Arabavel 2008 forts.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008 forts.

Prioriteringarna beror på vad man vill "göra" med stoet, vad man vill ha ut av avkomman. Vad kräver stoet? Den tanken kommer allra först.

Sedan, leta efter hingst med lämplig exteriör och stam för avelsmålet.

Ibland hänger kanske avelsmålet ihop med vissa blodslinjer, ibland inte. "Straight" hit eller "pure" dit är inte så viktigt. Men vill kanske inte mixa alltför våldsamt upprepade gånger, eftersom resultatet blir mer oförutsägbart.

Hingstens meriter och avkommor är intressanta, absolut, men bara RELATIVT sett. Championtitlar kan betyda vad som helst, som vi vet... Och ev avkommor har faktiskt mammor också... ;)

Med andra ord: vilka meriter har hingsten, var har han fått dem, i vilket motstånd har han fått dem, under vems "flagg" har han fått dem (ägare, tränare), vid vilken ålder har han fått meriterna, osv osv. Kvalitet går före kvantitet, även för meriter...

Hur ser avkommorna och deras mammor ut? Har hingsten tillfört/förändrat egenskaper på ett bra sätt? Föredrar jag avkommorna framför mammorna? Då är det kanske en bra hingst för mig! Tittar gärna på halvsyskon också, med samma mamma, av samma anledning. Vad har hingsten bidragit med?

Smak spelar också in, ganska tidigt i processen, för hingsten måste tilltala just mig. Man måste bli lite "kär"... :love:

jag tycker girlan bey är riktigt snygg... finns en sak som jag inte gillar, han ser ut att ha rätt kort hals... men det ser inte din avkomma ut att ha, har modern mkt lång hals eller hur ser hon ut?

skulle gärna ta girlan bey på mitt sto men han valt bort honom då hon har lite dålig halsansättning (något grov sådan) och så skulle jag vilja ha halsen liiite längre...

så därav undrar jag hur ditt sto ser ut? :d för din 2 åring tilltalar mig, har du nån bild när han är uppställd?

Nä min kille har inte kort hals & jag kan nog inte heller riktigt hålla med om att Girlan har det. Däremot är hans hals ganska biffig så det gör att den ibland ser lite kortare ut, men kollar man på bilderna från då han är unghäst så tycker jag inte han ser ut att ha kort hals.
Har dock aldrig sett honom live....

Gharabis mamma heter Gemini (Algorytm)

Bild på gemini
Gemini_3.JPG

Hade dåligt med uppställda bilder på honom men här är en (mindre bra) från Riksen förra året. Då var han ett år.

13792004.jpg

13791526.jpg

Då kan vi vara överens om att vi inte är överens. Men jag gillar din avkomma! Men jag skulle absolut inte kalla hans hals biffig, snarare tvärtom i så fall.

Jag lägger ut en bild på honom som inte är min, därav så länkar jag då den är från deras hemsida.

men där kan man iaf se att huvudet är lika långt som halsen, och för mig är det = kort hals.

http://s220.photobucket.com/albums/dd158/kimmis87/?action=view&current=104girlanbey.jpg

hehe man kan inte alltid vara överens ;)

Men håller med dig att på det kortet ser den kort ut. Men som sagt kort & verklighet kan vara två helt skillda saker så jag kanske skulle ha en annan uppfattning om jag sett honom live.

Roligt att du gillade min kille ! :D

det är klart...

nån som sett honom live och kan berätta? det står ju inget om det i avelsvärderingen.

har han bara något stort huvud så gör det inte lika mkt, min dam har ganska litet huvud.

precis :)
Vi får invänta nån som har sett honom live !

KL
Jag tycker att det är lite för lätt med avelstänkande
när man tror att tex lågt ansatt hals kan kompletteras med högt ansatt hals. Utfallet kan bli helt galet iaf.

Man måste nog gå lite längre bak för att se vad som slår igenom.

självklart kan det bli det, men man väljer ju att avla på en häst som inte har samma fel som sitt sto, har tex nån sto lågt ansatt hals så betäcker man ju inte den med en hingst med lågt ansatt hals, eller menar du att man kan göra det? eller hur menar du?

Jag har sett honom live, men inte reagerat på att han skulle ha kort hals, eller stort huvud heller för den delen. Googlade lite fler bilder för att illustrera, hoppas det är ok att lägga dem här:

06cognee3.jpg

Inte någon kort hals i min bok, men visst, ingen superlång á la USA. Bra form och placering, men det syns kanske bäst live.

Ett par avkommor till, som liksom zinas kille verkar ha riktigt låånga halsar:

Fazia__47_.jpg

Thyra01.jpg

Har man ett sto med exteriöra punkter man vill förbättra så får man välja en hingst som är korrekt, har korrekta föräldrar och som lämnar korrekta föl.
Ofta hör man ju som Annika L skrev folk som betäcker ston med små huvuden med hingstar med stora skallar, utåttåade betäcks med innåttåade, långryggade betäcks med kortryggade osv. Idioter betäcks med lobotomerade osv.

Det är ju inte precis det bästa sättet att välja hingst.

Blev ni aldrig upprörda över de ojämna domarpoängen i Piteå?
Det var ju enorma differenser på domarnas siffror.

ja jag förstår vad du menar.

men det är ju inte så enkelt, jag har hittils aldrig sett en korrekt häst, och att det då skulle finnas hingstar som både är korrekta och ger korrekta avkommor känns långsökt.

eller har du sett nån som är helt 100% korrekt? Givetvis handlar det oxå om smak...

personligen detta hingstval så valde jag en hingst som var så lik stoet som möjligt, men hade bra hals, riktigt kort rygg (vilket min märr har, men hennes pappa har ju gett några med dåliga ryggar, därav var det mkt viktigt!) samt skulle han gärna ha korta kotor då min dam har långa, dock inte väldigt veka men jag ville inte ha "dubbelt upp" med långa kotor. i övrigt skulle hingsten vara korrekt, gärna ha bred panna, riktigt bra temprament och sedan skulle även stammen vara intressant, det skulle även finnas prestation i stammen, om hingsten var äldre skulle hingsten gjort nåt mer. Jag tycker jag gjorde ett bra val i dagsläget, men vem vet, om 10 år kanske jag skrattar åt mig själv!

tycker du då jag har gjort ett naivt val? Jag tar inte illa upp om du svarar ja, men gör du det så får ju gärna förklara varför och vad jag skulle tittat mer på istället så att jag lär mig nåt oxå, för fullärd blir man aldrig!

Valet jag gjorde var alltså Thee Apprentice ifall du på något sätt lyckats missa det :angel:

Lite till

Det här med halsar.
Det viktigaste med en hals är att den sitter där den ska
och är väl formad, sen må den vara lite kort men hästen
skall kunna bära upp sin hals.
En liten fundering till kan jag ge.
Jag har inte märkt det förrän de senaste åren och det
är att en del araber har för korta framben.
Är det någon mer än jag som sett det? Ganska marginellt
men jag har funderat på varför jag får känslan att de tippar
över lite trots att de är travmaskiner.

Jo det var katastrof med poängen i Piteå :devil:
Ingen kunde förklara varför det var så eller skulle vara så. Hade gärna vilja höra vem som bestämde att det skulle vara sånna differenser & jag hade gärna vilja ha en förklaring på varför det helt plötsligt skulle vara så när det inte har varit så på någon annan utställning, vad jag vet. Poängen som hästarna fick går ju inte att jämföra med någonting annat. Vi hade lika gärna kunnat vara utan poängen & bara ge ut placeringarna !!

Så ja vi var många som reagerade !!

Korta framben är jag beredd att hålla med om ja. Upplevde att det var ett rätt vanligt "problem" när jag letade häst senast (2001). I kombination med raka bakben och en lågt ansatt hals (vilket flera av de jag såg hade) blir det inte en kul helhet.

Ang halsar så tycker jag sjäv att mitt sto har lite kort hals men den sitter bra och har bra form så det är inget som påverkar henne "ridmässigt" om man säger så. Men det är något att tänka på inför en ev. betäckning.

Jag håller med Annika_L's halsresonemang. Och jag har personligen inget problem med att hingstar kan ha lite "nacke", det hör liksom till könskaraktären. Gillar det dock inte på ston... Raka, pinniga halsar på hingstar gillar jag inte något vidare heller.

Jag vet inte om vi tänker på samma sak, men jo, jag har noterat att det blir vanligare med överbyggda hästar, eller hästar vars kors lutar uppåtbakåt! :eek: Står de inte superposerade och planar så ser frambenen för korta ut....

Jag tror inte heller att man kan avla så att egenskaper "tar ut varandra", jättekort med jättelångt, tex. Det gäller att hitta en bra och lagom balanserad match....

Jag har sett honom och fick inte intryck alls av att han hade kort hals. Kortet du länkade till är nog lite missvisande, det är taget i en rörelse där han slänger med huvudet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 705
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 142
Senast: lytesout95
·
  • Låst
Avel Tar och startar en ny då helt enkelt =D Här är gamla... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1164702&page=106 Sar Trist och...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
171 743
Senast: Görel
·
Övr. Katt Eftersom det är ett kattigt (motsvarande gnäggigt) inlägg, så lade jag det under prefix övrigt. Hör det hemma under avel/ras, så är det...
Svar
16
· Visningar
1 065
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka