Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Hej Kicki!

Nej han går inte alls emot mina värderingar. Tvärtom!

Han visades som nukommen i Norge, men var långt ifrån sin forna glans.
Varför han var det kan du maila ägaren på Nordlys araber.
Han är för övrigt bedömd som klass 1 hingst även i sitt hemland.

Faktiskt så var det så pass, just när det skulle väljas hingst till Ciwanne att det inte fanns någon svensk hingst som skulle passa henne det året (och som dessutom skulle falla mig stammässigt på läppen)
När jag såg honom först på film och sedan live så var det självskrivet att det skulle bli han. Jag är mycket nöjd över valet och mycket nöjd över avkomman som alla gånger förbättrat sin mors svagare sidor.

Berätta gärna översatt på svenska vad det är du läser, som inte kommit till av yttre faktorer.

Det är nog väldigt få som har tid, kunskap och pengar nog att meritera sina ston inom distans, galopp...

Jag tycker att en bedömning från tre-års test eller kvalitetsbedömning skulle räcka ganska långt.
Det är något som alla uppfödare kunde göra, man får ett hum om stoet i unga år..
Det finns väl en kvalitetsbedömnng för araber på sportcupen numera?

Att det inte är så kul att komma med sin arab på halvblodsvisningar förstår jag.

Ok...
Du vill ju ha bra ben(iaf vad du skrivit tidigare) o en bra ridhäst modell.
Bundet og styv... alltså markbundna o stela rörelser.. visst kan säkert skyllas på hältan han hade för dagen.
Men en häst som är halt bak brukar inte bli markbunden fram för det...inte ens på det andra bakbenet. Kort möjligen.
"Spent overlinje, avrundet og kort kryss." "Lav rygg. Spent overlinje." Låg rygg och Spänd(stram) överlinje, sluttande o kort kors...knappast något som kommit av yttre faktorer. Snarare hans exteriör. Ingen av dem ser jag som någon bra egenskap på en ridhäst. Visst kan en hingst köra upp huvudet o sänka ryggen men det brukar kunniga domare se skillnad på o inte kalla det sänkt rygg o han är bara 13 år så det borde inte kommit av ålder.

"For dagen øm og halt vb. Reagerer på høy bøying vb. Skjev i krysset. Mindre konturforstyrrelse i v. has."
Öm o halt för dagen.Reagerar på högt böjprov vb. Sned i korset. Mindre skönhetsfel på v has.
Ifrågasatte du varför han var halt i högt böjprov?.. alltså bakknä eller i ryggen...kanske det sneda korset som mycket väl kan vara hans naturliga exteriör o inte yttre faktor. Ingen rolig egenskap ifall han nedärver det sneda.
"Inntået hf. Skjeve frampiper. Grunne lår"
Inåttåad hf, skeva framben (illa) o korta lår....vilket av detta borgar för bra ben??? Återigen ingen yttre faktor.
Inte heller för hållbarhet i ridning...ja inåttåhet har man inte funnit samband med dålig hållbarhet. Korta lår inget plus.

Men jag håller med dig att din flicka ser fin ut =)
Jag undrade mest om du sett avelsvärderingspapprena innan du betäckte med honom.
Och hur han kan komplettera något sto vad gäller ben.

Senast ändrad:

Nej jag håller inte med dig där Kicki.
Men det kan ju bero på att jag sett honom, många avkommor och även han som unghäst (innan resan via Worldcup i Paris osv)

Jag vet ju hur han såg ut när jag var där, jag har hans rörelser på film från när han var i sitt esse. Och jag har kollat på hans resultat innan - självklart...hallåååå... ;)

Maila Nordlys för att få en redogörelse, jag förstår och vet fullt ut varför han var halt/stel och inget av det syntes från 2007.
Att han var i sämre skick och ändå klarat klass 1 x 2 tycker jag bevisar att han är en fin hingst.

Och ändå vill jag säga, så har han ju självklart sina svagheter som alla andra.
Däremot har han ngt svag överlinje, vilket Sivan inte har.
Men för mig så var det ingen fara på taket, jag anser att han är en mkt fin hingst. Med en imponerande avkommelista och en underbar moderslinje!

Du får gärna tycka att jag valt fel, men jag står för min avel och litar helt på mitt hästöga. Sen tycker inte alla lika och det är ju helt i sin ordning.

Jag hoppas du svarar på Carinsos fråga om prestationen i stammen på Ciwanne och Sinans Pacha :)

Jag är bara intresserad av hur ni resonerar! Läser och lär :)

Jag har svarat!

"För egen del har jag i stort sett valt häst och hingst med ögat och hjärtat.
Det finns inga imponerande meriter inom prestation inom räckhåll.
Utställningsmässigt är det ju inget snack och hingstarna bakom stona är avelsvärderade och röntgade.

Däremot vet jag typmässigt och exteriört vad jag vill ha.
Med en bra exteriör kan man bygga prestation. "

Senast ändrad:

Vassegooo ;)

Tycker det är lite roligt att diskutera hur man tänker för alla är ju saliga i sin tro.

Min bas tro är att jag har inte som krav att avla på högpresterande hästar, så länge man avlar med ett mål, en tanke, en bild på vad man söker och inte vill ha.
Jag har faktsikt aldrig sagt vad jag vet att jag avlar på prestationshästar, däremot så vill jag har friska, korrekta avelsdjur som är röntgade (nummer 1) sedan skall dom tåla att ridas på.
Mina hästar ska tåla ATT prestera.
Vilken nivå är ju oklart, jag har inte tid/råd/möjlighet att ta upp dem till höga nivåer.
Dom ska ha ridbarhet.
Det tror jag minsann man får med en korrekt exteriör och frisk stomme. Och...som Kicket skrev - rörelser. Sen så kan ju mycket hända på vägen...

inget illa menat, men om man aldrig testar at prestera REJÄLT hur vet du då att dina tål att prestera mer än att bli ridna?

Sen vad man räknar som prestation är ju olika såklart, anledningen till att jag tänker ltie olika och har andra avelsmål kanske är ju för att jag räknar inte att bli riden som en prestation, det är det totala minimunkravet för mig, men itne en prestation liskom. Prestation för mig är mer, "hårdare testad" ridning (dock inte dumdristig eller dålig) där kraven helt enkelt är högre på hästen i både hållbarhet och förmåga inom olika saker.

Allt beror kanske på vad man menar.
Jag anser att högpresterande hästar är de som tränas, tävlas och prövas rejält, Diesel är ett lysande exempel.

Sen att mina hästar ska kunna prestera är att de ska kunna bära sig själva på ett bra sätt, kuna bära upp ryttare, arbeta korrekt och tävlas såklart när de och jag är mogna. Dom ska hålla!

Hur vet du att din häst håller bara för att du veterinärbesiktigat den?
Hur vet du att han håller till det du tänkt och hur väl har du sett på uppfödningen/stammen av honom? Eller ser du bara till ögat?

Jo Diesel är verkligen ett bra exempel, speciellt som det är kul att det är lite varaiation och inte abra galopp/distans.

Jag vet absolut inte att mina håller för nåt av det jag HOPPAS att dom komemr hålla till, det kan man ju aldrig veta.

Det är just därför jag helst inte vill avla på hästar som itne bevisat det genom att ha gjort det, helt enkelt.
"put your money where your mouth is" lite tänker jag, när det kommer till vad jag vill avla på. Hästen får ha visat att det itne bara är "snack" för att den 'verkar' vara bra för ridning, utan att den faktiskt ÄR bra.

I Sandos fall så ska han inte avlas på (såkalrt haha, han är ju en valack) så därför så är jag inte lika petig med stammen eler nån slags bevisad prestation.
Dock hade jag tänkt att köpa en häst med inte enbart show avlad stam, MEN eftersom han är valack, och har till min förvåning bra ridhäst exteriör, och så trevligt lynne, så tar jag den risken helt enkelt.
Det vore HELT annat, om jag skulle avla. Högre krav.

Anledningen till att jag vågar satsa lite på honom, är för att han inte kostade samma som jag skulle förvänta mig ge för ett sto med den stammen jag vill ha, och för att han hade en så pass korrekt exteriör att jag HOPPAS att det hjälper.
En korrekt exteriör gör ju ädnå att chansen att dom håller är bättre än en dålig, rent generellt, eftersom en dålig sliter mer på kroppen.
MEN såklart, det är en chansning helt enkelt, för att jag gillade honom och itne ska avla.

Men cystor handlar ju inte enbart om avel, utan ett enormt lidande för hästen (oftast). Man kan inte bara tänka i avelssammanhang, även om jag inte röntgat W (än) men borde.

Ja men vad är då "prestation"? Duger det inte som "prestation" att en arabhäst fungerar alldeles utmärkt som en trevlig, vanlig ridhäst med alla arabens goda egenskaper? Måste den vara född till stjärna?

Den måste inte alls vara född till stjärna, men personligen ser jag det nästan som ett krav att hästen ska kunna intyga sin ridbarhet på något vis. Att hästen är tävlad/visad visar vilken miniminivå den kan prestera, att den har god ridbarhet, fungerar under stress, samarbetsvillig och dessutom att den är byggd på ett sätt som gör den hållbar som ridhäst!

En hingsthållare kan lovorda sin hingst i all oändlighet, det har ju jag ingen möjlighet att verifiera om det stämmer eller inte, förutom just genom tävlingsresultat eller visning av hingst i Show/träning där man kan närvara.

Men å andra sidan är renrasig arabavel för mig inte intressant just nu då korsningsaveln kan ge bättre ridbarhet och lönsamhet, så min åsikt kanske inte räknas.

En trevlig ridhäst för mig är inte prestation, det är MINIMUNKRAVET på en arab! :)
-moa- sade visst allt! :bow:

Senast ändrad:

Men cystor handlar ju inte enbart om avel, utan ett enormt lidande för hästen (oftast). Man kan inte bara tänka i avelssammanhang, även om jag inte röntgat W (än) men borde.

Ja självklart, men jag är å andra sidan så vaksam att jag märker om en häst har ont från nåt sånt att då blir den ju inte riden och blir omedelbart utredd tills man hittat felet, som med Elsa. Hon reds inte mcyket alls pga. att jag kände att hon verkade stel baktill, även att hon gått igenom en besiktning direkt innan jag tog hem henne.
Dock hade hon haft en orelaterad låsning i SI led, så vi antog att det var därför (rimligt) och hon togs därför väldigt lugnt på våren då, men ganksa snabbt så vart hon ädnå för stor för att ridas (dräktig) och jag hade röntgat henne direkt om jag kunnat (dräktig) och utrett mer ang, det som verkade ltie stelt, även att vi hade en rimlig förklaring.

Därför så röntgar jag inte Sando nu, för jag vet hur försiktig jag är och att jag skulel märka och utreda om han ens började få minsta mistanke om något, Och då skulel röntgen ingå i turedning och därav att en cysta inte skulle gå länge alls oupptäckt om han hade ont från den.
Och om han inte blir påverkad av den ja då blir han ju inte det och som sagt, ska ju inte avlas på.

Senast ändrad av en moderator:

Nu sitter jag här och hoppar upp och ner av glädje!

Fick just tillbaka CA resultatet! via mailen!

N/N! YES!!

:banana::bump::banana::bump:

Senast ändrad:

inget illa menat, men om man aldrig testar at prestera REJÄLT hur vet du då att dina tål att prestera mer än att bli ridna?

Å andra sidan, med tanke på hur många araber det finns i landet och hur få av dessa som troligen tävlas öht, så är det Nästan en prestation i sig ATT de kommer till start... :angel:

Haha ja tyvärr är det ju så, men det gör ju inte att man ska sänka kraven för det.
Är det därför folk räknar att dom är inridna och/eller är trevliga ridhästar som en prestation? (inte riktat mot waldorff elelr någon annan specifik person utan mer generellt, vet många icke uppfödare med samma tänk så är inte riktat specifikt. Alla har ju olika åsikter liksom o det är ju ok :) )

Eller har jag för höga krav? Det tycker jag inte, eftersom araben ändå är en RIDhäst och då tycker jag det är jätteviktigt att behålla förmågan för att prestera inom det.

Ahh såg det inlägget nu!

JAG menar (och vet att det kan variera mellan människor och sjlävfallet också användningsområde på hästen) med en bra ridhäst exteriör (och då är det alltså en dressyr/ allround exteriör jag ändå letar efter generellt, men även bra galoppörer och distans hästar faller ju inom denna katergorin hyfsat, men där kan jag tex, tycka att mindre vinkel i haserna kan vara helt ok som exempel)

Oj, iallafall för mig så är det: (i lite korta stora drag)

-kvadratisk
-kort (alltså kort för andra raser, normal för arab eftersom dom ska ha kort) länd och rygg. (Pselmas länd är tex, lång, och Sandos rygg och länd är normal "lagom" fast liiiiite åt det kortare hållet nästan (men det gillar jag) Dock kan det vara lite längre och ändå vara inom normal för mig.
-bra vinklar baktill (alltså i både 'rumpa' och ben). vill ha samma som för vilken annan ridhäst som helst, ganska jämn triangulär så att säga, och lagom vinklade haser.
-bra ben (inga stora fel) och hovar (inte för små etc.)
-inte för platt eller kort kors (heller inte toppigt eller för sluttande såkalrt)
-inte för sluttande bog helst (inte SUPER viktigt dock, finns viktigare saker)
-bra halsansättning, inte för lång. (kort är ok för det stör inte lika mcyekt för ridningen som en dåligt ansatt elelr för lång)
-plats för körtlar mellan ganacherna och kotan i halsen där. (helelr inte super viktigt men trevligt då man kan få huvudet lite framför lod utan att dom blir klämda, men inte livsviktigt)

Sen är det ju gångarter etc. men detta var ju just efterfrågan på exteriör.

Det är i korta drag vad jag letar efter hos alla salgs ridhästar. Sen som sagt beroende på inriktning så får man ju ändra lite (och även ras til viss del, tex. en isis är ju inte riktigt samma etc.)

Senast ändrad av en moderator:

kl

Sitter och tittar lite på olika annons sidor och kan bara konstatera att arberna numera är väldigt billiga. Finns det ingen efterfrågan av araber längre? Finns det för många? Många hästar slumpas bort till likande priser som travhästarna, varför? Visst vissa är nog inget att ha men sen finns det även de med en hyfsad stam.

Hur går det för er uppfödare? Får ni sålt era araber? och får ni ut det ni anser att det är värda?

På annons sidorna upplevde jag att arabkorsningarna verkade mer eftertraktade. Exempelvis arab/ridponny, arab/pre, arab/halvblod. Är det så?
Priserna är överlag trista även på halvbloden..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka