Sv: Arabavel 2008/2009 forts
hej hej, här hoppar jag in med en ren avelsfråga!!
Mitt sto är dräktigt i år med hingst av annan ras. känner att jag skulle vilja betäcka henne nästa år med en arabhingst.
Lite info om stoet.
Bozaida -92 ca 146cm i mkh. E. Sparto U. Borowka UE. RD MIsha (hon finns att söka på sahf.se)
Enligt MIG (som aldrig haft arab innan) så tycker jag att hon har en något kort och grov hals, inte speciellt mycket dish, ganska grov modell och en ganska svag övelinje. (dock kan detta bero på hennes förflutna som flänghäst på fältet.. Helt sönderstressad häst med MASSOR av låsningar mm i hela ryggen, bäcknet, korset, nacken, käken och sista halskotan/första bröstbenet.)
Fått mycket beröm för hennes rätställda ben. Även mycket på hennes underbara och väldigt hanterbara lynne (min som på 17mån hjälper tex. till att borsta henne, vet raspade henne utan lugnande och hon traskade utan lugnande in i röntgen och lät sig fotas...).
Jag skulle vela ha ut en något lättare häst med längre ben och bättre hals, huvudet behöver inte vara jätte dishat, men dock vill jag ha det arabtypiskt med stora ögon, bred panna, liten mule och små öron.
RAKA OCH RÄTTSTÄLLDA BEN!!! VIKTIGT!! gärna mycket gång i ffa. skritt och trav.
gärna något större än henne själv. kort och stark rygg.
Vad har ni för tips??
Blommeröd tycker jag ska betäcka med emeryk, men jag är väldigt rädd för att det kommer bli en klump! Han har ju så mycket massa, och lilla Toot´s är ju inte precis den slanka modellen heller..
bilder på flickan:
denna bilden är tagen den 30:e oktober -08 (jag fick hem henne den 28:e Nov.):
Denna är tagen den 30:e december -08 (man ser ju ganska tydligt på denna bild att överlinjen nog sitter ganska mycket muskulärt)
Jag lämnade tyvärr iväg henne på foder i 5veckor i Januari, hämtade henne lagom till flytten hit i mars. Då såg hon ut som ve och fan. Jag valde att låta henne vila, få genomgå behandlingarna än en gång och att betäcka henne. fick även reda på att hon har haft fångkänning, så har hållt henne ganska kort ett tag nu. Och manen är stubbad då treåringen självklart skulle tugga av den..
Därför är hon inte speciellt snygg på denna bilden som är tagen i juni i år:
fortsätter i nästa: