Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Har du inte sett bilderna som jag länkade till så förstår jag vart vi missförstod varandra haha...
Självklart ska så mycket som möjligt på individen vara bra. Jag vet inte att jag någonsin skulle sagt något annat. =)

Var händer det och när?
Det är om möjligt väldigt få individer som kammar hem poäng på det
Riks förra året. Balanstrav o hela publiken tjoade o applåderade som om det vore lysande.
O Annika du vet precis vilken hingst det är jag pratar om som är så smal över bogen att det är en skam att han har kulorna kvar. Men han har ju så fin hals o huvud så han får ju ston ändå. Mördande reklam:grin:
Sen att han inte ens klarar av att stå bland andra hästar på en utställning utan att riva runt i boxen som en galning o måste "kläs" in så han inte ser ut är ju inte direkt i mitt tycke bra mentalitet. För att inte prata om benen...*snyft*...
men det var en bland flera. Vi har ju pratat timmar på tel o då även pratat om vissa som överhuvud taget inte har bakbenen med sig alls. Så nog får du erkänna att dem finns.... även om det inte är i ditt stall.

Klart att jag vet vilken det är men den hingsten klarar sig inte i större sammanhang. Han är inte representativ alls. Trots det får han ston pga mördande reklam, men av vilka?

Nej nej...hästen som jag såg på riks(menade i strängnäs...är det 2 år sen?...tiden går) som var i balanstrav var inte densamma som den hingsten. Han var bara ett typ ex på exteriören..
Du har själv sågat ett antal högt placerade hingstar vid fotknölarna som skithingstar o ändå försvarar du i princip alla utställningshästar nu ...vända kappan???

Men vad är detta? Försvarar ALLA utsällninghästar?

Jag har väl som alla andra sett fel och brister på araber
både inom sporten och show men också väldigt
bra vältypade araber.
Att jag inte är förtjust i att man "ommöblerar" araben
tilll att bli markbunden, få skräptrav, förstöra korsen osv
är väl alltid ngt jag har stått för. Det bevisar jag faktiskt
genom min egen avel där jag aldrig någonsin
har gjort avkall på ovannämnda.
I somras bl.a var jag och kika på sportcupen.
Det var många deltagare och glädjen och kamratskapen såg
ut att vara fin. Mitt öga hamnade givetvis på arabhästarna
och jag kände mig rätt så besviken i många fall. Här fann man
de korta korsen, låga halsansättningar, bogar som små knoppar,
långa veka ryggar, benställningar åt skogen.
Skall dessa sen marknadsföras som svenska prestationshästar och avlas vidare på så är vår svenska arabavel en katastrof.
Det fanns fina också men de var i minoritet.

Senast ändrad:

*kl*

Nej rasstandarden har inte skrivits om.
Men den har väl visst ändrats i viss mån?

Måhända kan inget slå en väl och harmonsikt sammansatt arabhäst, polackerna bevisar det gång på gång.

Men man ser tyvärr allt för ofta hur freaks vinner, och som jag tidigare skrivit, horribla ben vinner över korrekta. Och detta beror ju på att det ena tar ut det andra givetvis, men det är så synd!
Så standarden är inte omskriven, men i många fall frångåtts i dagens extrema avel. Sagt det förr, säger det igen. Det har gått otroligt fort i och med semin och folks ökade ekonomi. Det är svårt att hävda sig idag, ännu svårare om 10 år.

Ja Kicket, det är sorgligt när denna slasktrav får poäng.
Men nu kommer jag till det, se dig runt. Så mycket buskavel, så många
billiga hingstar (läs betäckningskostander) används.
Däri ligger ett stort avelsdilemma.

Absolut!!

Jag VET att du är mycket mån om att det ska vara bra gång o exteriör på dina hästar. Det tvivlar jag inte en sekund på att du är noggrann i din avel. Med resultat.
Det jag menade med "i princip alla utställningshästar" var att du här inte skrivit just någonting negativt om en utställningshäst utan har snarare försvarat ... fast det kanske är grenen i sig du vill försvara.
Men pratar man med dig i tel så är det i princip bara dina egna som det inte är fel på o det hingstar du själv valt till dina ston.

Jag försvarar utställningen som evenemang.

Nu är det väl så att jag som många andra vill tro på mina
avelsmål och har använt mig av de hingstar som jag har fastnat för.
Är det konstigt på något sätt?
Att jag känner mig nöjd med resultatet efter min "avelsförmåga"
har jag väl all världens rätt att känna.

Jag tycker faktiskt inte att det är några direkta fel på mina hästar,
det har du alldeles rätt i men sen handlar det om andras smak och
tycke och vad de prioriterar exteriört och stammässigt.

Det ÄR inga fel på dina hästar, Annika o du har all rätt att vara stolt o nöjd.

Egentligen tänkte jag sluta efter mina inlägg tidigare men jag måste göra ett till..
Om vi nu skall vara rättvisa åt båda håll vad gällande tycke och smak om arabtyp och araben är allround när det gäller ridklasser och show så tror jag till 100% att tar man en internationell (show) champion och ställer upp i en ridklass kommer den helt säkert att visa lika bra resultat i en ridklass som en "ridarab", som beskrivs i detta forum. Men.. om man vänder på det och tar en ridarab och ställer upp i en show kommer den defenitivt inte nå lika bra resultat som "showaraben" i sin ridklass.

Sen måste jag också fråga varför de flesta här inte använder sig av sina riktiga namn, eller är det jag som är gammalmodig? (35 år)

Mvh Linn Tauberman,

Men hallå... har jag förstått dig rätt...
Nej, det har du inte :D

Hellre åt det raka hållet än för vinklat. Ett rakt ben går att böja ett vinklat går inte att räta ut.
Jag håller helt med dig, har inte diskuterat vinklade haser öht förrän du nämnde det. Är ju långt värre för såväl dressyr- som distanshästen med raka än vinklade haser, ja. M A O icke önskvärt hos någon ridhäst?

Bukefalos som forum har inte som "tradition" att folk använder sina fullständiga namn som sk "nick" så det är inte något specifikt för arabfolket som finns här. Många har dock länkar till hemsida på sin profil.

Själv skaffade jag nicket Bewelinn för en många herrans år sedan då Bukefalos hette stallet.com och det har hängt med. Jag har träffat en hel del av folket här IRL så så hemliga är vi inte. :D

Bewelinn- som tycker det finns en poäng med att bevara många olika utseenden, strains, blodslinjer och typer av araber. Speciellt om vi skulle råka "avla in oss i ett hörn" någon gång i framtiden med matadoravel, cystor och CA osv.

när det gäller ridklasser och show så tror jag till 100% att tar man en internationell (show) champion och ställer upp i en ridklass kommer den helt säkert att visa lika bra resultat i en ridklass som en "ridarab", som beskrivs i detta forum.
Jag skulle väldigt gärna vilja SE dessa individer under sadel! Det är väl dit vi alla vill komma - en arab som både är en snygg, korrekt individ med arabtyp SAMT bra ridhäst? :bow:

Jag vet däremot inte vilken ridarab du syftar till, och det spelar nog heller ingen roll egentligen. Det ska ju inte finnas bruksarab och showarab, som någon tidigare sa, det finns väl inte beskrivet någonstans i rasens beskrivning enl WAHO iaf? Har SAHF luddiga beskrivningar som kan feltolkas så borde man väl formulera om dem isf?

Men.. om man vänder på det och tar en ridarab och ställer upp i en show kommer den defenitivt inte nå lika bra resultat som "showaraben" i sin ridklass.
Och VAD beror det på? Vad är det man behöver förändra för att få en mer homogen genpool vad gäller en korrekt typad och korrekt byggd häst som kan prestera? Avel ska ju förbättra individen utan att tappa typen - VAR står Svensk arabhästavel någonstans idag?

Sen har jag en rent allmän fråga jag funderat på i säkerligen flera år - varför har man inga krav på vilka hingstar som ska användas i aveln, mer än att de dyker upp på en avelsvärdering och typ har 4 ben och en svans? :eek:
Varför jag nämner just Hingstar, i första hand, såsom hos andra raser, har hingstarna möjligheten att betäcka ett stort antal ston = stor möjlighet att påverka aveln positivt... eller negativt.

Måste bara helt håla med om vad du säger!

Peronsligen tycker jag det är pinsamt att det inte finsn nån strikt standard på hingstar :( som då självfallet ska ingå ridbedömning, dock kan det gärna vänta tills dom är 4-5 år och tex, få en preliminär licens innan om dom är exteriört bra nog.

Har feber så orkar inte skriva så mycket men hoppas diskussionerna fortsätter!

Nu har du dessvärre lite fel...
Hingstarna behöver inte ens dyka upp på en avelsvärdering. Det räcker med att man bara betalar in licens så får man betäcka med hingsten...

Jag kan tycka att det är bra, det förenklar för uppfödare att använda semin. Men inom araberna avlas det på så förbannat många skithingstar att det skulle behövas ett stenhårt system för att få ut skiten.

Linn: Jag kan absolut gå ut med mitt namn, och jag tror att de flesta här vet precis vem jag är! Om inte annat så slår man bara på min hästs namn i arabregistret och får upp ägarens namn :D

KL
Nu finns det i Sverige en del hingstar som har presterat väldigt bra
och är arabtypiska (samt deltagit i shower med hyffsade placeringar)
även om dom inte kan slå tex Magnum Gold i en internationell show.
De har fina gångarter, kan showa som attan, bra ben, bra halsansättning,
bred panna osv men kanske inte äger den rätta eller ens tränats för att ha
den "rätta" showattityden. Varför läggs inte ner mer energi att fokusera på
dem när bevisad prestation är vad som gäller i ert avelsarbete.
Avelsvärderade klass 1-hingstar bl.a. som nästan aldrig värderas här.

Nu till nästa avdelning:

Det har det under årens lopp plockats ut showhästar och ojats över
än det ena än det andra, hästar i snöre, svansen mellan öronen, föraktet har
varit enormt i många fall. Däremot har det varit helt ok att framhålla sin ridhästarab
som ser ut som en bakvänd åsna eller tvärtom och söka en av motsatt kön som
kan komplettera den egna hästen för tillverkning
av en, förhoppningfull, perfekt avkomma.
Allt korrekt hamnar på plats och allt inkorrekt faller bort. Tjoff!
Då är det klyftigt och seriöst, fint avelsmål dessutom.

Har jag fel eller???

Jag är alltid rädd för avel som baseras på modetrender, vare sig det handlar om hästar, hundar eller katter.

Vi är chanslösa inom arabaveln så länge det är fritt fram att använda vilka hingstar som helst, så länge det inte finns krav på att de ska ha en exteriör som befrämjar hållbarhet och att de ska ha visat att de kan prestera.

Man kan bevisligen kombinera bra exteriör med arabtyp och showighet, men alltför många sätter bra exteriör åt sidan för att främja huvud och hals. Därför släpps alla dessa klena ben, smala bringor och förfärliga kors igenom, till förmån för ett superduperhuvud och en tjusig hals.

Inget fel alls på vackert huvud och lång, bra ansatt hals, med det måste kombineras med att resten av hästen också är bra.

Eftersom tycke och smak och kunskapsnivå är så olika borde vi ha ett strängare regelverk kring aveln. Annars kommer vi aldrig längre än så här, att vi sitter och skriver på ett forum och ömsom kastar skit, ömsom strör rosor över varandra.

Annika_L, du är störtskön!:bow:

Min tanke går så här om detta:
Kan det vara så att man har köpt "världens finaste häst" och upptäcker att man inte hade det egentligen? Men då känner man att man på något sätt måste försvara sin häst? Eller?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka