Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Apropos rasstandard, så tycker jag att den som står på SAHF:s hemsida känns feltolkad. Där står det "Näsprofilen insvängd under ögonnivå."Knapplån
Tänk att rasstandarden på det arabiska fullblodet kan läsas så totalt olikt av olika människor.
Jag undrar ibland om det är samma ras som beskrivs i tråden.
EN ARAB SKA SE UT SOM EN ARAB!!!!!
Om man behöver ställa frågan om en arab är renrasig,ja,då har det misslyckats någonstans på vägen till avelsmålet.
Araben skall bedömas på helheten.
Inte bara på huruvida den har dish eller inte.
Ibland undrar jag om en del som föder upp araber ens har läst rasstandarden.
Visst finns det olika typer (Kuhailan etc) men oavsett typ skall de alla se ut som araber.
Tack för ordet.
Apropos rasstandard, så tycker jag att den som står på SAHF:s hemsida känns feltolkad. Där står det "Näsprofilen insvängd under ögonnivå."
I Peter Upton's "The Classic Arabian Horse" som används som rasbeskrivning i England och Australien (om jag inte minns fel), så står det "A ‘dish’ in the profile below the eyes is desirable but by no means essential."
Carina på Silver Arabians
Apropos rasstandard, så tycker jag att den som står på SAHF:s hemsida känns feltolkad. Där står det "Näsprofilen insvängd under ögonnivå."
I Peter Upton's "The Classic Arabian Horse" som används som rasbeskrivning i England och Australien (om jag inte minns fel), så står det "A ‘dish’ in the profile below the eyes is desirable but by no means essential."
Jag citerar vidare ur Peter Upton's The Classic Arabian Horse. Så här beskriver han arabtyp:
"It is a horse of great beauty, full of quality,
vigour, elegance, dignity and refined power - an
equine work of art.
Hallmarks of the breed are its exquisite head and
high tail carriage. Without these distinctive
characteristics, without type, identity is lost. Type
and good conformation are essential, neither alone
is enough, and charisma is a bonus. This presence or
charisma is a notable feature of all high caste
Arabians.
The Arabian is of a gentle, kindly and
affectionate, though spirited disposition and
displays much intelligence. This is possibly due in
part to its long history as a close companion of man
in war and peace. Stallions should be full of vigour
and fire yet tractable and gentlemanly.
The breed is also famed for its courage, sound
constitution and great powers of endurance."
Och om olika typer:
"Although type is essential and the definition of
type should be standard, it can be ‘all things to all
men’, so variation in type is inevitable. But those
variations must fall within the same broad concept
of what constitutes the ideal."
Det är lätt sammanfattat...Knapplån
Nu verkar det som luften gick ur tråden
Då passar jag på att ställa frågan:
Ni som avlar på era hästar, i vilket syfte avlar ni och vilka kriterier är viktiga för er?
Ja, vill inte du det...? Men som Bewellin skrev så är det redan för sent, tyvärr. Fast när det gäller svenskfödda så är det nog väääldigt länge sedan, i så fall. Anette vet säkert. Jag hittar ingen förteckning över alla vinnare genom tiderna och själv har jag bara de som blivit champion (ej reserverna) sedan 1997.Aha!
Du vill bli första svensken som vinner championat i Aachen!
Sorry... Vad pinsamt... Vet inte var det gick fel.Ser vi så lika ut, jag och Bewelinn?
Ser vi så lika ut, jag och Bewelinn?
Jag vill gärna åka. Vi får se om jag får ihop planeringen... Dottern anser i alla fall att vi har skapat en tradition efter att ha varit där två år i rad. Och Polen-resan bestämde jag mig för på måndagen, fyra dagar innan jag åkte, så det finns tid än.Jag ska förresten till Paris och Salon du Cheval i december. Ska bli hur kul som helst! Någon mer som ska dit?