Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Om avvänjningstaktik - en fråga

LA Lorinand är 5 1/2 månad nu och han ska göras redo att lämna mamma Lambura. Vi delar nu på dem i hagen o lillkillen går kvar med flocken medan mamma flyttat till en annan hage. Mamma är nu så stressad över detta att hon skenar längs tråden timme efter timme o jag undrar lite hur det kan påverka henne. Hon bär ju ett nytt föl som vi inte vill missta men Lorinand är ju såld o ska flytta om en månad.
Hur skulle NI göra?

Jag skulle ställa mamman i en mindre hage, alternativt i stallet.
Det är dessutom en klar fördel att de inte hör varandra.
De klart lättaste avvänjningarna har jag haft när de absolut inte kan höra varann.
Jag har ju möjligheten att ha hästarna i hagar långt ifrån varann, men väljer ändå att avvänja de dagar det blåser ordentligt åt rätt håll.
Då hör dom inte ett smack, och slipper höra varann, då blir det bara nåt gnägg i timmen, typ.

Om avvänjningstaktik - en fråga

LA Lorinand är 5 1/2 månad nu och han ska göras redo att lämna mamma Lambura. Vi delar nu på dem i hagen o lillkillen går kvar med flocken medan mamma flyttat till en annan hage. Mamma är nu så stressad över detta att hon skenar längs tråden timme efter timme o jag undrar lite hur det kan påverka henne. Hon bär ju ett nytt föl som vi inte vill missta men Lorinand är ju såld o ska flytta om en månad.
Hur skulle NI göra?
För att undvika stress så börjar jag alltid avvänjningen inne i stallet med att låta dem stå i skilda boxar (gärna bredvid varandra). Först i några timmar och sedan över natten. Att sära på dem ute i hagen är något jag gör sist och inte förrän jag ser att både mor och föl är redo för det.

Jag har valt detta eftersom jag inte har möjlighet att ha dem så långt ifrån varandra att de inte kan se och höra den den andra, vilket jag har hört andra valt som alternativ. Om du har möjlighet till det skulle jag i första hand välja att göra så.

Att låta stoet och/eller fölet bli stressat av att inte kunna nå varandra, och så tidigt som vid 5,5 månad, ser jag inte som någon bra lösning. Även om jag inte är någon vän av varken tidig eller abrupt avvänjning så skulle jag nog ändå hellre låta dem gå tillsammans tills det är dags för den lille att flytta. Om du har dem inne på natten skulle jag sära på dem där i stället och låta dem stå i boxar bredvid varandra så att fölungen får en chans att börja äta ordentligt på egen hand.

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Jag gör tvärtom vid avskiljning!

Har provat att ställa box i box, så dom inte ser varann, längre och kortare tid innan försäljning osv. Inget har gått så smärtfritt som när fölis vid 7-8 månader fick gå hage i hage med mamma och se varann på nära håll.
Inte ett pip, ingen som vandrade och mamma fick åka ut på tur utan en enda protest.
Alla hade fri tillgång på mat och kompisar i hagen.

Om jag stoppar undan en individ utan synhåll blir det ju automatiskt att dom ska ropa på varann, en svarar och så vandrar dom.

...kanske är beroende på hur stoet är.
Prova dig fram, funkar det inte som du har nu så prova närmare, eller längre ifrån!

Tycker att föl som är 5 1/5 månad gamla är för små för att lämna mamma. Självklart ropar de efter varandra och vill till varandra, ska man skilja ett så litet föl från mamma så måste man ha dem utom syn- och hörhåll från varandra.

För att undvika stress så börjar jag alltid avvänjningen inne i stallet med att låta dem stå i skilda boxar (gärna bredvid varandra). Först i några timmar och sedan över natten. Att sära på dem ute i hagen är något jag gör sist och inte förrän jag ser att både mor och föl är redo för det.

Jag har valt detta eftersom jag inte har möjlighet att ha dem så långt ifrån varandra att de inte kan se och höra den den andra, vilket jag har hört andra valt som alternativ. Om du har möjlighet till det skulle jag i första hand välja att göra så.

Att låta stoet och/eller fölet bli stressat av att inte kunna nå varandra, och så tidigt som vid 5,5 månad, ser jag inte som någon bra lösning. Även om jag inte är någon vän av varken tidig eller abrupt avvänjning så skulle jag nog ändå hellre låta dem gå tillsammans tills det är dags för den lille att flytta. Om du har dem inne på natten skulle jag sära på dem där i stället och låta dem stå i boxar bredvid varandra så att fölungen får en chans att börja äta ordentligt på egen hand.

Tack för flera bra råd. Lambura kan dock INTE stå inne alls för hon väver som en galning då o är därför lösdriftshäst. Vi låter dem nu vara tillsammans i hagen o så får han helt enkelt flytta i oktober o det blir en rask o tvär avvänjning där. Han är redan van att vara utan mamma i hagen med de andra eftersom hon rids utan honom ibland o har så gjort i flera månader. ja det ordnar sig nog med detta med

Detta är ju lite intressant, olika för olika skulke jag nog också säga från den erfarenheten jag har.
Som nån sa att det beror ju på dels hur hästarna reagerar och ocskå på vad för stall/hag situaton man har.

Med din skulle jag försöka stalla in lillen på natten och låta Buran vara ute, eftersom hon itne kan vara inne, då är dom ju iallafall "så långt det går" ifrån varanda och kanske inte hör?
Samma dagitd, sätt dom i hagar så långt det går ifrån varandra, men ajg vet ju hur ni har det och det är nog svårt va...är ju inte ås långt irfån några hagar...så om det inte funkar så är det nog bäst att göra som du tänkte med ltie mer abrupt avvänjning, men vore ju skönt om dom fick vänja sig innan lite mer men om dom bara springer omkring o är stressade för att dom hör varandra går det ju inte. Trixigt.

Med Ela kommer jag göra att hon får stå i box jämter kortare studer först, och sen över natten.
Om dom skulle bli stressade över att vara skjilda men stå jämter varandra, så finns det facilitet att ställa en av dom i det andra stallet som finns, eller i lösdriften istället som är en bra bit bort.

Sen sista månaden kommer dom få gå i olika hagar, Ela (fölis) får gå kvar i flocken hon är van vid såklart(kan stallas in eller gå på lösdriften på nätterna), och Elsa kan gå i en av dom många andra hagarna eftersom det finns flera stoflockar, både på lösdrift och installade.

Som tur är har jag i princip ALLA val på både hagar och stallning haha så är inte så oroad.
Dock tror jag dom är sånna att dom blir mer oroliga om dom hör varandra men vi får väl se, är ju ett tag kvar hon är ju bara 9 veckor nu än så länge!

Ja Moa det låter ju som du har alla möjligheter o det är bra. Sen får vi fundera ut hur vi ska transportera upp lillan hit o där är det ju bäst om man kan köra henne med nån annan häst som hon är van att gå med o sen vända om o köra tillbaka denne. Vi får fundera ut nåt.

Lambura är vårt intensiva ledarsto så att ta henne ur själva flockan var nog minst lika stressande för henne som att hon var ifrån Lorinand. Och flyttar vi honom över till hingstrna ja då ropar de över tråden o hon stressar då med men mindre tror jag än nu då vi flyttat henne till annan hage.
Vi har granne här som var på middag hos oss har gedigen erfarenhet o hon menade att för oss vore det nog bäst med en abrupt avskiljning när det är dags. Han käkar grovfoder o även kraftfoder ut hink så han överlever ju gott o väl matmässigt. Tänkte han får åka i mitten av oktober tidigast o är då 6,5 månader.

Förra gången vi hade det här "dilemmat" så åkte stoet iväg när Gil var 8 månader tror jag o det gick utan några som helst problem. Det stoet var dock inte flockens ledare...

Tycker att föl som är 5 1/5 månad gamla är för små för att lämna mamma. Självklart ropar de efter varandra och vill till varandra, ska man skilja ett så litet föl från mamma så måste man ha dem utom syn- och hörhåll från varandra.

Ja visst är det så. Lorinand har dock varit så självständig o helt inlemmad i flocken sedan lång tid. Han är sällan där mamma är utan har ett stort halvblodssto som sin fostermor o så har det varit länge. Det är i stort sett bara när han diar som man ser honom med mamma samt när de får kraftfodret på kvällen.

Ston tänkta att föla år 2010:
Louyoune (Ramses x Loufianaah - Fynt) betäckt med Perignon al Amar
El Cheyenne (El Shajal x Ashibi - Cashmir) betäckt med Kaiser
Anemone (Kraschan x Aneida - Hadban Blue) betäckt med CW Rih
Silver Caladora (Cala d´Or x Silver Zeefir - Zareef) dräktig med Gimmick
Sharmantah (Garizim x Shams Bonita - Lill Sham) dräktig med Gimmick
Mathilda (Rosa Pantern x Penelope - Pepi) dräktig med Sokrates
Perelka (Egmont x Perfekcja - Ernal) dräktig med Sokrates
Walizka (Etman x Wisnia - Eldorado) dräktig med Sokrates
Illuztra (Lamark x Imppaala -Imppulse) dräktig med Preference
Electra (L.M Limaal/Enza) dräktig med AS Sinans Pacha fölar slutet av april
Ciwanne (CE Magnum/Ciara) dräktig med ML Khadir fölar slutet av april
Noora (Metat/Nasaska) betäckt med Adawy
Cawatina (Cawat) dräktig med Sokrates
Natallica (Kulak) dräktig med Sokrates
Wielka Karlina (Argo) dräktig med Sokrates
Wisnia (Eldorado - Abiram) seminerad med Sokrates
Zefirka (Eldon - Zenobia/Endel) dräktig med Ecaho
Alcatlah (MC Cashmere x Abyat) betäckt med Crown Prince
TA Kaisza (Medalj x Kurosza) dräktig med TA Nox
Makaluh (Mistral x Celina) dräktig med TA Nox
Sulana (Kaiser- Sakaia-Exodus) seminerad med Dalwhinnie
Nefretiti (Tutanchamon-Zobat) seminerad med Sokrates
Podia Kossack (Pobeditel x Prisiage) betäckt med Metropolis NA
Rebekkah (Aja Sanagor x Relacja) betäckt med Puccini
Bozanova (Bilikov FA40/90 - Cordon Bleu 467 SWB) dräktig med Gimmick
Royal Gold Eye Candy (Finally´s Mr. Andy Frack x Par Bet's Fascination, Morganhäst) dräktig med Elcatero
El Sobra (Elcatero x Soza - Glaz) dräktig med Gimmick
Troja (Gimmick x Freja - Furubäcks Seger 159) dräktig med Gomir
Geicja (Bomarc - Nimbusz) semineras med Sokrates
Lambura (Sas - Rozeta) dräktig med Etrams Black Sin
Kopia (Martin - Karbata) dräktig med Etrams Black Sin
Azella (Glaz - Aniela) dräktig med Etrams Black Sin
Majidah GB (Mareschal x Marianah /Marania Gold) betäckt med Gimmick
Wisdoms Flair (Wisdom El Masran x Sawannah - Ibn El Mokari) dräktig med Adawy
GKV´s Indian Suleima (Silvernek x Marbon Martini - El Sharluke) betäckt med Gimmick.
Broszka (Gard - Bernatka) dräktig med Rohara Bacara
Alania (Notariat x Alaia /Proveny) dräktig med Gomir
Narcosa (Garanti x Narcissa /Nimbusz) betäckt med Gomir
Roxanne (Bayard x Ragazza - Nimran) seminerad med EF Kingston
Helena (Bey Gali x Artemis) betäckt med Adawy
Aja Bey Khateyna (Ali Khalil x Bey sateyna) betäckt med Adawy
Cloetta (Kaiser x Ciara) seminerad med Gr Faleeh
Andromidha (Elcatero x Algia - Misza) Dräktig med Daffaq
Emlah (Lill sham x Miljah - Angel) Dräktig med Daffaq

KL

Puttar upp tråden med bilder på Fille!
(jag kunde inte välja vilken, därav blir det flera!)

Manen står rakt upp fortfarande... undrar när den kommer lägga sig :p

Jag puttar upp lite till med ett par nytagna bilder på ryggraden i min framtida avel... :)

Zefirka PL
Född 2000. Eldon x Zenobia/Endel. Uppfödare: Michalow S.K.

Zefirka224.jpg

Sawanusia
Född 2008. Preference x Salaterka/Elton. Uppfödare: Anette Mattsson.

Sawanusia129.jpg

Foto: Anette Mattsson.

Ston tänkta att föla år 2010:
Louyoune (Ramses x Loufianaah - Fynt) betäckt med Perignon al Amar
El Cheyenne (El Shajal x Ashibi - Cashmir) betäckt med Kaiser
Anemone (Kraschan x Aneida - Hadban Blue) betäckt med CW Rih
Silver Caladora (Cala d´Or x Silver Zeefir - Zareef) dräktig med Gimmick
Sharmantah (Garizim x Shams Bonita - Lill Sham) dräktig med Gimmick
Mathilda (Rosa Pantern x Penelope - Pepi) dräktig med Sokrates
Perelka (Egmont x Perfekcja - Ernal) dräktig med Sokrates
Walizka (Etman x Wisnia - Eldorado) dräktig med Sokrates
Illuztra (Lamark x Imppaala -Imppulse) dräktig med Preference
Electra (L.M Limaal/Enza) dräktig med AS Sinans Pacha fölar slutet av april
Ciwanne (CE Magnum/Ciara) dräktig med ML Khadir fölar slutet av april
Noora (Metat/Nasaska) betäckt med Adawy
Cawatina (Cawat) dräktig med Sokrates
Natallica (Kulak) dräktig med Sokrates
Wielka Karlina (Argo) dräktig med Sokrates
Wisnia (Eldorado - Abiram) seminerad med Sokrates
Zefirka (Eldon - Zenobia/Endel) dräktig med Ecaho
Alcatlah (MC Cashmere x Abyat) betäckt med Crown Prince
TA Kaisza (Medalj x Kurosza) dräktig med TA Nox
Makaluh (Mistral x Celina) dräktig med TA Nox
Sulana (Kaiser- Sakaia-Exodus) seminerad med Dalwhinnie
Nefretiti (Tutanchamon-Zobat) seminerad med Sokrates
Podia Kossack (Pobeditel x Prisiage) betäckt med Metropolis NA
Rebekkah (Aja Sanagor x Relacja) betäckt med Puccini
Bozanova (Bilikov FA40/90 - Cordon Bleu 467 SWB) dräktig med Gimmick
Royal Gold Eye Candy (Finally´s Mr. Andy Frack x Par Bet's Fascination, Morganhäst) dräktig med Elcatero
El Sobra (Elcatero x Soza - Glaz) dräktig med Gimmick
Troja (Gimmick x Freja - Furubäcks Seger 159) dräktig med Gomir
Geicja (Bomarc - Nimbusz) semineras med Sokrates
Lambura (Sas - Rozeta) dräktig med Etrams Black Sin
Kopia (Martin - Karbata) dräktig med Etrams Black Sin
Azella (Glaz - Aniela) dräktig med Etrams Black Sin
Majidah GB (Mareschal x Marianah /Marania Gold) betäckt med Gimmick
Wisdoms Flair (Wisdom El Masran x Sawannah - Ibn El Mokari) dräktig med Adawy
GKV´s Indian Suleima (Silvernek x Marbon Martini - El Sharluke) betäckt med Gimmick.
Broszka (Gard - Bernatka) dräktig med Rohara Bacara
Alania (Notariat x Alaia /Proveny) dräktig med Gomir
Narcosa (Garanti x Narcissa /Nimbusz) betäckt med Gomir
Roxanne (Bayard x Ragazza - Nimran) seminerad med EF Kingston
Helena (Bey Gali x Artemis) betäckt med Adawy
Aja Bey Khateyna (Ali Khalil x Bey sateyna) betäckt med Adawy
Cloetta (Kaiser x Ciara) seminerad med Gr Faleeh
Andromidha (Elcatero x Algia - Misza) Dräktig med Daffaq
Emlah (Lill sham x Miljah - Angel) Dräktig med Daffaq
Kaabata (Maz X Kaponia-Pohaniec) dräktig med Gwarant

Status
Stängd för vidare inlägg.