Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Ja jag håller med.
Markbundna rörelser, vem vill ha det på en arbetande, allroundhäst?

Jag kan förstå på en ren pleasurehäst att markbundna röresler är skönare, man sitter skönare i en jogg.

Men Lothlorien. Har du funderat över dina egna avelsmål? Jag menar allvar.
Vad är det du vill ha fram?

När Pselma joggar så har man inte ett nåt problem med att sitta. I joggen så blir de ju nästan automatiskt markbundna. Så jag tror inte att man behöver en häst som är markbunden ens där.

Pselma är urlätt att sitta på i jogg iaf, man känner knappt att hon rör sig.

Här kommer min tolkning. Markbunden för mig är när hästen inte kommer upp från marken med frampartiet, jag tittar på hela framdelen, bogpartiet. Det måste "lätta" lite i framdelen i rörelse. Det handlar mer om bärighet, snarare än knäaktion.

Upprätta bogar, låg halsansättning och taskig bakbensaktivitet är ofta bovarna bakom markbundna rörelser.

Det är exakt hur jag resonerar också ang. markbundenhet, en häst behöver inte automatiskt vara markbunden bara för att den inte har lite högre lyft, och heller inte bärande för att den rör knäna uppåt!

KL

Jag tycker inte att det finns någon som helst korrelation mellan knä/hasaktion och hur pass bekväm en häst är att sitta ned på eller hur pass bra de bär sig. Min familj har tidigare fött upp bl a welsh cobbar (där kan man snacka knälyft!) och cobbarna är i de flesta fall extremt bekväma att sitta i trav på, som att tölta en islandshäst ungefär.

De dressyrhalvblodsuppfödare jag känner uppskattar att hästarna rör sig lite mer uppåt, de hästarna påstås ha lättare för piaff och passage (titta på hur PRE och Lusitanos rör sig).

Jag uppskattar ett ordentligt svävmoment hos araber, sen om det är med mer eller mindre knälyft spelar inte mig så stor roll. Med de mjuka, glidiga, kattlika rörelserna som många araber har tycker jag är ett av rasens stora plussidor.

Senast ändrad:

Dom ska vara vägvinnande och inte stötiga.
Röra sig så pass att dom inte behöver lägga extra energi för att ta sig framåt.

Att jobba med höga knän ger ju ofta en sänkt överlinje och det går åt en massa energi till att jobba sig framåt.

Jag vill inte ha joggrörelser på några av mina, då jag gillar hästar med vägvinnanade, påskjutande rörelser som jobbar bakåt >>> framåt.

Då jag jobbar unghästarna försöker jag alltid jobba dem från "högre fart," få dem att hitta balansen i det och SEN då dom musklat sig, balanserat sig, ta ner dem i en samlad, balanserad trav.

Absolut inte tvärt om, då tappar dom (enligt mig) mark, fart och balans så du förstör lättare en unghäst genom att sitta och finrida dem och inte låta dem komma fram. Nedsittning existerar inte första åren.

Ingen av mina unghästar jobbas i en jogg eller arbetstrav från början.
Men jag rider inte heller distans eller western, jag vet inte om det är ngn skillnad. Jag förstår att man vill spara energi på en distanshäst och att det ska vara bekämt med både western och distans.

Kan inget om western eller 'jog' men jag själv jobbar helelr aldrig unga hästar i nån grad samlign förrän dom verklgien lärt sig att jobba bra framåt först, att dom har bra motor och påskjut,automatiskt liskom, att dom lärt sig det såpass att det 'sitter' bra, SEN kan man börja kräva lite samling och böjning etc., men om man gör för tidigt så kommer påskjutet och bärigheten förstöras i dom allra flesta fall tycker jag.

Tyvärr arbetas unga hästar förfärligt felaktigt av många, dels för snabbt och för ungt (med snabbhet menar jag krav och utbildningskala, inte fysisk fart) men också för ensidigot och helt enkelt nötande på kroppen.
Väldigt tråkigt tycker jag :(
Jag som är dressyrnörd ockås värnar starkt om att hästar i alla skeden ska ridas korrekt och på ett sätt som stärker dom, inte tvärt om, sen kan man ju ta en slapp runda is kogen såkalrt men när man väl sitter och tränar på nåt så ska det vara på ett sätt som faktiskt gör nån nytta!

Ja precis Moa. Håller med dig.
Många rider även hästen som dom tycker är bekvämt själva, det ser man på många hästar och ryttare.
Ont i kroppen/låsningar och snedhet syns ganska snabbt på hästar för ryttaren rider omedveten det som funkar för dem.

Salon Du Ceval går i år vid La Defense, vilket är en fördel om man vill bo lite närmare "centrum". Från Triumphbågen åker man med metron (bästa och billigaste sättet att transportera sig i Paris, om du frågar mig) till La Defense på ca 20 minuter. Det är ju kul att kunna kombinera besöket med lite Paris-shopping och kanske en tur till Eiffeltornet eller Louvren. ;)

Jag minns inte vad inträdet gick på, men räkna med ett par hundra för en dag + katalog. Kanske kan man betala för fler dagar och få det billigare? Vi har bara varit där och sett championaten på söndagen.

Det dyra är boende och mat, med tanke på Euro-kursen. Billiga flygresor går att hitta om man är lite flexibel.

Kort sagt. Förra året gick notan för oss (2 pers) på totalt 13 500 kr, varav hotell (4 nätter) 5 000 kr, mat 5 000 kr och flyg+flygbuss 1 500 kr. Shopping ej inkluderat... ;) Däremot ett besök på Louvren och en tripp högst upp i Eiffeltornet.

Carina på Silver Arabians

Stämmer väl inte? :confused: Det ska vara i en expo-park som heter Villepinte, dit kan man inte åka med tunnelbana enligt deras sajt.

Och ja, det är pga att det var trångt och kaos förra året att dom har bytt, jag läste även det i min franska tidning :D

Stämmer väl inte? :confused: Det ska vara i en expo-park som heter Villepinte, dit kan man inte åka med tunnelbana enligt deras sajt.

Och ja, det är pga att det var trångt och kaos förra året att dom har bytt, jag läste även det i min franska tidning :D
Du har helt rätt! Vad trist! Jag hittade en adress (minns inte var) till "nya stället" och letade rätt på den på viamichelin.com. Men då var det fel... :(

hej alla arabälskare där ute.. väldigt intressant tråd med en massa intressanta diskussioner:)
Jag har en fråga till er.. Vad anser ni om arabhingsten Kubinec? e. Balaton u. Kosmetika
Någon som har några erfarenheter av hans avkommor?

Kubinec är den fulländad arabhingst - mycket bra individ med en mycket bra avelsresultat.

okej:) Ja snygg är han minsann så det lyser om honom!
Någon som vet om han har presterat något annat än i utställningsringen?:bump:

KL

Nu har jag fått iväg Filles CA test äntligen!
SCID-testet har jag inte fått provsvaret på än, så jag ska nog ringa imorrn o se om det är klart eller inte :D

OT
Vet att det skall ligga i annan tråd men jag är ju arab!
Hur tillförlitliga är "Kolla Masken"

Jag har skickat in flera ggr och det är alltid 0 i provsvaren!

Det finns ju hästar som fått 0 och sedan fått kolik för att de varit så fulla med mask... Men har hästen inga symptom på att den skulle ha mask så skulle jag lita på det.

OT
Vet att det skall ligga i annan tråd men jag är ju arab!
Hur tillförlitliga är "Kolla Masken"

Jag har skickat in flera ggr och det är alltid 0 i provsvaren!
Det är säkert rätt tillförlitligt, men bandmask (kan ge koliksymptom speciellt höst och vår) syns inte alltid eftersom de släpper ägg sporadiskt och kanske inte i just den hög som du tog provet ur och styngflugans larver syns inte alls.

Många äldre hästar visar 0 för att de helt enkelt är immuna mot maskarna. Jag har en sån. Alltid 0 på träckproven.

Sen beror det lite på när du tar proven också. Nu ligger många i dvala, träckproven ska tas i mars-april när betet kommer igång och de vaknar till liv :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka