Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Med tanke på vad som diskuteras i den andra tråden angående linjeavel så är denna hingsts föräldrar halvsyskon.

Och så undrar en del varför vissa av oss uppfödare är kritiskta, och inte anser att bra utställningsresultat är samma sak som bra exteriör och bra hållbarhet.

(Därmed inte sagt att alla showhästar är usla).

Jag håller med, dock vet jag ju lätt flera exemplar av gallopör avlade hästar som har exakt samma sak, halvsyskon som föräldrar, och för mig är det lika dåligt oavsett användning såklart, och lika ledsamt tycker jag, finns ju lika stor risk för dom negativa uppdubblade generna hos båda tyvärr.

liten ps. ang. dish etc. så såg Pianimissa inte lika extrem ut på dom senare fotona som lades ut i tråden, vilket vad trevligt :)
Jag tycker typ är mer än bara huvudet, och är väl därför jag sällan är negativ mot mycket dish elelr lite dish, för det är ju inte det osm gör en arab MEN ibland kan det vara så pass mycket dish att det verklgien TAR BORT från arabtypen tycker jag, och det är väl då jag inte gillar det ehlt enkelt, allt annat emellan 'minre' och 'mer' är ju fint liskom tycker jag.

Tex. jag vet flera galoppör araber som en del inte tycker ser ut som en arab ens, men personlgien tycker jag sbolut dom gör det även om dom inte har det mest typiga huvud (mer än dish som fattas visserligen) men efterosm det är hela hästen som räknas och bidrar så tycker jag ädnå det syns tydligt att det är en arab, men osm sagt, har inget emot varken 'odishade' elelr mycket dish, sålänge det inte är så pass att det stör massor.

ush är så trött, så är lite dålgit skrivet men men ni fattar säkert

Det är något som jag skulle vilja se i den här tråden... foton på "kändishästarna" som de verkligen ser ut, utan censurerande urval och photoshoppande. Har du kanske några att bidra med? :)

Carina på Silver Arabians

Men VARFÖR photoshopas då bilderna? det MÅSTE ju vara för att "vi" vill ha hästarna sådana eller för att man TROR "vi" vill ha dem så. Båda lika illa egentligen.

Och min första uppfödning är bara några månader hehe!

Jag är dock fullt medveten om att mina hästar inte är perfekta! Och jag har många ggr frågat om hjälp när det gäller hingstval!

Inte heller valde jag "modehingsten", utan en mindre populär hingst som jag ansåg kompletterade mitt sto bättre. Jag tycker iaf att Fille är en förbättring av Pselma, men perfekt, det är han inte!
Sedan har jag iofs hållt på med araber och varit intresserad av avel långt innan jag faktiskt fick mitt första egna föl!

Så jag tror inte listan stämmer på alla ;)

Ang magnums ben, Pselma har iaf väldigt raka och fina ben, inte tendens till sadelbent eller liknande, Staffan (för er som vet vem det är) tyckte hon hade väldigt fina ben. Jag personligen tycker hon har lite veka kotor, men annars väldigt bra ben, av det jag kan om ben iaf.

Nu tycker ju inte jag om Magnum P speciellt mkt, och det minskar väl risken för att man ska linjeavla på honom. Även om jag tycker bättre om hans avkommor än honom själv.

Bara en korrigering, det heter saBelbent och inget annat

Kolla Lars-Erik Magnusson's Hästens Exteriör

Glömde kommentera det här innan... men just Stuart Vesty skulle jag passa mig väldigt noga för att sno bilder från...

Okay, point taken. Jag ska maila honom o förklara att vi diskuterat hästarnas utseenden o att det är svårt utan bilder. Alt ber jag moderator radera, det borde ju gå. Innan radering, vad tycker ni om vinklarna i kotorna på de hästar jag nämnde?

Bara en korrigering, det heter saBelbent och inget annat

Kolla Lars-Erik Magnusson's Hästens Exteriör

Oppsan sa, så kan det gå.
Jag har redan den boken hemma. Det jag dock saknar är vad olika exteriörer kan ge för svårigheter för hästen i ridningen, samt även på vissa ställen vilket av alla de olika bilderna som igentligen är den mest optimala. På de flesta är det ganska uppenbart, men det är väl meningen att totala nybörjare oxå ska kunna läsa bogen och få nåt ut av den....

Oppsan sa, så kan det gå.
Jag har redan den boken hemma. Det jag dock saknar är vad olika exteriörer kan ge för svårigheter för hästen i ridningen, samt även på vissa ställen vilket av alla de olika bilderna som igentligen är den mest optimala. På de flesta är det ganska uppenbart, men det är väl meningen att totala nybörjare oxå ska kunna läsa bogen och få nåt ut av den....

Finns i hans 'äldre' bok som heter "Hästens Anatomi, exteriör och hållbarhet"
Rena "Biblen" för en seriös uppfödare, oavsett ras.

Jo det är den jag har, men jag tycker ändå den är bristfällig på vissa punkter... kanske har jag en nyare version som har ändrats?
Min är tryckt 2006

Jag får ta o läsa den igen nån dag, det är ju en sån där bra bok som man upptäcker "nya" saker varje gång man läser den :p

Jag skulle vilja veta vad ni tycker om denna häst. Hon anses av de flesta, både polska uppfödare, amerikanska "show"-uppfödare, uppfödare i mellanöstern med flera, (titta bara på hennes showmeriter...) som ett av de vackraste arabston (= mest typade) som någonsin har gått på vår jord. Vilka fel anser ni att hon har?
Inga direkta fel, ser ut att kunna röra sig trevligt, uttrycksfullt huvud och hals men helt ärligt tycker jag att det är för mycket dish för att det ska falla mig i smaken. För mycket anknäbb över det hela. "Mest typade" enligt vilken standard? Den som är modern nu, eller den som var modern för 50 år sen? 100 år sen? Å andra sidan är väl jag mer van med mer "plain" hästar som inte är så extrema.

Pianissima är det vackraste sto jag sett. Någonsin.
Hon har "det" och jag skulle, om jag hade pengarna köpa en liten del av henne i form av en avkomma.

Tycker du har ett sto i stallet som faller bättre in på mitt ideal, så ska du göra plats i stallet för en Pianissima-avkomma så kan du ju alltid dumpa ditt sto hos mig :angel:

KL
Jag måste då säga att nog föredrar jag ett dishat huvud med bred panna ögon som sitter fint än en plan skalle , grova ben under ögonen, smal panna och ögon som sitter uppe vid öronen.

Tex. jag vet flera galoppör araber som en del inte tycker ser ut som en arab ens

Håller med om att det finns arabgaloppörer som saknar typ, ffa vanligt hos tidigare generationers franska araber. Men å andra sidan är dess viktigaste urvalskriterier Hur fort de springer, och hur fort avkommorna springer, därför har man väl tummat lite på det här med arabtyp...
Det är ett aber att få ihop såväl Utseende OCH prestation i EN och SAMMA häst, men tacksam är jag att det är folk som försöker :bow:

Okay, point taken. Jag ska maila honom o förklara att vi diskuterat hästarnas utseenden o att det är svårt utan bilder. Alt ber jag moderator radera, det borde ju gå. Innan radering, vad tycker ni om vinklarna i kotorna på de hästar jag nämnde?

Be moderator radera bilderna omgående, det spelar inte så stor roll i vilket syfte du använder bilden.

Ja, varför photoshopas bilder... av samma anledning som att ingen porträttbild som man ser i veckotidningarna publiceras utan att genomgå redigeringsprogram. Hud slätas ut, ben förlängs, saker läggs till och tas bort... Programmen är otroligt roliga att arbeta i och det är lättare än man tror att få sig själv att se ut som en fotomodell.
Det som är fel när det gäller hästar är att många ställer sina avelsbeslut alternativt inköp av ny häst enbart på bilderna och är det då "fel" fotograf och ägare så kan man få en väldigt obehaglig överraskning. Det finns bla en fotograf i USA som är svartlistad i vissa tidningar pga att hästar retusherats i annonser och detta är ju felaktig marknadsföring. Detta har också medfört att många annonsörer väljer att skriva dit att "conformation unaltered" så att man vet att ingenting har gjorts åt hästen.

Jag har sagt det förut och säger det igen, tro inte blint på vad ni ser på bild eller video. Har ni inte möjlighet att se hästen själv så ta in information från personer vars kunnande ni litar på, som sett hästen i verkligheten. Alla hästar har, precis som människor, en bra vinkel och det går att få fram kanonkort på alla hästar. Ett tips kan också vara att om ni är intresserad av en häst, försök att få se många foton och inte bara ett ;)

Anette

Det borde väl räknas som falsk marknadsföring igentligen?
Känns ju helt otroligt att folk ändrar så mkt som de gör!
Det ända jag ändrar på mina bilder är att jag klipper i dem så att man ska se hästen närmre :p inte så kul att se en bild där man knappt ser hästen liksom.

Det är ju faktiskt bara att du raderar bilderna från ditt pixbox konto så försvinner de här med. Enklare kan det inte bli :D

Redan gjort. Hoppas det löser sig med det, inte meningen att stjäla från nån:cry:

Jag vill se med egna ögon det jag väljer att avla på. Ffa rörelser då jag tycker det är extremt viktigt, viktigare än nåt faktiskt:)

Det borde väl räknas som falsk marknadsföring igentligen?
Känns ju helt otroligt att folk ändrar så mkt som de gör!
Det ända jag ändrar på mina bilder är att jag klipper i dem så att man ska se hästen närmre :p inte så kul att se en bild där man knappt ser hästen liksom.

Det ÄR falsk marknadsföring. Ögon förstoras, halsar förlängs, huvuden görs mer dishade, vinklar ändras, man och svansar förlängs, kroppas förändras... listan kan göras lång. Det intressanta är att man ser väldigt snabbt vad vissa fotografer gör med sina bilder. Nu är det så att större delen av de proffessionella fotograferna inom arabvärlden inte ändrar hästarna, men det finns de som gör det. Arabian Horse World hade en jättebra artikel om detta som går att laddas ner på http://www.arabianhorseworld.com/issues/2009/01/original/retouching.pdf
Där ser man bla hur de har fixat en bild på en fuxvalack, så att det blir en helt annan häst... Teknikens under.

Själv så retuscherar jag ALDRIG en häst på en bild jag har tagit. Jag har diskuterat detta med flera fotografer vart gränsen går och vi var eniga om att ta bort en soptunna i bakgrunden kan vara ok, men man får aldrig någonsin gå in och ändra på hästen. Jag vet dock många fotografer som kan retuschera bilden genom att flytta över ett öppet öga eller ett öra som är framåt från en bild till en annan. Jag själv gör inte sådant, jag anser att det är manipulation av hästen.

Anette

Inga direkta fel, ser ut att kunna röra sig trevligt, uttrycksfullt huvud och hals men helt ärligt tycker jag att det är för mycket dish för att det ska falla mig i smaken. För mycket anknäbb över det hela. "Mest typade" enligt vilken standard? Den som är modern nu, eller den som var modern för 50 år sen? 100 år sen? Å andra sidan är väl jag mer van med mer "plain" hästar som inte är så extrema.

SJÄLVKLART efter den standard som är NU. Nu är det gäddor/anknäbb som regerar iaf på utställningar men det går ju trender i det mesta o i synnerhet utseende

Vi brukar på vår Lambura tex oftast få bedömningen ett klassiskt ansikte med god arabtyp MEN det finns arabfolk som anser hon ser ut som "en travare i ansiktet"

Foto Madde Sundin, Norrvikens araber
29190103.jpg

Det är ju faktiskt bara att du raderar bilderna från ditt pixbox konto så försvinner de här med. Enklare kan det inte bli :D

Det gjorde jag direkt, tyckte ändå de var kvar men kan ha sett fel. Anyway. Fel kan det bli o som en jag kände sade en gång "den ende som inte nånsin gör nåt fel är den som inget gör"
Hursomhelst...
Vintern på väg eller?

Några av mina har nämligen lurviga kroppar nu. Snart ser det ut som vi har RUSS igen i hagarna haha

SJÄLVKLART efter den standard som är NU. Nu är det gäddor/anknäbb som regerar iaf på utställningar men det går ju trender i det mesta o i synnerhet utseende

Vi brukar på vår Lambura tex oftast få bedömningen ett klassiskt ansikte med god arabtyp MEN det finns arabfolk som anser hon ser ut som "en travare i ansiktet"

Foto Madde Sundin, Norrvikens araber
29190103.jpg
Nu tycker jag att den här dish-diskussionen börjar bli löjlig. Det är inte dishens vara eller inte vara som har betydelse på utställningar. Ändå fortsätter du envist att hävda det. Det som har betydelse är ett vackert och arabtypiskt huvud. Ibland har huvudet en dish, men det är inget krav.

Jag tar min egen Sawanusia som exempel, för att illustrera vad jag menar. Inte för att bevisa något, eftersom hon inte är utställd. Nu är hon bara 1,5 år och inte färdigvuxen, men ändå...

Ett vackert och proportionerligt huvud
Sawanusia129.jpg

Total avsaknad av dish, men en väl ansatt, lång hals och en väl balanserad kropp.
Sawanusia099.jpg

Hon har dessutom, vilket inte syns på bilderna, en fantastisk arbetstrav, även om hon också kan sväva iväg i balanstrav med svansen på ryggen när hon sätter den sidan till.

PS Vad det gäller Lambura, så tycker jag inte att avsaknaden av dish är något som helst problem. Däremot tycker jag att hon har för små ögon och en alldeles för grov hals. I alla fall som det ser ut på den där bilden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka