Sv: Arabavel 2008/2009 forts
Tyvärr är det nog så att det är för mycket utställningfolk som avlar o utan att egentligen veta om hästen är ridbar eller kan prestera i flera led bakåt.
DÄR är en för mig jätteviktig poäng, som många verkar missa, just att ävne om man ska ha hästen till show så är det ändå viktigt att veta att man avlar på hästar som faksitk kan prestera om man vill, dvs. inte "glömma bort" prestations aspekten av en arab, för i grunden är dom RIDhästar, och den förmångan och styrkan kommer fasan bli försämrad om man itne börjar tänka ltie mer på båda sakerna, och såhär är det ändå, man måste "testa" prestationen hos hästarna lite nu och då, inte allt för många led bakåt att sånt fattas, hur ska man annars veta att dom kan!??
Jag personligen vill inte avla på hästar som inte sjläv har presterat nåt, och då skulle jag matcha den med en partner som också har presterat, eller allra minst har i 2:a led MYCKET prestation, dvs. inte bara stammen utan fakstikt gjort nåt somär en prestation ridmässigt.
Jag kan sträcka mig till att avla på ett sto som själv inte presterat, om hon själv har BRA prestations stam (tex. mamma har gjort nåt och är helsyskon till väldigt framgångsrik galoppär/distans etc. och pappa är prestations hingst) och om det finns nån anledning varför hon själv inte kan testas, tex. skada.
Men om det är så att hon abra själv inte kunde prestera, då skulle jag vara lite tveksam till avel, men kan tänka mig att ändå göra det fast försiktigt och med prestations hingst.
Dvs. jag själv är pickig med sånt och är väl därför jag inte avlat nåt än för jag har inte bra nog hästar än haha, men hellre låta bli att avla än att producera hästar jag inte själv kan "stå för" som bra avel.
Sen vill jag itne att dom ska vara otypiga eller nåt, det är lika viktigt, men en arab som bara är fin är ingen arab för mig.
Jag önskar fler uppfödare fokuserade på att 'mixa' andvändning lite mer och pushade för att sina hästar ska bli ridhästar så dom kan visa sin potenciala potencial inom det, inte bara show.