Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Det finns inget som hindrar att man redan idag, som stoägare, kräver att få se intyg på genomförda tester innan man betäcker. Det skulle nog också rensa en del i leden...

Carina på Silver Arabians

Jag håller helt med, visserligen tycker jag det vore bra om det var obligatoriskt att testa och visa resultat offentligt men å andra sidan har ju stoägarna lika mcyekt ansvar för aveln som hingstägarna!

Jag personligen skulle aldrig ta föl på mitt sto om jag inte hade testat, röntgat och även då kollat upp detta på hingsten jag har valt (och om den inte är kollad då blir det inget)

Jag förstår faktiskt inte varför folk är så pass oseriösa att dom tycker att det inte är viktig nog att göra tester INNAN avel?
Visst, dom kanske är seriösa ändå, men jag har svårt att se någon som seriös om dom inte tycker sånt är viktigt, faktiskt.
Låter kanske krasst men dom uppfödare jag har fått lära mig av och jobbat hos har varit så pass seriösa att dom aldrig nånsin skulle betett sig så, när det faktistk finns tester (skillnad förr såklart).

Det är ju både de individa hästarna, och rasen som man värnar om genom att ta sånt här mer allvarligt och därmed göra ALLT man kan för att förbättra friskheten/förhindra att det blir ännu sämre.

Ang, avgifter för hingsägare är det ju lite mer knepigt, eftersom det ju kan finnas väldigt bra hingstar som inte är etablerade än och då kanske det avskräcker/försvårar för denna hingstägare eftersom dom kanske bara få fåtal ston de första åren ändå. Men visst, det finns alldeles för många dåliga det avlas på :( Fast det gäller ju ston med till viss del.

det var mina fem öre!

*kl*

Om man hittar något så pass betydande som CA, SCID eller cystor kan det kanske vara idé att försöka föra in detta i hästens pass på något sätt. I synnerhet om den ska säljas.

Risken är annars att hästen vandrar vidare ett par gånger och sådan information "försvinner". En ny aningslös ägare kanske vill avla på hästen eller rider den för hårt. Min familj sålde en ponny som med årens lopp och nya ägarbyten blev både yngre och friskare med åren än vad hon egentligen var. :mad:

SCID-test har funnits väldigt länge, men det är inte många uppfödare i Sverige som har sina hästar testade - ännu!

I USA är i princip alla hingstar testade och finns det en hingst som INTE har ett redovisat testresultat så är det mer till nackdel för hingsten, för då tror alla att han är positiv.
Där finns det en medvetenhet som jag gärna skulle vilja att vi i Sverige och Skandinavien tar efter. Jag har många gånger hört att "vi har aldrig haft några problem så våra hästar har det inte"... Snacka om att sticka huvudet i sanden... Jag vet hästar i Sverige som har varit drabbade av såväl SCID som CA, så nog existerar det allt.
Vem hade kunnat gissa att Bandos, Marajj eller Ansata Iemhotep var bärare till exempel...? Innan du har testat din häst har du ingen aning om hur status är (ja, såvida inte föräldrarna är testade icke-bärare förstås).

Med alla nya blodslinjer och lättheten att få in semin så tillför vi nytt blod till våra hästar här och detta medför även att vi får in hästar som är bärare av tex CA och SCID. Och handen på hjärtat, vet vi egentligen hur statusen är på våra egna hästar? Jag vill gärna få upp ögonen för detta och har varit väldigt aktiv med att skaffa in information och pratat med veterinärer i USA, som jag sedan delat med mig och fått flera uppfödare att nu testa för CA (och även för SCID). Jag kommer att ha med en artikel i nästa SAM om detta och det gör jag för att sprida information och min förhoppning är att alla som avlar tar sitt ansvar och testar sina ston och hingstar. Om vi får uppfödare att testa så kommer de att kräva att de hingstar de använder är testade och därigenom så får vi fler och fler testade hästar.

Jag tror inte på att tvinga folk att testa sina hästar, dels pga att de flesta hästar kommer att visa sig vara icke-bärare och betäcks den med en annan icke-bärare, så kan inte avkomman bli något annat heller och då behövs ingen test. Vägen att gå när det gäller cyströntgen och DNA-tester tycker jag är upplysning och när det gäller cystor tycker jag att vi har kommit en liten bit på väg i och med att många köpare och stoägare faktiskt kräver röntgen idag.

Jag är väldigt glad över denna diskussion och hoppas att vi får se ett resultat genom många testade svenska hästar ;)
Om någon vill veta mer eller vill ha hjälp med att beställa DNA-test så hjälper jag mer än gärna till!

Trevlig helg!
Anette Mattsson

Jag vet faktiskt inte riktigt hur de svenska arabhästpassen ser ut. I Makaluhs danska pass finns det massor av "ifyllbara" sidor för avmaskning, avelsresultat osv. Och, vill jag minnas, även några sidor för "övrigt". Där skulle ju exempelvis SCID/CA-status kunna fyllas i (även negativ sådan). Alternativet är att man börjar införa en sida i passen för just genetiska tester t ex.

Frågan är väl hur man ska kunna intyga att uppgifterna stämmer? Fylla i, datera, underteckna och be två andra personer vidimera? Röntgenfynd borde rimligtvis den aktuella veterinären kunna skriva något om och underteckna.

Senast ändrad:

kickets cystlista tror jag hade effekt på så sätt att det skakade om en del folk lite. Jag har hört flera överraskade kommentarer om hur cysthästar många som faktiskt fanns och att de fanns inom blodslinjer folk inte trodde skulle vara drabbade.

Nu tänker jag skryta lite med hur duktig pselma var idag!
Hon har ju stått lite eftersom hon gick ner i vikt, men nu är hon igång igen.

Idag hade vi våran första hoppträning!
Och Pselma var så duktig!
Jag har ju inte hoppat på flera år själv heller!

Hejja Ps! (och dig med)
Vad glad hon ser ut haha, du aknske har en ny karriär där ;)

Är det någon som vet något om hingsten Perignon al amar? (hoppas jag stavade rätt nu). Vad nedärver han och med vilken typ av ston? Hur är hans temperament?

Ska självklart även kontakta ägaren men vill ha information från nöjda (eller ev missnöjda) stoägare också.

Ni kan PM mig. (Är ej säker på vad som är ok eller inte att skriva öppet i forumet.)

KL

Jag tänkte, i andan av den jättebraiga röntgen tråden, så kan vi ha en tråd om övriga tester och reslutat :)

Så...alla ni med hingstar kan ju gärna börja, eftersom dom ändå är mer 'ute där' så att säga, men självfallet även ston som blivit testade, dvs. bara alla :)
Testen är ju typ allt som testats för, all info är ju positiv liksom och faktistk så ser jag ingen anlending att dölja sånt om man itne ahr nåt slags skumt plan för det är ju inget att skämmas för elelr nåt, och kunskap ger power och jag tycker USA listan var jättebra!

så..hur många är det här som faksitk testat sina hsätar innan avel nu i nutid när det går?
Jag själv avlar ju inte än så ahr inget att bidra med.

När man gör SCID test hos SLU får man ett skriftligt underskrivet utlåtande, vore ARAB intresserade av att få sådan information så kan dom ju få en kopia.
Det hade varit guld värt att ha en sammanställning av testade och röntgade araber, så mycket lättare att avla bort SCID och CA.
Cystor och OCD måste det nog forskas mer om nedärvningen på, att bara avla på friröntgade individer är ju ingen säkerhet för att få fria avkommor.
Ingela

Jag har tyvärr inga anteckningar jag hittar från när mina föl var 3 månader men däremot hittade jag från 5 månaders.

Noohr var 124 fram 127 bak
Ettan 124 fram och bak
Nadira 128 fram, bak stod inget om.

Idag är de 2 år och
Noohr är 148 fram, 149 bak
Ettan 146 fram och bak
Nadira 147 fram och bak

Noohr är den som varit "fula ankungen" men blir nog störst (hurra) av dem när han är färdig. Jag hoppas och gissar på lite över 150 strecket. De andra har vuxit väldigt jämnt både fram och bak.

Mätte Fille idag... han är 4 månader + 6 dagar

128+ fram och 130,5 bak...
Det känns stort!

Jaa det är ju stort om man jämför med vad mina var! :) Kul om han blir stor, hur stora är föräldrarna?
Min danska var ju inte så jättebig när jag hämtade henne som 6 månaders egentligen, men hon for iväg och är idag som tre års 159 cm :crazy:

Föräldrarna är 154 och 152, men ingen av dem är ju färdigvuxna...

Mormor är 158, och jag tror att pappans linjer ger lite större hästar, det ser ut som det iaf.

Vi får väl se hur han fortsätter växa, jag har dock hört att hur mkt de växer som föl har mer o göra med mammans mjölk att göra än hur stora de blir som vuxna.

Men jag har ingen anning, men stor är han iaf!

Tror snarare mjölken beror på hur mycket "gratis" dom får inför kommande avvänjning. Mitt sto har anabola i mjölken och alla hennes har vart runda, fina och jämna som 1 åringar.

Hur stor hästen blir ligger redan programmerat, sedan beror det på om han får vara frisk och få den mat han bör om han uppfyller detta. Sjuka hästar ger sämre tillväxt ;)
Det här har jag iaf fått berättat för mig kanske nån annan har en annan åsikt. Fast nu ser jag, det kanske var just det du skrev?

Jag tror på en kombo av gener och miljö. Som du säger så måste de få en chans att "uppfylla" sin programmering.

Jag har sett exempel på mkt snålt uppfödda hästar som blivit mycket mindre och sett överlag outvecklade ut (som 1-2 år när de varit vuxna) jämfört med sina mer välfödda äldre helsyskon.

Mitt sto var 154 cm vid två års ålder och 158,5 vid nyår när hon skulle bli tre. Är 162 cm idag. Så du vet vad du har att vänta Neywaz. ;) Men hon har mkt stort blod i sig kanske ska tilläggas.

*KL*

Sån't här vill jag se mer av i framtiden! :)

WH Justice hemsida

Klar och tydlig information - SCID Clear och CA Carrier.

Även om jag personligen inte är speciellt förtjust i Justice (vad nu det hade med saken att göra... ;)), så gillar jag verkligen hingstägare som är öppna. Då vet man vad som gäller och kan själv agera därefter.

Oj vad nervös jag blev nu då!
Om han har fått det från Magnum P så är ju risken "stor" att Fille skulle kunna vara positiv:eek:

Föresten, en fråga.. jag har försökt klura ut vad man ska skriva på "statement of health" pappret på Tracking#/Invoice#?

de andra har jag lyckats klura ut, men just där har jag ingen anning om vad jag ska skriva :confused:

Oj vad nervös jag blev nu då!
Om han har fått det från Magnum P så är ju risken "stor" att Fille skulle kunna vara positiv:eek:

Föresten, en fråga.. jag har försökt klura ut vad man ska skriva på "statement of health" pappret på Tracking#/Invoice#?

de andra har jag lyckats klura ut, men just där har jag ingen anning om vad jag ska skriva :confused:
Jag hade samma problem, men eftersom jag inte hittade något nummer så skrev jag inget alls och det fungerade alldeles utmärkt. Jag tänkte att det säkert användes även vid andra tester där det fanns ett nummer att skriva.

Tack så mkt!:bow:

jag har klurat på detta ett par dagar! imorrn åker jag till posten med Filles DNA!:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka