Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Ja visst gjorde det :(

Ingen annan som kan/vill specifiera vad exakt (i stora drag) det är dom letar efter och tycker om hos en häst?

Om man inte kan specifiera, hur kan man då avla kunnigt tänker jag? (inte riktat åt nån utan funderar bara)
Samma lite som med dressyr, om man inte vet grunderna och kan specifiera vad man gör och hur det påverkar, då kan man sällan heller utföra lite mer utbildade rörelser, och ofta inte ens grundsakerna som att rida i korrekt form!

Ser nu att du kanske misstolkade mitt inlägg...jag menade att alla skulle ta av skygglapparna o hoppa över skaklarna o inte just du.
Tror det finns oerhört mycket att hämta från övriga hästvärlden för att bevara det bra hos araben o förbättra dess hälsa mm. Men jag har aldrig sagt att man ska ge avkall på typen, bara att typen kan vara olika i tycke o smak(fråga bara en som avlar egypier o en som avlar polskt). Huvudsaken är att det som är typiskt för en arab finns kvar.
Grattis till din fina Etrusco avkomma o lycka till med betäckningen.

Jag svarade dig innan jag såg ditt svar om skygglapparna.

"men att förstöra en bra ridhäst ras för att dom ska vinna i dagens modeshower är kasst".

Det är sådana här kommentarer jag tycker är så förbaskat sårande.
Det finns många skäl för att deltaga i utställningar. Jag vet inte var
gränsen går för dig när det gäller show. Alla mina hästar som är
visade på utställningar (förutom unghästar) är alldeles utomordentliga ridhästar. Flera av de hingstar jag har använt i min avel har både
tävlat i sportgrenar och deltagit i utställningar med bra resultat.
Jag anser inte att jag har bidragit till att förstöra araben som ridhäst
trots att jag har erhålli bra placeringar med mina hästar.

Det jag ofta ser är lång länd, förmåga att sätta benen under sig (utan bara sprattla baktill istället), FÖR platt kors.

Sen finns ju andra saker också men det är dom jag stör mig mest på och oftast 'ser' liksom när jag kollar.

Pga. det så är det sällan jag gillar showhästar, och det har inget med att göra att dom är showhästar, för jag gillar ju egentligen show, är uppvuxen med det men som sagt, är sällan att jag ser hästar som har "både och" så att säga, som gör sig bra på shower men ändå har bra ridhäst exteriör.
Jag kan ta som exempel Gwarant, som en häst som jag gillar, pga. att han har bra exteriör och mycket typ, plus bra avelsvärdering och förhoppnigsvis prestation (påbörjan på det iallafall).

Men ändå är det inte många som väljer honom som pappa. Samma med Nipr, han har ändå hyfsat bra reslutat och har presterat helt ok, och är typig.

Sen kan vi ta Elatero, jättefin hingst verkligen, riktigt jäkla bra på alla sätt, men likfasan så är det nästan bara prestations folk som väljer honom!

Hingstarna behöver inte ens dyka upp på en avelsvärdering. Det räcker med att man bara betalar in licens så får man betäcka med hingsten...

I mina okunniga ögon ser denna brist på kontroll av avelsmaterialet ut som ett skämt... Tycker helt ärligt att arabhästaveln i Sverige är den som får ta stryk för att man överlåter beslutet om en hingst är god nog att avlas på eller ej, till den enskilde, och ofta hemmablinde (VEM älskar inte sin häst???) att allena ta detta beslut.

Jag ser seriösare på de som faktiskt valt att lägga ner tiden att visa sina hingstar för en avelsvärderingsnämnd, dels för att dessa hingstar, trots dåliga poäng, har utsatts för en kritisk och objektiv granskning. Och ett anpassat bruksprov - vari felas ett krav på sånt? Om man nu faktiskt poängterar att arabhästen är en RIDhäst?

Nej jag har inget emot show elelr showhästar egentligen, som sagt om dom har bra exteriör så är jag bara glad, och nu har jag inte kolalt på dina så vitt jag vet men var def, inte riktat specifikt mot dig.

Som sagt, det är bara dom som avlar fram hästar med dålig exteriör som jag inte kan säga att jag stödjer, det är liskom inte showhästar i sig självt.

Ta min lill plutt, nu är han inte bra nog att ha kvar som hingst, därav att han inte är det, men han har en bra exteriör för ridning, bortsett fråm bredden fram men alla har ju nåt fel, och han är helt showavlad och jag kommer nog ställa ut honom för att jag tycker det är kul i framtiden.
Han har ett syskon jag gillar mcyket också exteriört, trots att jag inte gillar pappan så dant, men det är för att deras gemensamma mamma har trevlig exteriör OCH har fått riktigt bra utsätllnignsresultat,

Sen att dom tyvärr inte hamnat hos nån som satsat på ridningen är synd, för då kankse man hade kunant räkna den aveln som prestaitions avel till viss del också, så det är ju flera variabler såklart men det är först o främst dålgi exteriör jag inte gillar, även om jag önskar att fler uppfödare satsade på att få sina show avlade hästar sålda till satsande ryttare också så att man kan se vilka som KAN "både och" lite mer.

känner att jag inte helt kan uttrycka vad jag menar bra, men hoppas du förstår.

Om dom hingstarna har fått bra reslutat i ridgrenar och show så är det ju jättebra (förutsatt också bra exteriör då), och då är det exakt den typen av avel jag vill se mer av.

Gör det nåt om jag frågar vilka och vad dom gjort?

Här är ju en bra poäng som jag själv försöker hålla igång här på, just att araben är ju en RIDhäst, och om mer folk tyckte det var en viktig aspekt av arabens typ och 'being' så skulle dom ju välja hingstar som har visat sig duga i både det och show då.

Men med tanke på hur många som avlar på enbart showhingstar utan meriter inom ridning och inte avelsvärderade, eller buskavel med extremt omeriterade hingstar (inom allt), så verkar det inte som det är nåt som många tycker är viktigt.

Det finns uppfödare som är bra, som lägger vikt på detta och försöker hitta att man tänker på 'allt', men det är inte majoriteten så vitt jag kan se.

Jag vågar ju påstå att ridklasserna för araberna i Sverige och Europa inte är direkt imponerande (hoppning/dressyr) dö trista att titta på.. Vad kommer dom upp till.. Lätt A..max.
Med all respekt och kärlek för arabhästen vågar jag påstå att dess kapacitet är begränsad till LA/LA för de allra flesta, få ekipage undantagna, som hävdar sig på högre nivå än så.
Ja, det ÄR dötrist att titta på. Men detta ÄR arabhästens nivå. Den har även vissa fördelar på denna nivå, i och med sin smidighet och kvickhet. Jag är också övertygad om att det GÅR att avla fram bättre individer och allmänt höja ribban för vilken nivå arabhästen presterar smärtfritt på, om man har ett kontrollerat och premierat avelsmaterial.

Ena sekunden skall man inte titta på kort för där ser den helt onaturligut, bilderna ljuger..medans andra sekunden " titta på bilden på den hingsten, har ni sett vilka dåliga ben, hovar eller kotor, nej den trampar absolut inte under sig"! Då helt plötsligt ljuger inte bilderna. Har ni överhuvudtaget sett hästen på riktigt innan ni uttalar er?
Mvh, Linn
Man kan inte ge en häst en rättvis bedömning någonstans utifrån en bild, men man kan faktiskt få sig ett hum om vari hästens svagheter ligger, speciellt om samma fel återkommer på bild efter bild efter bild... Då har man en god fingervisning vad man inte bör glömma att kolla den dagen man har hingsten IRL framför sig...

Med all respekt här med.

Jag har ridit många olika typer av hästar och ridit IN många.
Ingen ras har varit i närheten lika lätta att rida och rida in som araberna.
Men sen stannar det.
Jag har suttit på häst med GÅNG.
Har hoppat kallblod som hoppar HUS.
Jag har suttit på Grand Prix dressyrhäst.

Araben är en häst som är steget vassare i all inlärning, dom är gudavackra och ödmjuka hästar. Har en UNDERBAR inställning.
Jag avgudar de arabiska fullblodet!
Men som högpresterande häst finns det inte många, men inte heller nog ambitiösa, kortväxta, duktiga människor heller å andra sidan...

Nej där håller jag verkligen inte alls med, kapaciteten hos en korrekt bra individ är lika hög som hos ett halvblod, i dressyr (hoppning håller jag med om eftersom storleken påverkar där) men problemet är att dels så är det sällan någon har intresse och kunskap nog att utbilda eller våga satsa, och dels så dömer många domare ner eftersom araben har en annan gång (precis som många andra raser har ett annat rörelsemönster men egentligen utför rörelserna och skolor etc. likvärdigt) och därför inte blir lika bra placerade.

Så rent tekninskt sätt är dom lika bra i dressyr, men pga. av andra anledningar så är det sällan man ser dom 'lyckas' där :(

Sen förståss finns det ju olämpliga individer också, men det finns det ju bland alla raser.

Nej Moa jag håller inte med.

Araben är inte byggd på samma sätt som en PRE.
Vinklar är inte alls lika, precis som en varmblodig travare.
Undantag finns hit eller dit.

Med all respekt här med.

Jag har ridit många olika typer av hästar och ridit IN många.
Ingen ras har varit i närheten lika lätta att rida och rida in som araberna.
Men sen stannar det.
Jag har suttit på häst med GÅNG.
Har hoppat kallblod som hoppar HUS.
Jag har suttit på Grand Prix dressyrhäst.

Araben är en häst som är steget vassare i all inlärning, dom är gudavackra och ödmjuka hästar. Har en UNDERBAR inställning.
Jag avgudar de arabiska fullblodet!
Men som högpresterande häst finns det inte många, men inte heller nog ambitiösa, kortväxta, duktiga människor heller å andra sidan...

Exakt ;)
Vilket är synd :(

Jag själv rider klassisk dressyr och är utbildad till dom flesta svår dressyr rörelser, men är upptränad av en modern tysk inriktad tränare, fast...det hon lärt mig ÄR klassiskt dressyr så jag tycker att all bra dressyr är i princip samma ;)Nu riktar jag in mig på att utbilda mig inom akademisk dressyr fast står i barock stall, så hoppas att lära mig levad etc. så småningom (om det kommer ta ett tag)
Men nog om dressyr haha!

Fast jag har ju inte hävdat att araber är en ultimat dressyrhäst?

Bara lämpad och bra.
Jag tycker dom ska ha, och har om dom är bra, bra vinklar.
Att lägga araben som ridhäst i samma klass som ridhäst med travare är inte rimligt då dom är väldigt annorlunda i exteriör, såklart, en är ju ridhäst och en är körhäst!

Jag lägger dom inte i samma fack, men det är båda långdistanshästar med långa muskelfibrer. Båda är byggda för löp.

Jag säger inte att dom inte KAN, det kan dom och ganska lätt har dom för sig att lära, men upplever det ofta som om vill mer än dom kan prestera fullt ut.

Alla hästar kan ju göra rörelserna om de är friska (dom är ju hästar med 4 ben), men bärigehten och påskjutet är inte samma.

Man har ganska mycket gratis om man rider arab, men en arab är inte för alla!

Jo fast araben har ju ganska mcyekt i gemensamt med spanska hästar, det är ju just därför jag gillar dom för dressyr :)
tex. bra vinkar, kort rygg, kort stark länd, bra känsligt temprament, lättlärd, smidig etc. (men inte lika vinklade haser såklart då)
Vet inte vad för araber du gillar eller tycker är korrekta då för jag tycker att en arab ska ha och har bra vinklar om den är korrekt.

Och visserligen har du rätt om muskelfiber men det är ju inte lika relevant när man pratar om vinklar.

Kan du förklara hur du menar att dom inte har bra vinklar?

Nej Moa jag håller inte med.

Vinklar är inte alls lika,

Exakt!
Ett arabiskt fullblod "sätter sig" i bakkärran på ett annorlunda sätt än vad tex en PRE gör i samlingen/piaff, och dessutom har araben inte styrkan att bära, utan styrkan att skjuta på (springa fort framåt). MEN det finns individer som gått mycket långt inom dressyren trots att de faktiskt är korrekt byggda för att vara ett arabiskt fullblod. Arabens styrka ligger inte i dess kropp, utan i dess själ - de försöker göra mer för sin människa än vad de egentligen är skapta för att klara av. :love:

Att lägga araben som ridhäst i samma klass som ridhäst med travare är inte rimligt då dom är väldigt annorlunda i exteriör, såklart, en är ju ridhäst och en är körhäst!

Visst, men egentligen är det ju inte helt orimligt. Ett av de vanligare sätten att faktiskt göra ett avelsurval förutom exteriör/typ är ju att starta araben inom galoppen... Både travare och arab är byggd för Fart. Distanssporten... vägvinnande och ekonomiska gångarter.

Jo fast araben har ju ganska mcyekt i gemensamt med spanska hästar
Tycker rent generellt att araben och spanjoren är två rätt motsatta raser, med motsatta avelsmål, användningsområde och avelsurval.

(men inte lika vinklade haser såklart då)
Hur menar du nu? Vad har hasvinkeln med rasen att göra? En korrekt vinklad has är en korrekt vinklad has, oavsett ras, och önskvärt hos båda.
Att ha övervinklade, alternativt raka haser räknas som defekt hos båda raserna, även om det är en defekt man ibland inte lägger så stor vikt vid?

Vet inte vad för araber du gillar eller tycker är korrekta då för jag tycker att en arab ska ha och har bra vinklar om den är korrekt.
Tror du har missuppfattat Waldorffs kommentar vad gäller vinklarna. Det handlar om vinklarna i bakpartiets SAMTLIGA leder, inte bara haserna! :)

Kommer inte ihåg Vem det var som beskrev just skillnaderna i samling illustrativt, om det kan ha varit Branderup? Eller Oliveira? *senil* :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Flytta med utekatt
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka