Arabavel 2008/2009 forts

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 416
  • Visningar Visningar 133 876
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

*KL*

Alla ni som använder "ultratypad" som ett negativt skällsord. Jag skulle vilja veta vad ni tycker om denna häst. Hon anses av de flesta, både polska uppfödare, amerikanska "show"-uppfödare, uppfödare i mellanöstern med flera, (titta bara på hennes showmeriter...) som ett av de vackraste arabston (= mest typade) som någonsin har gått på vår jord. Vilka fel anser ni att hon har?

Pianissima

Carina på Silver Arabians

Det kanske inte var riktat till mig egentligen..?
Jag skrev precis att jag inte tyckte arabtypen sitter i ett typat huvud.För mig är det också ett helhetsbegrepp. Och mitt sto är inte heller efter någon trendhingst :). Möjligt att morfar var en trendhingst på sin tid...

Pianissima är det vackraste sto jag sett. Någonsin.
Hon har "det" och jag skulle, om jag hade pengarna köpa en liten del av henne i form av en avkomma.

Lånade bilder från utställningssidan Pride of Poland
Den här gillade jag - Lord of Bey Shah, 2 år
29544170.jpg

Stoet Pianissima. Rätt till föl på denna med valfri hingst (den kostnaden tillkommer antar jag) sålt för 175000 euro till USA. Jag gillar INTE huvudet på det här stoet o tar det som ett exempel på ultratypade hästar
29544172.jpg

Sen en som vann sin klass - kolla de belastade kotorna! Är detta normalt? Snygg häst i övrigt. Pinga ston 4-6 år, Bra kropp tycker jag. Synd man ej kan se rörelser i stillbilderna :( för det är det intressantaste tycker jag
29544174.jpg

29544173.jpg

Bilder tagna av Stuart Vesty, förlåt Stuart men jag försöker "prove a point" här

Senast ändrad av en moderator:

En till som trampar igenom bak. Men det kanske inte gör nåt?
Nu snor jag bilder rätt friskt här, hoppas inte nåns advokat hör av sig.....
29544169.jpg

och en till men bara fötter här
29544486.jpg

Tycker det ser konstigt ut

Hej Skifting, Borowka stod i mitt stall några veckor på 80 talet innan hon åkte till Ramonia. Jag minns henne väl, snäll och trevlig men hon var grov och ”plain” i huvudet trots att hennes mor Borenga är halvsyster till Probat. Jag minns även Sparto, han visades flera gånger på 80 talet, en kompakt häst och ja han hade en kort hals! Jag hade nog tittat på Tärenäs hingsten TA Knox, han är sonson till en av de bästa polska ston som har funnits i Sverige, och även Plagiat som har både prestation och typ i stammen. Hans mor Perforacja, född på Bialka är magnifik! Torr som en ökenvind och vilken gång!
Målet för polsk avel är och har alltid varit en ständig förbättring av stona och deras nedärvningsäkerhet, på statsstuteriena använder man hingstar som anses kan hjälpa till at nå målet. I 200 år har man använt outcross blod i avelsprogrammet, det finns inga begränsningar grundad på landsgränser eller årtal. Alltid är man öppen för nya försök, alltid håller på att experimentera, att pröva nya vägar. Ibland lyckas det och ibland inte. Men en sak är säker, avkommorna efter outcross eller ”experiment” hingstar granskas noga, mycket noga. Den polska avelsfilosofin är lika enkel som självklar – det är enbart genom att använda avelsdjur av hög kvalité som man kan förbättra hästbeståndet.
Arabtyp ligger högt på listan, den polska uppfattning av arabtyp dvs, och det är inte en reservdels häst med extrem dishad huvud utan en arabhäst med helhet, som är bra raktigenom från längst ut på svansen till mulen! Strong, brave, beautiful and functional.
Jag tror inte att det betäckes för försäljning utan man avla för att få fram bra avelsdjur som kan bidrag till nästa generationen. Polackerna vet att en bra häst finner alltid en köpare!
Statssturierna gå sin egen väg, (det tycker jag om) och resten av världen försöker att följa efter.
På Janow finns 18 heltids anställda, på Michalow 16, på både stuterier finns utöver hästar ko och grisar och stora jordbruk. Det krävs mycket resurser för att det skall gå runt och att stuterierna skall överleva. Janow, Michalow och Bialka måste visa sig på utställningar och helst vinna!
På Janow är man inriktad på prestation. Galopphästarna konditiontränas på stuteriet, man har bygt en träningsbanna som löpper runt betes området och hästerna skickas till Warsawa i slutet av träningen för at lära sig att gå in i startboxen etc. Janow´s avelshingstar rids regelbundet och det senaste åren har några även tävlad på VM i Österrike.

Jag tycker hon är ett exempel på ett alltför extremt typat huvud. Jag tycker INTE det är snyggt, jag tycker rent av det är FULT men det är min personliga smak. Jag tycker det ser ut lite som om man när hon var bäbis satte ett spännband över nosryggen o sen fick huvudet växa o det satt åt över näsryggen på henne så det inte växte där. Jag tycker det ser hemskt ut menhon är ju omtyckt o folk får ju tycka olika, självklart. Men inget sånt kommer nånsin att gå i våra hagar även om jag hade dom pengarna som krävs

Hur hon rör sig sen har jag ingen aning om men en sån sak är oxå viktigt för mig

Senast ändrad av en moderator:

Skulle ha varit tydligare. Det var inte riktat till alla som använder urtypad, som Carinaso skrev, som "skällsord" och avser (som korkat är) endast ett gäddhuvud.

Pianissima är det vackraste sto jag sett. Någonsin.
Hon har "det" och jag skulle, om jag hade pengarna köpa en liten del av henne i form av en avkomma.

INTE jag, inte ens om jag hade pengarna! Men hennes kropp gillar jag. Gillar bara inte huvudet - usch lixom. För mycket dish, mulen ser enorm ut längst ut p den extremt smala nosryggen- inte min smak alls :o

Det kanske inte var riktat till mig egentligen..?
Jag skrev precis att jag inte tyckte arabtypen sitter i ett typat huvud.För mig är det också ett helhetsbegrepp. Och mitt sto är inte heller efter någon trendhingst :). Möjligt att morfar var en trendhingst på sin tid...

För mig är arabtyp så mycket mer än huvudet. Det är ju resten av kroppen som ska bära ryttare. Jag tycker typ i KROPP är mkt MYCKET viktigare och särskilt helheten. Huvudet lika viktigt som ...typ färg eller nåt

MYCKET vackert ungsto 2 år. Gillar henne dock
29544168.jpg

Fast Britt o Jörgen brukar väl inte direkt ta hit några skräphingstar,se bara vilka betäckningssiffror hingstarna får.

Jag kan hålla med om att de inte brukar ta hem "skräp". Däremot tycker jag verkligen inte att betäckningssiffror är någon bra avspegling av kvalitet, precis. :crazy:

I Jörgen och Britts fall kanske det snarast visar på att många litar på deras omdöme, vilket är förståeligt med tanke på deras erfarenhet och framgångar genom åren.

Men ekvationen "flest betäckningar=bäst hingst", nja...knappast. :grin:

Jag kan hålla med om att de inte brukar ta hem "skräp". Däremot tycker jag verkligen inte att betäckningssiffror är någon bra avspegling av kvalitet, precis. :crazy:

I Jörgen och Britts fall kanske det snarast visar på att många litar på deras omdöme, vilket är förståeligt med tanke på deras erfarenhet och framgångar genom åren.

Men ekvationen "flest betäckningar=bäst hingst", nja...knappast. :grin:
Håller med! De brukar verkligen inte ta in skräp, även om det har varit olika typer och olika stammar genom åren. Så ibland förundras man över att samma ston och samma uppfödare återkommer år efter år, oavsett vilken hingst det gäller. Är det verkligen genomtänkt avel? Alla hingstar passar ju knappast till alla ston...

Håller med! De brukar verkligen inte ta in skräp, även om det har varit olika typer och olika stammar genom åren. Så ibland förundras man över att samma ston och samma uppfödare återkommer år efter år, oavsett vilken hingst det gäller. Är det verkligen genomtänkt avel? Alla hingstar passar ju knappast till alla ston...

En tanke som även har slagit mig!

KL
Ang pianissma, jag tror att hennes huvud ser extremare ut för att de alltid har pannluggen på pannan samt att hennes näsborrar är uppspärrade nästan jämt i videon... Jag kan få Pselma att se ut att ha ett rätt extremt huvud då med, och hon är nästan rak :cool:

Jag tyckte dock det var svårt att se några direkta rörelser i videon, men att hon är fin det synns!

*KL*

Alla ni som använder "ultratypad" som ett negativt skällsord. Jag skulle vilja veta vad ni tycker om denna häst. Hon anses av de flesta, både polska uppfödare, amerikanska "show"-uppfödare, uppfödare i mellanöstern med flera, (titta bara på hennes showmeriter...) som ett av de vackraste arabston (= mest typade) som någonsin har gått på vår jord. Vilka fel anser ni att hon har?

Pianissima

Intressant frågeställning du gör, hoppas många lämnar sin åsikt.
Min högst oviktiga åsikt ;) , är att hon är förstås ett mycket vackert sto. Men jag tycker inte om hennes huvud.. I profil från halva nosryggen och ner ser hon onaturlig ut. Hon har vackra ögon och en fin bred panna..

Att de anser huvudet är hennes främsta tillgång förstår man ju eftersom de nästan bara filmar henne i profil, huvud-hals. Jag skulle vilja se henne a la naturell, orakad i ansiktet och osminkad.

Vad tycker du själv Carinaso? :)

Intressant frågeställning du gör, hoppas många lämnar sin åsikt.
Min högst oviktiga åsikt ;) , är att hon är förstås ett mycket vackert sto. Men jag tycker inte om hennes huvud.. I profil från halva nosryggen och ner ser hon onaturlig ut. Hon har vackra ögon och en fin bred panna..

Att de anser huvudet är hennes främsta tillgång förstår man ju eftersom de nästan bara filmar henne i profil, huvud-hals. Jag skulle vilja se henne a la naturell, orakad i ansiktet och osminkad.

Vad tycker du själv Carinaso? :)
Jag tycker att hon är fantastiskt vacker. Men för mig är det inte dishen, den känns oviktig, det är hennes enorma ögon som sitter perfekt, hennes jättestora ganascher och hennes breda panna. Och så resten av henne, förstås. Men jag har ju även sett henne i verkligheten, så det kanske är skillnad då. För som du säger, så fokuserar de gärna på profilen när de fotar.

Jag såg henne första gången i Aachen när hon var ett år och blev helt förälskad. Och då hade jag ingen aning om vem hon var... :)

Ja jag har också sett henne i verkligheten och hon är helt underbar.
Hela hästen strålar.
Tråkigt att så många hakar på om hästar har dish eller inte, att det skall vara så avgörande för ett godkännande. Märkligt:confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka