Arabavel 2008/2009 forts

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 416
  • Visningar Visningar 133 876
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Tillägg: Ett annat exempel är den tidigare diskuterade Magnum Psyche. Man kan tycka vad man vill om resten av honom. Men vunnit en massa har han, extremt populär att betäcka med är han, men någon dish har han inte! Utom möjligtvis på de foton där man har photoshoppat dit en...

Carina på Silver Arabians.

Senast ändrad:

Ytterligare ett exempel: min egen uppfödning Nieblina (som dessutom råkar ha Magnum Psyche som farfar).

Vacker och arabtypisk? Japp!
Nieblina19.jpg

Dish? Nope!
Nieblina26.jpg

Carina på Silver Arabians

SJÄLVKLART efter den standard som är NU. Nu är det gäddor/anknäbb som regerar iaf på utställningar men det går ju trender i det mesta o i synnerhet utseende

Vi brukar på vår Lambura tex oftast få bedömningen ett klassiskt ansikte med god arabtyp MEN det finns arabfolk som anser hon ser ut som "en travare i ansiktet"

Foto Madde Sundin, Norrvikens araber
29190103.jpg

Du har så fel, så fel angående allt med dishar o anknäbb så du anar inte och sorgligt är hur du gång på gång poängterar och vill föra ut ditt budskap.

Många arabmänniskor läser här på Buke även fast de inte är aktiva och
jag lovar dig att de skakar rejält på huvudet.

Angående Lambura och den bild på henne som du förevisar
och påstår att det är ett klassiskt arabhuvud.
Här dunderklampar du verkligen. Hon har inte ett uns av arbtyp i sin skalle
och halsen på bilden är ardennergrov.
Ögonen små och sitter för högt upp.
Må hon vara underbar på alla sett och vis men arabtyp har hon inte på det du visar av henne.

Tyckte det var lite tråkigt att påstå att Lambura inte har ett ett uns av arabtyp i sin skalle och att halsen är ardennergrov. Men det är som du säger en bild du kommenterar.

Skickar in en ganska nytagen bild av Lambura i en mycket alldaglig miljö, i hagen, i grimma, skitig mm. Men nog tycker jag att gamla tanten på 20 år har arabtyp! Kanske inte den mest flådiga men i alla fall. Dessutom ger hon fina avkommor! Jag har en och det skäms jag inte för!

P9171521.JPG-for-web-normal.jpg

Lothlorien: Hoppas du inte har något emot att jag skickar in en bild på din häst!

Tack!
Om du menar Sivan så har vi pratat om att sälja henne nu, med eller utan föl i magen ;)

Jag håller med er om att hon har för små ögon..

Vad tycker ni då om Pselmas huvud?
Nu har jag ingen direkt bra bild men...

Det där var nog de bilderna som man såg nåt av... Hon fick av Benny komentaren "vackert huvud", men på amatörutställningarna är de aaaaaaningens för snälla tycker jag.

Jag lägger även in bilder på Filles huvud, hurdant huvud tror ni han kommer få om man jämför med mamma? Min kunskap är ju så knapp, och jag tycker idag att han har ett himla vackert huvud, med stora vackra ögon, men har ingen anning om hur det kan utvecklas?

O Filles man har inte lagt sig än... den är nu ca 15-20 cm på sina ställen... och står rakt upp... suck suck :D

Fille har ett mkt vackert huvud i mina ögon.

Pselma är inte riktigt min smak, fast det är vackert så har hon lite små ögon
och stora tandknölar som borde försvinna mer och mer.

Cilla har jättestora ögon, men sitter lite fel i mina ögon.
På Blommeröd var det många som beundrade storleken och det är jag glad över. Kanske får placera om dom lite ;)
Mamma Sivan har stora, mörka ögon, vilket hon fått av sin mor. Verkar nedärvas iallafall!
Många Ansata hästar får mycket vitt i ögonen, Cilla har lite, men inte alls farligt. Spännande se henne när hon är fullvuxen!

Lamburas huvud är inget jag letar i aveln.

Sen om hon ger fina ungar är ju bra, om hon förbättrar sig själv, en bra egenskap på ett avelssto.

Ett vackert huvud tar man fram på en betäckning, en vackert och väl ansatt hals är betydligt klurigare.

Kom på en bra metafor!

Angående avel och syn på hingstar som går bra på utställningar.
Man måste ha ett bra öga på vad som är bra. Bara för att dom går bra på utställningar betyder det inte att det är en bra avelshingst.

Metaforen:
Jag ska sälja min antika stringserie av teak.
Vad kan jag ta i pris? Vad gör jag?
Jo.
Jag går ut på blocket.se och kollar igenom vad liknande
går för.
Men tänker man efter så är det någon som satt ett pris från början och vad är det som säger att de 20 exemplar som ligger ute är i rätt kurs?
Det kan vara både en för och nackdel, uppåt som neråt.

Samma med avel och val av hingstar. Poppis avel, eller avel med hingstar i ropet eller hingstar som andra "framgångsrika" använder sig av, det kan ju alla med pengar göra.
Att producerar hästar är inte svårt, mest dyrt. Men att producera BRA hästar som i led efter led förbättrar sig...det är inte lika lätt! Att ta ett sto, se svahgeterna och hitta en hingst som förbättrar detta, inte bara ett vackert huvud utan ALLT. Det är som sagt inte gjort på en kvart.

Ytterligare ett exempel: min egen uppfödning Nieblina (som dessutom råkar ha Magnum Psyche som farfar).

Vacker och arabtypisk? Japp!
Nieblina19.jpg

Dish? Nope!
Nieblina26.jpg

PRECIS lagom tycker jag :) Snygg tjej:bow:

Jeanette, självklart inget emot att du lägger in en bild på damen. Hon är maffig att rida oxå, känns som att sitta på en hingst nästan. Undrar om det inte är så att halsen har blivit mer maffig med åren. Vi har haft henne i snart 2 år o jag tror den förändrats en del bara under den tiden:crazy:

PS Vad det gäller Lambura, så tycker jag inte att avsaknaden av dish är något som helst problem. Däremot tycker jag att hon har för små ögon och en alldeles för grov hals. I alla fall som det ser ut på den där bilden.

Du får gärna tycka att diskussioner är löjliga men delta då inte i dem :angel:
Var o en väljer väl vad de vill prata om? eller?
Och jag tycker själv INTE att Lambura motsvarar nåt slags ideal, inte alls, utan bild var bara tänkt att prata kring. Och tänk vad smaken kan vara olika, det den ene fördömer som icke god arabtyp kan vara tvärtom för någon annan. Man måste väl få diskutera eller? Fast det kanske man inte får.... om det inte är om "rätt" saker

IN med fler bilder på OLIKA ston o olika typer tycker iaf jag

Du har så fel, så fel angående allt med dishar o anknäbb så du anar inte och sorgligt är hur du gång på gång poängterar och vill föra ut ditt budskap.

Många arabmänniskor läser här på Buke även fast de inte är aktiva och
jag lovar dig att de skakar rejält på huvudet.

Angående Lambura och den bild på henne som du förevisar
och påstår att det är ett klassiskt arabhuvud.
Här dunderklampar du verkligen. Hon har inte ett uns av arbtyp i sin skalle
och halsen på bilden är ardennergrov.
Ögonen små och sitter för högt upp.
Må hon vara underbar på alla sett och vis men arabtyp har hon inte på det du visar av henne.

Men JÖSSES!!! Mitt BUDSKAP?????
Och vad skulle det då vara? Mer än att smaken är olika o trender kommer o går. JAG har inget annat "budskap" än att arabtyp ev är olika för olika personer.
Du får mig att låta som en predikant eller nåt - VOJNE!

SNACKA om att somliga har behov av att ha en slagpåse! Löjligt så det förslår

Arabmänniskor förresten. Vilken sorts människor är det? ;)

Jag vet inte hur många gånger du föraktfullt nämnt att en dish
är så avgörande om en häst skall vinna en utställning eller duga till avel.

Upprepas det tillräckligt mycket kan det till slut bli en sanning
och det är ju väldigt olyckligt.

Du kanske känner till att det finns en fastställd rasstandard.

Många har som mål att uppnå, bevara den. De lägger ner sin själ
för det, en livsuppgift för många. De är pålästa, kunniga om rasstandard, blodslinjer osv. Många har sin födkrok på det.

Med bl.a detta som grundkänsla för andra människors arbete tar jag mig friheten att kritisera dig för dina felaktiga påståenden. Du må ha rätt att
tycka vad du vill och framföra dina åsikter och jag må ha rätt att framföra
mina och kritisera det jag tycker är galet i en öppen diskussion.

Du får gärna tycka att diskussioner är löjliga men delta då inte i dem :angel:
Var o en väljer väl vad de vill prata om? eller?
Och jag tycker själv INTE att Lambura motsvarar nåt slags ideal, inte alls, utan bild var bara tänkt att prata kring. Och tänk vad smaken kan vara olika, det den ene fördömer som icke god arabtyp kan vara tvärtom för någon annan. Man måste väl få diskutera eller? Fast det kanske man inte får.... om det inte är om "rätt" saker

IN med fler bilder på OLIKA ston o olika typer tycker iaf jag
Det Annika och jag reagerade över var kommentaren:
Nu är det gäddor/anknäbb som regerar iaf på utställningar
Du skrev det som om det var kalla fakta, vilket det inte är. Det är helt enkelt inte sant.

Fakta är inte samma sak som åsikter. Fakta går att bevisa genom exempelvis statistik. Åsikter är tycke och smak och där har alla rätt till sin egen, naturligtvis.

Du lade ut bilden på Lambura för att kunna diskutera tycke och smak och jag framförde min åsikt, som är att hon har för små ögon och för grov hals. Det är inte fakta.

Senast ändrad:

Knapplån

Tänk att rasstandarden på det arabiska fullblodet kan läsas så totalt olikt av olika människor.
Jag undrar ibland om det är samma ras som beskrivs i tråden.

EN ARAB SKA SE UT SOM EN ARAB!!!!!

Om man behöver ställa frågan om en arab är renrasig,ja,då har det misslyckats någonstans på vägen till avelsmålet.
Araben skall bedömas på helheten.
Inte bara på huruvida den har dish eller inte.
Ibland undrar jag om en del som föder upp araber ens har läst rasstandarden.
Visst finns det olika typer (Kuhailan etc) men oavsett typ skall de alla se ut som araber.
Tack för ordet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka