Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Men kan jag skriva och berätta om mina hingstars meriter i utställningsringen
utan att bli dissad. De är unga och har inte kunnat visa i sporten ännu.
Det är alltid en balansgång.
Är det hingstar ämnade för avel är det än mer balansgång på en smal balansbräda...
Skriver du det i presentationsform så skulle jag nog tycka att det är "reklam för framtida avelshingst" men om du någon gång, INNAN de börjat sin avelskarriör, skriver att "JA, jag är så lycklig för att Brunte vann sin klass på utställningen i lördags!", det kan jag acceptera.

Varför skulle det vara fel att beskriva sin, eller annans, häst? Jag tycker snarare att det är väldigt intressant att läsa om varje individ, oavsett sto eller hingst!

Enligt forumreglerna så ska man ju undanhålla sig från inlägg som kan tolkas som annonsering... vilket JAG tolkar som att jag, hypotetiskt, skulle kunna beskriva min hingst in i detalj som individ när det är påkallat, om jag bara låter bli att nämna att han är tillgänglig för avel, eller till salu.

Att en hästägare är partisk är väl bara naturligt, eller?
En generell tumregel är att man som hingstägare bör avstå från att diskutera sin egen hingst, just för att det blir för mycket reklam av det. Vissa små korta kommentarer kan få slinka igenom beroende på hur det ser ut.

Det är så att det ändå blir en hel del PR för bra hingstar på ett forum som detta, bara genom att de kan diskuteras. Med detta sagt så måste hingstarnas ägare också tåla att det faktiskt sägs negativa saker om dem också. Det finns ingen hingst som är perfekt...
Om jag skriver att "jag har träffat tre avkommor efter brunte och samtliga har haft lågt ansatta halsar" så är det ett konstaterande och min erfarenhet. Det säjer inte att brunte alltid nedärver lågt ansatta halsar utan just bara att dessa tre hade det.

Ston tänkta att föla år 2010:
Louyoune (Ramses x Loufianaah - Fynt) betäckt med Perignon al Amar
El Cheyenne (El Shajal x Ashibi - Cashmir) betäckt med Kaiser
Anemone (Kraschan x Aneida - Hadban Blue) betäckt med CW Rih
Silver Caladora (Cala d´Or x Silver Zeefir - Zareef) dräktig med Gimmick
Sharmantah (Garizim x Shams Bonita - Lill Sham) dräktig med Gimmick
Mathilda (Rosa Pantern x Penelope - Pepi) dräktig med Sokrates
Perelka (Egmont x Perfekcja - Ernal) dräktig med Sokrates
Walizka (Etman x Wisnia - Eldorado) dräktig med Sokrates
Illuztra (Lamark x Imppaala -Imppulse) dräktig med Preference
Electra (L.M Limaal/Enza) dräktig med AS Sinans Pacha fölar slutet av april
Ciwanne (CE Magnum/Ciara) dräktig med ML Khadir fölar slutet av april
Noora (Metat/Nasaska) betäckt med Adawy
Cawatina (Cawat) dräktig med Sokrates
Natallica (Kulak) dräktig med Sokrates
Wielka Karlina (Argo) dräktig med Sokrates
Wisnia (Eldorado - Abiram) seminerad med Sokrates
Zefirka (Eldon - Zenobia/Endel) dräktig med Ecaho
Alcatlah (MC Cashmere x Abyat) betäckt med Crown Prince
TA Kaisza (Medalj x Kurosza) dräktig med TA Nox
Makaluh (Mistral x Celina) dräktig med TA Nox
Sulana (Kaiser- Sakaia-Exodus) seminerad med Dalwhinnie
Nefretiti (Tutanchamon-Zobat) seminerad med Sokrates
Podia Kossack (Pobeditel x Prisiage) betäckt med Metropolis NA
Rebekkah (Aja Sanagor x Relacja) betäckt med Puccini
Bozanova (Bilikov FA40/90 - Cordon Bleu 467 SWB) dräktig med Gimmick
Royal Gold Eye Candy (Finally´s Mr. Andy Frack x Par Bet's Fascination, Morganhäst) dräktig med Elcatero
El Sobra (Elcatero x Soza - Glaz) dräktig med Gimmick
Troja (Gimmick x Freja - Furubäcks Seger 159) dräktig med Gomir
Geicja (Bomarc - Nimbusz) semineras med Sokrates
Lambura (Sas - Rozeta) dräktig med Etrams Black Sin
Kopia (Martin - Karbata) dräktig med Etrams Black Sin
Azella (Glaz - Aniela) dräktig med Etrams Black Sin
Majidah GB (Mareschal x Marianah /Marania Gold) betäckt med Gimmick
Wisdoms Flair (Wisdom El Masran x Sawannah - Ibn El Mokari) dräktig med Adawy
GKV´s Indian Suleima (Silvernek x Marbon Martini - El Sharluke) betäckt med Gimmick.
Broszka (Gard - Bernatka) dräktig med Rohara Bacara
Alania (Notariat x Alaia /Proveny) dräktig med Gomir
Narcosa (Garanti x Narcissa /Nimbusz) betäckt med Gomir
Roxanne (Bayard x Ragazza - Nimran) seminerad med EF Kingston
Helena (Bey Gali x Artemis) betäckt med Adawy
Aja Bey Khateyna (Ali Khalil x Bey sateyna) betäckt med Adawy
Cloetta (Kaiser x Ciara) seminerad med Gr Faleeh
Andromidha (Elcatero x Algia - Misza) Dräktig med Daffaq
Emlah (Lill sham x Miljah - Angel) Dräktig med Daffaq
Mesjaz (Nimbusz x Kanoria/Noir) seminerad med Pilot PL
Pikarda (Emblemat x Pika/Bandos) betäckt med Adawy

Jag har inte mkt att argumentera mot det du skriver.Det är en balansgång.
Visst,hingstägare får tåla lite..det är väl en sak om man skriver nåt om trånga bogar,tråkigt kors etc
Men om man beskriver en verksam hingsts temperament så som tufft (man kan lägga så mkt in i det ordet) så förstår jag att hingstägare reagerar.
Och jag tycker också att de ska få säga sitt,så länge det inte låter som reklam.
Just temperament och nedärvning av detsamma tycker jag är vanskligt att diskutera,särskilt gällande en ännu levande hingst i avel.
Folk tar till sej så mkt av det som står här på buke att det blir sanning av det.
Och för hingstägaren kan det betyda färre ston pga rykten.
Tuffa hästar betyder ofta hårda svårhanterade hästar.
Ofta är det nog så att de har vinnarskalle och goda tävlingsnerver.
Dvs stabila i skallen och hetsar inte upp sej i onödan.
Jag såg många tjusiga Preference-avkommor på utst på 90-talet.
Deras temperament vet jag inget om mer än som fölungar.

Min egen erfarenhet av Priffe-barn på senare år är att de är helgoa att ha att göra med.Har 2 årsföl.
Den ena är en liten flirtis som är supersocial och pratar hela tiden,vill vara med och kolla vad som händer.
Den andra är helt makalöst sansad och går som en hund på gården.Han är lugnet själv vid hantering.
Jag är mkt nöjd med dem både exteriört och rörelserna är..:love:!

Du har helt rätt. Och eftersom det var jag som så olyckligt kom in på det spåret, så vill jag gärna utveckla det. Jag hoppas att alla förstår att jag inte menade det som något negativt. Jag har ju faktiskt själv mycket medvetet köpt ett framtida avelssto med Preference som pappa. För mig handlar det om medveten avel. Det finns flera exempel på hästar (både ston och hingstar) som sägs lämna ett tuffare psyke. Några namn som dyker upp i mitt huvud (kan vara missuppfattningar, så rätta mig gärna den som vet bättre) är Negatiw, Penitent och Algonkina.

I enkel uppsättning ger det ofta, som du beskriver, vinnarskalle och goda tävlingsnerver. Önskvärda egenskaper för de flesta. "Tuffheten" i sig är alltså inte ett problem. Tills du börjar göra fel kombinationer. Om man, utan att veta om det, exempelvis kombinerar en häst linjeavlad på Penitent med en Algomej-avkomma, så kan det hända att du står där med den där hårda, svårhanterade hästen istället för bara en perfekt tävlingshäst.

Carina på Silver Arabians

Mitt sto verkar ha fallit bort, lägger till igen

Royal Gold Eye Candy (Finally´s Mr. Andy Frack x Par Bet's Fascination, Morganhäst) dräktig med Elcatero
GKV´s Indian Suleima (Silvernek x Marbon Martini - El Sharluke) betäckt med Gimmick.
Kaabata (Maz x Kaponia/Pohaniec) dräktig med Gwarant

Kaabata (Maz x Kaponia/Pohaniec) dräktig med Gwarant
Gwiazda (Bomarc x Granada) dräktig med Rohara Bacara

Tack för det, Hobnob! Precis så är det att vara hingsthållare! Någon skriver en dåligt uttryckt mening som i varje fall jag själv uppfattar som oerhört negativ. Som hingstägare, ska vi då svälja felaktigt spridda fakta, för att vi "måste tåla kritik?" Jag har sysslat med araber i 20 år nu, arbetat på flera olika ställen och träffat många hästar. OCH träffat många människor som "hört att en häst ska vara si och så" eller som på en enda häst dömmer ut resten av släkten.
Carina säger i sitt inlägg, som om det vore fakta; "Pers var en tuff häst" och medger senare att hon aldrig sett eller tagit i hästen. Lite märkligt att sprida "fakta" omkring sig baserad på den kunskapen. Vad gäller förärvning, så gör ju hingsten inte ensam avkomman...
Carina: apropå Algomej så har jag arbetat med 5 Algomej-avkommor, alla med olika mammor, 2 hingstar och 3 ston, samtliga toppentrevliga hästar (också som ridhästar, de som var ridna). I deras fall märktes inget av det du beskriver. Ej heller på deras avkommor, av vilka jag träffade/jobbade med ett stort antal! Bl a en e:Donkiszot (Penitent/Negatiw!!)ue:Algomej, snällaste ridhästen! En annan var Algomej/Negatiw:Algorytm, supertrevlig häst! Hans avkommor är likaså vänliga och samarbetsvilliga. Algorytms mamma Aleksota e;Negatiw var jättelugn och trevlig, hennes avkommor likaså. Mor bla till westernhästen Solid (e:Dardir, vilket gör honom dubbel Negatiw!)

Jag vill tillägga, Carina, att jag håller med dig om att Sawanusia inte har mycket gemensamt med sin far. Hon liknar sin mor.

Mvh Hannah Andersson

Senast ändrad av en moderator:

Du har helt rätt. Och eftersom det var jag som så olyckligt kom in på det spåret, så vill jag gärna utveckla det. Jag hoppas att alla förstår att jag inte menade det som något negativt. Jag har ju faktiskt själv mycket medvetet köpt ett framtida avelssto med Preference som pappa. För mig handlar det om medveten avel. Det finns flera exempel på hästar (både ston och hingstar) som sägs lämna ett tuffare psyke. Några namn som dyker upp i mitt huvud (kan vara missuppfattningar, så rätta mig gärna den som vet bättre) är Negatiw, Penitent och Algonkina.

I enkel uppsättning ger det ofta, som du beskriver, vinnarskalle och goda tävlingsnerver. Önskvärda egenskaper för de flesta. "Tuffheten" i sig är alltså inte ett problem. Tills du börjar göra fel kombinationer. Om man, utan att veta om det, exempelvis kombinerar en häst linjeavlad på Penitent med en Algomej-avkomma, så kan det hända att du står där med den där hårda, svårhanterade hästen istället för bara en perfekt tävlingshäst.

Det kanske inte är någon som är intresserad av detta ämne längre, men jag vill gärna dela med mig av vad som fick mig själv att börja tänka i de här banorna.

För några år sedan diskuterade jag just det här ämnet med en av de större och mer erfarna arabuppfödarna i USA, med ett i mitt tycke sunt synsätt på avel. H*n råkade ett år ut för stå där med några ettåringar som var helt oregerliga. Jag tror t o m att h*n sa att h*n varit tvungen att ta bort ett par av dem, eftersom de blev farliga för sig själva och sin omgivning.

H*n hade två år innan gjort en ny kombination utan att egentligen reflektera över att det skulle kunna innebära några problem. Det handlade om mentalt sunda individer som var inblandade, med mentalt sunda avkommor på varsitt håll. I efterhand fick h*n höra att just den nära kombination av just de förfäderna inte var att rekommendera. H*n sa till mig att "tänk om någon hade berättat det för mig innan, då hade det besparat mig många tårar".

Jag hoppas att ni förstår vart jag vill komma?

Senast ändrad:

Nu skrev vi samtidigt, Hannah. Jag har aldrig sagt att det alltid blir ett mindre lyckat resultat och vi kanske har olika källor (mina) och erfarenheter (i första hand dina). Jag står för det jag skriver, men jag kanske har blivit missledd. Vad vet jag? Jag har aldrig menat att smutskastat någon, bara försöka få folk att tänka till när det gäller sin avel.

Jag har också läst den tråden/inlägget som du beskriver och det är en av flera orsaker till att det är så intressant och roligt med "utomsvenska forum".

För här är det så väldigt tabu och infekterat att diskutera sådant, tom om hästen som diskuteras varit död i årtionden. En bekant höll på att bli lynchad när hon ville diskutera ev. negativa sidor hos en gammal avelsmatador i samband med linjeavel.

Jag skulle önska att det var mer ok att öppet diskutera vilka linjer som är olämpliga att kombinera, vilka hästar som inte bör dubblas upp och varför. Istället får man höra saker "djungeltelegrafen" IRL så det är ju liksom inte så att det inte spekuleras ute i stallarna... ;)

Jag har också läst den tråden/inlägget som du beskriver och det är en av flera orsaker till att det är så intressant och roligt med "utomsvenska forum".

För här är det så väldigt tabu och infekterat att diskutera sådant, tom om hästen som diskuteras varit död i årtionden. En bekant höll på att bli lynchad när hon ville diskutera ev. negativa sidor hos en gammal avelsmatador i samband med linjeavel.

Jag skulle önska att det var mer ok att öppet diskutera vilka linjer som är olämpliga att kombinera, vilka hästar som inte bör dubblas upp och varför. Istället får man höra saker "djungeltelegrafen" IRL så det är ju liksom inte så att det inte spekuleras ute i stallarna... ;)
Jaha? Jag hade ingen aning om att det fanns en tråd någonstans (ABH?). Jag hörde det direkt från källan. Men det förvånar mig inte... :D Personen jag pratar om är rätt "frispråkig", minst sagt. Och råkar ofta i blåsväder för det. ;)

ABH ja. Men jag måste säga att det verkar mer ok att överhuvudtaget föra sådana diskussioner överlag utomlands, blåsväder eller inte.

Visst får folk som för fram linjer eller hästars negativa sidor ibland mothugg men samtidigt är det ju ofta mer eller mindre consensus om andra saker, särskilt vad gäller "gamla" hästar där det finns en hel del ättlingar att gå på.

Och att föra fram en diskussion i ljuset och få mothugg kan ju också vara ett sätt att minska spekulationer. Som det är nu får man ju oftast höra negativa aspekter som sedan får stå oemotsagda.

Jag tycker inte man kan generalisera om bloodslinjer, det finns alltid undantag och varianter som beror på vilken del av den genetiska urval avkomman har fått.
I flera år stod Saturn PL har oss mig. Saturn är efter Alegro undan Sarabanda efter Bandos. Engligt Carina’s argument borde Saturn vara en djävul men det är han inte, han är hur snäll som helst! Bl. a har jag fött upp två helsystrar efter Saturn, den ena är bestämd men inte omölig, och den andra är så snäll hon är mesig! Men poängen är att de är olika.
Angående Algomej. Jag har sett Algomej många gånger och aldrig upplevt honom som svår. På Kurozweki släpptes han lös som avslutning till vissningen (oj vilken häst, vilken gång!) sedan promenerade Direktör Guziuk till planens mitt, Algomej kom fram till honom, och tillsammans gick de in i stallet – OBS utan grimskaft. Algomej va Direktör Guziuk´s alltime favorit, jag tro inte att Algomej hade använts i avel på Kurozweki om han hade dåligt temperament.
Eldon efter Penitent är känd för att lämna hästar med mycket energi och kanske det är därför de få så bra resultat på banan. Eldon sonen Piaf var mest upp i luften när han visades som unghäst, handlern fick verkligen kämpa. Nu 2009 gick Piaf i en uppvisning på stuteriet, mycket vacker och disciplinerad ridhäst med utklädd junior på ryggen, han är dessutom ”chief sire” på Janow.

Suck... Varför glömmer jag alltid att bukefolket läser inläggen som f-n läser bibeln...

Varför skulle det vara så omöjligt att vissa blodslinjer ger ett tuffare temperament? Och att om man kombinerar fel att det kan bli för mycket? Precis som att man vet (bäst att inte nämna några namn, nu då...) att vissa blodslinjer är överepresenterade när det gäller exteriöra fel. Är det smart att mixa dessa då?

Jag har själv fött upp en Alegro-son, han är det mesigaste som finns. Och i mitt stall står en Eldon-dotter. Hon är en tuff dam, men ärlig och snäll, och har en Emigrant-dotter som är en ängel. Skulle jag själv välja att avla på dessa blodslinjer om jag trodde att alla avkommor blev jävlar? Knappast. Men jag skulle aldrig våga lägga Alegro på Eldon-dottern... Men det är jag det.

När man läser sånt här i arabtråden blir man full i skratt.
Inom travet är det vida känt att olika linjer ger olika humör.
Men det drabbar inte hingstarnas betäckningssiffror i alla fall, eftersom det roliga med att jobba med hästar just är att de blir olika, beroende på föräldrar.

I år har jag två föl här efter en travhingst som jag inte uppfattade som särskilt tillmötetgående.

Och mycket riktigt, de två är verkligen helt ointresserade av att hälsa på folk, och när man fångar dom så kastar de inte enblick på människan, utan stänger in sig i ett skal.
Jag är intedet minsta tveksam om att det humöret är från pappan, men jag är inte heller särskilt orolig för att det skulle minska deraschanser att bli bra tävlingshästar.
Man får bara anpassa sig lite, och behandla de därefter.

Ja, men eller hur! Fast jag vet inte om jag blir full i skratt. Jag blir bara trött... :D

Skillnaden är väl att när man avlar araber så kanske olika uppfödare har lite mer olika avelsmål? Att få en bra tävlingshäst är väl högsta prioritet hos alla som avlar travare, förmodar jag? Medan en arabuppfödare kanske vill ha genomsnälla, gärna mesiga, familjehästar och en annan vill ha självständiga, tuffa hästar med mycket vilja och tävlingsinstinkt. Det viktiga är väl att veta vilka blodslinjer som har bäst förutsättningar för det man är ute efter?

Senast ändrad:

Ja, men eller hur! Fast jag vet inte om jag blir full i skratt. Jag blir bara trött... :D

Skillnaden är väl att när man avlar araber så kanske olika uppfödare har lite mer olika avelsmål? Att få en bra tävlingshäst är väl högsta prioritet hos alla som avlar travare, förmodar jag? Medan en arabuppfödare kanske vill ha genomsnälla, gärna mesiga, familjehästar och en annan vill ha självständiga, tuffa hästar med mycket vilja och tävlingsinstinkt. Det viktiga är väl att veta vilka blodslinjer som har bäst förutsättningar för det man är ute efter?

PS Själv är jag ingen tuff hästägare och vill helst ha snälla, lite mesiga, men tillitsfulla individer i mitt stall som säger "matte, det där är läskigt, kan du hjälpa mig?". Ändå står jag här nu med två ston som är självständiga och har egna åsikter. Samt en obstinat ponny. :D Jag anpassar mig och lär mig bli tuffare. För jag tror på det jag gör.

Det hela handlar väl om att kunna ta fram det bästa som en individ har och göra det till ngt användbart? Eller, använda de dåliga sidorna till något som blir bra, alltså det handlar till 100% om människan som handhar hästen.
Våga inse att det inte är en häst som passar mig och mina behov/rutiner.

Jag skulle hellre vilja dela upp olika hästar psyken i människor.

Alltså: du vet den där hingsten som hade den där matten som var så hårt att hon fick superhårda hästar med nerverna utanpå?

Eller: Det där vackra stoet som går i hagen med mannen som inte gör ett skit med dom, släpper dom in och ut ur hagen.

Ahaaaa...DOM linjerna!

kl

Sitter och tittar lite på olika annons sidor och kan bara konstatera att arberna numera är väldigt billiga. Finns det ingen efterfrågan av araber längre? Finns det för många? Många hästar slumpas bort till likande priser som travhästarna, varför? Visst vissa är nog inget att ha men sen finns det även de med en hyfsad stam.

Hur går det för er uppfödare? Får ni sålt era araber? och får ni ut det ni anser att det är värda?

På annons sidorna upplevde jag att arabkorsningarna verkade mer eftertraktade. Exempelvis arab/ridponny, arab/pre, arab/halvblod. Är det så?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka