Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Tack!
Trodde uppriktigt att jag skulle få en massa arga otrevliga inlägg som svar på mitt som jag skrev i riktigt irriterat tillstånd. Då man faktiskt inte ska ge sig in i en diskussion. Men jag har faktiskt oväntat inte fått några negativa svar.
Det ger mig dock hopp om arabens framtid när det finns folk som ändå höll med mig. =)

Nej alltså jag personligen har ju hållt på med andra raser mer när det kommer till avel faktiskt, även att hästarna inte var mina då men när jag lärde mig av uppfödare och inom dom kretsarna har sånna saker som prestation, 'pickighet' och att vara ärlig om olika brister och läggningar (osm inte betyder att det är dåligt) är, för att kunna göra bra beslut, och en sån sak som temprament tycker jag är självklart att det finns olika inom vissa kombinationer eller stammar/linjer etc. Varför skulle araber vara annorlunda liksom? Det är ju inget dåligt, det bara är ett faktum att en del kombinationer kan ge vissa slags hästar.

Och jag själv är ju väldigt mån om prestation och speciellt en exteriör som lämpar sig för ridning (eftersom orginal beskrivningen på ras standarnd gör det) och blir ledsen när jag ser många långa länder tex. eller hästar som inte går att samla för att dom är byggda så fel.

DÄR är en för mig jätteviktig poäng, som många verkar missa, just att ävne om man ska ha hästen till show så är det ändå viktigt att veta att man avlar på hästar som faksitk kan prestera om man vill, dvs. inte "glömma bort" prestations aspekten av en arab, för i grunden är dom RIDhästar, och den förmångan och styrkan kommer fasan bli försämrad om man itne börjar tänka ltie mer på båda sakerna, och såhär är det ändå, man måste "testa" prestationen hos hästarna lite nu och då, inte allt för många led bakåt att sånt fattas, hur ska man annars veta att dom kan!??

Jag personligen vill inte avla på hästar som inte sjläv har presterat nåt, och då skulle jag matcha den med en partner som också har presterat, eller allra minst har i 2:a led MYCKET prestation, dvs. inte bara stammen utan fakstikt gjort nåt somär en prestation ridmässigt.

Jag kan sträcka mig till att avla på ett sto som själv inte presterat, om hon själv har BRA prestations stam (tex. mamma har gjort nåt och är helsyskon till väldigt framgångsrik galoppär/distans etc. och pappa är prestations hingst) och om det finns nån anledning varför hon själv inte kan testas, tex. skada.
Men om det är så att hon abra själv inte kunde prestera, då skulle jag vara lite tveksam till avel, men kan tänka mig att ändå göra det fast försiktigt och med prestations hingst.

Dvs. jag själv är pickig med sånt och är väl därför jag inte avlat nåt än för jag har inte bra nog hästar än haha, men hellre låta bli att avla än att producera hästar jag inte själv kan "stå för" som bra avel.

Sen vill jag itne att dom ska vara otypiga eller nåt, det är lika viktigt, men en arab som bara är fin är ingen arab för mig.

Jag önskar fler uppfödare fokuserade på att 'mixa' andvändning lite mer och pushade för att sina hästar ska bli ridhästar så dom kan visa sin potenciala potencial inom det, inte bara show.

Ja men vad är då "prestation"? Duger det inte som "prestation" att en arabhäst fungerar alldeles utmärkt som en trevlig, vanlig ridhäst med alla arabens goda egenskaper? Måste den vara född till stjärna?

Ska man avla så är det på de bästa individerna o sikta mot stjärnorna för de som bara kommer till talltopparna kommer på vägen ändå. Sikta högt o kom högt eller halvhögt sikta medel o det blir troligen kattpiss.
Alla individer kostar lika mycket att föda upp, men du kan bli ståendes länge med hästar av halvkvalitet o du kan få dyra veterinära kostnader på kuppen.
Självklart behövs skogsridningshästarna, de trevliga individer du beskriver...men de kommer på köpet om man avlar för god kvalitet på hästarna.

Vad är en stjärna? Vad är det som skiljer en skogsridningshäst från en stjärna? Är det hästens egenskaper? Eller ryttarens? Det jag tycker att man i första hand får när man avlar på halvkvalitet är dålig exteriör. På vilket sätt skulle dålig exteriör göra den till en skogsridningshäst? Jag kan faktiskt inte se just den kopplingen.

Carina på Silver Arabians

Ja men vad är då "prestation"? Duger det inte som "prestation" att en arabhäst fungerar alldeles utmärkt som en trevlig, vanlig ridhäst med alla arabens goda egenskaper? Måste den vara född till stjärna?

Nej personligen för mig så duger det inte till avel automatiskt, hur trevlig den än är och även att jag själv gillar att skogsrida o bara mysa.
Då får det vara samma krav som tidigare skrivet för en tex, skadat sto med prestations stam. Jag generellt rubbar inte mina krav hur trevlig hästen är eller hur mcyekt jag än älskar den, för det har liksom inte med saken att göra för mig.
Krav och standard är vad dom är liskom.

Det har inte med stjäna att göra för mig, utan att bevara att dom ens KAN prestera, och jag tycker inte att dom ska delas in, även skogsmulel hästar kan vara extremt fina korrekta BRA avelshästar, men inte tvärt om och därför så skulle jag personligen itne avla på en häst som inte har ganska mcyekt prestation bevisat på nåt sätt elelr annat (som tidigare nämt) i både stam och egen merit helst.

Om man å andra sidan avlar bara på individer som är underbara skogsmulle hsätar (inget ont om dom alltså men avel är en helt annan sak för mig) som aldrig bevisat hållbarhet i högre testning och prestation mer än att kunna vara en trevlig ridhäst, så kommer man aldrig kunna veta att framtida hästar ens kan prestera mer än det, vilekt jag tycker ska bevaras.

Vad jag skulel vilja understryka är att:
En trevlig ridhäst för mig är inte prestation, det är MINIMUNKRAVET på en arab! :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med till viss del, skogridningshäst är inte nödvändigtvis kopplat till dåligare kvalité på hästen elelr exteriören, dock så finns det ju då inte någon prestation bevisat, vilket perosnligen jag tycker är viktigt i avel, ihop med andra saker såklar också.
Och en stjärna är absolut också koplat till vem som har hästen o rider den såkart, vilket är varför mer uppfödare borde satsa på ryttare som vill göra nåt vettigt ridmässigt med sina hästar, te. rida in dom ;) (inte pik till dig utan bara generellt för jag ser så många oinridna avelshästar elelr bara rakt ut oinridna hästar utan nån direkt anlending för varför inte.)

Men å andra sidan så tycker inte jag att man nånsin ska avla på ett sånt sätt att man får dålig exteriör tex. för att "den ska inte bli prestations häst utan abra skogsmulla" eller nåt liknande tänktande, och samma på showhästar, dom ska ha samma goda exteriör för ridning som alla araber ska ha.

Men det är bara jag haha, jag vill ha ALLT och tycker inte det är ok att tumma på ridnings egenskaper och exteriör elelr prestation för att dom är så fina tex.

Senast ändrad av en moderator:

Ska man avla så är det på de bästa individerna o sikta mot stjärnorna för de som bara kommer till talltopparna kommer på vägen ändå. Sikta högt o kom högt eller halvhögt sikta medel o det blir troligen kattpiss.

Exakt hur jag tänker och är lärd också!

OK, så långt är jag med. Man ska aldrig avla på mediokra individer, även om man har tänkt sälja alla sina avkommor till skogsmulleryttare (själv hör jag definitivt till den kategorin som ryttare). Men det är lätt att teoritisera. Var drar du gränsen för när en individ inte platsar i aveln i praktiken? Hur mycket måste den ha presterat?

Räcker det att den har gått ett år (säg 7-8 löp) på galoppbanan utan skador, även om den inte vann något? Eller är "blandtävlad" i lite dressyr och hoppning på klubbnivå några år (hur många araber som faktiskt rids och tävlas kommer längre än så..?). Eller måste den ha gått fem 12-milare?

Och om du nu har ett sto som har gått fem 12-milare, men inte är helt korrekt i sina ben, är hon kvalificerad eller diskvalificerad för avel?

Eller om du har ett sto med en erkänt bra galoppstam (föräldrar och syskon som presterar bra), som själv inte vunnit ett smack, men som har en mycket bra exteriör, är hon kvalificerad eller diskvalificerad för avel?

"Eller om du har ett sto med en erkänt bra galoppstam (föräldrar och syskon som presterar bra), som själv inte vunnit ett smack, men som har en mycket bra exteriör, är hon kvalificerad eller diskvalificerad för avel?"

Jag tycker du ställer en bra fråga Carina. Stoet kan ju även ha förmåga att ge
presterande avkommor men själv inte "sportpresterar".
Jag sitter ju i "skogsmullesitsen" och har i dagsläget äldre ston som pga mig
inte rids. Jag har tappat ridintresset helt enkelt men stona är kanonfräscha
har klarat sig skadefritt genom större delen av sina liv. De har bra temperament, bra ben osv (den äldsta drygt 23 och dräktig) men framförallt
massor av prestationshästar i bakomvarande led. Ston som är lätta att betäcka, fostrar sina föl, mm och är mentalt starka över lag. Jag tycker inte
att man bara skall ställa dem i hörn och låta dem gå tomma.
Milda i boxen och framåt under ryttare:angel:

Ja, kunskap är makt, som sagt... :D Men frågan är, vilken kunskap handlar det om?

Kunskap om vad vilka linjer gett med vilja linjer och hur förvärningsbarheten ser ut.
Resultat, med vilken konkurrens och antal deltagande, det finns massor med kunskap att rota i.
Till ex så ser jag inte så mkt på vad den aktuella individen gjort eller inte, det finns många anledningar till att stoet inte presterat. Men bakåt...hur ser det ut? Vad har mödernet gett tidigare med vilka linjer?

Nu bläddrade jag tillbaka lite i tråden och såg att du, -moa-, faktiskt redan har svarat på hur du tänker (inlägg #1100), men det skulle ändå vara intressant att veta vad du menar mer exakt när du skriver ordet "prestation"?

Och hur tänker ni andra som säger att ni avlar för kvalitet eller prestation? Och nu menar jag inte i teori (det är så lätt att beskriva avelsmål i luddiga termer), utan hur går ni tillväga i praktiken? Vilka exakta krav ställer ni på avelsmaterialet?

PS Ta nu inte det här som att jag tycker annorlunda, är ni snälla. Jag tänker som en journalist och journalisten ställer frågor som den tror sig redan veta svaret på, men gör det ändå eftersom den vill ha den intervjuades egna ord i artikeln... ;)

Senast ändrad:

Kunskap om vad vilka linjer gett med vilja linjer och hur förvärningsbarheten ser ut.
Resultat, med vilken konkurrens och antal deltagande, det finns massor med kunskap att rota i.
Till ex så ser jag inte så mkt på vad den aktuella individen gjort eller inte, det finns många anledningar till att stoet inte presterat. Men bakåt...hur ser det ut? Vad har mödernet gett tidigare med vilka linjer?
Men hur definerar du ordet "presterat"? Vad vill du se att blodslinjerna har förvärvat?

För mig skall stoet ha i led bakåt presterande hästar i form av distans, galopp och de polska linjerna har ju det i de flesta fall.

Jag vet inte hur jag kommer ställa mig den dagen jag anser att det är för lite prestation i stammen på mitt material, jag har inga möjligheter själv att meritera inom varken galopp eller distans.

Förmodligen, i och med att jag har de krav jag har på min avel kommer jag att använda mig av presterande hingstar, jag är inte främmande för varken semin eller långa avstånd. De hingstar som inte hunnit prestera ngt ser jag tillbaka på stammen och dom ska vara röntgade, avelsvärderade mm mm.

För att återgå till din fråga Carina, så anser jag att stoet skall stämpla sina avkommor och förbättra sig själv exteriört.
Naturligtvis inte nedärva defekter eller ge återkommande ej önskvärda åkommor på sina avkommor.

Var det svaret du funderade på?

Hur tänker du Carina när det gäller ämnet?
Du har ju nyss bytt ut många av dina egna ston.
Vad var du hade i tanken, vad letade du efter?
Tog du hjälp i ditt sökande eller visste du vad du ville ha?

Jag har funderat vem hingsten till Cilla ska bli, och denna gång är jag verkligen
inte så tvärsäker. Jag har infört helt "nytt" blod och kombinationen har inte gjorts förut.

Jag vet inte hur jag kommer ställa mig den dagen jag anser att det är för lite prestation i stammen på mitt material...

Fortfarande ingen kritik... :D Tycker bara att diskussionen är väldigt intressant och vill utveckla den.

Vad är då "för lite" prestation i stammen för dig? Var går den gränsen? Hur långt tillbaka i stammen är acceptabelt för dig? Om man tittar på Ciwannes stam, vad är det för prestationer i den som du anser är tillräckligt för dig?

Och i AS Sinans Pacha (kan för lite om den stammen...), som du har betäckt henne med, vad finns det där?

Vad är en stjärna? Vad är det som skiljer en skogsridningshäst från en stjärna? Är det hästens egenskaper? Eller ryttarens? Det jag tycker att man i första hand får när man avlar på halvkvalitet är dålig exteriör. På vilket sätt skulle dålig exteriör göra den till en skogsridningshäst? Jag kan faktiskt inte se just den kopplingen.

Halvkvalitet kan vara massor för mig... taskigt temperament, sadeltvång(som visat sig ärftligt till stor del), dålig ridbarhet o samarbetsvilja, avvikande exteriör, defekter såsom cystor, lösa benbitar osv som inte har med dålig exteriör att göra.
En skogsmulleryttare kan mycket väl sitta på en häst som skulle kunnat gå hur långt som helst i någon gren. Det var inte så jag menade.
Jag menade nog snarare att den kanske redan bevisat att den inte funkar till mycket annat.

Fö kan jag ju säga att jag ofta tittar på stammen vid avel. Även på den idividen jag avlar, dess förtjänster o brister. Vad har stoet gett förr... osv.
Kan mycket väl ha ett sto som inte presterat i avel om jag vet att hennes föräldrar gjort det. På hbl som jag kan bäst... så är det ju väldigt lätt att se då det finns ett lysande blup system att se de6t mesta i. Är tex någon förälder sänkt i sin värdebokstav pga av dålig nedärvning. Där finns så många individer e en hingst att det är lättare att göra en bedömning vad som kan tänkas komma. Även på rp sidan är det lättare. jag har tex ett welsh sto i avel som "bara" har plac i LA dressyr innan hon skadade sig av yttre trauma.. det var inget svårt beslut att sätta henne i avelsboxen. Hon har diplom (minst 40p), o 3 generationer elithingstar bakom sig. Elit innebär inte att hingsten i fråga behöver presterat MEN att hans avkommor gjort det i massor.
Just Sulana är nog mitt "undantag som bekräftar regeln"...
Hon var oinriden som 8åring när vi köpte henne, oröntgad men visad en hel del på både int o nat utställningar med goda resultat. (o det vet ju alla att det är INTE detsamma som god exteriör). Med de exteriörkunskaper jag har så ansåg jag att hon var ett klass I sto. Målet var inte att arab utan rp o hbl med henne.
Hon hade en produktiv stofamilj(skitviktigt), som jag förstått en av de bästa stofamiljera S linjen... självklart en smaksak om man frågar andra.;)
Men vad hennes förfäder presterat vet jag faktiskt inte mycket...
Däremot blev jag lite stolt när det visade sig att hennes första avkomma nyligen plac sig i sin första 80km.

Kanske ska tillägga om någon undrar över hingstvalet till hennes son -09....
det valet gjorde Sulanas uppfödare. Han är uppfödare till Sulas inte jag.
Han vann betäckningen på Maddes hingstvisning.
Så hur han har tänkt får stå för honom men det slog väl ut.:love:

Det jag är nyfiken på är hur du kunde välja en hingst som är så mot allt du sagt att du söker hos en häst?
Hans rörelser, det sneda korset ...hade du sett avelsvärderingsresultatet innan eller bara hans utställningsmeriter?
http://www.araberhest.no/docs/hingstekatalog/hingstekatalog.pdf

Har du tänkt visa Cilla innan betäckning o då menar jag inte på utställning utan premiering...kanske redan gjort, jag vet inte.
Alltid bra så man vet vilka brister stoet har o kan komplettera det på bästa sätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka