Arabavel 2008 forts.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008 forts.

Jag är ledsen men det där såg rent ut sagt förjävligt ut.

Inget av det där kan hjälpa honom framåt. Vad är egentligen meningen med löshoppningen?

Jag tyckte det var hemskt att se den förvirrade hästen som inte hade en aning om vad som förväntades eller vad han skulle ta vägen. En häst som sedan i panik slänger sig över paddockenstängslet för att slippa.

Ta hjälp av någon som är löshoppningskunnig.

Jag tycker att det ska vara lite mer drag i dem mot hindret här är min underbara Exelencja.

Fler år gammal film. Hon får alltid havre eller annat gott innan hon hoppar igen. Fast ibland kutar hon förbi oss för att hoppa en gång till innan hon mumsar.

http://www.youtube.com/watch?v=uvufXaZe4xE

Jag förstår att han lackade ur, och ville ur padocken. Man kan ju inte påstå att han hade nån bjudning mot hindren direkt. ;)

absolut! Det var första gången o han ville INTE vara skild från stona. Man ser hur han hela tiden spanar efter en flyktväg :)
Han drar DIREKT till flocken sen men då är kameran avslagen

Jag är ledsen men det där såg rent ut sagt förjävligt ut.

Inget av det där kan hjälpa honom framåt. Vad är egentligen meningen med löshoppningen?

Jag tyckte det var hemskt att se den förvirrade hästen som inte hade en aning om vad som förväntades eller vad han skulle ta vägen. En häst som sedan i panik slänger sig över paddockenstängslet för att slippa.

Ta hjälp av någon som är löshoppningskunnig.

Absolut (igen)
Jag vet själv inte vad de tänkte. Jag var bortrest o de löshoppade en av våra andra hästar o tänkte väl bara de skulle se hur han skulle vara. Jag håller helt med o skulle själv inte kommit på tanken att ta upp honom lös men men. Ja då har ni ju ett praktexempel på hur det INTE ska gå till. Hade dessutom kunnat resultera i en olycka det inser ju alla så här efteråt

Jag tycker att det ska vara lite mer drag i dem mot hindret här är min underbara Exelencja.

Fler år gammal film. Hon får alltid havre eller annat gott innan hon hoppar igen. Fast ibland kutar hon förbi oss för att hoppa en gång till innan hon mumsar.

Javisst, du har rätt. Hingst som går med ston ska nog inte alls löshoppas i närheten av stona. Etram tömkörs nu o lär sig fort. Det är mer hans melodi. Hoppning får komma senare, helt klart. Kul ändå att se han har spänst

Rligt att se hennes bjudning :) Hon gillar att hoppa. Så ser det lite ut när vi löshoppar Elsirah 4 år men hon har hoppats under ryttare oxå. Hur gammal är din på den filmen? Reds hon oxå då?

En sak jag vill förtydliga eftersom det verkar vara klagomål på mig. Jag är INTE intresserad av att sälja nån av våra hästar. Om jag skriver bra saker om dem så är det BARA för att jag gillar dem (o samtidigt är lite less på det negativa som ni här ideligen skriver om mina hästar)
Ni andra skriver ju oxå bra saker om era djur. Känner en slags jantelag här o det tycker jag är TRIST
Så var det sagt, ÄVEN Lothloriens djur får berömmas på Bukefalos....

Absolut (igen)
Jag vet själv inte vad de tänkte. Jag var bortrest o de löshoppade en av våra andra hästar o tänkte väl bara de skulle se hur han skulle vara. Jag håller helt med o skulle själv inte kommit på tanken att ta upp honom lös men men. Ja då har ni ju ett praktexempel på hur det INTE ska gå till. Hade dessutom kunnat resultera i en olycka det inser ju alla så här efteråt

Jag håller med om att det var en löshoppning som bara förvirrar hästen och jag förstår också att den väljer att fly därifrån från dessa människor som beter sig konstigt åt?

Varför väljer du att lägga ut en sån film på youtube och länka till den här på buke om du tycker att det är så fel och oansvarigt det som görs på filmen?
Om man gör sådana val så måste man förstå att folk tycker saker här på ett forum som buke, kan man inte acceptera det så får man låta bli?
Rubriken på filmen verkar syfta på att ni/du tycker att det är häftigt att hästen hoppar 140 cm?

/Camilla

knapplån

nån som vet vilken hingst Oppreva tänker ta in 2009? Om de tar in en utomstående? :D

Jag håller med om att det var en löshoppning som bara förvirrar hästen och jag förstår också att den väljer att fly därifrån från dessa människor som beter sig konstigt åt?

Varför väljer du att lägga ut en sån film på youtube och länka till den här på buke om du tycker att det är så fel och oansvarigt det som görs på filmen?
Om man gör sådana val så måste man förstå att folk tycker saker här på ett forum som buke, kan man inte acceptera det så får man låta bli?
Rubriken på filmen verkar syfta på att ni/du tycker att det är häftigt att hästen hoppar 140 cm?

/Camilla

Han förvånade SÅ IN I H-E genom att hoppa ut från så långsam trav. I övrigt håller jag med dig men jag filtrerar inte det jag lägger ut utan jag visar verklighet bara. Fanns de som ville se just detta klippet, så enkelt var det. OM jag inte lagt ut det så hade jag tex inte fått dessa kommentarer o inte heller fått lära av andra. så kan man oxå se det, varför bara lägga ut det som man vet är bra?

Jag tycker inte du skall gnälla alltför mycket på att du får kritik.
Det har osat hel del svavel från din egen penna också.
Nåväl..
Eftersom du är sugen på att lära så får du nog börja städa
av din "stallpersonal" och lära dem läsa häst. Såg även filmen
där hingsten longerades. Han ser ut att vara lika förvirrad där.
En kurs i longering för personal kan inte heller skada.
Steg ett i all hästhantering är att få hästen att lägga
focus på sin tränare och förstå att det är vi som gäller nu och inte flocken. Sen kan man börja försiktigt att utföra små arbeten, små arbeten
(utan en flock av tjoande människor) tills det sitter.

Hos oss har vi delat upp det så att den som är utsedd till att vinna förtroende
i arbetsstarten, aldrig skall behöva ta de obehagliga uppgifterna med en unghäst. Dom två skall bara ha trevligheter tillsammans.

Han förvånade SÅ IN I H-E genom att hoppa ut från så långsam trav. I övrigt håller jag med dig men jag filtrerar inte det jag lägger ut utan jag visar verklighet bara. Fanns de som ville se just detta klippet, så enkelt var det. OM jag inte lagt ut det så hade jag tex inte fått dessa kommentarer o inte heller fått lära av andra. så kan man oxå se det, varför bara lägga ut det som man vet är bra?

Bra att du vill lära av andra! :bow:

Det jag reagerade på var att du skrev i ett tidigare inlägg att jantelagen finns här och du verkar missnöjd med att få negativa kommentarer och åsikter? Jantelagen finns säkert här i vissa samanhang, men just i detta samanhang så är de negativa kommentarerna befogade tycker jag?
Man måste även kunna vara självkritisk och ta till sig negativ kritik som du nu verkar ha gjort när det gäller händelserna runt den löshoppning som du visade oss?
/Camilla

Hos oss har vi delat upp det så att den som är utsedd till att vinna förtroende
i arbetsstarten, aldrig skall behöva ta de obehagliga uppgifterna med en unghäst. Dom två skall bara ha trevligheter tillsammans.

Det där är för övrigt ett bra "tänk" att ha med sig även på vuxna hästar t ex första tiden efter att man har köpt en ny häst, med en osäker/rädd häst eller en som har dåliga erfarenheter av människor.

Mitt förra arabsto hade lite nerv och hade inte odelat positiva erfarenheter av människor. Hon var t ex extremt spruträdd och när hon behövde en penicillinkur vid ett tillfälle var det pappa som fick spruta henne. Hon undvek honom i över ett halvår (fast han "fjäskade" för henne varje dag) efter det. Jag var väldigt glad att jag inte gjorde det själv, det hade gjort det förtroende vi byggt upp mellan oss "ogjort".

... Jag var väldigt glad att jag inte gjorde det själv, det hade gjort det förtroende vi byggt upp mellan oss "ogjort".

Så olika vi tänker. För min del ser jag det som så att när en häst har ett bra förtroende för mig, så kan jag göra det som ska göras utan att mista det; just för att den litar på mig o vet att jag vill den väl. Det är ju det som är förtroende.

... den som är utsedd till att vinna förtroende

Utveckla gärna hur du tänker där. Vad innebär "obehagliga uppgifter", tex? Och som jag sa till Bewelinn - är inte förtroendet grunden?

Det beror på. Jag har sprutat min nuvarande häst utan några som helst problem men
a) hon har aldrig blivt misshandlad av människor tidigare och utgår alltså inte ifrån att folk är ute för att göra henne illa och
b) hon hade vid det tillfället redan ett etablerat förtroende för mig samt
c) ingen sprutfobi.

Annars kan det bli ett rejält bakslag har jag fått erfara. Om du står där med en häst som precis har fått förtroende för dig men det är skört och så säger du: "Det här är inte farligt" och hästen sedan upplever smärta/obehag så litar den kanske inte på dig nästa gång. Eller i värsta fall ever again.

Olika hästar, olika stadier av förhållanden och förtroende kräver olika hantering.

Utveckla gärna hur du tänker där. Vad innebär "obehagliga uppgifter", tex? Och som jag sa till Bewelinn - är inte förtroendet grunden?
Klart är att förtroendet är grunden. Mina äldre hästar är grundade.
Det jag hänvisar till är starten. Från föl till vuxen häst.
Aldrig någonsin har jag varit med om att ett åttamånaders föl snällt och villigt
lyfter upp hovarna och står på tre ben när hovslagaren kommer. Om du har det så berätta hur man gör för jag kan det inte. Den "onde" får ta smällarna.
Jag tränar unghästar att ta på grimma och ledas i grimma, det går hur bra som helst...men en vacker dag skall dom inte göra ett dugg! Hingstarna
reser sig stona står som fast i betong. Dagen innan har dom varit hur gulliga som helst. Om du på något sätt försöker förklara bort att dom inte har förtroende så har du nog glömt bort att även hästar har en förmåga att pröva sig fram vad som gäller.

Precis och ibland behöver man göra en "omstart" även med en vuxen häst om den är felhanterad/ohanterad och inte har något förtroende för människor (eller ett väldigt begränsat sådant).

Jag har jobbat rätt mycket med lite "halvförvildade" hästar som man tvingat sig på med våld vid verkning, avmaskning och liknande saker. I bästa fall har de lärt sig koppla ihop mat och människor så de tycker att någon aspekt av mänskligheten är trevlig iaf. Det här gäller både svenskfödda araber som fått gå vind för våg men även ponnyer som vuxit upp i semivilt tillstånd i Storbritannien. Ibland har man även försökt få till någon slags snabbinridning med huvudskygghet, sadeltvång, strykräddhet m.m. som följd.

En fråga om sadlar...

Jag har precis börjat rida ett arabsto som jag kommer att ha som medryttarhäst. Jag har nu varit där några ggr och jag reagerar på att hennes sadel är så lång. Eftersom jag är en sådan som Inte sadlar för långt fram, la jag som vanligt på sadeln som jag brukar dvs jag tittar först att den inte ligger för långt fram så att hästen kan röra sig bogfritt och inte "nypas ihop" av sadeln, sedan tittar jag hur sadeln ligger i övrigt. Då reagerade jag på att den ligger väldigt långt bak, trots att jag kompromissar och lägger den lite längre fram än jag vill så tycker jag att den ligger för långt bak. Den ligger då med bossorna kanske en handsbredd från virveln vilket jag tycker är långt bak (svårt att förklara, jag ska måtta imorgon och se så jag kan förklara det bättre).
Jag sa detta till ägaren och hon sa att sadelmakaren och hon diskuterat detta när den provades ut, men att sadelmakaren sa att det inte är någon fara så länge den inte ligger och trycker(..?)

Hur gör ni andra när ni provar ut sadlar på era kortryggade araber? Detta är ett sto på 145 cm. Sadeln är 16,5" så nåt mindre kan man ju som vuxen ryttare inte ha om man ska kunna sitta bra i den.

Precis och ibland behöver man göra en "omstart" även med en vuxen häst om den är felhanterad/ohanterad och inte har något förtroende för människor (eller ett väldigt begränsat sådant).

Jag har jobbat rätt mycket med lite "halvförvildade" hästar som man tvingat sig på med våld vid verkning, avmaskning och liknande saker. I bästa fall har de lärt sig koppla ihop mat och människor så de tycker att någon aspekt av mänskligheten är trevlig iaf. Det här gäller både svenskfödda araber som fått gå vind för våg men även ponnyer som vuxit upp i semivilt tillstånd i Storbritannien. Ibland har man även försökt få till någon slags snabbinridning med huvudskygghet, sadeltvång, strykräddhet m.m. som följd.
Mat och människor!
Lite kul faktiskt. När jag hämtar tidningen på morgonen bredvid stallet så
går jag i träskor. Inte ett ljud från stallet. Efter en halvtimme, när jag har läst tidning och ätit frukost, sätter jag på mig stövlarna och traskar precis samma väg som till brevlådan, då ringer matklockan hos hästarna och det gnäggas. Rutiner och konsekvens är baske mig det mest effektfulla för att skapa tillit med djur.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 704
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 142
Senast: lytesout95
·
  • Låst
Avel Tar och startar en ny då helt enkelt =D Här är gamla... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1164702&page=106 Sar Trist och...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
171 742
Senast: Görel
·
Övr. Katt Eftersom det är ett kattigt (motsvarande gnäggigt) inlägg, så lade jag det under prefix övrigt. Hör det hemma under avel/ras, så är det...
Svar
16
· Visningar
1 065
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka