Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Cinora kanske du menar? hennes häst fick diagnos och är numera avlivad!

Fille hade ju lite symptom i 10 timmar, efter att han hade sprungit in i en vägg (jag hörde smällen, det var REJÄLT!). Och veterinärens teori var att han fick en riktigt rejäl hjärnskakning och därav fick någon typ av EP anfall, antagligen för att hjärnan svullnade.

Jag fick tips om från salaterka här att symptomen påminnde lite om CA, och därav testade jag ju min lille skit, och han är inte ens bärare av anlaget. Skulle jag sätta honom i avel så kan han alltså inte få föl med den sjukdommen.

Och han har inte haft några mer symptom efter att han slutade krampa heller.

Jo,det var nog dem jag tänkte på.Tragiskt.

Förstår du ville testa Fille under de omständigheterna.Skönt för dej att veta att det inte var CA.

Jo, det är ju aldrig fel att testa liksom, och det är jätte skönt att veta!

Vi vet ju igentligen inte exakt vad som hände.
Jag noterade nån minut innan han sprang in i väggen att han låg halvvägs utanför staketet och sov, så jag antar att han var yrvaken, skulle ställa sig upp, fick panik för att han var under staketet och helt enkelt flydde, och sprang in i knutbrädan. hade han hamnar 10 cm längre åt höger så hade han inte smällt i huvudet (vi hittade hår efter honom!)

Sedan är det ju så svårt, vi funderade ju på att åka iväg med honom och magnetröntga hjärnan då, kosta vad det kosta vill liksom, men veterinären sa att han blir ju inte bättre av det, det enda är ju att man vet lite mer, och det är ju sant!

Ehh.. Begav mej in i utställningskatalogernas värld nu. Den första katalogen jag får tag i är Blommeröd-98. 2:a i tvåårsklassen för ston hade 19,19,20 på trav och 16,16,15 på ben... Och detta är bara ETT exempel, jag kan dra hur många som helst.
Sen har jag inte jämfört slitage och hållbarhet någonstans vad jag vet?

Hästen är ju ett flykt djur så reaktionen är ju normal.
Konsekvensen blev ju ngt av en katastrof tyvärr.
Viktigast är att han inte fick bestående skador och att det inte berodde på sjukdom.

Jo precis!
Och det verkar han inte ha fått! Han galopperar fram genom dungen, över stock och sten och verkar inte ha några som helst problem överhuvudtaget.

Det är ju som med barn i allmänhet, de läker ofta fort och bra!

En sak till..
Jag hade ju förträngt att kolumnen numer heter "rörelser" bara...
Förr har där varit en kolumn för skritt och en för trav, och det var så jag tänkte när jag frågade om skritten ju!:D:o

Läskigt! Påminde om människor med Parkinson...
Var det inte någon här som hade/har en unghäst som "betedde" sej ungefär såhär?

Jag känner (som jag tidigare skrivit om) till en mor-dotter kombination där jag tror bägge två har CA. Jag var mer osäker på mamman tidigare men sen så fick jag höra att hon tydligen upprepade ggr har hoppat hinder utan att "fälla ut landningsstället" så att säga. Så något fel är det ju på henne också... :crazy:

Om jag gör tillbakablickar på 25 år inom arabvärlden
så tycker jag nog att en vändning till bättre avelsdjur har skett.

Vi hade tidigare obligatorisk avelsvärdering av hingstar men vad hjälpte det när stoägarna valde klass lll-hingstar. De som blev klass l var i regel de hingstar som vann utställningsklasser, samt att inte förglömma, var att de väldigt aktiva sporthästarna många ggr blev Klass l. Gemensam nämnare?

Men om man utan restriktioner fick använda också en klass lll- hingst är det väl inte så konstigt om det inte hade nån effekt att man hade obligatorisk avelsvärdering!
Det är ju det jag menar, det skulle behövas mer regler kring hingstarna! Sedan är det förstås positivt om både utställnings- och prestationshingstar var klass l, men som sagt, så länge det inte finns något som heter godkänd hingst inom arabaveln så tror jag i alla fall att vi är körda i längden.

Och jag tycker inte att den exteriöra kvaliteten har blivit bättre, som du ofta framhåller. Jag tycker nog att man ser ännu fler ruggiga benställningar numera och hästar som höjs till skyarna för att de är vackra från näsborrarna till manken.

Våra åsikter går isär helt enkelt.

Jag har tex följt unghästar på utställningar
de senaste åren och enligt min uppfattning så har kvalitén på
exteriören höjts. Å andra sidan visas där hästar som genomgått
en väl genomtänkt avel.
Buskaveln är inte att tänka på i de sammanhangen.

Det handlar väl lite vad man refererar till också. Mamma Knota 15 år
sprungen ur busken har säkert ett och annat att önska exteriört
gentemot dagens nyutsprugna ungdomar.

Ehh.. Begav mej in i utställningskatalogernas värld nu. Den första katalogen jag får tag i är Blommeröd-98. 2:a i tvåårsklassen för ston hade 19,19,20 på trav och 16,16,15 på ben... Och detta är bara ETT exempel, jag kan dra hur många som helst.
Sen har jag inte jämfört slitage och hållbarhet någonstans vad jag vet?

Ja du Nadira, hållt för träning är samma sak som hållbarhet om man nu skall märka ord. Och är det så sedan 1998 så är det väl utmärkt hållbara araber vi haft som fortfarande kan trava på för dom kommer ju tillbaka år efter år trots sina "dåliga" ben! Och många till antalet är dom! Varför är det isåfall sådant klagomål på arabens ben de behöver väl inte förbättras i det stora hela då då? Har heller aldrig hört talas om en arab som " tyvärr kunde han inte tävla mer för benen höll inte"

Linn Tauberman

Ursäkta men menar du allvar med att du aldrig hört talas om någon arab som inte kunnat fortsätta tävla för att benen inte höll?
Ingela

Ursäkta men menar du allvar med att du aldrig hört talas om någon arab som inte kunnat fortsätta tävla för att benen inte höll?
Ingela

Hej, ja det menar jag, distans och western nämnde jag tidigare att jag vill lämna utanför då jag inte kan sporten alls och galopp är det självskrivet med ben slitage både för Engelskt och Arabiskt Fullblod, men inte när det gäller hoppning, dressyr eller utställning har jag faktiskt inte hört om någon arab som fick avryta sin karriär pga ben slitage.

Mvh, Linn

Förlåt men... Har du hållt på med dessa sporter alls själv?
Känns inte som det!
Hästar avlivas varje dag, av alla raser, oavsett vilken gren de tillhör.

Ja du Nadira, hållt för träning är samma sak som hållbarhet om man nu skall märka ord. Och är det så sedan 1998 så är det väl utmärkt hållbara araber vi haft som fortfarande kan trava på för dom kommer ju tillbaka år efter år trots sina "dåliga" ben! Och många till antalet är dom! Varför är det isåfall sådant klagomål på arabens ben de behöver väl inte förbättras i det stora hela då då? Har heller aldrig hört talas om en arab som " tyvärr kunde han inte tävla mer för benen höll inte"

Linn Tauberman

Då har du haft väldigt tur eller tittat åt nåt annat håll, för tyvärr finns det ju inte nån brist på sådana hästar tyvärr.

JAg har precis skickat hem min häst som jag skulle köpt efter en fodervärds period (var därktig så jag hann itne rida henne mycekt alls) och hon är nu utdömd, 5år gammal, pga allvarliga pålagringar och en cysta. Hon hade haft en del av dom pålagringarna även om cystan inte funnits och hade bara varit riden i 8månder innan jag hade henne då där direkt är ett exempel på en renrasig arab som inte ens höll nog för att komma till start.

Hon var itne tränad för nån galopp eller nåt sånt, bara uteritter och hoppning och paddock.
För övrigt var hon frisk, hon komemr bli avlivad så fort hennes föl är gammalt nog :(.

Sen finns det ju många andra, har vänner här på som har fått avliva pga, benfel tyvärr och vet en till i min närhet som nu fått halt häst efter påbörjad träning.

Men du diskussionen var varför vinnarhästen fick bra poäng på ben och att tvåan blev nerdömd.......Du har nog inte riktigt förstått mitt inlägg från början, eller så vill du helt enkelt inte. Ang mitt exempel så ville jag bara poängtera att rörelserna var 20p och benen va 15-16(som du sa INTE förekommer).
I mitt tidigare inlägg om att jag tyckte att det va konstigt att en häst kunde trava så in i ....... med såå kassa ben så var det i r o n i.
Nog sagt om detta.

Men du diskussionen var varför vinnarhästen fick bra poäng på ben och att tvåan blev nerdömd.......Du har nog inte riktigt förstått mitt inlägg från början, eller så vill du helt enkelt inte. Ang mitt exempel så ville jag bara poängtera att rörelserna var 20p och benen va 15-16(som du sa INTE förekommer).
I mitt tidigare inlägg om att jag tyckte att det va konstigt att en häst kunde trava så in i ....... med såå kassa ben så var det i r o n i.
Nog sagt om detta.
Jag vet faktiskt inte om det finns något samband, egentligen. Jag såg ett sto en gång som hade de mest upprätade kotor jag någonsin sett. Inga vinklar alls, i stort sett. Hon var dessutom kraftigt parallellförskjuten, flera centimeter, men jädrar vilken trav hon kunde visa upp! En flygande trav med långa vägvinnande steg och ett rejält övertramp.

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Ok!
Men att ettan i en klass har bättre ben än tvåan, varför kunde det inte lika gärna skiljt på nån annan kategori tex huvd och hals NÅN gång ibland?
Ang. dålig benställning så hade jag på 90-talet ett arabsto som va kraftigt innåttåad på ett framben OCH kohasig bak:D Den är tävlad FEI-klasser i dressyr, en riktig TRAVMASKIN:d så visst finns de också, det är jag medveten om,absolut!
Till er som hänger upp sig på mina exempel: Göör inte det:)

Jag vet faktiskt inte om det finns något samband, egentligen. Jag såg ett sto en gång som hade de mest upprätade kotor jag någonsin sett. Inga vinklar alls, i stort sett. Hon var dessutom kraftigt parallellförskjuten, flera centimeter, men jädrar vilken trav hon kunde visa upp! En flygande trav med långa vägvinnande steg och ett rejält övertramp.

Carina på Silver Arabians

Det håller jag med om Carina, tror heller inte det finns något samband.
Till övriga: Vad jag menar med ben och slitage är att det verkar vara ett försvar till att inte kunna (eller kanske vilja) föda upp en arabtypisk arab. Hästarna kommer ju inte ens eller knappt kanske jag skall säga upp till Lätt A och då är inte slitaget man skall skylla på eller dåliga ben .. då är det något annat fel, ryttaren kanske? Motivation, vinnar huvud, lathet..men det har ingenting att göra med om hästen har 16 på ben, kort rygg, långt kors och en sjudjävlans dish!:devil:
Mvh Linn

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka