de exteriöra felen är massor.
Du skrev tidigare att du vill bevara ursprungsaraben...men en sådan dålig arab hittar du nog inte idag....får vi hoppas.
Många av dem blev nog inte så gamla utan blev nog mat efter något års ridande.
När deras exteriör förstört dem i värk.
Jag har flera ggr skrivit att vi har en av de äldsta(äldsta )av hästraser o bör förvalta den väl inte förstöra den. men jag menade inte att gå till baka till ursprungstypen av arab.
Idag finns korrekta araber av god exteriör o ändock en god typ. Du pratar gärna illa om utställningshästarna men du har ju tex Elcatero som var uppe tidigare...han fick ju 41p exteriört o är en "brukshäst"...
Visst finns det många utställningsaraber som pga sitt kors inte skulle kunna klara någon ridning i korrekt form o inte hålla längre som ridhäst heller. Men det är där vi måste lära oss att rensa bland avelsmaterialet.
En supersprinter kanske inte behöver vara i avel om hans ben ser ut som tjotahejti men han själv haft turen att fixa ett liv med löp.... lika lite som en utställningshäst inte behöver vara i avel för att den lyckats i sin genre trots sitt platta kors...
Annika L är på riktigt god väg tycker jag... hon är en frisk fläkt att prata med vad gäller exteriör o gång... o hur en häst bör sätta under sig. Hon har väldigt höga krav på de hingstar hon väljer...
Det är något som alla borde ta efter...att faktiskt gå o lära sig exteriören o dess betydelse.
Många verkar kunna stammar o mycket om arabens historia osv...men hur många lär er om hästen??
Hur många var tex iväg på forskningens dag som var runt om i landet förra månaden?
Där senaste forskningen presenterades? Vad tex hö, hösilage eller ensilage har för betydelse för hästens mage...
Eller hur många har bemödat sig med att lära sig en god exteriör?
Eller hur man väljer rätt hingst till sitt sto...
Nu i okt kommer en kurs starta på SLU tex som heter "från hingstval till avvänjning". Den är på 4 tillfällen under vintern med olika innehåll i varje gång.
Kurser ordnas ständigt för att utbilda inom såväl avel som i hästen.
Vad hjälper det att rabbla stammar om man inte kan ett jota om hur hästen i sig funkar oavsett arab eller ardenner...
Då spelar det ingen roll vilken otrolig individ man kanske har ...man gör den inte rättvisa iaf.
Bara för att arabföreningen är usla i att utbilda sina medlemmar så finns det åtskilliga kurser att gå som handlar om hästen o inte rasen.

Senast ändrad:

Nu när jag hittat ett sätt

IS Elsirah 4 år o blivande hopphäst tror vi :)
P9290050.JPG
[/IMG]
:love:

på den adressen finns inte ens nån bild...

fattar inte hur du lyckas :rofl:

förlåt... men hur gör du igentligen?:p

fast det där med platta kors... ställer du en häst på "rätt" sätt så får du platt kors... jag kan ställa min dam så oxå om jag vill, min tränare kan ställa sina överbygda quarters så oxå om hon vill...

så att de ser platta ut när de är uppställda är inte samma sak som att de verkligen har ett platt kors.

Håller med dig

Det jag syftar på är förstås de araber som polackerna födde upp när de var som bäst (före 1945) o som inte riktigt liknar de vi ser på utställningar idag. :)

Prinsens arabers Gwarant är ett favvoexempel på bra arab för mig, korrekt exteriört o duktig individ. Karnawal är en annan. Elcatero är oxå en fin hingst.

Det jag menar är att modet inte ska dra iväg så att inte alternativen (naturligtvis de som är BRA) alltid kastreras så de försvinner :)

fast det där med platta kors... ställer du en häst på "rätt" sätt så får du platt kors... jag kan ställa min dam så oxå om jag vill, min tränare kan ställa sina överbygda quarters så oxå om hon vill...

så att de ser platta ut när de är uppställda är inte samma sak som att de verkligen har ett platt kors.

Men en som är kunnig att titta på hästar tittar på dem även i rörelse...;)
Många av utställningshästarna HAR platta kors även då.
Självklart vet jag att de får plattare kors om man ställer upp dem rätt...

Någon frågade om Benny som internationell A domare...
Han klassas tydligen så av arabfolket om jag förstod rätt.
Men inte av SH.
Men så var det väl Benny som stod på avelsmötet o tyckte att SAHF skulle utgå ur SH o starta en egen organisation... vojnevojne...

En artikel jag hittade (för den som ids o är intresserad)

The Endangered Polish Arabian

http://www.roxannerogers.com/endpolarab.html

Intressant läsning o lite historielektion för arabälskare ;)

Avslutas
"If you have some of these rare old Polish lines be responsible and put some thought into how you breed them. Try to find under utilized but valuable lines before these treasures become lost to us for good. By maintaining an older style of Polish Arabian we can feel secure that we are preserving a little piece of important Arabian horse history. Heaven knows this type is mostly gone in Poland and I think it would be little short of a tragedy if after all the effort, over the course of two centuries, they just slowly faded away and became nothing but a few scratchings in some obscure breed history books."

inte för att vara taskig... jag håller med om 2 av hingstarna du har skrivit... men karnawal... ja du... där är en hingst som jag helt klart hade skurit! utan att tveka!

jag tycker han var så enormt ful och ja... nästan motbjudande :rofl:

det är tur att smaken är som baken...

en fundering, jag satt häromdagen och kollade midwests hemsida... det var en hingst som fångade mitt öga, jag tyckte han var riktigt snygg, men... han såg så tunn ut... liksom... ja ni fattar..., iaf så kollade jag på stammen och då stod det att han var född 2007, inget konstigt att han var tunn, men han ser ju ändå så färdig ut på nåt sätt.... vad tror ni om det? påverkar det hållbarheten på hästen? lite funderingar jag fick just då... jag själv vet inte... men det känns ju lite.... konstigt liksom...

lägger ut bilden från hemsidan så att ni kan se vad jag menar...

IMG_1908.jpg

Jaja, men det finns även de som inte riktigt kan trampa under sig för de har så platta kors men högt upp står svansen o det är ju vackert.... ;)
Visst kan man avla i den riktningen oxå. För skönhetens skull. Bara rörligheten bak oxå prioriteras o utvärderas :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 705
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 142
Senast: lytesout95
·
  • Låst
Avel Tar och startar en ny då helt enkelt =D Här är gamla... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1164702&page=106 Sar Trist och...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
171 744
Senast: Görel
·
Övr. Katt Eftersom det är ett kattigt (motsvarande gnäggigt) inlägg, så lade jag det under prefix övrigt. Hör det hemma under avel/ras, så är det...
Svar
16
· Visningar
1 065
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka