Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Var det svaret du funderade på?

Hur tänker du Carina när det gäller ämnet?
Du har ju nyss bytt ut många av dina egna ston.
Vad var du hade i tanken, vad letade du efter?
Tog du hjälp i ditt sökande eller visste du vad du ville ha?

Jag har funderat vem hingsten till Cilla ska bli, och denna gång är jag verkligen
inte så tvärsäker. Jag har infört helt "nytt" blod och kombinationen har inte gjorts förut.
Ja, hur tänker jag själv...? :D

Det stämmer att jag helt har bytt blodslinjer. Det var inte ett plötsligt beslut, utan snarare en process. Jag visste vad jag ville ha, men det är ju självklart även ett resultat av att jag lyssnat och lärt genom åren. Jag har tagit till mig av de åsikter som har känts rätt och med hjälp av dem utvecklat mina egna tankar och teorier. Vilka individer det skulle bli har delvis varit en slump, däremot.

Det jag letade efter i första hand var tre saker; arabtyp, korrekt exteriör och nedärvningssäkra stolinjer (det var faktiskt i första hand nedärvningssäkerheten jag saknade i mina gamla ston). För om man inte har råd att köpa det perfekta redan från början, så anser jag det vara en bra start. Redan här har man kommit en bra bit på vägen. Jag har kommit fram till att det viktigaste för mig, som varken har tid eller råd eller tålamod att testa mig fram i stor skala, är att veta redan på förhand ungefär vad jag kommer att få när jag gör en kombination. Därav min önskan med nedärvningssäkerheten. Om mina teorier stämmer med det avelsmaterial jag har valt idag, får väl framtiden utvisa.

Av samma orsak håller jag mig (numera) strikt till de polska linjerna, eftersom det där finns många generationer av testade kombinationer att titta på och jämföra med. Jag kan dra nytta av 200 års programmatisk avel, utan att behöva testa mig fram själv från scratch. Det tycker jag är en gräddfil som fler borde utnyttja.

Carina på Silver Arabians

Ja visst är det intressant att diskutera Carina, men det får gärna gå åt båda håll ;) Svara gärna lite på defrågor jag ställde så diskussionen blir bredare.

För egen del har jag i stort sett valt häst och hingst med ögat och hjärtat.
Det finns inga imponerande meriter inom prestation inom räckhåll.
Utställningsmässigt är det ju inget snack och hingstarna bakom stona är avelsvärderade och röntgade.

Däremot vet jag typmässigt och exteriört vad jag vill ha.
Med en bra exteriör kan man bygga prestation.

Citat från Carinaso:
"Det jag letade efter i första hand var tre saker; arabtyp, korrekt exteriör och nedärvningssäkra stolinjer (det var faktiskt i första hand nedärvningssäkerheten jag saknade i mina gamla ston). För om man inte har råd att köpa det perfekta redan från början, så anser jag det vara en bra start. Redan här har man kommit en bra bit på vägen. Jag har kommit fram till att det viktigaste för mig, som varken har tid eller råd eller tålamod att testa mig fram i stor skala, är att veta redan på förhand ungefär vad jag kommer att få när jag gör en kombination. Därav min önskan med nedärvningssäkerheten. Om mina teorier stämmer med det avelsmaterial jag har valt idag, får väl framtiden utvisa."

Hej Carina!
Kan du berätta lite hur du tänkte angående förärvningssäkerheten på dina nya stolinjer? Vad har (exempelvis) mor och mormor till Sawanusia för resultat i utställning/premieringssammanhang/ bruks?Avkommeresultat?:idea:

Hannah

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att det är en viktig stomme och de flesta har nog intentionen att avla på korrekt exteriör, men sedan tror jag att det varierar kraftigt. Kunskapen om vad en korrekt exteriör varierar, hur viktigt man tycker att arabtyp är varierar och framförallt så tror jag att det är många som bara kombinerar individer, utan någon kunskap om eller intresse av stolinjens nedärvning.

Det jag svarade på var hur jag tänkte när jag letade nya avelsston. Man kan inte få allt och då tyckte jag att de där tre punkterna hade högsta prioritet. Jag kan fortsätta med hur jag tänker när jag letar hingst att kombinera dem med.

Jag tittar mycket på vad polackerna har gjort och hur de tänker. Hingsten ska helst vara väl beprövad, så att man ser vad han har givit med olika blodslinjer. Mina ston har självklart vissa exteriöra svagheter (som alla hästar), så målet är att hingsten ska förbättra de detaljerna. Det är betydligt enklare att förbättra detaljer hos ett sto än att börja med ett sto som har stora avvikelser och försöka få ett bra resultat.

Jag vill också att hingsten hellre ska vara känd för att ge lätthanterliga avkommor, än tvärtom. Men jag funderar ärligt talat inte ett dugg på prestation hos hingstarna eftersom alla polska hingstar har gått på galoppbanan och jag tror att polackerna själva är mer kapabla än jag att avgöra om de platsar i aveln eller inte. Måååånga polska unghingstar kastreras varje år...

Hej Carina!
Kan du berätta lite hur du tänkte angående förärvningssäkerheten på dina nya stolinjer? Vad har (exempelvis) mor och mormor till Sawanusia för resultat i utställning/premieringssammanhang/ bruks?:idea:

Hannah
Nedärvningssäkerhet är för mig att man vet vad man får. För mig handlar det inte om resultat i ringen eller på banan. Jag lägger alltså ingen värdering i ordet. Mina ston som jag hade förut fick fölungar som såg helt olika ut beroende på vilken hingst som var pappa. Det innebär inte att det alltid var negativt, men det är ändå inget jag önskar hos ett avelssto. Det borde jag kanske ha förklarat.

Senast ändrad:

Jag förstår inte riktigt ditt svar? För mig är det viktigt att ha någon slags påvisbar merit inom utställning/premieringssammanhang eller bruks. Också ett sätt att visa för eventuella kunder att det inte bara är "snack" utan att det finns faktiska resultat. Så jag är lite nyfiken på vad det var i den förärvningssäkra S-linjen som gjorde att du valde just den förgreningen? Liksom du är jag bara nyfiken på hur andra tänker i sitt avelsval.:laugh: Just att visa sin häst på utställning etc är ju ett sätt att dubbelkolla med sig själv att man inte sitter hemma och blir "hemmablind" på sina hästar.

Senast ändrad av en moderator:

När jag nyligen frågade uppfödaren till mitt sto, vad hon tyckte om henne, (hon hade inte sett stoet sedan hon var åring), fick jag till svar : Hon ser typisk ut för stofamiljen.

Det är ungefär vad du menar, om jag har förstått dig rätt?

Jag förstår inte riktigt ditt svar? För mig är det viktigt att ha någon slags påvisbar merit inom utställning/premieringssammanhang eller bruks. Också ett sätt att visa för eventuella kunder att det inte bara är "snack" utan att det finns faktiska resultat. Så jag är lite nyfiken på vad det var i den förärvningssäkra S-linjen som gjorde att du valde just den förgreningen? Liksom du är jag bara nyfiken på hur andra tänker i sitt avelsval.:laugh: Just att visa sin häst på utställning etc är ju ett sätt att dubbelkolla med sig själv att man inte sitter hemma och blir "hemmablind" på sina hästar.
Det är jätteenkelt. Jag tycker att Sawanusias mamma Salaterka är mycket nära mitt eget ideal. Och hennes avkommor ser ut som kopior av henne. I hennes fall behövde jag inte fler bevis än så. Dessutom, att Sawanusias pappa är dubbel rikschampion och farfar en erkänt bra prestationsförvärvare, tycker jag smäller ganska högt som "stammeriter". En häst har ju två föräldrar.

När jag nyligen frågade uppfödaren till mitt sto, vad hon tyckte om henne, (hon hade inte sett stoet sedan hon var åring), fick jag till svar : Hon ser typisk ut för stofamiljen.

Det är ungefär vad du menar, om jag har förstått dig rätt?
Japp, precis det menar jag. Om det sedan är positivt eller negativt är en helt annan fråga... :D

Så du förlitar dig helt enkelt på att en meriterad fadershingst ska ordna allt på en omeriterad stolinje: jag utgår ifrån att det är ditt svar? Men då avlar du i alla fall i blindo, eller räcker det för den som avlar med att säga att "jag tycker min häst är bra för att den liknar mamman som är snäll"? Känns som att avla med skygglappar!
Då anser du alltså att de hingstar du använder i avel måste ha bevisat sig, men dina ston behöver inte visa varken temperament eller var de ligger poängmässigt?
Då borde samma regler gälla för avelshingstarna! Lika för alla!:banana:

OK, så långt är jag med. Man ska aldrig avla på mediokra individer, även om man har tänkt sälja alla sina avkommor till skogsmulleryttare (själv hör jag definitivt till den kategorin som ryttare). Men det är lätt att teoritisera. Var drar du gränsen för när en individ inte platsar i aveln i praktiken? Hur mycket måste den ha presterat? För mig så kan en individ platsa i avel även om den inte själv gjort nåt mer än tex. lite lokal tävlingar och skogsridning (det räknas inte som prestation i min bok) men, då måste den dels vara korrekt nog (gäller alla) exteriört och i lynne så att säga, och isånnafall ha en "tung" och nära prestations stam med tex. distans, galopp elelr tex. hög nivå dressyr (händer ju inte ofta dock)

Räcker det att den har gått ett år (säg 7-8 löp) på galoppbanan utan skador, även om den inte vann något? Eller är "blandtävlad" i lite dressyr och hoppning på klubbnivå några år (hur många araber som faktiskt rids och tävlas kommer längre än så..?). Eller måste den ha gått fem 12-milare?
Nej det är inte nog för mig automatiskt, då är det ovanstående med stam som gäller, eller om den tidigare gett väldigt presterande avkommor kan också vara en anledning som gör att jag tycket den är värd att avla på ändå. Det behöver inte vara 12milare, men några löp är för lite för mig, även om det är bättre än inget och 'hjälper', men BARA det (utan stamkrav) är inte nog för mig.
Och om du nu har ett sto som har gått fem 12-milare, men inte är helt korrekt i sina ben, är hon kvalificerad eller diskvalificerad för avel?
Det skulle jag vara väldigt fundersam till, beror ju såklart på hur mcyket okorrekt hon är och vad det är, men helst skulle jag inte vilja avla, fast kan tänka mig om det är något ej grovt och hon verkligen hållt BRA, fast då får det vara MER än bara en 12milare, då får det vara tex. ett par 12milare och kanske ockås en 16mil, elelr bra galopp karriär. Sen skulle jag kolla i stammen på hästarna bakåt också såklart, hur är deras ben, är detta något som verkar nedärvas? Men visst, i vissa fall kanske det kunde vara tänkbart, men då enbart med en riktigt korrekt benad hingst som också presterat och ehller inte har dåliga ben i släkten så att säga.
Fast helt skulle jag nog inte avla men visst, i vissa fall kankse.

Eller om du har ett sto med en erkänt bra galoppstam (föräldrar och syskon som presterar bra), som själv inte vunnit ett smack, men som har en mycket bra exteriör, är hon kvalificerad eller diskvalificerad för avel?
Den är absolut INTE diskvalifierad från avel hos mig (men sen hittade du ju det jag skrivit innan så då vet du hur jag tänker där). Finns många högproducernade ston som aldrig gjort nåt själva, men, då har dom oftast väldigt presterande stam nära också. Och vissst, jag kan tänka mig en utan stammen, OM hon redan visat flertal gånger att ge BRA föl och bättre än sig själv. Men jag skulle nog inte ta chansen rakt av liskom, om nån annan inte redan provat.

svarade i fet stil, annars ahde jag inte hållt reda haha. Kul med diskussioner!

KL*

Jag har ju betäckt en helt omeriterad häst, med en stam som många skulle säga saknar helt prestation. Kollar man längre bak än bara mamma och pappa så finns det dock prestation.

Anledningen till att jag tog föl på henne finns det många anledningar till, en av dem var att pulsen sänks efter att de har fått föl, och det är därmed en fördel i distansen, en annan är att jag tycker hon har en bra exteriör, givetvis är hon inte helt korrekt, som redan tidigare har skrivits så finns inga sådana hästar. Vidare så har hon mkt bra rörelser och ett temprament som iaf enligt mig slår de flesta hästarna. Hon ska meriteras inom sport, troligtvis mest inom distans. Och när hon har visat att hon duger till så kanske jag tar ett föl igen.

Allt välja hingst till den damen var inte lätt (tycker iaf inte jag). Jag ville ha en prestations hingst som dessutom passade Pselma i typ, vägde upp hennes nackdelar osv... Någon sådan hittade jag inte, trots att jag tittade utanför sverige oxå. Jag valde därav en hingst som vägde upp Pselma exteriört i det närmaste perfekt, som har prestation i stammen, både mamma och pappa har presterat och producerat presterande hästar. Hingsten själv var då iaf inte ens inriden.

Rätt eller fel av mig? Jag vet inte, det får framtiden utvisa.
Jag var tvungen att göra avkall på något, och exteriören och rörelserna är så pass viktigt att jag tyckte det kändes viktigare, rätt eller fel? ingen anning.

KL mig själv.

En sak jag kom på att jag kankse borde nämna är att jag själv, personligen, inte lägger någon vikt på utsätllningsreslutat när det kommer till exteriör, eftersom jag numera blir så besviken på de hästar som anses ha bra exteriör på shower (ofta, inte alltid, det finns fina där med men det är för ofta dom belönar dålig exteriör för min smak). Det är inget jag vill efterlikna och därför finns det inget värde för mig där generellt, även om show är KUL :)

Vad jag speciellt är 'allergisk' mot är långa länder, långa ryggar, dåliga vinklar bak, platta kors, dåliga ben och hovar, och dåliga rörselser ('sprattel' bakom och ingen bärighet, vilket ju är resultat av dåliga kors och vinklar.)
Dåligt ansatta halsar ser man ju iten så ofta ändå, eftersom ingen i show vill ha lågt ansatta så det är ju inte lika mcyket av ett problem där som tur är.

Men ibland så hittar man ju hästar man gillar 'trots' inga meriterade föräldrar (inom prestations), som min lilal plutt som komemr hem på lördag, han är valpig i kroppen och från show föräldrar (e:Kaiser u:Famous ue:Fax) men har till min förvåning en vad jag anser trevlig ridhäst exteriör. Sen om han hade varit ett sto hade jag ju varit mer pickig men generellt än så länge så har jag inte hittat nåt som jag rent exteriört direkt skulle vilja ändra, som verkligen stör mig.Det skulle väl kanke vara att halsen gärna kunde sitta liiiiiiite bättre upptill, men det är verkligen inget som stör mig. Om man bortser från tunnheten och att han håller på att växa lite.

såhär ser han ut:
(står dåligt dock o har ju inga nya foton)

nåt år sedan

Som sagt, han kunde göra få vara lite maffigare men han är ju bara 3år också.
Men för övrigt gillar jag honom enormt exteriört, och i lynnet.
MEN om han hade varit sto för avel hade jag inte avlat om han (isånnafall hon) inte prestear sjläv, även att jag gillar exteriören mycket. För det går ju altlid hitta ett sto som hade bättre stam OCH exteriör, så då hade jag nog hellre väntat på det.

Så du förlitar dig helt enkelt på att en meriterad fadershingst ska ordna allt på en omeriterad stolinje: jag utgår ifrån att det är ditt svar? Men då avlar du i alla fall i blindo, eller räcker det för den som avlar med att säga att "jag tycker min häst är bra för att den liknar mamman som är snäll"? Känns som att avla med skygglappar!
Då anser du alltså att de hingstar du använder i avel måste ha bevisat sig, men dina ston behöver inte visa varken temperament eller var de ligger poängmässigt?
Då borde samma regler gälla för avelshingstarna! Lika för alla!:banana:
Det är din tolkning och får stå för dig. Jag gör det jag tror på.

PS Nu lämnar jag den här diskussionen för ett dygn. Ska till Stockholm på fest med gamla jobbarkompisar. :)

Senast ändrad:

Pselma är ju en sån häst som jag kan använda som exempel, visserligen kan hon komma under sig bra som tur är, men för min smak så har hon en sån länd som jag hatar, skulle aldrig nånsin kunna köpa en sån häst för jag bara är allergisk mot sån länd (och jag gilalr korta hästar, nästan kortare än normalt haha).

Dock tycker jag hon är en extremt trevlig individ, en av dom trevligaste i lynnet jag träffat och finns inga grova fel exteriört om man bortser från länden (vilket för många är en smaksak).

Jo Pselma är ett rätt bra ex så, därav valde jag ju en kortare hingst till henne.
Och Fille blir kortare eller inte lär synnas nästa år rätt tydligt, Pselma var lång redan som åring när jag köpte henne. Men hon är inte sänkt eller något annat, och som du säger så bär hon sig väldigt bra trots att hon är lite lång.

Tvärtom fick jag höra av sadelutprovaren att Pselma höjde ryggen vääääldigt mkt och att det skulle bli svårt att hitta en sadel till henne.

Men kollar vi på halvblod så är Pselma fortfarande kort :D

Det jag är nyfiken på är hur du kunde välja en hingst som är så mot allt du sagt att du söker hos en häst?
Hans rörelser, det sneda korset ...hade du sett avelsvärderingsresultatet innan eller bara hans utställningsmeriter?
http://www.araberhest.no/docs/hingstekatalog/hingstekatalog.pdf

Har du tänkt visa Cilla innan betäckning o då menar jag inte på utställning utan premiering...kanske redan gjort, jag vet inte.
Alltid bra så man vet vilka brister stoet har o kan komplettera det på bästa sätt.

Tjoho...Waldorf...missade du mitt inlägg eller ville du inte svara bara:confused:
Visserligen var han halt på bruksprovet... men jag skulle nog ifrågasätta det sneda korset, den exteriöra avvikelsen i hasen, korta markbundna gången...
Det var ju inga lysande poäng direkt.

Hej!

Inte bara ställt till dej detta. En jätteintressant diskussion. En fråga till er som verkar vara hemma på detta : Vore det inte lättare att räkna upp de ston som duger till avel och finns här i Sverige? Hur många ston har egna höga meriter? Är helt korrekta? Har en stor arabtyp? Ett mycket bra temperament? En mycket bra stofamilj? Stämplar sina avkommor? Vilket man ju inte vet förrän man avlat ett tag på det stoet!
När det gäller meriter så antar jag att ni menar placeringar i någon sport. Alltså ska stona helst vara tävlade, och gärna då på hög nivå! De flesta sporter kräver åtskilliga år av träning och sedan även åtskilliga år av tävling för att nå resultat. Bra sådana. När avla på ett sånt sto? Är stoet då ej helt korrekt i tex ben el arabtyp så faller det igen.

Står här någonstans att man kan tänka sej omeriterat sto och luta sej mot meriterad mor el far till stoet. Det kan man ju bara en generation sen är plötsligt meriterna på morföräldrar el farföräldrar!

Alla dessa frågor är från en som är väldigt intresserad av avel på araber men som tycker det är oerhört svårt att få ett grepp om vad man ska satsa på eller inte satsa på.
Vet hur det är på forum men jag hoppas att det inte är allför dumma frågor som jag ställt!

Mvh Lena

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka