Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det var just det som jag tycker går emot ditt resonemang i ditt val av hingst...god exteriör o goda ben...han har ju en exteriör o ben som talar emot en bra ridmodell...Jag har svarat!
"För egen del har jag i stort sett valt häst och hingst med ögat och hjärtat.
Det finns inga imponerande meriter inom prestation inom räckhåll.
Utställningsmässigt är det ju inget snack och hingstarna bakom stona är avelsvärderade och röntgade.
Däremot vet jag typmässigt och exteriört vad jag vill ha.
Med en bra exteriör kan man bygga prestation. "
...distans hästar faller ju inom denna katergorin hyfsat, men där kan jag tex, tycka att mindre vinkel i haserna kan vara helt ok som exempel)
Hovar ser jag snarare vara av BRA kvalitet och hellre utan tendens till plattfot än att de är för små.-bra ben (inga stora fel) och hovar (inte för små etc.)
En bra ansatt, bred bog skulle jag prioritera då det påverkar rörelserna i såpass hög grad. Om jag vill ha en häst som rör sig.-inte för sluttande bog helst (inte SUPER viktigt dock, finns viktigare saker)
Gångarter kan man till viss del förbättra genom ridningen, exteriören om den är taskig redan från start går bara att påverka minimalt. (Du kan förstärka en svag länd, förvandla utåttåade framben till rättställda om du har en rymlig bog/bringa, och rida bort en underhals och förbättra bågen, men vinklarna i bakbenen t.ex. kan man inte förändra.Sen är det ju gångarter etc. men detta var ju just efterfrågan på exteriör.
Raka haser må kanske inte vara en nackdel för distanshästen, men väl för dressyrhästen. Därav ett störande moment i exteriören som kan göra att samma häst inte riktigt är optimalt byggd för båda grenar.Håller helt med, det var alltså så jag menar, att det beror ju lite på vad man ska ha dom till vad som är en bra exteriör, men generellt är det ju ändå ganska samma, förutom saker som haserna vilket kan vara lite beroende på gren/inriktning. Därför tycker jag ändå att "lagom/normal" är bäst, då finns flest val för hästen vad den kan bli. Men som sagt det beror ju helt på vad man avlar för. Jag skulle inte försöka avla fram några super dressyr araber, utan riktigt bra allround araber, med lagom allt, men visst, lite variation får man ju ändå och då skulle jag försöka sälja hästen ltie åt "rätt håll" där den har bäst förutsättning.
Hovar ser jag snarare vara av BRA kvalitet och hellre utan tendens till plattfot än att de är för små.
jo absolut, men det var en självklarhet för mig, men det var därför jag skerv "etc." eftersom alal borde väl veta vad man menar med bra hovar liksom
En bra ansatt, bred bog skulle jag prioritera då det påverkar rörelserna i såpass hög grad. Om jag vill ha en häst som rör sig.
För mig är det nog inte högst på listan av saker, just bredden. Sålänge den är normal så räcker det då jag sett så pass många hästar som kan röra sig bra nog ändå, men som alltid så beror det ju på vad exakt man ska avla fram också. Då tycker jag att överlinjen och benen är tusen gånger viktigare.
Gångarter kan man till viss del förbättra genom ridningen, exteriören om den är taskig redan från start går bara att påverka minimalt. (Du kan förstärka en svag länd, förvandla utåttåade framben till rättställda om du har en rymlig bog/bringa, och rida bort en underhals och förbättra bågen, men vinklarna i bakbenen t.ex. kan man inte förändra. Japp helt rätt. Dock så som sagt är jag "allergisk" mot veka länder just för jag bara är det haha. Hatar dom. Så jag skulle aldrig ha en sån häst, men det går ju absolut att stärka och påverka, om amn jämför med som du säger vinklarna baktill.
KUL med lite diskussioner och inte bara medhåll!
Hur tänker ni andra?
Cystor behöver inte märkas heller, så jag köper inte riktigt dina argument. Efter dina erfarenheter av cystor skulle jag inte vågat med ännu en sorg.
Det är ju en sorg, en förlust av en individ. Lider med dig.
Tog bortden då bilden inte var större än ett frimärke. Haha...Kan du länka till en bild som iaf är så pass stor att man ser vinkeln på bakbenen?
nähe nu har du tagit bort länken....