Sv: Arabavel 2008/2009 forts
Vad är en stjärna? Vad är det som skiljer en skogsridningshäst från en stjärna? Är det hästens egenskaper? Eller ryttarens? Det jag tycker att man i första hand får när man avlar på halvkvalitet är dålig exteriör. På vilket sätt skulle dålig exteriör göra den till en skogsridningshäst? Jag kan faktiskt inte se just den kopplingen.
Carina på Silver Arabians
Halvkvalitet kan vara massor för mig... taskigt temperament, sadeltvång(som visat sig ärftligt till stor del), dålig ridbarhet o samarbetsvilja, avvikande exteriör, defekter såsom cystor, lösa benbitar osv som inte har med dålig exteriör att göra.
En skogsmulleryttare kan mycket väl sitta på en häst som skulle kunnat gå hur långt som helst i någon gren. Det var inte så jag menade.
Jag menade nog snarare att den kanske redan bevisat att den inte funkar till mycket annat.
Fö kan jag ju säga att jag ofta tittar på stammen vid avel. Även på den idividen jag avlar, dess förtjänster o brister. Vad har stoet gett förr... osv.
Kan mycket väl ha ett sto som inte presterat i avel om jag vet att hennes föräldrar gjort det. På hbl som jag kan bäst... så är det ju väldigt lätt att se då det finns ett lysande blup system att se de6t mesta i. Är tex någon förälder sänkt i sin värdebokstav pga av dålig nedärvning. Där finns så många individer e en hingst att det är lättare att göra en bedömning vad som kan tänkas komma. Även på rp sidan är det lättare. jag har tex ett welsh sto i avel som "bara" har plac i LA dressyr innan hon skadade sig av yttre trauma.. det var inget svårt beslut att sätta henne i avelsboxen. Hon har diplom (minst 40p), o 3 generationer elithingstar bakom sig. Elit innebär inte att hingsten i fråga behöver presterat MEN att hans avkommor gjort det i massor.
Just Sulana är nog mitt "undantag som bekräftar regeln"...
Hon var oinriden som 8åring när vi köpte henne, oröntgad men visad en hel del på både int o nat utställningar med goda resultat. (o det vet ju alla att det är INTE detsamma som god exteriör). Med de exteriörkunskaper jag har så ansåg jag att hon var ett klass I sto. Målet var inte att arab utan rp o hbl med henne.
Hon hade en produktiv stofamilj(skitviktigt), som jag förstått en av de bästa stofamiljera S linjen... självklart en smaksak om man frågar andra.
Men vad hennes förfäder presterat vet jag faktiskt inte mycket...
Däremot blev jag lite stolt när det visade sig att hennes första avkomma nyligen plac sig i sin första 80km.
Kanske ska tillägga om någon undrar över hingstvalet till hennes son -09....
det valet gjorde Sulanas uppfödare. Han är uppfödare till Sulas inte jag.
Han vann betäckningen på Maddes hingstvisning.
Så hur han har tänkt får stå för honom men det slog väl ut.