Sv: Arabavel 2008 forts.
Jag har inte läst igenom alla 45 sidor av förståeliga skäl, så det kan finnas risk att detta pratats om förr: araber och storlek.
Jag har alltid tyckt om araber. Jag har ridit endel araber och jag tycker att de passar mig ganska bra i temperament osv. Jag är ponnyryttare storleksmässigt, 158 cm lång och väger kanske 55-60 kg, så jag tycker inte att jag är för stor (hur stora är ni andra vuxna arabryttare?). Jag har även ridit många andra typer av hästar men jag tycker att hästar med naturlig lätthet och bjudning passar mig bäst, vilka är egenskaper som jag inte träffat en arab som inte har. Jag har lite svårt att få fram och ihop endel tunga halvblod så fullbloden har passat mig bättre rent generellt. Dessutom upplever jag att denna ras har en sundhet som andra inte har alla gånger.
Jag har nu börjat rida lite smått igen efter ett långt uppehåll så egen häst är några år bort. Däremot har jag en vän som har araber, som är väldigt inne på rasen och när jag är hos henne rider jag ett sto på 17 år. Jag börjar mer och mer fundera på om jag kanske inte skulle satsa på att köpa en arab i framtiden, eftersom jag vill ha en mångsidig häst. Jag vill ha en häst för träning, tävling (hoppning och dressyr) och skogsridning.
Saken är då den att jag passerat ponnyåldern med råge, och jag känner att jag kanske nån gång vill börja tävla litegrann. Jag tycker som sagt om araberna men det enda problemet är att jag gärna vill ha en häst på 155-160 cm. Jag vet att det finns stora araber men rasen i sig är ju ganska liten, så hur vanliga är de stora araberna och hur lätta är de att få tag på? Finns det några för- och nackdelar med de stora?