Arabavel 2008 forts.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008 forts.

Brett mellan frambenen..som på min lille bulldog då :D
ma53.jpg

Jag vill också ha brett mellan frambenen och en välansatt hals.

han ser faktikst ut att ligga i lä om man jämför med Pselma, hon har minst 30 cm mellan frambenen... kanske skulle ta o mäta ordenkligt föresten.

svårt att bedömma på en bild, men jag tycker det ser ut som att pselma är en bra bit bredare faktiskt, kan ta en bild idag på det om jag kommer ihåg!

KL
Platta kors med högt svansfäste och dish är väl fortfarande en ridbar häst.
Måhända att det blir sämre att trampa under sig bak men huvudsak är att komma framåt och det gör man.
Men hur blir det då med dåliga bogar, bogar i knappstorlek som resulterar i ett
jädrans studsande med frambenen och då kan kors och rumpa vara hur rund
som helst men hästen kommer inte framåt. Studs, studs!
Det är i mina ögon en allt vanligare företeelse än platta kors och dish.
Jag kan lägga till de korta framben också som jag ser alltmer. Hästen tippar framåt och frambenen hinner inte med. Tipp, tipp!
Men huvudets form är också viktig. Bred panna och stora ögonglober ger
ett bättre vidvinkelseende.
Nu får ni bita lite i det här:angel:

jag vill ha brett mellan frambenen men mkt plats för hjärta och lungor!

Det är nog mest en skröna.

Undersökning på travhästar visar att det inte har nån betydelse för hjärt- och lungkapaciteten hur brett det är mellan frambenen.

På travare vill man ha så tätt mellan frambenen det går, utan att de slår på sig, för att de inte ska behöva bredda så mycket bak.

kl

Sitter o kollar på videos från all nations cup. Nån som kan tala om vad handlern som visar Marajj heter?

Titta gärna på championatet för seniorhingstar ca sex min in i videon o tala om vad ni tycker om hans agerande... :(

http://www.all-nations-cup.org/stream2008/main/index1.php

Nån som vet vem det är?
Det är Scott Allman (http://www.scottallman-arabians.com/). Det är tragiskt när man ser vuxna hingstar som omväxlande reser sig och försöker sparka in skallen på sin handler och omväxlande kryper som en strykrädd hund för honom. Jag tror att de flesta inte behöver tre gissningar för att komma på den bakomliggande orsaken till det...

Carina på Silver Arabians

Tack Carina, för infon.

Enda sättet att komma tillrätta med såna metoder är ju att reagera. :mad:

Det är Scott Allman (http://www.scottallman-arabians.com/). Det är tragiskt när man ser vuxna hingstar som omväxlande reser sig och försöker sparka in skallen på sin handler och omväxlande kryper som en strykrädd hund för honom. Jag tror att de flesta inte behöver tre gissningar för att komma på den bakomliggande orsaken till det...

Känner du Scott Allman personligen? Om inte.....så kanske man skall vara försiktig i sina antaganden.
Jag känner honom väl, och vet hur han tränar sina hästar.

Känner du Scott Allman personligen? Om inte.....så kanske man skall vara försiktig i sina antaganden.
Jag känner honom väl, och vet hur han tränar sina hästar.
Nej, jag känner inte honom personligen. Jag bara reagerar på det jag ser och jag tror inte att jag är den enda som gör det. Du får gärna berätta mer och upplysa oss. Har jag fel i mina slutsatser så vill jag gärna veta det. Det vore ju synd om han blev oförtjänt anklagad för något.

Det är nog mest en skröna.

Undersökning på travhästar visar att det inte har nån betydelse för hjärt- och lungkapaciteten hur brett det är mellan frambenen.

På travare vill man ha så tätt mellan frambenen det går, utan att de slår på sig, för att de inte ska behöva bredda så mycket bak.

Hur är det med brett mellan ganascherna då, också en skröna?
En galopptränare som köpte häst av mig, ville absolut ha minst en handsbredd mellan ganascherna, lätt att få in luft då tyckte hon.

kl

blir galen! försöker hitta vilken klass Jumilla var med i, kan nån hjälpa mig? klasserna heter ju så konstigt :mad:

jag hittade det typ 30 sek efter att jag hade postat här :rofl:

jag tycker dock hon är finare IRL om jag ska vara ärlig, men vilken häst är inte det o andra sidan...

Om du tittar på videon från championatet, sex minuter in, när han visar Marajj... är det ff en person du vill ta i försvar då?

Scott är en mkt duktig tränare och visare även hans fru. Annars hade han inte åkt jorden runt för att visa hästar. Jag känner inte hingsten i fråga, men Scott är känd för att ta de hingstar som är mkt svåra.

Scott är en mkt duktig tränare och visare även hans fru. Annars hade han inte åkt jorden runt för att visa hästar. Jag känner inte hingsten i fråga, men Scott är känd för att ta de hingstar som är mkt svåra.
Scott når resultat och vinner, ja, om det är det du menar med duktig tränare. Jag vet inget om hans träningsmetoder, men jag tycker inte om det jag har sett av honom på utställningar. Jag har sett Scott rappa upp ett sto ordentligt i ringen en gång. Hon gjorde inget alls för att provocera, om man inte räknar att hon inte ställde upp sig ordentligt.

Var går gränsen när man som handler blir tillsagd att gå ur ringen?
Är det alltså okey att rappa dom med spöt.
Eller, det jag sett av utställning så används ju spöet ganska mycket, även när hästen står uppställd. Antagligen för att de ska spänna upp sig, och få en upphetsad look?

Var går gränsen när man som handler blir tillsagd att gå ur ringen?
Är det alltså okey att rappa dom med spöt.
Eller, det jag sett av utställning så används ju spöet ganska mycket, även när hästen står uppställd. Antagligen för att de ska spänna upp sig, och få en upphetsad look?
Det finns tydliga gränser, men jag tycker att DC släpper igenom för mycket ibland, eller så får handlern varningar som vi som publik inte vet om.

Så här står det i reglerna för europeiska utställningar:

"Excessive whipping or shanking, excessive stimulation by noise or intimidation, use of electric shock devices or infliction of pain by any means is forbidden in all parts of the showground or stable areas, at all times.
a) Whipping and shanking a horse, while it is standing still, anywhere on the showground will be penalized.
b) Horses showing effects of ill treatment will have their handlers penalized. These effects are defined as when the horse is stood up to pose anywhere on the showground. For example:
- it crouches down (squats)
- it runs back three or more paces
- it strikes out with its ears back at the handler
- it mouths at its handler"

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 705
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 142
Senast: lytesout95
·
  • Låst
Avel Tar och startar en ny då helt enkelt =D Här är gamla... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1164702&page=106 Sar Trist och...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
171 742
Senast: Görel
·
Övr. Katt Eftersom det är ett kattigt (motsvarande gnäggigt) inlägg, så lade jag det under prefix övrigt. Hör det hemma under avel/ras, så är det...
Svar
16
· Visningar
1 065
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025