Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

*KL*

Läste i en fransk arabtidning förra veckan. Det fanns ett reportage från Syrien, där man skrev att det var bra att ännu ett arabland har börjat ta sig an arabavel på allvar "particularly because some Nordic countries are producing a more robust specimen".

Diskutera tack :) är intresserade av vad ni har att säga om den synpunkten.

*KL*

Läste i en fransk arabtidning förra veckan. Det fanns ett reportage från Syrien, där man skrev att det var bra att ännu ett arabland har börjat ta sig an arabavel på allvar "particularly because some Nordic countries are producing a more robust specimen".

Diskutera tack :) är intresserade av vad ni har att säga om den synpunkten.
Jag tar det som en stor komplimang! Jag gillar robust. När det sitter på rätt ställen... :)

Carina på Silver Arabians

hej hej, här hoppar jag in med en ren avelsfråga!!

Mitt sto är dräktigt i år med hingst av annan ras. känner att jag skulle vilja betäcka henne nästa år med en arabhingst.

Lite info om stoet.

Bozaida -92 ca 146cm i mkh. E. Sparto U. Borowka UE. RD MIsha (hon finns att söka på sahf.se)

Enligt MIG (som aldrig haft arab innan) så tycker jag att hon har en något kort och grov hals, inte speciellt mycket dish, ganska grov modell och en ganska svag övelinje. (dock kan detta bero på hennes förflutna som flänghäst på fältet.. Helt sönderstressad häst med MASSOR av låsningar mm i hela ryggen, bäcknet, korset, nacken, käken och sista halskotan/första bröstbenet.)

Fått mycket beröm för hennes rätställda ben. Även mycket på hennes underbara och väldigt hanterbara lynne (min som på 17mån hjälper tex. till att borsta henne, vet raspade henne utan lugnande och hon traskade utan lugnande in i röntgen och lät sig fotas...).

Jag skulle vela ha ut en något lättare häst med längre ben och bättre hals, huvudet behöver inte vara jätte dishat, men dock vill jag ha det arabtypiskt med stora ögon, bred panna, liten mule och små öron.
RAKA OCH RÄTTSTÄLLDA BEN!!! VIKTIGT!! gärna mycket gång i ffa. skritt och trav.
gärna något större än henne själv. kort och stark rygg.

Vad har ni för tips??

Blommeröd tycker jag ska betäcka med emeryk, men jag är väldigt rädd för att det kommer bli en klump! Han har ju så mycket massa, och lilla Toot´s är ju inte precis den slanka modellen heller.. :angel:

bilder på flickan:

denna bilden är tagen den 30:e oktober -08 (jag fick hem henne den 28:e Nov.):
24738537.jpg

Denna är tagen den 30:e december -08 (man ser ju ganska tydligt på denna bild att överlinjen nog sitter ganska mycket muskulärt)
25415060.jpg

Jag lämnade tyvärr iväg henne på foder i 5veckor i Januari, hämtade henne lagom till flytten hit i mars. Då såg hon ut som ve och fan. Jag valde att låta henne vila, få genomgå behandlingarna än en gång och att betäcka henne. fick även reda på att hon har haft fångkänning, så har hållt henne ganska kort ett tag nu. Och manen är stubbad då treåringen självklart skulle tugga av den..
Därför är hon inte speciellt snygg på denna bilden som är tagen i juni i år:
28339129.jpg

fortsätter i nästa:

Senast ändrad:

forts.

Dessa bilderna är tagna i slutet på augusti, och jag har haft igång henne försiktigt sen en månad tillbaka ungefär (på vet och equ´s inrådan).

29491721.jpg

29491723.jpg

29491722.jpg

29491720.jpg

29491724.jpg

Nåå.. vad har ni för tankar och funderingar kring denna lilla tjej?? För och nackdelar med henne enl. er. Vad tittar NI på och hur är hon för er?
Om detta hade varit er häst, vad hade ni betäckt med?? Varför den hingsten? Och vad hade ni varit ute efter att få fram med den hingsten?

Haha.. niu blev det MASSOR med frågor, men ni verkar ju så duktiga här inne.. :bump::bow:

Jag hade gjort som du redan har tänkt; satsat på en hingst av lättare modell. Tittat igenom vad hingsten har lämnat för avkommor och med vilka ston. En hingst som ger en stark överlinje och bra halsansättning och halslängd, samt en bred panna och kilformat huvud.
Var noga med att titta på hingstens avkommor, man vet inte vad en viss individ lämnar i arv förrän man har sett det svart på vitt, så att säga.
Numera finns det många hingstar av elegantare modell. Åk runt och titta! Det är mycket mer lärorikt att se en hingst hemma i sin egen miljö, i sin egen hage, än uppsminkad och uppställd på en flashig reklambild.

Jag tänkte lite som Annika när jag läste din fråga. Eller rättare sagt, jag lägger mig inte i vilka ston andra uppfödare anser att de ska avla på, men du verkar ha en ganska bra koll på både exteriör och vad du vill uppnå. Varför göra det så svårt för dig? Varför avla på ett sto som man tycker behöver förbättras på så många punkter? Den avkomma du beskriver är ganska långt från hur du uppfattar henne själv. Hon har säkert ett underbart psyke, men vilket arabsto har inte det? Det kommer att ta generationer att nå målet, även med den mest perfekta hingst. Jag är nog för otålig för sånt...

Hon känns överlag rätt grov, så jag skulle ha valt en ytterst lätt hingst med bra rygg ffa. Med tanke på hennes grovhet skulle jag nog också övervägt lägga halvblod el. fullblod på henne istället. Att hingsten ska ha bra ben tar jag för givet.
Men jag gillar iofs överlag hästar av den mer gracila typen.

Tycker inte att det är något fel på hennes huvud, man ser gott och väl att hon är en arab, de behöver inte alls ha en extrem dish utan det är bara en modefluga som tagits till det extrema under de senaste decennierna.

Jag tänkte lite som Annika när jag läste din fråga. Eller rättare sagt, jag lägger mig inte i vilka ston andra uppfödare anser att de ska avla på, men du verkar ha en ganska bra koll på både exteriör och vad du vill uppnå. Varför göra det så svårt för dig? Varför avla på ett sto som man tycker behöver förbättras på så många punkter? Den avkomma du beskriver är ganska långt från hur du uppfattar henne själv. Hon har säkert ett underbart psyke, men vilket arabsto har inte det? Det kommer att ta generationer att nå målet, även med den mest perfekta hingst. Jag är nog för otålig för sånt...

det är helt okej att du frågar!! ;)
Det är bara bra!!

jaa... jag vet att hon är en bit ifrån vad jag mest av allt skulle vela ha, men alla drömmer ju.. :angel:
Visst att halsen är något kort och överlinjen är ganska svag (vilket jag som sagt igentligen inte tror beror på exteriören i sig). Att huvudet inte är dishat är något JAG presnligen tycker bättre om (men folk som har påpekat och jag utgick från arabtyp). Jag är ute efter en något mer högstäld ävkomma med bra steg (säger för den delen att min tjej inte har dåligt steg, men vill ha meeer.. :D) då jag är ute efter att tävla dressyr.

Det jag tror min flicka kan tillföra aveln är BRA ben! Inte dessa spindelben som är krokiga, böjda och sköra som så många hästar är idag. Hon har helt fantastisk raka och rätta ben, inte en hälta så långt jag kan spåra henne. Bra hovar och fina ledgångar.
Fått MYCKET beröm för henne på den punkten. Hon är väldigt arbetsför med ett otroligt psyke och jag tror att hon kan tillföra en del massa och hållbarhet (om man nu bortser från låsningarna som tidigare ägare orsakade genom att galoppera fram och tillbaka i ca 1½timme 3dagar i veckan på ouppvärmd häst.) men även att man kan bibehålla den äldre "polska" stammen som jag är så förälskad i. Visst att hon är omodern i dagens ögon sett, men JAG vill ha dom så som de såg ut för 15-20år sen. Rubusta med bättre ridhästmodell. är inte så mycket för modeflugor.. Jag har även tänkt behålla avkomman själv till eget bruk att ta över efter Tootsie när han ska pensioneras. så detta är ingen avkomma som jag vill "tjäna pengar på"..

Men jag vill för den delen inte hålla på med "buskavel", och behöver era åsikter om vad jag ska titta efter mm. Har bara haft kontakt med arabvärlden sen oktober förra året, så förlåt mig för lite svammel.. Jag vat ju faktiskt inte..

Jag håller just nu på att åka runt till olika stuteri i nårheten för att få andra synsätt, veta vad de är ute efter med sin avel, titta på deras hingstar live och få lite kontakter.. Har redan varit på Oppreva, och är inbjuden till Blommeröd härnäst.

Tack på förhand.

Det du behöver är en resa till Polen, för att se vad man verkligen kan uppnå med gamla polska linjer... :)

Tyvärr har jag inte så många råd att ge dig. Du vet ju vad du letar efter. Titta runt på hingstar och framförallt deras avkommor. Inte bara vad hingsten har givit med hingstägarens egna ston (de är ofta perfekt kombinerade) utan med ston som liknar ditt både till exteriör och stam. Då kan du se vad han verkligen sätter.

PS Tills vidare kan jag rekommendera Dick Reeds fototrådar från Polen. Återkommer om någon timme med länk. Har en tid att passa just nu.

KL
Nån som vet hur långt tid det brukar ta innan man får svar på SCID-test?
Jag skickade in det på Fille igår... CA testet har jag dessvärre inte fått iväg än då posten saknar de klistermärkena som man måste ha för att kunna skicka rekomenderat utomlands! SUCK! säger jag bara!

Tänkte åka till en annan post idag o se om de har de där klistermärkena... Fasen vad trött jag är på min lokala post!

Det var intressant att läsa diskussionen i en av dom trådarna hur det fanns en utbredd uppfattning att polackerna har gått ifrån sin fina tidigare avelstradition och börjat producera hästar som är mera åt "utställningsexemplar"-hållet. Stämmer det tycker ni?

Det var intressant att läsa diskussionen i en av dom trådarna hur det fanns en utbredd uppfattning att polackerna har gått ifrån sin fina tidigare avelstradition och börjat producera hästar som är mera åt "utställningsexemplar"-hållet. Stämmer det tycker ni?
Nej, håller inte riktigt med där av flera orsaker (ur min egen högst personliga och begränsade synvinkel).

1. De hästar som går bra på de polska utställningarna håller fortfarande samma höga "polska" kvalitet. Man fascineras av att alla ser så lika (bra) ut om man jämför med en större utställning på annan plats i Europa, där man ofta kan se väldigt många olika typer.
2. Det görs en del försök med "outcrosshingstar", men det har det alltid gjorts för att föra in nytt blod. Ibland med lyckat resultat och ibland med mindre lyckat. Då har man inte fortsatt på det spåret.
3. Visst är man tvungen att hålla ett öga på vad som "säljer" för att få in pengar på auktionerna, men jag tycker inte att det finns något uppenbart bevis för att de gör avkall på kvalitet till förmån för skönhet (eller vad man nu ska kalla det). Tvärtom gör man allt för att kombinera det i samma häst.

En del privata uppfödare använder i allt större utsträckning en del "poppis-show-hingstar", men när det gäller de gamla statliga stuterierna så tycker jag inte man kan se någon ökad tendens jämfört med tidigare.

Det skulle vara intressant att höra om fler än jag uppfattat det på samma sätt?

KL
Ny hingst på Oppreva 2010:

MPA GIULIANI
e MPA Giovanni
u Rohara Whispers

"British National Junior Champion Stallion"
Bild finns på Opprevas hemmis.
Ser ut att vara en snygg fux som nog kan röra sej ganska bra (travar bortåt på bilden).

Åsikter?

EMILIUSZ är död!
Den infon fann jag oxå på Opprevas hemsida.
Tråkig nyhet.
Han blev ju bara 9 år.
Nån här som har avkomma efter honom?
Hur har de blivit?

R.I.P. Emiliusz

Jag har en hingst efter honom. Kanonkropp och mycket bra rörelser Blir förmodligen ganska stor. Placerade sig på riksen med 39,67p.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka