Arabavel 2008 forts.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008 forts.

Jag gillar nacke på hingstar. Särskilt om de i övrigt har en del massa ser det mest fånigt ut med en "nedsvettad" nacke/hals.

Jag har inget emot lite nacke på ston heller. Speciellt inte om de rids, dressyrridning (om den utförs korrekt) ger ju en rundad fin nacke även på ston. Annars är man ju tillbaka på det där gamla "utställningsaraber ska inte ridas"-tänket.

jag skulle kunna länka till 9-10 andra kort på deras hemsida där det oxå ser ut som att han har kort hals. så att det är just det kortet tror jag inte.

Peppe har ju sin far som tävlades western (kommer ju inte ihåg exakt på rak arm) och så ligger han ju på 10 i topp i usa på både utställningslistan och ridlistan som pappa,och han är den enda som gör det oxå! mamman är ju riden champion flera ggr.

han är ju även linjeavlad på bey shah, som ju har gett en del både ridhästar och utställningshästar.

nu är ju detta på rak arm oxå, skulle jag sitta o leta lite så hittar jag nog mer, för jag vet att det fanns mer när jag kollade upp hela stammen, men minnet är ju bra men kort som man brukar säga.

Klart det skall vara lite grrrrrr på halsen.
Det jag tycker är tråkigt också är när ganasherna sitter
fast direkt på halsen.

Det är så tråkigt när sådant händer.
Arbete, pengar, förhoppningar, ledtrådar åt skogen!

Nej, inte jag heller. Jag hade en kompis med en ponny där huvudet "satt direkt på halsen". Ponnystackaren lät som en astmatiker när hon försökte gå i form.

fast araber har jag inte sett så många sånna faktiskt, men jag håller med om att det är både fult och inte direkt bra för hästen med tanke på form och så.

Jo det är faktist riktigt tråkigt & speciellt med tanke på att uställningarna inte direkt växer på träd här nere. Men men vi kommer igen :D

vart ska jag kika då? kan ju inte titta där jag brukar "hänga" för där finns de ju uppenbarligen inte.

PMa om du inte vill skriva här

Jag har faktiskt också sett en hel del sådana halsar. Det är dock svårt att hitta bilder på det eftersom folk vanligen visar hästarna extremt sträckta alternativt med huvudet böjt åt sidan eller liknande.

Men jag upplever att det är ett vanligare problem bland ponnyer och kallblod än hos araben (araben upplever jag dock har mer konstiga kors och rygglinjer t ex).

Vet inte om det hör hit, men min 1 åring slänger som en tok med huvudet, det spelar ingen roll om hon är uttråkad, uppspelt el. rädd hon slänger så hon nästan borde ha fått whiplashskador vid det här laget :crazy:
Hennes mamma gör det inte mer än om hon är väldigt uppspelt (typ tjoar i hagen)
Syrrans arabsto gör det inte heller nämnvärt mycket.

Vet inte om hennes pappa (Armaani) gör det väldigt mycket?

Är detta ärftligt bland araber?

Arabkast ? Det gör väl alla araber, mer eller mindre. Min valack gör det när nagot är lite extra, extra kul, extra farligt, extra trakigt ...:D

Jo, har sett att en hel del araber kör med nacksving.
Och en del gör som min 1 åring, heeela tiden!
Andra kör det lite då & då bara för att komma ihåg att de faktiskt kan:D

Jag kan inte minnas att jag sett någon annan häst/ras göra riktigt den där swooschen med huvudet. Ruska på huvudet gör ju de flesta kusar ibland men som sagt inte den där "eleganta" swooschen.

Vi har faktiskt haft ett litet welshponnysto av cobtyp som hade äkta "arabtics". Ingen aning om varifrån hon fått det (Skowronek långt där bak kanske ;)).

Mitt förra arabsto kastade ovanligt nog aldrig med huvudet, inte ens vid spring i hagen.

var glad för det, Pselma kastar hela tiden med huvudet.... när man rider/kör/leder när hon står i hagen, när man busar, tömkör... ja.. vet inte varför igentligen...
och hon är duktig på det... bildbevis från i våras...

pselma046.jpg

hur hon lyckades med detta vet jag inte, men bilden är inte ändrad nåt...

våran valack svänger oxå mycket med huvudet, o han är 19, de vi köpte honom utav så att han var tränar arab så han ska göra så, så vi skrattar åt de nu!
medans mitt ettårsto inte gör så alls trotts hon snart haft ett år på sig att annama då shettisen hemma oxå slänger med huvudet...

tror inte det är ärflitgt btw, det är mer socialt arv i sånna fall.
jobbigast är när man rider på långa tyglar o sosch såligger tyglarna på samma sida, dock är vi vana nu efter 6 år, men i början...ojoj

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 705
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 142
Senast: lytesout95
·
  • Låst
Avel Tar och startar en ny då helt enkelt =D Här är gamla... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1164702&page=106 Sar Trist och...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
171 744
Senast: Görel
·
Övr. Katt Eftersom det är ett kattigt (motsvarande gnäggigt) inlägg, så lade jag det under prefix övrigt. Hör det hemma under avel/ras, så är det...
Svar
16
· Visningar
1 065
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Tvillingar!?
  • Vaginal vs kejsarsnitt

Hund, Katt, Andra Djur