Arabavel 2008 forts.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008 forts.

Sadelinpassning är ett vanligt "aber" när man pratar med arabfolk. Det är oftast svårt att hitta något som är kort och brett nog. Många väljer att rida bomlöst för att undvika en för lång bomsadel på en kort arabrygg. Viktigast är ju att sadeln inte ligger an bakom bakersta revbenet där det fäster in i ryggen så man får försöka hitta det och följa det uppåt (i en tänkt linje sista biten).

Men vissa märken är kortare men har ändå en rymligare sits för ryttaren. Albion, Morris och Nolan osv. Vad har hon för sadel nu? Arabian Saddle Company t ex gör sadlar speciellt designade för arabryggar och folk är generellt väldigt nöjda med dem, både i Sverige och utomlands.

Söker man på arab på Utrustningsforumet så finns det massor av arabtrådar som rör just sadlar och inpassning så det är ett tips.

Mat och människor!
Lite kul faktiskt. När jag hämtar tidningen på morgonen bredvid stallet så
går jag i träskor. Inte ett ljud från stallet. Efter en halvtimme, när jag har läst tidning och ätit frukost, sätter jag på mig stövlarna och traskar precis samma väg som till brevlådan, då ringer matklockan hos hästarna och det gnäggas. Rutiner och konsekvens är baske mig det mest effektfulla för att skapa tillit med djur.

Våra hästar var präglade på pappas vita Volvo (det var där kraftfoderhinkarna kom ifrån ju!). Gissa hur förvånade de var när han bytte till en Citroen innan de hann "ställa om sig". :D

Klart är att förtroendet är grunden. Mina äldre hästar är grundade.
Det jag hänvisar till är starten. Från föl till vuxen häst.
Aldrig någonsin har jag varit med om att ett åttamånaders föl snällt och villigt
lyfter upp hovarna och står på tre ben när hovslagaren kommer. Om du har det så berätta hur man gör för jag kan det inte. Den "onde" får ta smällarna.
Jag tränar unghästar att ta på grimma och ledas i grimma, det går hur bra som helst...men en vacker dag skall dom inte göra ett dugg! Hingstarna
reser sig stona står som fast i betong. Dagen innan har dom varit hur gulliga som helst. Om du på något sätt försöker förklara bort att dom inte har förtroende så har du nog glömt bort att även hästar har en förmåga att pröva sig fram vad som gäller.

Hej Annika!

Jag kunde inte låta bli att hoppa in och berätta om mina bebisträningar....:rofl:

Normalt sett så mer eller mindre fångar jag fölisen på väg ut och stoppar den i grimman direkt, både grimma på huvudet och på kroppen.... Jag brukar lyfta upp/bära fölungarna så länge jag orkar.... Detta gör att fölungen vet att jag är starkare än den. Så när det kommer till att lyfta ett ben så är det en baggis:rofl:

Den fölisen jag har från i år är, för mig, något utöver det vanliga kan jag säga. Jag bestämde mig när denna föddes att han ska bara tränas/hanteras lös så allt jag gjorde med honom de tre första månaderna var utan någon grimma. Sen en vacker dag så kom hovslagaren, fniss... Jag tänkte inte så mycket på det men kom under tiden mamman verkades på att shit han har ju aldrig haft grimma på sig:rofl: Jaja, på med den, ut med ungen på stallgången och han sa inte halvsju.... Lyfte alla benen som ett litet ljus:love:

Igår hade han fått ett sår på ena bak som jag var tvungen att tvätta och fixa lite med och tanken slog mig att nu blir det väl livat:D Men för andra gången, på med grimman, ut med den lilla hästen på stallgången, själv var jag oxå, och tvätta och smörjde såret utan problem:love:

Så nu är det slut tjatat om min fölis för denna gång;), ville bara dela med mig av mina äventyr i fölisvärlden;)

MVH Pernilla

Jag tror på "imprinting" eller vad det kallas om man har möjlighet till det. De av våra fölungar som föddes in i "famnen" på hela familjen var alltid extremt okomplicerade och fyllda av tillit till människan. Även om man släppte iväg dem på bete utan mer än daglig tillsyn sedan så "satt" det.

Hej Annika!

Jag kunde inte låta bli att hoppa in och berätta om mina bebisträningar....:rofl:

Normalt sett så mer eller mindre fångar jag fölisen på väg ut och stoppar den i grimman direkt, både grimma på huvudet och på kroppen.... Jag brukar lyfta upp/bära fölungarna så länge jag orkar.... Detta gör att fölungen vet att jag är starkare än den. Så när det kommer till att lyfta ett ben så är det en baggis:rofl:

Den fölisen jag har från i år är, för mig, något utöver det vanliga kan jag säga. Jag bestämde mig när denna föddes att han ska bara tränas/hanteras lös så allt jag gjorde med honom de tre första månaderna var utan någon grimma. Sen en vacker dag så kom hovslagaren, fniss... Jag tänkte inte så mycket på det men kom under tiden mamman verkades på att shit han har ju aldrig haft grimma på sig:rofl: Jaja, på med den, ut med ungen på stallgången och han sa inte halvsju.... Lyfte alla benen som ett litet ljus:love:

Igår hade han fått ett sår på ena bak som jag var tvungen att tvätta och fixa lite med och tanken slog mig att nu blir det väl livat:D Men för andra gången, på med grimman, ut med den lilla hästen på stallgången, själv var jag oxå, och tvätta och smörjde såret utan problem:love:

Så nu är det slut tjatat om min fölis för denna gång;), ville bara dela med mig av mina äventyr i fölisvärlden;)

MVH Pernilla

Jag har också bebisträningar, lyfta ben, sätta på grimma, leda osv och allt fungerar men så plötsligt har man en bök och stökunge, helt oväntat!
Faktiskt en väldigt bra utmaning och förståelse för att fölisar inte är lika.

Jag vet att det är ett klassiskt arabproblem, så jag tänkte att detta är ett säkert forum att fråga i - här verkar ju arabfolket husera, och vem vet mer om saken än de som har samma problem? :angel:

Hon har en Santa Cruz, modell vet jag inte men allround mot hopp säger ägaren, eftersom det är en flatback så tycker dock jag att det känns som en renodlad hoppsadel men jag är heller inte så inne på just detta märke så jag vet inte hur de brukar se ut...
Vad är det för prisklass på dessa sadlar du nämner? Nypris resp beg.pris? Problemet är ju när man bara är medryttare och dessutom en nytillkommen sådan, att man inte inte påpeka och lägga sig i för mkt. Hade det varit min häst hade jag bytt sadel, men nu känns det som att mitt val är att rida barbacka eller med denna sadel som jag upplever som tveksam. Jag tror att jag bara kommer ha denna sadel vid uteritter framöver.

Jag tror på "imprinting" eller vad det kallas om man har möjlighet till det. De av våra fölungar som föddes in i "famnen" på hela familjen var alltid extremt okomplicerade och fyllda av tillit till människan. Även om man släppte iväg dem på bete utan mer än daglig tillsyn sedan så "satt" det.
Jag vill gärna undvika "imprinting" på människan. Flera föl har följt efter mig
istället för mamma Mu. Det är ju hon som skall säkra fölis för farligheter.

Klart är att förtroendet är grunden... Dagen innan har dom varit hur gulliga som helst... även hästar har en förmåga att pröva sig fram vad som gäller.

Som jag ser det är det två olika delar.

Förtroende är en del; hästen vet att du inte skulle utsätta den för faror o att du vill den väl; även om du kommer med nya "konstiga idéer" emellanåt; den litar på dig.

Uppfostran är en annan del; den växer upp o testar gränser som du måste markera. Detta medför inte att hästen tappar förtroendet för dig.

Exempelvis en sån sak som att få hovarna verkade bygger då på att man har ett förtroende första gångerna man prövar det, att man tränar på att lyfta hovarna o att man ger beröm. När hästen har lärt sig det momentet o testar gränser en macho dag, så tillrättavisar man vänligt o bestämt; med bibehållet förtroende.

Så ser jag det.

... Olika hästar, olika stadier av förhållanden och förtroende kräver olika hantering.

Ja visst är det skillnad på individer; var o en har ju sin historia o får bemötas utefter det. Handlar det om ett helt nyutvecklat förtroende o hästen ifråga har "issues" gällande människor, så kan det ju vara skört - då förstår jag ditt resonemang att utse en "bad guy" för sprutor tex.

... fölungar som föddes in i "famnen" på hela familjen var alltid extremt okomplicerade och fyllda av tillit till människan.

1215~Arab-Tent-Posters.jpg

:p

Som jag ser det är det två olika delar.

Förtroende är en del; hästen vet att du inte skulle utsätta den för faror o att du vill den väl; även om du kommer med nya "konstiga idéer" emellanåt; den litar på dig.

Uppfostran är en annan del; den växer upp o testar gränser som du måste markera. Detta medför inte att hästen tappar förtroendet för dig.

Exempelvis en sån sak som att få hovarna verkade bygger då på att man har ett förtroende första gångerna man prövar det, att man tränar på att lyfta hovarna o att man ger beröm. När hästen har lärt sig det momentet o testar gränser en macho dag, så tillrättavisar man vänligt o bestämt; med bibehållet förtroende.

Så ser jag det.
Innan vi går vidare i tron att jag har problem med att lyfta ben och hantera en fölunge med grimma eller utan grimma så vill jag tala om att det har jag inte. Det är inte några större problem med hovslagare heller men allvarligt talat så skulle jag vilja se den fölis som vid åtta månader vackert räcker fram tassen till hovvis och ber om verkning, står still på tre ben utan ett enda försök till smitning. Det handlar inte just om rädlsa från fölis sida
utan mest att kunna hålla balansen. En del föl får man tampas mer med, en del mindre. Och jag har aldrig trott eller ens funderat på tanken att de skulle tappa förtroendet för en sån sak. Det skall bara fungera. Tredje gången hovvis kommer så är balansen fixad och skrammellådan och slipljud en världsvana för hästen.
Det jag syftade på tidigare var att träna unghästar till vilket ändamål det
än må vara. Klart att man kan göra alla moment själv, från sprutor och annat elände men vi har funnit det bättre att dela på trevligt arbete och kursen vett och etikett. Hästar älskar rutiner och vill vara förberedda. Så när "trevliga Kalle" kommer till stallet och börjar pyssla så vet hästen att nu blir det lite annorlunda än vardagslunken. Viktigt är också att "trevliga Kalle" känner sig rejält motiverad och tycker det är buskul att plaska i vattenpölar
och övervinna vattenfyllda krondiken älska lupiner, framflygande fasaner osv.
Målet är givetvis att unghästen i slutändan skall kunna utföra allt med olika människor på sikt. Det är vårt sätt att få fram en orädd och arbetsvillig häst
och det konceptet har fungerat.

Många arabryttare är inte så intresserade av avel så de går kanske inte in i denna tråd, det var mer så jag tänkte. Och här i tråden finns det arabryttare som rider i westernsadlar, galoppsadlar och distanssadlar dessutom så tipsen blir nog rätt spidda. ;)

Men jag förstår dig, jag gillar öht inte att rida i hoppsadlar om jag inte ska hoppa. De sadlar jag räknade upp passar bäst på hästar med lite rakare ryggar och de kostar en del tyvärr, även beg. Jag har köpt mina för runt 5-6000. Men ett tips på en billig beg. sadel skulle kunna vara en Griffin Cob, det är ju en syntetsadel men håller bra och passar rundare ryggar. Kan du tänka dig en bomlös tror jag man kan hitta Barefootsadlar för en skaplig penning t ex (och Pfiffs är rätt billig ny).

Santa Cruz tror jag är en av Jacsons sadlar som ligger bättre på en mer svängd rygg. Hur tycker du hon ser ut i ryggprofilen? Men det är ju aldrig lätt att lägga sig i sadelinpassning när man inte äger hästen. Många små araber borde egentligen ha en 16 tum eller tom en 15 tums sadel dessvärre.

Senast ändrad:

Jag vill gärna undvika "imprinting" på människan. Flera föl har följt efter mig
istället för mamma Mu. Det är ju hon som skall säkra fölis för farligheter.

Vi har faktiskt inte upplevt det, trots allt spenderar stoet så mycket mer tid mer fölet än vad vi gjort. Däremot har jag träffat på en par fullständigt odrägliga flaskföl men där har det ju inte funnit någon "mammagestalt" alls.

Du förstod vad jag menade. De föl som har fötts tidigt på året har blivit så
inivassen "imprintade" av "sig själva" och smitit ur hagar för att stå med mig och mocka istället för att lära sig flocka med hästar. Nu tar jag inte föl tidigt längre utan det får bli i omkring maj och sen ut i flock på bete.

... vi har funnit det bättre att dela på trevligt arbete och kursen vett och etikett... Så när "trevliga Kalle" kommer till stallet och börjar pyssla så vet hästen att nu blir det lite annorlunda än vardagslunken...

Jag var bara undrande över tanken bakom att dela upp jobbet. Som jag ser det finns det ingen konflikt i att en o samma person kan markera gränser för en unghäst o att utbilda den. Tvärtom, skulle jag vilja säga. Det flyter ju i varandra; då den dagliga hanteringen är en del av dess utbildning.

Men jag är glad för din skull att du hittat ett sätt du anser fungera bra.

Jag var bara undrande över tanken bakom att dela upp jobbet. Som jag ser det finns det ingen konflikt i att en o samma person kan markera gränser för en unghäst o att utbilda den. Tvärtom, skulle jag vilja säga. Det flyter ju i varandra; då den dagliga hanteringen är en del av dess utbildning.

Men jag är glad för din skull att du hittat ett sätt du anser fungera bra.

Ja det fungerar bra och har väl gjort det i 30 år. Självklart kan man kombinera
och jag har väl fått gjort det mängder av gånger. Idag gör vi bara inte så.
Vi har funnit det här smidigare. Huvudsaken är att vi har kunnat leverera goda,
snälla, hanterbara unghästar som är villiga till vidare utveckling utan att ha en massa skit i bagaget.

Jag kan hålla med om att unghästar kan testa och hitta på lite bus ibland. Mina fölungar står snällt när jag lyfter deras ben, men när hovisen kommer kan de testa honom - vem är du liksom? :p Brukar räcka med lite fy skäms så skärper de sig ;)

kollade med oppreva, de kommer ta in en hingst, men allt är inte klart än så därför vill de inte avslöja nåt, informationen kommer upp på hemsidan så fort allt är klart!

spännande är det!

Läser med intresse era inlägg om föls träning. Tänkte berätta om vår som "ofrivilligt" tidigt blev präglad av oss människor och hur han är idag.
Vår lilla buse föddes i maj. Det var stoets första föl, födseln gick bra men sedan började eländet...
Mamman vägrade ta emot honom, hon lag sig på honom sparkade efter honom m.m
Detta innebar att vi de första dygnen fick ta hand om honom med allt vad det innebar. Så visst blev han för mycket präglad på oss.
Efter mycket jobb tog mamman hand om honom, dock skall tilläggas att hon under denna tid aldrig varit någon "bra" mamma.

I sommras gick de i flock.
Hur har då busen blivit?
Han älskar andra hästar, byter gärna bort mamma mot någon annan häst.
Vid premiering såg man de flesta föl gå vid sina mödrar inte Busen han gick "glatt" omkring och hejade på alla andra hästar. Tilläggas skall att han hade grimma och blev ledd. Detta då han annars säkerligen hade totalt skitit i mor sin och istället letat rätt på "ny" kompis.

Han är helt orädd undersöker gärna allt inklusive fordon.
Första besöket av hovslagare låg han och vilade med huvudet i knät, verkningen gick utan problem.
Andra putsen på hovarna stog han upp och lite vingligt lyfte på benen, allt gick bra även denna gång.

Vaccinering har han gjort dessutom två sprutor pergång, ruskade på huvudet och blängde på oss.

När flickorna rider följer han med i grimma och ledtygel.Här är väll en nackdel det går inte att ha honom lös då han då gärna "försvinner" iväg istället för att följa sin mor.

Sammanfattning
Idagsläget ser vi inga negativa följder av hanteringen han ofrivilligt fick de första dygnen.
Han gillar folk och andra hästar. Det man skulle kunna säga kan vara något eller kan eventuellt bli negativt i framtiden med tanke på att han är hingst kan vara då att han har fullständigt förtroende för folk vilket gör att han är "tuff" och orädd.

Som jämförelse kan jag nämna att vi för ett antal år sedan tog hand om ett annat föl som var född på lösdrift och som hade gått på lösdrift fram tills vi fick han om henne. Detta kan jag säga var ett "helvete" det tog flera veckor innan man utan problem kunde få på grimma.

Så min åsikt är nog att ju mer hanterade de är desto lättare har man i framtiden
mvh El

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 704
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 142
Senast: lytesout95
·
  • Låst
Avel Tar och startar en ny då helt enkelt =D Här är gamla... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1164702&page=106 Sar Trist och...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
171 742
Senast: Görel
·
Övr. Katt Eftersom det är ett kattigt (motsvarande gnäggigt) inlägg, så lade jag det under prefix övrigt. Hör det hemma under avel/ras, så är det...
Svar
16
· Visningar
1 065
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka