Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Utan att lägga några värderingar för övrigt så vill jag bara dela med mig av min ringa erfarenhet av Preference-avkommor. Jag har ett ettårigt sto, Sawanusia, som ser ut så här:

Sawanusia026.jpg

Sawanusia033.jpg

Sawanusia044.jpg

Sawanusia070.jpg

Jag ska inte säga att utseendet i första hand kommer från Preference, för hon är sin mamma Salaterka (Elton - Sapala) upp i dagen. Preference och just den stolinjen har i alla fall visat sig vara en mycket bra kombination. Sawanusia har en helsyster, samt en "moster" med samma pappa (kombinationen Preference - Sapala).

I alla fulla fall... det jag vet av vad Preference kan lämna som kan vara bra att tänka på när man väljer sto till honom är ett ganska tufft psyke. Preference i sin tur har fått det från sin pappa Pers (som i sin tur har fått det genom att han är starkt linjeavlad på Bandos). Det är Pers, snarare än Preference själv, som ger tuffheten.

Sawanusia är betydligt tuffare än sin mamma. Salaterka är väldigt mild, känslig och lätt att ha att göra med, som alla Elton-avkommor och det kompenserar tuffheten från pappa Preference, så i Sawanusias fall blir det bara precis lagom. Hon är stark och orädd mentalt, utan att vara omöjlig att hantera.

Hur tuff häst man vill ha är naturligtvis en smaksak, men det är sånt man måste ha koll på för att kunna avla medvetet, anser jag. Och det är förmodligen just den starka viljan som gjorde Pers så framgångsrik på galoppbanan.

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Jag tycker det är helt underbart när du beskriver ditt ungsto.
Det är helt acceptabelt här på forumet också.
Men vad händer om jag beskriver mina unghingstar efter Tosca,
min egen uppfödning tillika hingstarna, på samma sätt.
Förstå mig rätt nu och jag hoppas att Ameo kan svara.

Jag tycker det är helt underbart när du beskriver ditt ungsto.
Det är helt acceptabelt här på forumet också.
Men vad händer om jag beskriver mina unghingstar efter Tosca,
min egen uppfödning tillika hingstarna, på samma sätt.
Förstå mig rätt nu och jag hoppas att Ameo kan svara.
Jag förstår precis vad du menar. Det är en fin balansgång mellan att dela med sig av erfarenheter och att göra reklam. I det här fallet är inte Sawanusia min egen uppfödning, eller Preference min egen hingst, så det känns hyffat säkert... :D

Så länge du inte använder dem i avel så ska det ju vara helt OK som jag har fattat det! (tror tillomd det sträcker sig så långt som att det är ok så länge de inte används i allmän avel....)
Det är ju oxå därför jag vågar skriva om Fille...

Vilka då? Jag hittar två, och de har ännu inte visat att de är bättre än genomsnittet.

Nej visst, inga top distansare än men dom går ju iallafall och med tanke på hur många show hästar som aldrig presterar nåt som är värt nåt i ridning så är det ju ändå värt att kolla lite på, som Harryhook just tänkte.
Gwarant fått placeringar i galoppen 18st som är mellan 1-3:e plancering och eftersom det inte är galet många som går distans så är det ävnå som sagt värt att titta på, speciellt om man jämför många andra ;)

Men jag har inget intresse av att sitta och tjafsa om småsaker, visst "många" var fel ord, men som sagt är ju inte så mågna som går distans så på sätt och vis är det ändå nog att räkna med tycker jag.

Hej!

Vet inte om det här räknas som reklam eftersom jag skriver om min hingst Preference, jag upplever tonen runt honom i era inlägg som positiv, men måste jag ändå inflika lite fakta-ändringar:
Pers var inte en tuff häst! Jag har arbetat med honom, ridit honom och han var en mycket mjuk och känslig häst. Min egen uppfattning om Preferences avkommor är inte att de är särskilt "tuffa"; däremot tror jag att en dubblering av stolinjen på Sawanusia kan ge en mer egensinnig häst! Jag har själv ston av samma linje som hon och tycker mycket om dem.
Ytterligare fakta-ändring; Pers var tyvärr INTE en vidare framgångsrik galoppör, trots att han hade en stam som var galoppmeriterad. däremot har Pers varit en mycket duktig producent av galoppörer: Ostragon (Polsk derbyvinnare)bl a. Pers var Bästa fadershingst på arabgaloppörer i Polen 1998. Och jag instämmer med elsbetha; många hingstägare satsar mest på utställningsringen. Det har jag gjort, det bara "blev så". Det betyder inte att en omeriterad häst inte kan prestera; det ligger trots allt i stammen, man får titta lite längre bak än bara på hästen själv.
Mvh Hannah Andersson

Men kan jag skriva och berätta om mina hingstars meriter i utställningsringen
utan att bli dissad. De är unga och har inte kunnat visa i sporten ännu.

Edit: visste att det fanns minst en till som jag inte kom på namnet på, men det var Shilo Two e:Preference, han har gått 4st 5milare och 3st 8milare tror jag, alla godkända.

Sen tror jag det fanns iallafall en till men komemr ju heller inte ihåg namnet, men vet att Preference barn och barnbarn har varit en av dom som jag själv ändå anser som lite "distans stammade" iallafall när jag kollat runt och letat.

Nu vart det en valack fårn Lööfs istället och kankse inte alls vad jag hade tänkt när det komemr till prestations stam (e:Kaiser eu:Fax) men jag föll för honom som individ och tycker han har en väldigt tilltalande exteriör så får väl se om han blir nåt sen (är abra 3år).
Dock ska det bli ett prestations sto för ridning och avel i framtiden men tänker spara mer pengar och ha kul med lill plutten ett tag innan istället.

Ja det har jag men den ena är 2,5 år och den andra är 1,5 så mkt mer kan jag inte göra i nuläget mer än att hänvisa till förälrad och förfäder.

Du skulle ju kunna köra in Benhard, och inridningen ska väl snart oxå påbörjas?

Fille kommer köras in på våren som 2 åring, för att sedan vila huvudet över sommaren och sedan fortsätta med det och även sittas på litegrann.

Jag böjer dig för din sakkunskap, Hannah, du vet säkert mer än jag. Som sagt var så är min erfarenhet begränsad... :D Men jag vill ändå påpeka att jag känner till exempel på mycket vilja och nerv från Pers även på annat håll, så där håller jag nog fast vid min teori. Om han själv var tuff eller inte, kan jag inte uttala mig om. Jag har aldrig träffat honom personligen.

Sedan undrar jag vad du menar med att Pers inte var en vidare bra galoppör? Har jag fel uppgifter? Jag har antecknat 3/28 (4-4-4-6) på honom (för den oinvigde = 3 år på banan, totalt 28 löp, varav 18 med placering 1-4). Det kanske inte är jätteframgångsrikt, men jag tycker att det är rätt ok. :)

Man kan ju inte tänka hur långt som helst fram i tiden med tanke på "PR-risk" tycker jag.

Jag har t ex skrivit en hel del på Buke om mitt sto under årens lopp, i nuläget är hon utleasad för avel och kanske har avkomma till salu eller tom för avel nån gång i framtiden.

Personligen tycker jag det är helt ok att beskriva sin privata häst så länge det inte urartar till annonsliknande texter. Det kan ju vara lämpligt att exempelvis balansera bilden med hästens lite mindre positiva drag och egenskaper.

Varför skulle det vara fel att beskriva sin, eller annans, häst? Jag tycker snarare att det är väldigt intressant att läsa om varje individ, oavsett sto eller hingst!

Enligt forumreglerna så ska man ju undanhålla sig från inlägg som kan tolkas som annonsering... vilket JAG tolkar som att jag, hypotetiskt, skulle kunna beskriva min hingst in i detalj som individ när det är påkallat, om jag bara låter bli att nämna att han är tillgänglig för avel, eller till salu.

Att en hästägare är partisk är väl bara naturligt, eller?

Ja visst måste man tro på det man gör, bara man kan inse att man kanske måste byta inriktning/tanke och inte fastna i nåt som kanske bara är bra i ens egna ögon. Våga vara flexibel och vidga sin avel/avelssyn/avelsmål.

Vill bara säga att Preference är, för mig en underbar hingst och ganska underskattad av arabfolk.

En dotter till honom köptes hit upp av Artic, såldes till Stall WF och numera död, men en jättesöt liten häst, visst var det en Blommerödmamma på henne?

Karin S hade en unghingst som visades 2000 i Umeå, det var Washingtons första klass. Han var jättehäftig att se på (har film). Vet du Hanna om han är kvar i norrland? Är det några andra Preferencebarn uppåt landet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka