Arabavel 2008/2009 forts

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 416
  • Visningar Visningar 133 876
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Araben är väl överlag ingen frisk ras längre?!
Skärp är vad vår ras är idag.
Ett skämt.

Senast ändrad:

Alla raser har sina problem och generellt är araben en sund ras.
Jag blir väldigt ledsen över denna negativa inställning till dessa fantastiska hästar.
Själv har jag en 28 årig dam som är frisk som en nötkärna trots att hon klämt ur sig 16 föl, en 25 årig hingst som gått 8 säsonger på galoppen och still going strong.
Min första uppfödning är 22 år och gick sin första distansritt som 5 åring och hon pinnar fortfarande på.
I distans är araben i en klass för sig själv, alla dessa elithästar som gör ett fantastiskt jobb.
Vi borde hylla dom, det kan inte vara lätt att leva upp till människans alla krav.
Visst skall vi ta itu med dom problemen vår ras har men att tro att det hjälper att byta ras är naivt.
Jag har iallafall araber för att jag älskar dom.
Detta var inte personligen riktar till Skojskrot utan rent allmänt (för jag hoppas verkligen att hon inte ser sin fina arab som skräp).
Ingela

Jag tror att det skojskrot reagerar på är att det finns så mkt skit!
Kollar man på annonser så är det i dagsläget väldigt svårt att hitta en bra arab!

Jag själv har letat i 10-11 månader, sen har jag förvisso ganska specifika krav på exteriör och så, men jag tycker ändå inte det borde vara SÅ svårt att hitta nåt!

De jag har hittat som passat har istället haft ont någonstans, och då går de ju bort direkt tyvärr. Ofta så inser inte ägaren då att det är nåt fel på hästen :cool:

Visst finns det bra araber, men det är lite som att leta efter en nål i en höstack.

Men är det så så undrar jag var du letar, egentligen?

Kanske är det så att du av missförstånd sållar bort de bra araberna genom att dissa dom för en bild i annonsen?

Jag letar på buke, hasnet, och sahfs sida. Ibland kollar jag in på individuella stuterihemsidor.

Och givetvis dissar jag hästar som ser ut som "hej kom o hjälp mig" på bild! Ser jag att hästen har ett väldigt toppigt kors, dålig benställning, dålig halsansättning och vad det nu kan vara så mailar jag givetvis inte på den.

Men det är många hästar som jag har mailat på, där jag har gillat stammen och så pratar man lite på telefon och allt låter så himla bra, men om jag ska åka 30 mil för att kolla på en häst så vill jag se vettiga bilder på den innan. Och så väntar man på bilder.... hittills så har jag nog inte fått några bilder av nån där jag har velat ha det, tyvärr.

Eller så har hästen tex exem, vilket då ofta inte kommer fram förens att man har suttit i telefon med människan i 1,5 timma (gärna då på mobilnr med), och då liksom smygs det in lite försiktigt, och det är ju absolut ingen fara om hästen bara har täcke osv osv osv...

Sedan har vi ju alla de annonserna där det står att hästen är så bra, går i korrekt form och på bilden så antingen kysser de sin egen bog eller så är ryggen jätte sänkt, rumpan i nästa världsdel och halsen intryckt...

Vidare så har jag en begränsad ekonomi, givetvis hade det ju varit lättare att hitta en bra arab om jag hade haft "hur mkt pengar som helst", men för den summan jag är beredd att lägga så tycker jag ändå att jag borde kunna få en vettig häst.

Vidare så brukar jag inte höra av mig om det inte står nån stam, såvida inte bilden är bra, men det är ju inte ofta man ser bra bilder i annonserna...

Nu har jag lagt det där lite på hyllan faktiskt, jag orkar helt enkelt inte bry mig så mkt längre, och mailar/ringer endast om jag hittar nåt som jag verkligen gillar!

Är det någon stam som jag gillar, så kan jag höra av mig även om det inte är en bild, jag är tex väldigt svag för hästar efter Wadim!

Jag är nog böjd att hålla med Gomir här. Alla raser har sina aber. Och många araber är trots allt friska och hållbara långt upp i åren. Samtidigt som jag håller med om att det avlas på mycket som det inte borde avlas på.

Däremot har jag också haft svårt att hitta häst när jag har letat. Men i mitt fall så har det nog mycket berott på en begränsad plånbok, då får man prioritera vilka egenskaper man viktar högst och betala för dem. Jag är högst medveten om att min ideala arab rimligtvis borde vara värd miljonbelopp... :p

Är CA hos arabhästen detsamma som slinger (cerebellär ataxi) hos russ? Det engelska namnet Cerebellar Abiotrohy är då snarlikt det svenska.

Hittade detta på gotlandsruss.se.
Slinger, eller cerebellär ataxi, är en åkomma som uppmärksammats på russ. I början av 1960-talet tillsattes grupp forskare som började arbeta med problemet. Det framkom att anlaget är recessivt, dvs måste finnas hos båda föräldrarna, för att avkomman skall drabbas. Sjukdomen visar sig som rörelse- och balanssvårigheter.

… Russavelsföreningen har fortsatt att arbeta på den linjen att hingstar som är dokumenterade slingernedärvare tages ur avel. Ston som lämnar slingeravkomma får fortsätta att verka i aveln, men det skall skrivas ut i stamboken att de är anlagsbärare. Ston får heller inte tilldelas förhöjd värdebokstav. Det är möjligt att godkänna hingstar efter anlagsbärare, eftersom det teoretiskt är 50% av avkomman som får anlaget, och därmed lika stor chans att avkomman är helt fri från detta.
.................................

Själv anser jag att det är underligt att det inte är krav på i vart fall hingstarna att de ska vara testade för både CA, Scid och röntgade avseende osteochondros och cystor. Argumentet om att man inte kan utesluta någon renrasig arabhingst enligt WAHO låter märkligt. Vi har ju tidigare haft röntgenkrav och varför har exempelvis Schweiz så få godkända arabhingstar.

Jag har sagt det förr och säger det igen. Höj hingstlicensen minst tiofalt så får man nog bort många av de hingstar som betäcker 1-2 ston om håret.
Och även om dåliga poäng på avelsvärdering (eller ingen avelsvärdering alls) inte är kasserande för en hingst, men kan man åtminstone inte införa att det för klass III-hästar som saknar meriter anges i protokollet: Rekommenderas ej för avel.

De kanske helt enkelt inte ville sälja till dig, de som aldrig återkommer med bilder?

Jag är också svag för Wadim-avkommor som verkar ha både exteriör och prestationsförmåga. Om jag letade häst skulle jag definitivt åka till hans ägare och titta på deras hästar.

CA heter cerebellär abiotrofi på svenska. Vad jag förstår (utan att veta säkert) så är det samma sjukdom som cerebellär ataxi, bara det att ordet abiotrofi syftar på nedbrytningen av cellerna i lillhjärnan och ataxi på att den viljemässiga motoriken sätts ur spel. Typ... :) Någon som är mer hemma på medicinlatin kan kanske förklara bättre?

Jag håller med om att det borde vara krav på testning för SCID och CA, men är mer tveksam till röntgen, då det inte finns någon säker nedärvningsteori där. Däremot tycker jag att den seriösa hingstägaren självklart röntgar utan krav.

Att höja hingstlicensen kan motverka sitt syfte. Det gynnar poppishingstar och uppfödare med mycket pengar och missgynnar den redan lilla genpoolen. Vad vi vill är att ha friska och sunda djur i aveln. Det finns inget självändamål att de är så få som möjligt.

Carina på Silver Arabians

Ingela, min fina arab är en riktig pärla och jag kunde inte vara mer nöjdare med en häst.
Hon är fantastisk och ger mig så mycket lycka varje dag. ...jag skulle inte vilja vakna en enda morgon utan henne.
All avel ger sannerligen inte skit och skräp.Det var en dålig och väl hård dragen linje och väldigt mycket dra all avel över en kam.

Kanske ville jag väcka en någon sorts reaktion hos folk?
Att det inte alltid är så självklart att araben är en frisk och sund ras utan man måste vara väldigt noga när man köper häst.
Jag har tidigare köpt tre olika individer med tre olika typer av stam som ingen av dem hållt ens för en lättare promenadridning innan jag träffade den prinsessa jag äger idag och som jag aldrig kommer att släppa.
Det har varit en hård läxa för mig men idag så vet jag ju vad jag inte vill ha och vad jag verkligen vill ha. Vad som jag har insett fungerat och vad som inte fungerat.
Det som är så sorgligt är att det jag oftast ser idag ute på annons är sådana hästar som jag har erfarenhet inte fungerar. Det gör mig lite stressad...
Jag har följt med rasälskare och tittat på häst och insett att det inte är en självklarhet att hästen går igenom en röntgen.
Det tog allt för lång tid för mig innan jag insåg vad som faktiskt funkar i arabsvängen, vad som faktiskt har gett avkommor som tål belastning och gett vad jag anser är egenskaper som är bra hos en ridhäst.
Jag älskar rasen och skulle aldrig byta ras men blir så ledsen när jag ser vad som används överlag i avel idag. Allt är inte bra tycker jag...
Jag förstår inte varför vi inte använder prestationshingstar mer än vad vi gör och varför är vi inte beredda att betala för en bra häst???
Det är så synd...

Mycket dravvel här men roten till allt det här är väl att jag är rädd för att det ska gå åt skogen med vår ras.. att dessa eldsjälar som föder upp tåliga hästar ger upp och försvinner.
Jag är ledsen om jag trampat någon av dessa eldsjälar på tårna, det var inte riktigt min tanke...det är ju inte ni som föder upp skräp i mina ögon så att säga.

För er som är intresserade av CA, SCID och andra genetiska avvikelser som förekommer bland araberna, så kommer det en artikel om detta i kommande SAM.
Alla raser och arter (hund, katt, häst, människa...) har genetiska avvikelser så det är inget nytt och när det gäller CA så finns det helt korrekt bland araber, Gotlandsruss, Miniatyrhästar och Oldenburgare. Andra raser har andra problem.
Det jag tycker är viktigt är att när det finns DNA-tester att tillgå, att man testar alla avelsdjur och har man en bärare av exvis SCID, så betäcker man inte den med en annan SCID-bärare. Då eliminerar man risken att få ett drabbat föl. Att säga att man inte ska använda bärarna är inte så enkelt, för många för rasen väldigt viktiga individer har varit bärare av SCID eller CA...

Jag håller med Ingela om att araben generellt är en sund ras. Självklart finns det individer som har problem, många gånger genom felaktig träning som åsamkar hästen smärta och problem, men också medfödda problem. Jag tycker däremot inte att det är vanligt och de flesta som jag är i kontakt med hittar sin drömhäst.

Bilder är viktiga, en bra bild kan definitivt sälja din häst och en dålig bild kanske får köparen att inte komma och titta... Jag skulle personligen inte avskriva en häst på en dålig bild, lika lite som att jag tittar på vissa bilder, som är tagna av vissa fotografer och tror att hästen verkligen ser ut på detta viset...
Bästa sättet att hitta sin idealhäst är trots allt att åka runt och titta och ja, det tar tid och kostar pengar, men det bör det vara värt iom att man förmodligen planerar att ha hästen ett bra tag framöver...

Vänliga hälsningar,
Anette Mattsson

Bilder är viktiga, en bra bild kan definitivt sälja din häst och en dålig bild kanske får köparen att inte komma och titta... Jag skulle personligen inte avskriva en häst på en dålig bild, lika lite som att jag tittar på vissa bilder, som är tagna av vissa fotografer och tror att hästen verkligen ser ut på detta viset...
Bästa sättet att hitta sin idealhäst är trots allt att åka runt och titta och ja, det tar tid och kostar pengar, men det bör det vara värt iom att man förmodligen planerar att ha hästen ett bra tag framöver...

Vänliga hälsningar,
Anette Mattsson

Många köpare tar bilder på för mycket allvar.
Jag är bra på att föda upp hästar, och har ofta ganska fina hästar. Däremot gillar jag inte att lägga massa tid på att ta bilder. Det intresserar mig inte, helt enkelt.
Ofta får man känslan av att köpare, efter att ha mailat och tjatat om bilder kommer på att hästen har fel färg...

Tack till er båda! Ska nog skicka till USA det var ju billigare :)
Ja, du är så illa tvungen... ;) Det finns bara två ställen i världen att CA-testa sina hästar på än; dels UC Davis i USA och dels ett ställe i Tyskland.

Jättetack för svaret! Bra förklaring.

Även om man inte utesluter hingstarna (som man gör hos russen) som är bärare borde det i vart fall vara redovisningsskyldighet på såväl CA, Scid, osteochondros och cystor för arabhingstar - så kan stoägarna själva ta ställning till om de vill använda hingsten.

Jag är ganska övertygad om att man skulle bli av med de flesta 27-32-poängarna som har 1-2 ston om året om det kostade exempelvis 5.000 kronor att lösa licens för hingsten.

Ägare till bra hingstar som har få ston om året (exempelvis Wadim) skulle nog ändå lösa licens om folk vill komma med sitt sto.

Åter igen - de borde ställas krav på ox-hingstarna som ska användas i avel. I dag går det ju tretton på dussinet av godkända hingstar.

Mellan 1964 och 1985 då premieringskravet togs bort godkändes drygt 50-talet hingstar under denna 21-åriga period. Alltså 1-2 hingstar om året! I dag kan vi få 50 nya avelsverksamma hingstar på ett år (det är upp till hingstägaren).

Det betäcks under 500 arabston per år och på senare år (2007, 2008) har de funnits minst 120 hingstar som det lösts licens för. Fast antalet s.k. godkända arabhingstar som ägaren ej löst betäckningslicens för är förmodligen det dubbla. (De kan ha betäckt något år, men inte varje eller endast en gång i sitt liv – vilket också förekommer).

Jämfört med sv halvblod där det betäcks 5.000-5.5000 ston per år - där är ungefär 200 hingstar upptagna i Hingstkalender som görs av Ridsport och då medtas även utlandsägda hingstar som är godkända som seminimporter.

På färre än 500 arabston som årligen betäcks har stoägarna över hundra hingstar att välja mellan. Halvblodsfolket har på sina 5.000 ston ”endast” de dubbla dvs 200 hingstar att välja på (om man räknar de hingstar som ASVH har godkänt och som ger gröna papper).

Snart har vi lika många godkända hingstar i arabaveln som antalet ston som betäcks. Men till gagn för vem?

En sak jag skulle vilja ha svar på och som forskningen förhoppningsvis kommer att visa är hur många av de "drabbade" (CA/CA) som faktiskt blir sjuka. Den forskning som finns pekar på att ca 25-30% av alla araber är bärare och att alla blodslinjer drabbade. Den kalkylen bygger dels på de tester som gjorts sedan starten våren 2008 och dels på intervjuer med ett stort antal gamla uppfödare som har fått drabbade föl. Man får inte glömma att kunskapen om CA har funnits länge, det är bara testet som är nytt.

Det borde, tycker jag, innebära att det finns ett gäng CA/CA-hästar där ute som lever hela livet utan några symptom, eftersom man stöter på så få som är sjuka?

Jag tycker att man ska använda testet till det det är till för, att ge en möjlighet till upplyst avel och en möjlighet att minska andelen bärare och drabbade på sikt. Att använda det för att utesluta individer ur aveln är att begränsa vår lilla genpool ännu mer. Om man vet att sitt sto är bärare, så betäcker man helt enkelt inte henne med en hingst som är bärare (eller otestad, för den delen).

Som exempel (kom nu ihåg att det här är bara tre exempel av många kända bärare), så vet man att Negatiw var bärare och han förde det vidare till flera av sina söner, bland annat Bandos. Vad skulle polsk avel vara utan Negatiw och Bandos?

Ett annat känt exempel på en bärare är Ansata Iemhotep. Jag vet inte vem han fick det av, men om han fick det från mödernet vad skulle SE-aveln vara utan Ansata-hästarna? Eller om han fick det från pappa Prince Fa Moniet? Lika illa, det.

Senast ändrad:

Även om man inte utesluter hingstarna (som man gör hos russen) som är bärare borde det i vart fall vara redovisningsskyldighet på såväl CA, Scid, osteochondros och cystor för arabhingstar - så kan stoägarna själva ta ställning till om de vill använda hingsten.

Det finns inget som hindrar att man redan idag, som stoägare, kräver att få se intyg på genomförda tester innan man betäcker. Det skulle nog också rensa en del i leden...

De kanske helt enkelt inte ville sälja till dig, de som aldrig återkommer med bilder?

Jag är också svag för Wadim-avkommor som verkar ha både exteriör och prestationsförmåga. Om jag letade häst skulle jag definitivt åka till hans ägare och titta på deras hästar.

Givetvis kan det vara så! Men med tanke på att jag kanske har ringt på 50-100 hästar (jag räknar ju inte...) och fått bilder på kanske 5 av dem, trots att alla lovat att skicka bilder, och det låter så bra när man pratar med dem...

De bilderna jag vill ha är helt enkelt när hästen står ok, med alla 4 benen i backen och huvudet i "normal" höjd, så att man helt enkelt kan se hur hästen ser ut.

Jag har funderat på att åka ner till Onsala som ju använder Wadim, men när man ringer så har de jag pratat med inte haft en anning om vad de har för hästar efter honom? och det är ändå så pass långt att jag inte känner för att åka på vinst eller förlust. Jag har åkt runt i hela sverige, jag har varit nere med transport i skåne för att hämta häst, för att sedan upptäcka att ägaren hade glömt nämna en viktig detalj, fick åka hem med tom transport!

Jag är inte road längre helt enkelt. Jag åker inte hur långt som helst om jag inte får någon typ av indikation på att hästen i fråga är bra.

CK:

Jag personligen tar bilder på allvar, men jag kan oxå se skillnaden mellan en dålig bild i fel tillfälle eller där hästen faktiskt har exteriöra fel. Och de hästarna jag kollar på har ju inte proffs varit framme och "fixat" bilderna. Ska man kolla på sådana bilder så är det ju inte säkert att hästen ens har samma färg (lite överdrivet, men ni fattar vad jag menar!)

Vidare är jag bara intresserad av ston, och det verkar vara svårare att hitta?
Jag struntar föresten fullständigt i vilken färg hästen har! bara för att jag bara råkar ha fuxar hemma så betyder ju inte det att jag bara är intresserad av fuxar.

Det finns säkert arabhästar som är sjuka i varierade grad och att hästägarna inte alltid märker det tex om det är ett sto som mestadels går i avel eller om det är en valack som promenadrids.

Har en bekant i Luleå som skulle sälja sitt halvblod, han var lite tävlat i lättare klasser i hoppning. Vid besiktningen upptäckte veterinären att valacken var vinglig bak. Ägaren fick rida honom och vingligheten fanns kvar även i ridningen och veterinären bedömde att det rörde sig om slinger (ataxi) så hästen blev faktiskt utdömd.

Så det finns nog hästar som kan gå ett helt liv med sjukdomen, beroende på vad de används till. Men det bästa är ju att avelsdjuren (åtminstone hingstarna) är testade så man kan göra medvetna val. Och jag menar obligatorisk test – visst kan man som du nämner redan nu begära papper, men eftersom det inte är obligatoriskt med CA/Scid-test och röntgen så är nog inte heller de flesta hästarna kollade.

Såg på en Schweizisk arabsida ( http://www.szap.ch/hengste.htm ) att här redogör man för Scid-status. Läget blir helt annorlunda om det blir obligatoriskt. Titta bara på röntgen – fler hingstar är oröntgade än de som är röntgade som används i arabavel i dag.

Jättetack för alla info du kommer med. Jag lär mig en hel del.

Det borde, tycker jag, innebära att det finns ett gäng CA/CA-hästar där ute som lever hela livet utan några symptom, eftersom man stöter på så få som är sjuka?

Ja det vore intressant att veta hur många sådana som existerar. En del av dem har kanske som Anki skriver symptom men inte så uttalade.

Jag tänker t ex på mamman till stoet som jag och Tynna träffat på. De flesta skulle nog mest beskriva henne som "nervig/knepig" men jag blev lite fundersam när jag såg henne ridas på volt en gång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka