Arabavel 2008 forts.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008 forts.

Det ena behöver inte utesluta det andra. En temperamentsmässigt bra hingst ska veta när det är dags att visa upp sig och showa, och när det är dags att vara cool och uppföra sig lugnt och sansat. Gäller inte bara hingstar, för den delen.

puttar upp tråden med bild på Pselma, som vanligt :angel:

blandadebilder400.jpg

Såg att en hingst som varit uppe för diskussion tidigare nu är till salu...
En av få klass I hingstar. Med utställningsmeriter...
Ameo...ingen reklam...då jag inte länkar eller nämner namn;)

oj oj, om jag kunde ta åt mig den äran ;)

min tränare lärde henne tömkörning, jag tömkörde mkt hemma, i samhället och överallt...

sedan lämnade jag henne hos tränaren en period som skulle varit 3-4 veckor men som blev 8 dagar då hästen var färdig då...

men så har inte jag större krav än att hon ska gå framför vagn i samtliga gångarter samtr kunna vända snävt, rygga och veta vart hon har vagnen så att inget hjul hamnar i diket, det är en mkt lättlärd dam! iaf efter det så kördes hon inte på 9 månader och sen satte vi på vagnen direkt och hon hade inte glömt bort nånting, då var jag hos tränaren igen för att jag ville attt allt skulle gå rätt till liksom.

men en riktig "körnisse" skulle kanske inte kalla henne inkörd...

Det räcker väl om hon inte skall tävla. Vi hade släde med pinglor och allt efter
en av våra araber. Hon körde Tomten runt i Vilhelmina med omnejd.

Jag har inte läst igenom alla 45 sidor av förståeliga skäl, så det kan finnas risk att detta pratats om förr: araber och storlek.

Jag har alltid tyckt om araber. Jag har ridit endel araber och jag tycker att de passar mig ganska bra i temperament osv. Jag är ponnyryttare storleksmässigt, 158 cm lång och väger kanske 55-60 kg, så jag tycker inte att jag är för stor (hur stora är ni andra vuxna arabryttare?). Jag har även ridit många andra typer av hästar men jag tycker att hästar med naturlig lätthet och bjudning passar mig bäst, vilka är egenskaper som jag inte träffat en arab som inte har. Jag har lite svårt att få fram och ihop endel tunga halvblod så fullbloden har passat mig bättre rent generellt. Dessutom upplever jag att denna ras har en sundhet som andra inte har alla gånger.

Jag har nu börjat rida lite smått igen efter ett långt uppehåll så egen häst är några år bort. Däremot har jag en vän som har araber, som är väldigt inne på rasen och när jag är hos henne rider jag ett sto på 17 år. Jag börjar mer och mer fundera på om jag kanske inte skulle satsa på att köpa en arab i framtiden, eftersom jag vill ha en mångsidig häst. Jag vill ha en häst för träning, tävling (hoppning och dressyr) och skogsridning.
Saken är då den att jag passerat ponnyåldern med råge, och jag känner att jag kanske nån gång vill börja tävla litegrann. Jag tycker som sagt om araberna men det enda problemet är att jag gärna vill ha en häst på 155-160 cm. Jag vet att det finns stora araber men rasen i sig är ju ganska liten, så hur vanliga är de stora araberna och hur lätta är de att få tag på? Finns det några för- och nackdelar med de stora?

det är ju lite det som är drömmen, galoppera fram i snön vid jul med pinglor och tomteluva på hästen :love:

Javisst är det mys, men inte för Tomtemor som trilla av i drivorna och Tomten själv fortsatte vidare......:rofl::rofl:.
Nu bor jag inte i Vilhelmina utan det var en av mina döttrar som tog upp några araber dit. Här i Strängnäs "på den tiden" körde jag min islänning med
vagn. Tyvärr har vi knappt haft någon snö här i Strängnäs att tala om på många år så slädfärder har jag lagt på hyllan.

Jag har ridit araber från 139 cm upp till över 160 cm och tycker personligen inte att det hänger så mycket på mankhöjden hur hästen är att rida (eller om den håller) utan mer på hur pass harmoniskt och korrekt byggd den är. Nu menar jag ridbarhet och inte hur stor hästen "känns" kanske jag ska tillägga.

En nackdel jag har upplevt med riktigt små araber är att det är svårt att få på dem en sadel som passar och som man inte måste vara en anorektisk dvärg för att få plats i ;)(om araben är korrekt byggd och kort i ryggen och ryttaren inte fuskar med sadelinpassning). En nackdel med stora araber tycker jag är att en del av dem är bara höjd och ingen massa.

155-160 cm höga araber tycker jag inte är så svårt att hitta idag, de finns både i utställningsringen och på tävlingsbanorna. Däremot verkar vissa blodslinjer tendera att ge högre hästar och generellt har de araber jag träffat på som varit hårt linjeavlade/inavlade varit ganska små.

Bewelinn- som själv har en arabfröken på 162 cm. Mkt lättihopriden och trevlig. :)

Här i Östergötland var det inte mycket till vinter alls förra året heller. Får se om det blir aktuellt med några snösulor i år...

Tillägg: Oavsett mankhöjd så skulle jag rekommendera dig att köpa en häst som är:

• så korrekt byggd som möjligt
  • väluppfödd med mkt utevistelse och analyserat foder
  • röntgad ua i bakknäna (för att utesluta cystor).

Jag har flera arabhästägande kompisar som gått på pumpen ang. ngn/flera av dessa punkter (och vi har själva köpt ett dåligt uppfött sto med lösa benbitar).

Tack för svar. Anledningen till att jag vill ha en större häst är att om jag får för mig att börja tävla, så har jag tyvärr sett att små araber haft lite svårt att hävda sig mot större ridhästar eftersom de alla går i samma kategori och inte har samma fördelar med kategoriindelning som ponnyer. Jag vet dock inte hur mkt sanning det ligger i detta numera, men för några år sedan då jag var aktiv ryttare och tittade endel på tävlingsridning så upplevde jag det så. På ponnysidan gick det ofta jättebra, men araber med hästmått tävlades i mindre utsträckning och de som gjorde det fick lite svårt att "hänga med" i resultaten.
Jag tror heller inte att de är mer hållbara för att de blir större, utan det är mest tävlingsmässigt jag tänker på storleken. Hållbarheten sitter ju i det du skriver: kroppsbyggnad, uppväxt osv.

Sedan har jag även hört att stora arber är dyrare än likvärdiga mindre, just pga efterfrågan. Stämmer detta?

Sedan har jag även hört att stora arber är dyrare än likvärdiga mindre, just pga efterfrågan. Stämmer detta?

Jag upplevde det iaf när jag letade häst senast. En större arab kostade mer än en "likvärdig" liten. Samtidigt kan en liten arab som är kapabel och håller ponnymått vara attraktiv så det är en sanning med modifikation.

Jag hittade ingen häst som matchade både mina önskemål och min plånbok i Sverige då, så mitt sto är en dansk import.

Sen är ju världsekonomin i svängning nu så framöver finns det kanske chans att komma över fina hästar billigt för den som har möjlighet. Förhoppningsvis får vi inget totalras på araber som det var i början på 90-talet iaf.

Hon skrev att hon ev skulle skaffa häst i framtiden...inte aktuellt nu.
Sen är det mot forumreglerna att "annonsera" sina hästar i trådarna... Finns pm ;)

Hoppas Etram blir 155 för han har kanon-hoppstam o seglade över paddockhagen. Vill nån se så finns film på youtube. Sök på Etram. Han bara DROG ut ur paddocken när vi löshoppade. Jösses vad paffa vi blev ):bump:

Jag förstår att han lackade ur, och ville ur padocken. Man kan ju inte påstå att han hade nån bjudning mot hindren direkt. ;)

Jag måste erkänna att jag aldrig sett ett sämre upplägg på löshoppning.... springa o jaga bakifrån, osv...:crazy:
Men nog visade han att han inte var rädd för att hoppa iaf...:rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 704
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 142
Senast: lytesout95
·
  • Låst
Avel Tar och startar en ny då helt enkelt =D Här är gamla... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1164702&page=106 Sar Trist och...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
171 742
Senast: Görel
·
Övr. Katt Eftersom det är ett kattigt (motsvarande gnäggigt) inlägg, så lade jag det under prefix övrigt. Hör det hemma under avel/ras, så är det...
Svar
16
· Visningar
1 065
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros
  • Blöt utebox!