Arabavel 2008/2009 forts

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 416
  • Visningar Visningar 133 876
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

KL och lite till dig.
För ett tag sen köpte jag hund, en rottweiler. I och med det så har jag läst hundböcker, pratat hund osv, osv. Något som jag verkligen har tagit till mig är
vikten av att bestämma vilken ras man väljer, i behov, möda och besvär.
Vi valde rottweiler pga dess egenskaper. boskapshund, vakthund.
I flera tusen år har den avlats fram till vad den är idag.
Arabhästen är också framavlad för ett visst ändamål, avlägga långa sträckor,
strida (dressyr) transportera (draghäst) osv. alltså väldigt mycket allround.
Den har också genom tiderna varir ett skönhetsideal, getts i gåva till kära vänner, till kungahus och vidare.
Att avlas fram till ökenhäst i dess karga klimat är en bedrift genom ett mycket välbetänkt avelsarbete likväl som att få rottweilern anpassad till vaktande av
människor och djur.
Låt säga att araben var apful förr men konstverk av någon outgrundlig anledning framställer araben som mycket vacker och stridbar. Värd till att bli en mycket värdefull gåva. Det är inte bara legender det är verklighet och kunde araben klara av öknens värme, kyla, stenhårda berg så skall en dagens arab kunna klara av sketen snö. De har också avlats fram för att var genuina familjehästar. Deras milda sinne i familjär anda är också en tillgång utöver det vanliga. Eftersom vi har dessa ökennära ston i min familj så vill vi bevara denna unikitet. De har även ett avelsmärke som att de med frust kan varna för faror.

Om man säger så här.. SAHF startades 1964 och då gjordes även en ras beskrivning som jag tycker att man skall försöka följa. Det är inte alltid så lätt att få till det men att sträva efter sluttande kors och markbunden trav på en arab är fel. Araben har satt sin prägel med sin "svävande trav" tex. likaså uthållighet. Det har inte halvblodet gjort i samma bemärkelse. En hästblind kan se skillnad på en arab och en annan häst medans de har betydligt svårare att särskilja en travare och ett halvblod.
Och arabens temprament är ju livligt, varför skall man avla bort det? Det har ju också satt sin prägel på rasen.
Vill man nu ha sluttande kors och markbunden trav så kan man vara lugn för det kommer alla uppfödare att få uppleva och sådana avkommor vimlar det av men det skall undvikas att ha som mål.
Det är lätt att förstöra men det är mycket, mycket svårt ställa till rätta. Så enligt dig Kicket kan en arab som har sin arab typ kvar inte vara sund och stark? Mycket konstigt att alla våra hästar som rids för fullt, reser världen runt, får föl och är flerfaldiga champions aldrig är sjuka, halta eller lytta.

Mvh, Linn

I svar på det så är min ställning såhär:

Jag vill absolut inte kompromissa på arabtyp, och ifall det var mig du menade med angående "sträva mot sluttande kors" (fast det behöver det inte ju inte vara, men oavsett) så är det absolut INTE nåt jag strävar mot, men jag vill heller inte ha kors så platta att dom är som plankor och inte kan komma under sig när dom rör sig.

Det tycker jag är kass typ lika mcyket som nåt annat.

När det kommer till lågt ansatta halsar (det var jag som skrev) och att det inte är så vanligt på show, så står jag för det.

Dock borde jag ha förtydligat att när jag säger det så menar jag alltså från ett häst perspektiv, inte bara 'arab' perspektiv.
Allt är ju relativt och med tanke på att många strävar mot nästan lite väl högt ansatta halsar (a 'la American Saddlebred) så är inte lågt ansatta halsar ett sånt stort problem inom rasen (speciellt inte om man jämför med andra saker som är värre och mer förekommande)
Så var det jag menade alltså angående det. Men såklart att det finna raber med lågt anatta halsar, även hingstar som används, tyvärr.

Nu ska jag läsa resten av tråden som jag missat idag! (och återkommer ;) )

Naturligtvis är alla inte intresserad av show men jag förstår inte varför man måste göra om den från rasbeskrivningen bara för att den skall ridas? För mej är araben inte den ultimata hästen jag skulle tipsa tex min kompis när hon skall upp på hästryggen för första gången, nä då skulle jag hellre välja en fjording faktiskt. Den anser jag som lugnare, är inte lika intresserad av allmänheten, det ligger inte i dess natur att blåsa och uppmärksamma en ny brevlåda..
Livlig och stressad går inte och jämföra.
Använd gärna araben till allt men "bygg" inte om den som det blir allt vanligare i Sverige att man gör.. Det skulle vara roligt att ha ett större utbud på svenskuppfödda fina hingstar i Sverige men det kommer nog inte ske eftersom man struntar i typen..

Mvh Linn

Fast det är ju vissa (inte alla) show avlare som har gjort om från rasstandarden!!!!!

En korrekt bra rasstandard arab ÄR en bra ridhäst typ!!!! Det är däröfr jag blir så arg när show folk ska ändra på den till att ha lång rygg och lång länd, jääääääteplatt kors o massa skit helt enkelt. Det är INTE rasstandarden, där står specifierat att araben ska ha en kort rygg och länd, bra vinklar bak etc.

Om du inte tycker att araber är lugna nog för även nybörjare så vet jag inte vad för araber du ahft att göra med, dom flesta jag träffat är jättetrevliga lugna individer, sen att dom är känsliga är en annan sak men det är också något som ofta går att träna bort eller fram på dom, likaså showigheten.

En normal arab ÄR lugn. Men lugn är ju inte detsamma som ointresserad av omgivningen eller halvdöd, dom kan ju vara lika vakna o livliga men ädnå lugna,d vs som dom är :)=bra.

Och igen, ang. typen så håller jag med, är någa som struntar i typen, men i typ ingår också att dom kan användas som bra ridhästar och ha förmåga att prestera, så alla som skiter blankt i det och avlar för utseende då, är dom 'bättre' i dina ögon? (för jag antar att det är "ridhäst" avlare som du tycker struntar i typ, lät som det men jag kan ha fel?)

Tycker det är synd att folk misstolkar arabens temprament så ofta.

Senast ändrad av en moderator:

Men hallå... har jag förstått dig rätt...
dressyrfolket jag känner på hbl sidan är mer för raka haser än emot. Klart bäst är ju normala haser men en av våra främsta dressyrhästar genom tiderna är väl ett lysande exempel. Gaspari.
Hellre åt det raka hållet än för vinklat. Ett rakt ben går att böja ett vinklat går inte att räta ut.

Fast det beror väl på vad dom räknar som raka såklart. Vilket jag inte vet.

Men visst, det är ju bättre att ha rakare än FÖRvinklade (onormalt vinklade alltså)

Mend et är u inte ås ofta halvblod har så pass mycket vinkel i haserna ändå som jag stött på, och för dressyr rent tekniskt sett så är vinklade haser att föredra (men ändå inom normal spheren av vinklat) eftersom samlingen kan förenklas (om resten av kroppen är bra o bra vinklar, annars är det ju skitsamma)

Dock vet jag vad du menar, många vill ha rakare för att det ger större ökningar i trav etc. men å andra sidan så är ju det itne så ofta nu för tiden jag ser en ärlig korrekt bra samling heller i moderns dressyr med halvblod, så det kanske är en röd tråd där vad man förlorat genom att vilja ha 'flashigt' istället för korrekt dressyr :(

Moa, ja det var det jag menade och det var ett mycket bra svar jag fick ifrån dig! Man får gärna ha olika smaker på typ men grundutförandet skall vara det samma. Man kan gilla den lite smäckrare typen eller den lite maskulinare, det är helt godkänt.
Dock skall ston vara feminina och hingstar skall vara"hingstar".
Man kan föredra söta huvuden framför långa halsar till exempel men det förändrar inte arabtypen.
Själv bankar mitt hjärta lite mer för hals, rörelser och kropp framför ett dishat huvud men jag strävar också efter ett sött huvud.
Och alla hästarna är givetvis mycket ridbara.
I europa har vi blivit mer och mer "headhunters" dvs söta, dishad huvuden, ioch med ett kort huvud så kort hals, det är sällan man kan få både och. Därav för mycket korta och lågt ansatta halsar. Mvh Linn

Menade förövrigt inte att låta otrvlig om jag gjorde det innan, bara brinner för sånt här såklart haha.

Ok ja men då håller jag med i princip kankse då, verkar det som :)
Jag tycker som du skriver, allt är acceptabelt att ha egen smak om, sålänge det inte pajjar araben liksom.

Egentligen gillar jag lite mer rejäla hästar, men nu var Sando en så trevlig och korrekt kille att jag vart kär ändå :) Men generellt så gillar jag ju bara araber liskom, så jag kan vara ganska flexibel på vad för slags arab, sålänge det syns att det är en arab, och den inte är kasst byggd.
Dock vill jag ha ansikten som ser ut som att dom är "snälla"..svårt att förklara men det är nåt med araber som oftast är så, och om det inte är så då liskom....då är det nåt fel i typen för mig, personlgien, men det är så svårt att förklara vad det är haha så det går inte. (har dock inte med nån dish att göra, det är ögonen tror jag och inte för stor mule också kankse. Heller inte för långa huvuden)

Moa, jag har inte hört någon internationell uppfödare som avlar på lång rygg eller lång länd, du måste särskilja på länd, kors, överlinje och högt svansfäste.
Jag har aldrig hört en uppfödare eller domare säga vilken lång bra rygg. Tempramentet lämnar jag nu då jag kan skilja på vad en nybörjare skall rida eller inte.
Men jag diskuterar gärna vidare på extriört.

Mvh Linn

Men vad är 'hört'?
När folk producerar hästar som oftare än inte har lång länd eller lång rygg, eller både och (dock tycker jag det är vanligare att det är lång länd som är boven) så verkar det ju inte som att dom tycker det är nåt fel i det.

Sen när det finns hästar som placerar sig bra elelr vinner och får guldpoäng, som har lång länd, och inte sällan platt kors, så är det ju i effekt att domarna säger att det är bra och acceptabelt hos en häst som får så höga poäng! För om dom hade tyckt att det inte var ok (dvs. följt rasstandard lite mer ang, kort länd och rygg) så hade dom hästarna inte kunnat få så pass höga poäng.

Och jag skiljer absolut på länd, rygg, kors, överlinje och platt kors eller högt svansfäste.
Det är bara att det inte är så sällan som dom säkerna hänger ihop på många showhästar :( (inte alla såklart). Men självklart behöver det inte göra det, dom är ju som du säger separata saker.

ps: bara så det inte blir nån missupfattning, jag gillar show, jag tycker det är jättekul och har inget emot det, jag bara inte gillar när hästar och ideal blir ändrade för att passa i dagens showkrav så pass att dom försämras i kvalité.
Eller när domare ger guld poäng på exteriör när en häst har tex.en lång länd, eftersom det helt klart avviker från rasstandarden.

Senast ändrad av en moderator:

Om man säger så här.. SAHF startades 1964 och då gjordes även en ras beskrivning som jag tycker att man skall försöka följa. Det är inte alltid så lätt att få till det men att sträva efter sluttande kors och markbunden trav på en arab är fel. Araben har satt sin prägel med sin "svävande trav" tex. likaså uthållighet. Det har inte halvblodet gjort i samma bemärkelse. En hästblind kan se skillnad på en arab och en annan häst medans de har betydligt svårare att särskilja en travare och ett halvblod.
Och arabens temprament är ju livligt, varför skall man avla bort det? Det har ju också satt sin prägel på rasen.
Vill man nu ha sluttande kors och markbunden trav så kan man vara lugn för det kommer alla uppfödare att få uppleva och sådana avkommor vimlar det av men det skall undvikas att ha som mål.
Det är lätt att förstöra men det är mycket, mycket svårt ställa till rätta. Så enligt dig Kicket kan en arab som har sin arab typ kvar inte vara sund och stark? Mycket konstigt att alla våra hästar som rids för fullt, reser världen runt, får föl och är flerfaldiga champions aldrig är sjuka, halta eller lytta.

Mvh, Linn

Vet inte om du medvetet vill misstolka mig???
Det jag ville påvisa är att det alltid har funnits olika typer av araber o "show" araben är inte o kommer aldrig vara den enda typen som är rätt.
Det lät som om du ville bevara det gamla o då ville jag visa att även bland de gamla var typen mycket blandad, så vilken av dem är rätt typ? Tror det är tycke o smak.
En arab ska enligt rasbeskrivningen även vara mångsidig o de flesta araber är inte som Diesel...bra på allt.
Tror ingen här har velat ta bort typen på araben... inte heller ha markbunden gång o sluttande kors. Detta tror jag gäller alla raser faktiskt.
Jag förstår inte vad det ska vara för fel med en korrekt exteriör OCH typ.
Jag har själv 3 fina araber hemma med 9 på typ o fortfarande mycket bra exteriör. ...
Lägg inte ord i min mun som jag aldrig sagt.

????
Nu förstår jag inte vad du menar.
Om du menar att det kryllar av skitaraber som har bla sluttande kors o markbunden gång så ja, det vet jag. Men jag tror ingen sagt det här att det är det dem söker hos en arab.

Senast ändrad:

Men Kicket vad menar du isååfall med att man skall göra urval i aveln för att behålla en sund och stark individ? Vilka hästar har fått lida pga sin exteriör? Och Moa, hört eller sett spelar inte så stor roll, de domare som dömer/uppfödare som avlar på lång rygg avviker från rasbeskrivningen och dömer fel, dock kan de hästarna fortfarande vinna en klass då de kanske har bra hals, vackert huvud och fantastisk gång. Men lång rygg har inget med olika tycke och smak på typ att göra...
Ston har i och för sig ett litet handikapp när det gäller lite lång rygg då man gärna ser att hon har plats för sitt eventuella föl.
Jag tycker inte att man skall åtsidosätta eller bortse det ena för att uppnå det andra.
Mvh Linn

Jo men exkat, dom avviker ju liskom och hur kan dom då få så pass bra poäng på dom delarna av exteriören? För jag kan förstå att dom ibland vinner för att total poängen överstiger, men inte när dom får höga poäng på dom delarna.

Men vilket fall som, så är det här o där och jag hoppas bara att det ändras. Dock har jag märkt att trenden verkar gå mot lite mer normal längd i rygg nu, om jag tittar på tex. USA så verkar det vända lite iallafall till mign glädje.

Och som sagt, det är verkligen inget emot show, eller att jag vill kompromissa på typ (och allt det innefattar), men jag vill bara inte se massa araber som inte är lämpade för ridning så pass bra som dom ska vara, vilket jag gör tyvärr :(

Dock så har ju lång rygg med tycke och smak att göra, för vad nån uppfödare kanske klassar som normal tycker jag ofta är lång etc, eller vad du kanske klassar som normal kanske nån annan skulle tycka är kort. Det verkar ju ha blivit en ganska stor variation om vad folk tycker om sånt här och därför undrar jag om folk vet vad normal länd är på en arab, eller är det jag som har fel och gillar "extra korta" (ok det gör jag, men inte galet korta och vad jag anser som lagom tycker jag inte är extremt kort)

Håller med om att man itne ska åsidosätta elelr bortse fårn det enda för att uppnå det andra, jag vill ju ha ALLT i mina älskade araber :)
Kraft, skönhet, prestation, temprament (ett bra sådant då alltså haha), mildhet, livlighet, uttryck, exteriör etc. etc.etc.

Ok, nu är jag med...vi tycker antagligen rätt lika men har missuppfattat varandra någonstans på vägen...=)
Jag tycker inte heller att man ska åtsidosätt varken typ eller exteriör eller något för att uppnå det andra.

De jag menade med hade lidit av sin exteriör var dem på bilderna som jag visade. Som har en exteriör som har allt annat än gagnat dem i arbete. (de har ju bevisligen varit i avel eftersom de fanns i en stamtavla).
Där menar jag att man måste göra urval o kanske inte ta en arab som har tex lång rygg eller dålig halsansättning osv o ha i avel.Friska sunda individer med bra temperament. Att vi måste vara noggranna med vilka djur vi har i avel. Med andra ord att vi följer rasstandarden eller föreningens avelsmål.
MEN inom arabaveln så finns avel åt många olika inriktningar, vissa avlar mer på galopp tex o gör då andra urval än andra som avlar mot show.

Vad gäller utställning så kan jag bara säga så här...jag har varit på en del utställningar de sista åren o sett ett antal individer som jag ALDRIG skulle vilja lägga ner tid på att rida pga deras dåliga exteriör. Detta gäller INTE alla utställningshästar dock. Men uppriktigt sagt tror jag det finns lika många utställningshästar med dålig exteriör som det finns galoppörer o tvärtom...alltså lika många med bra exteriör i båda grenarna. Show är en träningsgren som en häst kan bli riktigt riktigt duktig i o är den det så kan den plocka poäng trots div fel.
Men när en häst får jättehöga poäng i rörelser utan att ens visat ett enda travsteg utan bara gått i balanstrav..(som inte är önskvärt att rida i) så faller all min respekt för dem domarna. Balanstrav är allt annat än flytande trav. När en häst får på bra på typen när man inte ens kan få in en handsbredd mellan frambenen o där inte finns plats för lungor osv...vart är aveln då på väg? Inte mot vårt avelsmål iaf...

Senast ändrad:

Var händer det och när?
Det är om möjligt väldigt få individer som kammar hem poäng på det

Moa, vi är nästan helt överens! Att hästen får höga poäng på tex överlinje och kropp beror på andra delar tex ett långt kors (som inte alls är samma som länd) bogar, hållning och om hästen är i ordning. Att hästen har ett platt kors behöver inte vara en "bra överlinje" utan det viktiga är att korset inte är kort. Ryggen däremot skall vara kort. Inga familjehästar ( där hela familjen får plats på hästens rygg..)
I USA delar dom upp hästen i sex kategorier (istället för fem som vi har) dom är följande:
Type, Head, Neck & Schoulders, Body & topline, Feet and Legs, Movement och det tycker jag är en utmärkt bedömning som jag hoppas att vi kommer att ta till oss här:)

Mvh Linn

Ja Kicket, det är sorgligt när denna slasktrav får poäng.
Men nu kommer jag till det, se dig runt. Så mycket buskavel, så många
billiga hingstar (läs betäckningskostander) används.
Däri ligger ett stort avelsdilemma.

Kicket, det är klart att får man inte mellan en handflata mellan bogarna är det också ett fel, jag är totalt emot det, vilket utmärker sig i största fall på de Egypterna. Och en arab som inte kan trava vad är det? Men då vänder jag på det igen.. bara för att den skall ha bred bringa och rörliga bogar samt trav som en gud:crazy: får man inte avvika från en slank korrekt ansatt hals och ett dishat huvud och ett långt kors, allt måste finnas med. Och det skall vara strävan. Men som sagt.. en arab som inte har attityden och traven tycker jag inte är en arab.
Tyvärr har jag inte tittat på bilderna du skickade..än..

Mvh Linn

Haha har aldrig hört uttrycket familjehästar i den användningen innan, tragiskt som det är så var det komiskt också.

Jo jag håller med och förstår helt att överlinjen kan få bra poäng pga. delar i den så att säga, och självfallet är ju inte ett kors samma som länden! Det är bara att jag personligen tycker inte att dom ska kunan få så bra poäng när en del av överlinjen är så kass, krasst sagt.

Sex kategorier lät ganska bra faktiskt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka