Arabavel 2008/2009 forts

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 416
  • Visningar Visningar 133 876
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Rent generellt är det väl extremt svårt att sälja häst idag? Med den ekonomiska kris Sverige varit i.

En reflektion jag har gjort är att lite större, "kända" uppfödare ofta säljer sina föl och unghästar billigare än privatpersoner eller små uppfödare som kanske bara tar ett föl då och då.

Rent generellt är det väl extremt svårt att sälja häst idag? Med den ekonomiska kris Sverige varit i.

En reflektion jag har gjort är att lite större, "kända" uppfödare ofta säljer sina föl och unghästar billigare än privatpersoner eller små uppfödare som kanske bara tar ett föl då och då.

Det anser jag inte vara unikt för om det är finansiell kris eller inte, utan min mening är att så har det alltid varit inom arabhästsfären.

Det kan väl kanske till viss del förklaras av två saker. Dels har många större uppfödare egen hingst som de betäcker med och behöver alltså inte räkna av några betäckningsavgifter = större täckningsbidrag. Dels har de ofta fler föl att sälja och kanske föredrar att släppa dem billigare för att göra plats i stallarna och för att slippa stå med kostnaderna för dem under en längre tid.

Carina på Silver Arabians

Det kan väl kanske till viss del förklaras av två saker. Dels har många större uppfödare egen hingst som de betäcker med och behöver alltså inte räkna av några betäckningsavgifter = större täckningsbidrag. Dels har de ofta fler föl att sälja och kanske föredrar att släppa dem billigare för att göra plats i stallarna och för att slippa stå med kostnaderna för dem under en längre tid.

Jo, JAG vet.....men tror inte de flesta "nya" har någon aaaaning alls om detta....Och därför tror att det är som Limona (?) skrev....

Jag tycker väl inte att dom är allt för billiga.

Fantasipriser finns det gott om av hemmablinda uppfödare som anser sig ha guld i boxarna.

Hästar ska inte slumpas bort men man måste våga satsa och vara kritisk.

Jag har ofta ganska humana priser på mina hästar (lite för billig kanske) men får många intressenter som jag kan välja och vraka bland.

Knapplån!

Oj, här händer grejer när man inte är här...
Lite reflektioner.
Jag har Negatiw 2 ggr i Salle o han är skitmild... reds in som 12åring(ja iofs inriden som 5 åring o riden en månad inför bruksprov sen inte riden). Nada problemas...otroligt snäll.
Men Carina har en poäng, CK också.
Varför i hela friden får man inte säga något negativt inom arabvärlden???
Egentligen rätt pinsamt att läsa vilka skyddsglasögon som finns inom arabaveln.
Man hittar för många röntgenfynd så man tar bort röntgenkraven på hingstarna. Ja, varför inte...vi skippar hela kravet på avelsvärdering också så kan allt användas.
Folk korsar till höger o vänster utan egentligen veta annat än att just den snygga poppishingsten vill jag ha. Eller varför inte min egna (klass III hingst eller kanske ovisade hingst), det blir billigare så.
Inom hbl o rp(de som jag läser ofta om) vet nog alla vilka linjer som inte ska korsas med andra o vilka linjer som lugnar ner heta linjer osv. Men inom arab finns tydligen inga hetare eller tuffare individer. Alla stöpta i samma form. Alla måste vara "milda"...oj vilken skam om en individ skulle vara tuff o frångå den gamla legendens beskrivning av araben.
Tuff för mig är inget negativt... en tuff häst vinner OS. Ingen fegis kuse går in o hoppar höghus med mjölksyran brinnande i benen. Det krävs också enormt mycket mod o tuffhet att kasta sig över alla möjliga konstiga hinder i fälttävlan. Svårt att tänka mig att det bara är mesar som tar sig runt 16 mil i tuff terräng också.
Visst vissa tuffa individer är inte lika lätta att hantera i vardagliga situationer... men då kanske de är hos fel människor.
Tycker man ska poängtera att tuff definieras olika av olika människor. Tuff kanske är en elak, falsk individ för vissa. Tuff kan vara en orädd häst som gör allt man ber om med mildhet.(skulle vilja säga att min Sulana är en sådan). Osv...i all oändlighet.

Jag fick höra när jag köpte Sulana att Kaiser avkommorna inte reds för man kunde inte rida dem för de var så oridbara. Sulana reds in o gick LA rörelser dressyr på 1.5 år. Reds in som 8 åring. Var häst har sin man. I detta fallet en 13 årig flicka.
Tyvärr är det nog så att det är för mycket utställningfolk som avlar o utan att egentligen veta om hästen är ridbar eller kan prestera i flera led bakåt.

MEN...för att återgå... (blev lång)... sätt er försjutton o läs om annat än araber så kanske ni lär er lite av andra raser. Skit finns hos alla raser men det finns också bra saker.
Hbl tex har skitbra koll på vad som är vasst o vad som är bra kombinationer.
Klart som korvspad att man även här måste ta fram i dagen vilka som kan lämna starka, nerviga, heta osv individer med vilka.

CK: Du får kritik för att du är obekvämt ärlig o ställer obekväma frågor... du får ros av mig!!
Så skönt med någon som har perspektiv o kan jämföra med övriga hästvärlden o som lever i verkligheten o inte i barbievärlden.

Alla: Kom igen..kasta skiten... jag vet att den kommer. Som alltid i denna tråd =)

Senast ändrad:

Om man ska utgå från det du skriver, så skulle Pselma beskrivas som tuff.

Och jag tror att problemet är lite att olika personer lägger olika betydelse i ordet, jag har innan tolkat det som en svårhanterlig häst helt enkelt är jobbig att hantera, svår, ifrågasätter osv osv.

Pselma är tuff på det sättet att hon blir aldrig rädd för saker, som 3 åring gick hon först in i vättern när det var 50 cm höga vågor, ingen av de vuxna hästarna vågade.

Men hon är mkt mild mot människor, väldigt snäll, väldigt trygg i sig själv.

Min förra valack var tuff på samma sätt som Pselma, men något vekare, men han litade på mig så pass mkt att det inte fanns något som fick honom att tveka.

Vissa tolkar tuff, het, vass osv som negativt medans andra ser det som en önskvärd egenskap för de ser något positivt i orden.
Själv vill jag hellre ha en tuff individ än en rädd. För mig är en rädd, ängslig individ mycket mer oberäknelig i ridning o hantering. Men för mig är inte det samma sak som att den har dålig ridbarhet, för då säger jag dålig ridbarhet.
En häst kan vara tuff o mild på en gång. Tuff på det sättet att just inget skrämmer den men väldigt mild o snäll när du hanterar den. En häst som är svårhanterad kan för mig vara en häst som är ouppfostrad, egensinnig osv.
Men, folk kan lätt läsa in sin definition i någons ord o då kan lätt ett dåligt rykte skapas.

CK: Du får kritik för att du är obekvämt ärlig o ställer obekväma frågor... du får ros av mig!!
Så skönt med någon som har perspektiv o kan jämföra med övriga hästvärlden o som lever i verkligheten o inte i barbievärlden.

Tackar tackar.

Nu skrev vi samtidigt, Hannah. Jag har aldrig sagt att det alltid blir ett mindre lyckat resultat och vi kanske har olika källor (mina) och erfarenheter (i första hand dina). Jag står för det jag skriver, men jag kanske har blivit missledd. Vad vet jag? Jag har aldrig menat att smutskastat någon, bara försöka få folk att tänka till när det gäller sin avel.

Jag vill bara inflika att jag som vanlig arabägare/arabälskare lär mig mycket av att läsa dessa diskussioner, och jag tycker att du alltid skriver väldigt sakligt och sansat. Ser inte dig som någon smutskastare.

Oj oj...hoppas mitt inlägg inte togs så. Jag tycker verkligen inte heller att Carina smutskastat någon eller brukar göra det. Det är nog en av få som oftast undviker att kritisera folk eller hingstar på forum.
Tror mig också veta att hon är ett stort fan av Preference...

Hej alla arabvänner vi har en Preference dotter som som är den trevligaste hästen i stallet någon rarare och goare kan man leta efter, hon har även dubbel Algomej bakom sig. Och hennes lille son 4 månader gammal efter Algorytm trippel Algomej blir det då. Ja han är det trevligaste och goaste lille föl vi har hanterat, någon gång. Jag vet inte men kanske var en bra kombination, alltsammans. Däremot hennes förstfödde efter Empetaror är lite mer att bita i.

Måste bara dela med mig av min glädje lite!
Har precis pratat med en jätte trevlig människa som söker unghästar till lösdrift! Det kommer vara 4 st 09 or (om fille bor där) och 2 st 08 or!

Analyserat grovfoder, och krafft grov 2 ggr/dag!

Just det där sista har varit svårt att hitta, många som tyckt det varit onödigt att analysera :crazy:

Ska bara åka o kolla på stället, som inte ligger allt för långt härifrån, men ändå nästan 2 mil, men han ska ju bara kollas till 1 gång/vecka av mig, resten sköter stallägaren!

Woohoo vad glad jag är!

Jag håller med du. :) Blir så trött ibland...

*kl*

Alla individer och blodslinjer har, oavsett ras, både bra och dåliga egenskaper, jag förstår inte riktigt varför det ska vara så känsligt att diskutera detta inom arabhästvärlden i Sverige. :confused: Om inget får diskuteras hur ska man då kunna utbyta erfarenheter och lära sig något?

Vad gäller hästars psyke så är jag för övrigt på CK:s linje, de föds med en "baspersonlighet". Sedan kan en hästs medfödda psyke förändras av olika upplevelser och modifieras av mammans rang m.m.

Sen kan det absolut vara så att det ska vara rätt häst till rätt person men ärligt talat så passar vissa hästar väldigt många människor, vissa passar några få och vissa vill ingen tas med.

Senast ändrad:

Det kanske inte är någon som är intresserad av detta ämne längre, men jag vill gärna dela med mig av vad som fick mig själv att börja tänka i de här banorna.

För några år sedan diskuterade jag just det här ämnet med en av de större och mer erfarna arabuppfödarna i USA, med ett i mitt tycke sunt synsätt på avel. H*n råkade ett år ut för stå där med några ettåringar som var helt oregerliga. Jag tror t o m att h*n sa att h*n varit tvungen att ta bort ett par av dem, eftersom de blev farliga för sig själva och sin omgivning.

H*n hade två år innan gjort en ny kombination utan att egentligen reflektera över att det skulle kunna innebära några problem. Det handlade om mentalt sunda individer som var inblandade, med mentalt sunda avkommor på varsitt håll. I efterhand fick h*n höra att just den nära kombination av just de förfäderna inte var att rekommendera. H*n sa till mig att "tänk om någon hade berättat det för mig innan, då hade det besparat mig många tårar".

Jag hoppas att ni förstår vart jag vill komma?

Jag gillar inte lösa trådar och luddiga källor, men vill inte gärna skriva ut namn på personer heller. Nu hittade jag deras egen beskrivning på ett forum i USA, så då känns det mer ok. Jag citerar Dick Reed på Toskhara Arabians i USA:

Angående en hingst som någon frågar om:
"The issue to watch in AL Dente is temperment. He has TWO crosses to ALGONKINA (Pietuszok X Alga by Witraz). It is known in Poland that Algonkina has a difficult temperment and that when it is doubled it can be trouble. In addition having BANAT (El Azrak X Bandola by Witraz) does nothing to quiet the temperment.

We personally experienced this in our breeding program with the cross of ALGONKWIN (Bask X Alpaga by Celebes) on to ALA and ORONKA both daughters of ALEGRO (Probat X Algeria by Celebes). The cross produced beautiful Kuhailan horses but they were nuts.

I would make sure not to breed this stallion to mares with difficult or hot temperments or with Bask, Algonkina, Banat, or Celebes in their pedigrees. He would make a lovely cross on Seqlawi Polish mares."

På ett annat ställe angående Algonkinas stofamilj:
"We also love these horses but found out the hard way you want to be very cautious about doubling up on Algonkina.

ALGONKWIN (Bask X Alpaga by Celebes) was an Algonkina grandson as Alpaga was out of Algonkina and a full sister to Algomej and Algeria and the other famous horses from this nick.

We own two ALEGRO (Probat X Algeria by Celebes) daughters and we bred both to Algonkwin. The foals were absolutely beautiful Kuhailans, very refined, with beautiful eyes and sculptured dry heads. Unfortunately they were nuts, very flighty and unstable. We had to geld the colts quickly as they were off the charts in bad behavior. We desparately wanted to bring TA OFEILA (Algonkwin X Oronka by Alegro) to the states but she is absolutely claustrophobic. We bred her to Kordelas hoping it would settle her down. She simply went bezerk when we tried to trailer her off the farm in England. She remained in England and produced a filly who we did ship to the states without problem."

Och:
"This came to us from Isabella Zawadzka when we were discussing the temperment of our Algonkwin (Algonkina grandson) foals out of Alegro daughters (Algonkina great granddaughters)."

Så, nu har jag nog sagt mitt i den här frågan. Gör vad ni vill med informationen.

Senast ändrad:

För den som inte är så hemma på polska stammar så är alltså tidigare diskuterade Algomej e:Celebes, u: Algonkina. Att han kom upp var bara ett exempel. Det är genom honom som den stammen är vanlig i Sverige.

PS Ja, jag vet att jag inte skulle skriva mer... ;)

Jättebra skrivet, håller med om allt faktiskt!

Likaså vad Bewellin och CK skriver ang. temprament och behandling/rätt person till vissa hästar etc.

Jag har ju nu köpt en Kaiser avkomma (besiktigas säkert jsut nu verkligen! är nervös att höra reslutat då jag själv inte kunde vara med), inte exakt vad jag hade tänkt men han kommer absolut bli ridhäst, och än så länge så har han visat jätte trevligt lynne under inridning och fin ridhäst exteriör, så vi får väl se.
Tanken är distans och lite högre nivå dressyr (minst Prix St. George utbildning men helst mer)

Tänk vad tråkigt det vore om alla araber var samma temprament :( Jag personligen gillar både dom mer känsliga individerna som är sånna som kan bli monster i fel händer, just för att oftast får jag ut mer av dom i slutändan, men å andra sidan även dom där 'milda' individerna jsut för att dom är så lätta att göra saker med, beror ju på ens humör lite faktiskt men som tur är har jag erfarenhet nog att kunna hantera och trivas med dom flesta typer :)

Tyvärr är det nog så att det är för mycket utställningfolk som avlar o utan att egentligen veta om hästen är ridbar eller kan prestera i flera led bakåt.

DÄR är en för mig jätteviktig poäng, som många verkar missa, just att ävne om man ska ha hästen till show så är det ändå viktigt att veta att man avlar på hästar som faksitk kan prestera om man vill, dvs. inte "glömma bort" prestations aspekten av en arab, för i grunden är dom RIDhästar, och den förmångan och styrkan kommer fasan bli försämrad om man itne börjar tänka ltie mer på båda sakerna, och såhär är det ändå, man måste "testa" prestationen hos hästarna lite nu och då, inte allt för många led bakåt att sånt fattas, hur ska man annars veta att dom kan!??

Jag personligen vill inte avla på hästar som inte sjläv har presterat nåt, och då skulle jag matcha den med en partner som också har presterat, eller allra minst har i 2:a led MYCKET prestation, dvs. inte bara stammen utan fakstikt gjort nåt somär en prestation ridmässigt.

Jag kan sträcka mig till att avla på ett sto som själv inte presterat, om hon själv har BRA prestations stam (tex. mamma har gjort nåt och är helsyskon till väldigt framgångsrik galoppär/distans etc. och pappa är prestations hingst) och om det finns nån anledning varför hon själv inte kan testas, tex. skada.
Men om det är så att hon abra själv inte kunde prestera, då skulle jag vara lite tveksam till avel, men kan tänka mig att ändå göra det fast försiktigt och med prestations hingst.

Dvs. jag själv är pickig med sånt och är väl därför jag inte avlat nåt än för jag har inte bra nog hästar än haha, men hellre låta bli att avla än att producera hästar jag inte själv kan "stå för" som bra avel.

Sen vill jag itne att dom ska vara otypiga eller nåt, det är lika viktigt, men en arab som bara är fin är ingen arab för mig.

Jag önskar fler uppfödare fokuserade på att 'mixa' andvändning lite mer och pushade för att sina hästar ska bli ridhästar så dom kan visa sin potenciala potencial inom det, inte bara show.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• För lika namn?
  • Kattbilder #10
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka