Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Ja jag har också sett henne i verkligheten och hon är helt underbar.
Hela hästen strålar.
Tråkigt att så många hakar på om hästar har dish eller inte, att det skall vara så avgörande för ett godkännande. Märkligt:confused:
Ja, jag tycker också att det är märkligt. Som om dishen delat arabfolket i två läger. För mig är det snarare ointressant. Den kan bidra till ett vackert utseende eller inte göra något alls för tråkigt utseende.

Carina på Silver Arabians

Håller med både Annika och Carina, Pianissima är helt fantastisk och ja, hon strålar - till och med när hon står lortig i hagen! OCH hon har dessutom en helt fantastisk hals, vilket ofta saknas på många europeiska ultratypade hästar.

Jag vill även kommentera det där med "Amerika gillar utställningsexemplaren med flashighet o ultratypade huvuden."
Faktum är att det är uppfödare/utställare (vill absolut inte räkna mig till den gruppen!) i Europa som är ute efter de ultratypade huvudena och inte amerikanarna, vilket man även ser på många USA-importer faktiskt för många av dem har otroliga rörelser, enormt fina halsar och kroppar och vackra huvuden men ofta inte så dishade. Det som amerikanarna vill ha är en fantastisk hals och med en lång hals så får man även lite längre huvuden och det är faktiskt så de flesta amerikanska hästarna ser ut... Marwan, Magnum Psyche mm... ingen av dem är speciellt typad i huvudet och det kan jag säga i och med att jag har sett dem live och inte bara de photoshopade bilderna.

Stod i Aachen förra helgen och tittade på Eden C mot Al Lahab och sa till en god vän från USA att Al Lahab är (liksom Eternity Ibn Navarrone) en typisk häst som går bra i Europa, men inte skulle klara sig bra alls i Scottsdale eller på US Nationals. De är väldigt typade och söta och korta halsar...

MEN det finns en tränare framför allt som marknadsför sina hästar så att de alla ser ut som ultratypade fantastiska varelser. Jag såg flera av dessa hästar väldigt nära i Scottsdale och ett sto som visades på utställningen har ingenting gemensamt med det otroliga fotot hon är marknadsförd med.

Jag har ett par bilder på Pianissima i datorn som jag bifogar. Mycket riktigt, som Carina påpekar, så tänk på när ni publicerar bilder att det är copyright på dem och har man inte fotografens godkännande (vilket jag inte tror att du har från Stu i det här fallet som du själv skriver) så kan det bli dyrt... och det gäller bilder från alla fotografer.

Pianissima133.jpg

Pianissima065.jpg

Anette

Pianissima är onekligen ett mycket vackert sto, inte så extreme i verkligheten som på bild.
IMO vackrast som naturlig, livsglad 1 åring, visad av Joanna.
Som vuxen 2008 i Polen visades hon av Greg Gallun som springer med krökta knän som en pigg 70 åring! Pianissima gjorde det hon skulle men livsglädjen fanns inte. Fortfarande mycket vacker men märkt av allt visande, allt resande och alla Embryo Transfer.

MEN det finns en tränare framför allt som marknadsför sina hästar så att de alla ser ut som ultratypade fantastiska varelser. Jag såg flera av dessa hästar väldigt nära i Scottsdale och ett sto som visades på utställningen har ingenting gemensamt med det otroliga fotot hon är marknadsförd med.
Det är något som jag skulle vilja se i den här tråden... foton på "kändishästarna" som de verkligen ser ut, utan censurerande urval och photoshoppande. Har du kanske några att bidra med? :)

Det är något som jag skulle vilja se i den här tråden... foton på "kändishästarna" som de verkligen ser ut, utan censurerande urval och photoshoppande. Har du kanske några att bidra med? :)

Oh! Jag med! :bow::bow:

Lånade bilder från utställningssidan Pride of Poland
Den här gillade jag - Lord of Bey Shah, 2 år
29544170.jpg

Du ser att de andra har veka kotor. Det är bra.
Men har du nån kommentar om benet vf?
Jag tycker det är skumt att det blir så sabelbent i så låg belastning som i trav.
Sånt ser man oftast bara på galoppörer i full fart.
I och för sig kan bilden luras lite, men ändå.

Snabb trav ger mer belastning än snabb galopp, så belastningen är nog likvärdig på så sätt.

Så jäkla snabbt kan den nog inte trava, om det inte är Usain Bolt som är handler. ;)

Visst, möjligt att det är helt normalt, men jag ser knappast den vinkeln ens på alla bilderna i travronden, där hästarna uppskattningsvis springer mer än dubbelt så fort.

Normalt skulle jag väl kanske inte kalla det... Mina hästar ser inte ut så när de travar :D

Den hästen är nog sadelbent helt enkelt.

Med tanke på vad som diskuteras i den andra tråden angående linjeavel så är denna hingsts föräldrar halvsyskon.

Och så undrar en del varför vissa av oss uppfödare är kritiskta, och inte anser att bra utställningsresultat är samma sak som bra exteriör och bra hållbarhet.

(Därmed inte sagt att alla showhästar är usla).

Med tanke på vad som diskuteras i den andra tråden angående linjeavel så är denna hingsts föräldrar halvsyskon.

Och så undrar en del varför vissa av oss uppfödare är kritiskta, och inte anser att bra utställningsresultat är samma sak som bra exteriör och bra hållbarhet.

(Därmed inte sagt att alla showhästar är usla).
Ja, speciellt när man, som i det här fallet, linjeavlar (inavlar) utan hänsyn till negativa faktorer som faktiskt är kända. Det är allmänt känt att både Padron Psyche/Magnum Psyche och Bey Shah-linjerna är överrepresenterade när det gäller inkorrekta ben. Att kombinera dem så nära som i det här fallet kanske inte är så klokt, då...

Ja, jag tycker också att det är märkligt. Som om dishen delat arabfolket i två läger. För mig är det snarare ointressant. Den kan bidra till ett vackert utseende eller inte göra något alls för tråkigt utseende.

Egentligen inte sååå märkligt. Många "ny-arabfrälsta"/nya människor som skaffat arab tror ju att detta är det enda signumet för det arabiska fullblodet....ett dishat huvud. De har missat hela synen på vad äkta arabtytp är och det sitter f-n inte huvudet.
P är en fantastiskt vacker märr med enorm utstrålning och tillika arabtyp och då avser jag inte enbart huvudet!

Det finns en bra devis, som en gång blev publicerad i SAHF's medlemstidning och det var en lista (har den ej i huvudet just nu) där man genomgår olika stadier som arabhästmänniska....
Det är först när man hållt på 20 år (typ) som man inser hur lite man egentligen kan och att man ständigt lär sig nytt....Men de som hållt på 1-10 år är ju det som vet bäst....inom alla dicipliner av det arabiska fullblodet, experter på avel, experter på exteriör, experter på hur en arabhäst ska utfodras o.s.v.
Ska se om jag hittar den vid något tillfälle eller om någon annan hittar den....

Är det den här du menar?

1:a året ENTUSIASTISK!
2:a året Kan ALLT!
3:e året Skaffar fler hästar!
4:e året Känner sig redo att börja döma!
5:e året Anser att domarna inget kan!
6:e året Undrar varför man inte nått TOPPEN än?
7:e året Börjar lyssna på ANDRAS avelsplaner.
8:e året Börjar INSE att de egna hästarna INTE är perfekta.
9:e året Börjar LYSSNA till goda råd.
10:e året Betäcker inte bara med hingsten på modet.
11:e året Använder bara avelsdjur av kvalitet.
12:e året BÖRJAR FÖRSTÅ!

Är det den här du menar?

1:a året ENTUSIASTISK!
2:a året Kan ALLT!
3:e året Skaffar fler hästar!
4:e året Känner sig redo att börja döma!
5:e året Anser att domarna inget kan!
6:e året Undrar varför man inte nått TOPPEN än?
7:e året Börjar lyssna på ANDRAS avelsplaner.
8:e året Börjar INSE att de egna hästarna INTE är perfekta.
9:e året Börjar LYSSNA till goda råd.
10:e året Betäcker inte bara med hingsten på modet.
11:e året Använder bara avelsdjur av kvalitet.
12:e året BÖRJAR FÖRSTÅ!

Just, tål att studeras!

Min första arabuppfödning är 13 år, så jag kan läsa listan och skratta. ;)

Nu har jag itne läst resten av tråden men min första reaktion på Pianimissa (eler vad hon hette) var tyvärr "blä", när det komemr till huvudet.

Jag är dock inte nån som brukar vara varken emot elelr 'för' starkt dishade huvuden elelr använda ordet ultratypade, men rent personligen tycker jag att just det där inte var snyggt faktiskt, och det finns många som är mer dishade som jag gillar, och jag är inte emot nåt sånt, det är ju individen och resten av hästen som räknas mer än huvudet men nej...det är inget jag själv tycker är snyggt.

Men smaken är ju som baken och som sagt jag brukar verkligen INTE negga på om hästen har dish eller inte eller om huvudet så mycket, och hon är söt på sitt eget sätt men jag hade hellre sett henne vara lite mindre dishad, för jag tycker det ser ut osm mulen inte ens hänger ihop med restne av huvudet liskom.
MEn som sagt, jag försöker se hästar som individer och hon är söt, men inte helt min stil.

det var mina fem öre nu ska jag läsa vad andra tycker ;)

Och min första uppfödning är bara några månader hehe!

Jag är dock fullt medveten om att mina hästar inte är perfekta! Och jag har många ggr frågat om hjälp när det gäller hingstval!

Inte heller valde jag "modehingsten", utan en mindre populär hingst som jag ansåg kompletterade mitt sto bättre. Jag tycker iaf att Fille är en förbättring av Pselma, men perfekt, det är han inte!
Sedan har jag iofs hållt på med araber och varit intresserad av avel långt innan jag faktiskt fick mitt första egna föl!

Så jag tror inte listan stämmer på alla ;)

Ang magnums ben, Pselma har iaf väldigt raka och fina ben, inte tendens till sadelbent eller liknande, Staffan (för er som vet vem det är) tyckte hon hade väldigt fina ben. Jag personligen tycker hon har lite veka kotor, men annars väldigt bra ben, av det jag kan om ben iaf.

Nu tycker ju inte jag om Magnum P speciellt mkt, och det minskar väl risken för att man ska linjeavla på honom. Även om jag tycker bättre om hans avkommor än honom själv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka