Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Jag undrar oxå det... jag vill verkigen inte ha en häst som är markbunden. Däremot lååånga kliv med låga knälyft, men det är ju inte markbunden!

Nähä? Och VAD är då markbunden? När det varken går framåt eller uppåt? ;)

Bomarc ja!
Jag lät ju visa hans dotter Gwiazda i år, 23 år gammal och hon gick inte av för hackor i traven heller. Lite "stilstudier" på hennes trav finns på min hemsida. Bomarcs rörelser nedärvs verkligen. Jag har ju både barn, barnbarn och barnbarnsbarn efter honom och rörelserna sitter i.

Såg henne, imponerad :bow:

Klava har snyggast trav här på gården o hon har Bomarc som morfar ;)

Precis vad det låter som. En häst kan ta långa kliv, utan att lyfta benen mkt samtidigt som de är högt ovan mark. Kolla tex videon ni själva har filmat på fille! Nu så går det inte mkt framåt där eftersom han bara ville studsa runt o busa, men markbunden det är han inte.

Annars skulle du kalla Pselma markbunden om det räckte med att de inte lyfter mkt på benen, och det är hon inte.

Precis vad det låter som. En häst kan ta långa kliv, utan att lyfta benen mkt samtidigt som de är högt ovan mark. Kolla tex videon ni själva har filmat på fille! Nu så går det inte mkt framåt där eftersom han bara ville studsa runt o busa, men markbunden det är han inte.

Annars skulle du kalla Pselma markbunden om det räckte med att de inte lyfter mkt på benen, och det är hon inte.

Nej Fille är inte markbunden, han ser ut som vår Gil gjorde som föl o Gil är betydligt mer på marken nu i år. Dock skulle jag INTE vilja rida på något som rör sig mkt i höjdled... Även om det är spektakulärt så är kliv FRAMÅT mer effektivt på en häst som ska ridas.
:grin:

Senast ändrad av en moderator:

Markbunden för mig=snavig häst. Det är de som river upp spån och sand på ridbanan för att de släpar tårna i backen.

Min mamma har haft en mkt markbunden häst. Hon kallades för Tuva eftersom hon snavade på varenda sådan. :D

Här kommer min tolkning. Markbunden för mig är när hästen inte kommer upp från marken med frampartiet, jag tittar på hela framdelen, bogpartiet. Det måste "lätta" lite i framdelen i rörelse. Det handlar mer om bärighet, snarare än knäaktion.

Upprätta bogar, låg halsansättning och taskig bakbensaktivitet är ofta bovarna bakom markbundna rörelser.

"Tuva" låter som en bra svensk motsvarighet till "daisy cutter" som man ofta säger om markbundna hästar på engelska. :)

Det är jag oxå fullt medveten om. Men föl brukar ju inte ha så välutvecklad trav av den enkla anledningen att traven inte används. Den ligger inte lika naturligt i hästarna som skritt o galopp. Med tanke på både hans mammas och pappas steglängd så tvivlar jag inte ett dugg på att det kommer komma det med. Han travar ju betydligt bättre vid hand idag, även om det inte är så flashigt då ;)
Jag kan iaf inte hänga med honom med mina korta ben...

Mätte Fille igår, börjar bli lite svårt att mäta bak, musklerna är nämligen högre än själva benet på korset... så han är nog igentligen nån cm lägre än det mått jag fick.

Iaf 5 månader gammal och 132 fram och 136 bak :crazy: Jag är lite skeptisk till siffran bak då han inte ser speciellt överbyggd ut bak för ögat... Jag var helt själv när jag mätte så jag ska mäta nån dag snart igen så får vi se om det blir nån skillnad.

ThinkArab: din förklaring var mkt bättre än min!

Läste föresten att Gil var 144, när föddes han? (året vet jag, men månad tänkte jag) min som nu är 1 år och 3 månader är 146 fram och något högre bak, har inte mätt där än, men ska väl göra det nån dag. Det är så kul att jämföra tycker jag!

Men föl brukar ju inte ha så välutvecklad trav av den enkla anledningen att traven inte används. Den ligger inte lika naturligt i hästarna som skritt o galopp.
Det beror nog på hur mycket "trav" det finns i generna. Mina Premier-ungar har alla travat ut ur magen på mamma. Typ. :D

Carina på Silver Arabians

Fille bara galopperar och galopperar!

Haha nej inte nu längre, nu kan han ta lite travsteg här o där, men det är galoppen om är roligast!
de hade nyss maraton i hagen, i full galopp, i säkert mer än 5 min! Xinderella är den som är "värst" och springer som satan! Jätte kul att se tycker jag!

Pselma stod mitt i hagen och mumsade gräs undertiden... sista typ 20 sek fick de igång henne med, så hon sprang ett varv... men mer än så kan man väl inte springa? :p

Markbunden för mig=snavig häst. Det är de som river upp spån och sand på ridbanan för att de släpar tårna i backen.

Min mamma har haft en mkt markbunden häst. Hon kallades för Tuva eftersom hon snavade på varenda sådan. :D

Markbunden = inte mycket rörelse i höjdled. De flesta ridhästar tex halvblod är markbundna. Det är skönt att rida nåt som inte rör sig för mycket i höjdled men de som inte är markbundna är spektakulära att se på vid visningar :)

Hos oss är det nu ELARINYA o Elsa (Elsirah) som rusar runt
I natt fick de bli lösdriftshästar för de skenade runt i mörkret när vi skulle ta in dem. Men mat o ligghall finns o de har täcken på. De valde själva.... ;)

Läste föresten att Gil var 144, när föddes han? (året vet jag, men månad tänkte jag) min som nu är 1 år och 3 månader är 146 fram och något högre bak, har inte mätt där än, men ska väl göra det nån dag. Det är så kul att jämföra tycker jag!

Gil var ca 144 i våras när han var ca 1 år. Han är född 7/4 2008. Är stor d-ponny nu som 1,5 år. Gissar han stannar på 153-156 nånstans som sina brorsor. Ffa ser han redan idag som 1 år gammal ut som en 2-åring i kroppen

markbunden är skön att rida på. På Gils mamma Gawatza kunde man ha en mugg med kaffe i handen är man travade. Hon matade på framåt o inte uppåt. Ändå när Gil visades som föl sprang han som på glödande kol (Benny Fremes formulering) men det ser annorlunda ut idag som åring. Tror han blir både bra o skön att rida senare i livet :)

Pselma som inte är markbunden kan man nog göra det på med, iaf om jag rider barbacka. Av någon anledning är det svårare att sitta på henne med sadel :crazy:

Min förr förra arab valack Akeem Assis var markbunden, maken till stötigare häst har jag aldrig suttit på!

Så jag tror det är betydligt fler variabler som måste in.
Är hästen välmusklad och bär sig rätt så blir ju hästen lättare att sitta på med.

Du får jätte gärna mäta Gil nu ( inte nu NU, men du fattar), så går jag o mäter Xinderella så fort jag har sällskap i stallet... det är inte så lätt att mäta en häst själv när man inte kan sätta fast den tyvärr. Hon är ju inte tränad nåt heller så hon fattar ju inte att han ska stå still :p

Ok. Jag var nästan på väg ut i hagen i bara pyjamasen haha
Nä jag mäter honom nästa gång han är inne o ska träna lite. han går i lösdrift han med o skrotar men tränar lite nån gång i veckan i alla fall på volten o då kommer han in o ryktas av lite o så o då kan man mäta. En sak iaf, han är minst lika hög som Kopia o Etram o de är 145 ca båda 2.
Jo det stämmer att det är hur hästen bär sig som är mest avgörande för hur sköna de sen är att sitta på, helt rätt påpekat. Menade eg bara att markbunden inte eg är negativt direkt. Iaf inte för en ridhäst.

Markbunden = inte mycket rörelse i höjdled. De flesta ridhästar tex halvblod är markbundna. Det är skönt att rida nåt som inte rör sig för mycket i höjdled men de som inte är markbundna är spektakulära att se på vid visningar :)

Ehhh???!!! Nä, eftersom man inom halvblodsrasen inte vill ha markbundna rörelser ö.h.t. Och det vill jag inte ha hos arabhästen heller! Det ska vara rörelser med schwung, energi, framåtdrivning från bogen/bringan och ner/fram inte pendlande från knäet.

En häst med markbundna rörelser är inte alls skön att rida!
Du måste ha fått det hela om bakfoten totalt när du resonerar som du gör med rörelserna och talar helt emot dig själv i andra inlägg du gjort....Du säger hela tiden att typen inte spelar roll (typ för dig är ju tydligen = dish endast) utan det är ridbarheten och rörelserna. Då måste du ju inse att man vill ha energiska, framåtdrivande rörelser som inte är markbundna och sprattlande???!!!
Eller?????

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka