Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Noll då med. Nu tog jag efter betesgången.
I år gick dom på ett bete som inte har använts av betesdjur på cirka 100 år.
Jag har ingen aning om det kan vara maskigt ändå men det kändes fräscht.
Det har faktiskt gått ett par år tidigare utan avmaskning men när föl kommer så
dras fölmasken in. Jag är faktiskt ganska dålig på maskeriet men jag har fått
den känslan att de på något sätt avmaskar sig själva i skogen. Hur som helst så kollar jag med träckprov titt som tätt.

Senast ändrad:

Det stämmer det du säger :) Har hästarna tillgång till skog och bra blandflora är de ganska bra på att nosa upp själva vad som är bra för dem...och även ibland vad som inte är bra tyvärr ;) Men den risken minskar ju större och bättre hagar man har :)

Jag har också ofta väldigt lågt epg på träckproverna trots att jag har mestadels unghästar

*knapp*

Jag är tidigt ute men det skadar ju aldrig;)
Orkade inte läsa igenom hela tråden för infon jag är ute efter men tänkte jag vet att flera här på buke känner till de hingstar jag tänkt fråga om.

Jag har ett sto ev. två jag ska betäcka nästa år (det ena stoet har jag tittat på hingstar åt i flera år men eftersom hon tävlats har det inte blivit mer och nu när jag då bestämt mig för att betäcka henne nästa år så har jag helt torka på de hingstar jag funderat ut så väl förut...)
Skulle dock gärna vilja veta lite mer om Preference. Han är ju en rätt känd hingst men ändå hittar jag inte mycket info/bilder eller resultat som jag tror han borde ha? Eller så letar jag för dåligt.

Och sen är jag även nyfiken på Patriarch. Honom har jag iaf hittat lite bilder på. Någon som använt honom i år? mer bilder/info kanske tas gärna emot.

Jo jag hittade den förut, men tyckte inte där stod så jättemycket och där var bara två bilder eller något.
Men tack ändå!:)

vem har sagt annat?
skulle avkommorna inte kunna användas inom sport menar du om jag använder någon av dessa hingstarna? (;)), bara nyfiken

Det förstår du väl att de absolut inte kan! (ironi)

Jag har fått höra mkt skit från "bruksfolk" för att jag köpte Pselma, ännu värre blev det när jag valde att betäcka henne med Thee Apprentice.

Saker som, ja du är ju totalt lurad, och sedan nedvärderande skratt :crazy:

Eeeh??
Preference är e Pers som har rätt skapliga löpresultat.

Och han har i alla fall en avomma som startat i distans med skapliga resultat.

Jag betäckte mitt sto med Prefernce i år. Är mycket nöjd med mitt val då han är väldigt trevlig och dessutom ännu snyggare i verkligheten än på bilder.

vem har sagt annat?
skulle avkommorna inte kunna användas inom sport menar du om jag använder någon av dessa hingstarna? (;)), bara nyfiken

Det handlar väl om att optimera sina chanser.

Visst kan man betäcka med Kahir om man vill ha en häst till utställning, men isåfall finns det väl hundra alternativ som borde ge en bättre showhäst?

fast jag har sett en hel del hästar som går distans med Preference i stammen en eller två led bak så isånnafall kan han räknas som både och häst då kanske.

Det är inte så att du tycker att hon ska komma med sitt sto till dej och hingsten "S"?;)

Det är inte så att du tycker att hon ska komma med sitt sto till dej och hingsten "S"?;)

Nej, det vill jag inte. :grin: Jag är inte som många andra arabhästmänniskor...

Men eftersom jag trodde hon satsade seriöst på både distans och galopp blev jag förvånad.
Jag har inget emot "P", men undrade lite hur, och om, hon tänkte?

orkar inte gå in på en vidare diskussion med dig då du alltid bestämt dig för att säga i princip tvärtemot, så för man inte delar dina tankar verkar du även tro att man inte tänkt. Jag tänker ständigt vill jag lova om både det ena och det andra;)
Och jag frågade inte huruvida mina tankar var utan ville ha info om hingstarna jag nämde, tydligen har du inget att dela med dig av så varför ens ta upp det?
Huruvida vi avlar för att få fram något har vi ju sedan länge konstaterat att det är olika, det du har i åtanke till din häst är något en annan prioriterar mindre.

Men svarar på en sak till, jag har faktiskt råkat se en del Preference avkommor och som någon tidigare skrev barnbarn ute på spåren och därav min nyfikenhet.
Jag har inte sagt annat än att jag satsar seriöst på distans och inte har jag tittat enbart på "utpräglat fint att titt på" material men jag har i åtanke att förbättra vissa saker (drömma kan man alltid) och varför inte börja redan denna generationen att långsiktigt göra denna förbättringen men ha i åtanke att bevara de kvaliteterna man vill ha kvar från sitt sto.
Jag följer inte blint att bara för jag avlar för distans måste jag välja något visst material.
Galoppen däremot har jag lite andra tankar kring men tänker som sagt inte gå in på det.

Nu har jag sagt mitt.
Dela gärna med er av infon jag söker, resten kan jag för tillfället vara utan, isf tas det via pm eller mail;)

Det som gör arabhästen unik är kombinationen prestation och elegans eller arabtyp. Den ena duger inte utan den andra. Utan arabtyp tappa hästen sin identitet och utan prestations förmåga är det endast en barbiedocka.
Ta en titt på Plagiat eller Gwarant. Både hingstar har bra resultat från banan OCH bra resultat från utställningsringen. Så skall det vara.
Jag tro att många s.k. showhästar skulle ocksa kunna prestera men få aldrig chansen! Arabhästens tusenåriga prestationsförmåga försvinner inte på par generationer för att ägaren enbart springer runt i utställningsringen. Åter igen, Polen. I Polen finns hingstar som är både utställningschampion och framgångsrik ridhästar, det är inte ovanligt!

fast jag har sett en hel del hästar som går distans med Preference i stammen en eller två led bak så isånnafall kan han räknas som både och häst då kanske.

Vilka då? Jag hittar två, och de har ännu inte visat att de är bättre än genomsnittet.

orkar inte gå in på en vidare diskussion med dig då du alltid bestämt dig för att säga i princip tvärtemot, så för man inte delar dina tankar verkar du även tro att man inte tänkt. Jag tänker ständigt vill jag lova om både det ena och det andra;)

Jag tror inte att du INTE tänkt, utan undrade HUR du tänkt? En väldig skillnad.

Jag förstår inte varför du säger att jag alltid är tvärtemot? Däremot lägger jag mig bara i diskutioner som just är diskutioner. Jag sitter inte och skriver 100 inlägg om att jag tycker som alla andra.

Jag tro att många s.k. showhästar skulle ocksa kunna prestera men få aldrig chansen! Arabhästens tusenåriga prestationsförmåga försvinner inte på par generationer för att ägaren enbart springer runt i utställningsringen. Åter igen, Polen. I Polen finns hingstar som är både utställningschampion och framgångsrik ridhästar, det är inte ovanligt!

Men varför tror då många showmänniskor att arabtypen försvinner på en generation?

Och Polen är väl just Polen för att de så gott som alltid testat alla unghästars hållbarhet, innan de går till avel. (Om de ansett att de dugt till avel).

Det som gör arabhästen unik är kombinationen prestation och elegans eller arabtyp. Den ena duger inte utan den andra. Utan arabtyp tappa hästen sin identitet och utan prestations förmåga är det endast en barbiedocka.
Ta en titt på Plagiat eller Gwarant. Både hingstar har bra resultat från banan OCH bra resultat från utställningsringen. Så skall det vara.

:bow::bow::bow::bow::bow::bow:
Mycket bra uttryckt!
Du skriver precis det många av oss just tycker.Stort tack för det!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka