Arabavel 2008/2009 forts

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 416
  • Visningar Visningar 133 876
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

kl

Jag är supersugen på att åka till salon du cheval. Men så är det detta med pengar...:angel: Ska ju på lite andra roliga resor i vår som inte är direkt billiga :p

Vad kostar resan på ett ungefär för en person? Ligger detta mitt i paris? Inträde och grejer?

Jag är oxå nyfiken! Aldrig varit där...

Men jag ska ju till Thailand i nov/dec så det beror lite på när det är....

Föresten, någon som vet hur man klarar sig utan alla sina älsklingar i 15 dagar? hästar såväl som hundar :cry:
Sambon o jag har diskuterat detta och vi vet inte hur vi ska klara det.

Knapplån

Nu verkar det som luften gick ur tråden:)
Då passar jag på att ställa frågan:
Ni som avlar på era hästar, i vilket syfte avlar ni och vilka kriterier är viktiga för er?

Nu avlar jag tekniskt sett inte än, men har jobbat på stuterier och haft avels planer länge ändå.

Syftet kommer vara att få fram friska korrekta bra presterande hållbara vackra och trevliga araber, för varje sak man kan tänka sig att göra, dvs. det som en arab ska vara, den ultimata allround hästen.
Jag tycker självfallet att dom ska vara vackra, se ut som en arab, men vad fokus kommer ligga på förutom det är även korrekt exteriör som inte bara fungerar, men är BRA för ridning (en arab är ju faktiskt en ridhäst i grunden) och att dom har bra psyke och håller för prestationer.

Jag kommer bara använda hästar som verkligen har flertal saker att tillföra rasen, och jag är väldigt pickig och kritisk just när det kommer till avel så därav att jag inte avlar just nu haha!

Det kommer def. inte vara frågan om "oooh jag älskar min häst o den är bäst o sötast o därför vill jag ta föl"

För visst älskar jag mina hästar o tycker dom är bsät, på sitt eget sätt, men jag tycker verkligen inte att det är nog som anledning till att avla.

På så sätt är jag glad att fått lära mig av riktigt seriösa prestations uppfödare av olika raser, som är ledande inom sin ras, för dom har lagt stor vikt på att abra använda bra nog hästar, att vara väldigt "själv kritisk" och att se långsiktigt och verkligne tänka på vad man gör.

hepp hopp det var mina fel öre

kl

Jag är supersugen på att åka till salon du cheval. Men så är det detta med pengar...:angel: Ska ju på lite andra roliga resor i vår som inte är direkt billiga :p

Vad kostar resan på ett ungefär för en person? Ligger detta mitt i paris? Inträde och grejer?
Salon Du Ceval går i år vid La Defense, vilket är en fördel om man vill bo lite närmare "centrum". Från Triumphbågen åker man med metron (bästa och billigaste sättet att transportera sig i Paris, om du frågar mig) till La Defense på ca 20 minuter. Det är ju kul att kunna kombinera besöket med lite Paris-shopping och kanske en tur till Eiffeltornet eller Louvren. ;)

Jag minns inte vad inträdet gick på, men räkna med ett par hundra för en dag + katalog. Kanske kan man betala för fler dagar och få det billigare? Vi har bara varit där och sett championaten på söndagen.

Det dyra är boende och mat, med tanke på Euro-kursen. Billiga flygresor går att hitta om man är lite flexibel.

Kort sagt. Förra året gick notan för oss (2 pers) på totalt 13 500 kr, varav hotell (4 nätter) 5 000 kr, mat 5 000 kr och flyg+flygbuss 1 500 kr. Shopping ej inkluderat... ;) Däremot ett besök på Louvren och en tripp högst upp i Eiffeltornet.

Carina på Silver Arabians

*KL*

Det finns riktigt billiga hotell och vandrarhem (under 200:- natten tom) men det är hårt tryck på dem så då bör man nog boka redan nu.

Attans, jag har ju försökt flera gånger:D
Glad att vi har kvalificerat oss i alla fall.

Tusen tack! :bow: Jo Paris har jag varit i så många gånger att jag tappat räkningen :p Funderade då mest på själva arrangemanget, inträdet och hur långt från Paris det ligger. Men det är ju kanon om man kan ta tuben!

Det låter onekligen spännande. Ska försöka övertala gubben att det var väldigt länge sen vi var i paris sist ;) Ett helt år sen ju! :p

Jag är oxå nyfiken! Aldrig varit där...

Men jag ska ju till Thailand i nov/dec så det beror lite på när det är....

Föresten, någon som vet hur man klarar sig utan alla sina älsklingar i 15 dagar? hästar såväl som hundar :cry:
Sambon o jag har diskuterat detta och vi vet inte hur vi ska klara det.

Ni kommer INTE att klara det haha

så låt du MIG åka ist hehe:p

Haha!
Nej du jag tror inte det!

Men jag kommer nog sakna dem förfärligt mkt!
Hästarna är ju inte så illa, dem ser man ju bara när man är ute... Men hunden som man har jämt? oavsett om man är ute eller inne? den som ligger ihopkurad vid ens mage när man ska sova... :cry:

Ja som sagt... hur jag ska klara detta är ett mysterium!

Min dotter tyckte det var väldigt trång sist.
Vet du om det blir en större bana nu?

Min dotter tyckte det var väldigt trång sist.
Vet du om det blir en större bana nu?
Ja, det var gräsligt trångt förra året. Men nu är det inte ens på samma ställe utan på andra sidan Paris. Jag hoppas verkligen att förra årets kaos är orsaken till att de bytt arena och att det fungerar bättre i år.

Carina på Silver Arabians

Angående svenska champions i utlandet
Visst har det funnits svenska champions på Aachen utställningen!
Glaz 1985 e. Bomarc u. Galaxcja/Aladdin uppfd. Ingela Gyllenkrok blev unghingst champion som 3 åring.
Sverige bekanta Lidia 1988 e. Rycerz u. Lödder/Aladdin blev ungstochampion som 3 åring.
Givetvis, är Lidia född i Danmark, modern Lödder är uppfödd av Erik Erlandsson och exporterades dräktig med Blommeröd hingsten Rycerz samma år som Lidia föddes.
Fakt 1986 e. Etat u. Forella/Algomej uppf. Egholm Arabians blev unghingst champion reserv som 1 åring.

Nej, tro inte det blev fler. Medalj vann mycket men inte i Aachen, lite osäker på det.

Gemensamt för dessa tre champions va rörelser - 21, 21, 21, - hade inte varit fel! Men rörelser fanns i stammen på alla tre. Bomarc kunde 21, 21, 21 även i hög ålder. Algomej (wow vilken häst!) och sonen Rycerz, också rörelser maskiner.

Då har mitt sto kanske sin trav från morfar Bomarc då!

Den är så stor och rörlig och vacker att titta på, fast när jag rider mina långa distanspass önskar jag ibland att travsteget var lite mer markbundet ...det tar en del kraft från mig som ryttare! ;)

Jag undrar oxå det... jag vill verkigen inte ha en häst som är markbunden. Däremot lååånga kliv med låga knälyft, men det är ju inte markbunden!

Markbunden? Du menar vägvinnande?

Ja jag vet inte riktigt vad jag menar egentligen.. :o
Vägvinnande är hon ändå på så sätt att hon kommer verkligen någonstans, hon tar mycket mark i travsteget.

Men det är en så stor rörelse för mig när jag rider lätt..inte så mycket benlyft fram..Fy vad jag har svårt att förklara mig. Får lägga ut en film!

Min valack som inte har alls så bra trav som stoet var ändå bekvämare att trava långa sträckor på. Det kanske också har viss betydelse att stoet varit dressyrhäst tills jag köpte henne för ett år sedan?

Bomarc ja!
Jag lät ju visa hans dotter Gwiazda i år, 23 år gammal och hon gick inte av för hackor i traven heller. Lite "stilstudier" på hennes trav finns på min hemsida. Bomarcs rörelser nedärvs verkligen. Jag har ju både barn, barnbarn och barnbarnsbarn efter honom och rörelserna sitter i.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bucket list i skritt??
  • Hull..?
  • Ridskoleryttare
Tillbaka