ameo
Moderator
Sv: Arabavel 2008/2009 forts
Är det hingstar ämnade för avel är det än mer balansgång på en smal balansbräda...
Skriver du det i presentationsform så skulle jag nog tycka att det är "reklam för framtida avelshingst" men om du någon gång, INNAN de börjat sin avelskarriör, skriver att "JA, jag är så lycklig för att Brunte vann sin klass på utställningen i lördags!", det kan jag acceptera.
Det är så att det ändå blir en hel del PR för bra hingstar på ett forum som detta, bara genom att de kan diskuteras. Med detta sagt så måste hingstarnas ägare också tåla att det faktiskt sägs negativa saker om dem också. Det finns ingen hingst som är perfekt...
Om jag skriver att "jag har träffat tre avkommor efter brunte och samtliga har haft lågt ansatta halsar" så är det ett konstaterande och min erfarenhet. Det säjer inte att brunte alltid nedärver lågt ansatta halsar utan just bara att dessa tre hade det.
Det är alltid en balansgång.Men kan jag skriva och berätta om mina hingstars meriter i utställningsringen
utan att bli dissad. De är unga och har inte kunnat visa i sporten ännu.
Är det hingstar ämnade för avel är det än mer balansgång på en smal balansbräda...
Skriver du det i presentationsform så skulle jag nog tycka att det är "reklam för framtida avelshingst" men om du någon gång, INNAN de börjat sin avelskarriör, skriver att "JA, jag är så lycklig för att Brunte vann sin klass på utställningen i lördags!", det kan jag acceptera.
En generell tumregel är att man som hingstägare bör avstå från att diskutera sin egen hingst, just för att det blir för mycket reklam av det. Vissa små korta kommentarer kan få slinka igenom beroende på hur det ser ut.Varför skulle det vara fel att beskriva sin, eller annans, häst? Jag tycker snarare att det är väldigt intressant att läsa om varje individ, oavsett sto eller hingst!
Enligt forumreglerna så ska man ju undanhålla sig från inlägg som kan tolkas som annonsering... vilket JAG tolkar som att jag, hypotetiskt, skulle kunna beskriva min hingst in i detalj som individ när det är påkallat, om jag bara låter bli att nämna att han är tillgänglig för avel, eller till salu.
Att en hästägare är partisk är väl bara naturligt, eller?
Det är så att det ändå blir en hel del PR för bra hingstar på ett forum som detta, bara genom att de kan diskuteras. Med detta sagt så måste hingstarnas ägare också tåla att det faktiskt sägs negativa saker om dem också. Det finns ingen hingst som är perfekt...
Om jag skriver att "jag har träffat tre avkommor efter brunte och samtliga har haft lågt ansatta halsar" så är det ett konstaterande och min erfarenhet. Det säjer inte att brunte alltid nedärver lågt ansatta halsar utan just bara att dessa tre hade det.