Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Cystor behöver inte märkas heller, så jag köper inte riktigt dina argument. Efter dina erfarenheter av cystor skulle jag inte vågat med ännu en sorg.
Det är ju en sorg, en förlust av en individ. Lider med dig.

Nej exakt, det behöver dom absolut inte, men då har heller hästen inte ont av dom eller blir påverkad i "dåläget" så att säga.

Japp det är ju absolut en risk jag tar, efter att ha övervägt för elelr emot röntgen i det här fallet.
Som du säger, med vad som hände med Elsa så kankse det kan synas som vågat emotionellt, och det är det väl till viss del, men å andra sidan så kan ju vad som helst hända när som helst ändå, och jag har haft jäkligt mycket värre förluster i mitt liv så även att jag såklart blir jätteledsen så är det nåt jag kan hantera.
Skinn på näsan så att säga och försöker istället tänka logiskt.

Tack för snälla ord :)

Jag har svarat!

"För egen del har jag i stort sett valt häst och hingst med ögat och hjärtat.
Det finns inga imponerande meriter inom prestation inom räckhåll.
Utställningsmässigt är det ju inget snack och hingstarna bakom stona är avelsvärderade och röntgade.

Däremot vet jag typmässigt och exteriört vad jag vill ha.
Med en bra exteriör kan man bygga prestation. "
Det var just det som jag tycker går emot ditt resonemang i ditt val av hingst...god exteriör o goda ben...han har ju en exteriör o ben som talar emot en bra ridmodell...
Klart du ska stå för ditt val ;)

...distans hästar faller ju inom denna katergorin hyfsat, men där kan jag tex, tycka att mindre vinkel i haserna kan vara helt ok som exempel)

Raka haser må kanske inte vara en nackdel för distanshästen, men väl för dressyrhästen. Därav ett störande moment i exteriören som kan göra att samma häst inte riktigt är optimalt byggd för båda grenar.

-bra ben (inga stora fel) och hovar (inte för små etc.)
Hovar ser jag snarare vara av BRA kvalitet och hellre utan tendens till plattfot än att de är för små.

-inte för sluttande bog helst (inte SUPER viktigt dock, finns viktigare saker)
En bra ansatt, bred bog skulle jag prioritera då det påverkar rörelserna i såpass hög grad. Om jag vill ha en häst som rör sig.

Sen är det ju gångarter etc. men detta var ju just efterfrågan på exteriör.
Gångarter kan man till viss del förbättra genom ridningen, exteriören om den är taskig redan från start går bara att påverka minimalt. (Du kan förstärka en svag länd, förvandla utåttåade framben till rättställda om du har en rymlig bog/bringa, och rida bort en underhals och förbättra bågen, men vinklarna i bakbenen t.ex. kan man inte förändra.

KUL med lite diskussioner och inte bara medhåll! :bow:
Hur tänker ni andra?

Jag tycker att samarbetsvilja är ett stort + har du inte det så spelar det ju ingen roll hur bra hästen är i övrigt.
Nån mer som vill tycka?

Jo jag håller med dig. Men inom araben så har jag aldrig mött en individ som inte haft stor sammarbetsvilja faktiskt, så det ser iaf jag som en ren självklarhet! Skulle hästen sakna den så skulle jag lika gärna kunna utesluta den för det som att den då saknar det arabtypiska tempramentet.

För mig var det iaf för tempramentet som jag valde rasen :love:

Raka haser må kanske inte vara en nackdel för distanshästen, men väl för dressyrhästen. Därav ett störande moment i exteriören som kan göra att samma häst inte riktigt är optimalt byggd för båda grenar.Håller helt med, det var alltså så jag menar, att det beror ju lite på vad man ska ha dom till vad som är en bra exteriör, men generellt är det ju ändå ganska samma, förutom saker som haserna vilket kan vara lite beroende på gren/inriktning. Därför tycker jag ändå att "lagom/normal" är bäst, då finns flest val för hästen vad den kan bli. Men som sagt det beror ju helt på vad man avlar för. Jag skulle inte försöka avla fram några super dressyr araber, utan riktigt bra allround araber, med lagom allt, men visst, lite variation får man ju ändå och då skulle jag försöka sälja hästen ltie åt "rätt håll" där den har bäst förutsättning.

Hovar ser jag snarare vara av BRA kvalitet och hellre utan tendens till plattfot än att de är för små.
jo absolut, men det var en självklarhet för mig, men det var därför jag skerv "etc." eftersom alal borde väl veta vad man menar med bra hovar liksom :)

En bra ansatt, bred bog skulle jag prioritera då det påverkar rörelserna i såpass hög grad. Om jag vill ha en häst som rör sig.
För mig är det nog inte högst på listan av saker, just bredden. Sålänge den är normal så räcker det då jag sett så pass många hästar som kan röra sig bra nog ändå, men som alltid så beror det ju på vad exakt man ska avla fram också. Då tycker jag att överlinjen och benen är tusen gånger viktigare.

Gångarter kan man till viss del förbättra genom ridningen, exteriören om den är taskig redan från start går bara att påverka minimalt. (Du kan förstärka en svag länd, förvandla utåttåade framben till rättställda om du har en rymlig bog/bringa, och rida bort en underhals och förbättra bågen, men vinklarna i bakbenen t.ex. kan man inte förändra. Japp helt rätt. Dock så som sagt är jag "allergisk" mot veka länder just för jag bara är det haha. Hatar dom. Så jag skulle aldrig ha en sån häst, men det går ju absolut att stärka och påverka, om amn jämför med som du säger vinklarna baktill.

KUL med lite diskussioner och inte bara medhåll! :bow:
Hur tänker ni andra?

Skrev i fet stil annars tappar jag bort vart jag är haha. Nu vill jag också höra vad andra tycker specifikt om vad för slags exteriör dom eftersträvar och avlar för?

Normalt brukar inte jag delta i diskussioner på det här forumet dock läser jag det titt som tätt men nu kände jag att jag är tvungen att "ventilera" lite..
Och det gäller först och främst ARABTYP. Det spelar ingen roll om man har fött upp araber i 20 år eller har haft kunskap i 10 år eller har haft arab i 1 år..arabtypen skall inte ändras. Jag blir väldigt "confused" till medlemmars inställning gällande arabtyp.
Skall den användas till bruks såsom show skall inte typen "friseras" till på olika sätt. Dock kan man godkänna skillnader på blodslinjer tex Polsk ( lite rundare former, större ögon) Egyptisk ( lite kantigare, mindre ögon, dock otroligt söta och typade huvuden) Spansk ( lite kraftigare) m.m MEN man skall inte börja med att sträva mot sluttande kors, markbundna rörelser och allt vad det skrivs om då tycker jag att man skall se över sitt val av hästras. Kanske är det många på det här forumet som kanske skall gå på någon sorts föreläsning om araben och dess ursprung?
Någon nämnde också att det inte är så vanligt med lågt ansatta halsar på shower, då måste jag ställa frågan: på vilka shower då? Det är ett av dom vanligaste felen i dagens avel, sött huvud men kort lågt ansatt hals.
Jag har halvblod också och vet vad som krävs av en ridhäst på högsta nivå och då pratar vi om prestation, jag kan inte påstå att jag har sett arabhästen alltför mycket i de högre klasserna och det beror inte på en överlinje i klass med ett vattenpass ialla fall. Alltså,. araben KAN hoppa, gå dressyr, western trots att den har ett sött huvud, långt rakt kors, kort rygg och högt ansatt hals, tro mej, har ridit ( och tävlat) flera stycken från och med show åren 1985 75 p och silver till 2009 94 p och Int. champion. Ingen större skillnad! Är också chockerad över diskussionerna om tempramentet på vår kära hästras..(!) En häst som jag är uppväxt med sedan 23 år tillbaka är presic lika dan nu som när hon var två år, supersnäll i boxen men en riktig showapa utanför stallet.. vild men smart.... hon kommer aldrig att lugna sig för det pulserar i hennes ådror och då hon har äkta öken arab i närliggande led måste väl det bevisa något..? Och jag vill för allt smör i Småland inte ha henne på något annat sätt.
Kom precis hem från USA efter ett besök på Midwest och visning av alla deras hästar, där US National vinnaren Da Vinci visades i ridhuset, frustande eldig..med svansen på ryggen och en attityd värd att dö för, för att sekunden efteråt låta mej rida runt barbacka på honom. Så skall arabens temprament vara, den skall inte vara lugn som en hund utomhus, men snäll, uppmärksam och livlig, det står till och med i rasbeskrivningen, den som vill ha en lugn häst kanske skall köpa sig en fjording.
För övrigt är jag mycket splittrad över sådanhär NH hantering, heter det så? När hästen skall följa en hack i häl utan egen vilja? Varför skaffar man sig inte en hund istället?..Men det är en helt annan diskussion:) Det var allt från mej, Mvh, Linn

Jag säger bara så här.

Distansen är arabens största ridgren, det är där rasen verkligen kommer till sin rätt. Där ska man på en riktigt bra häst kunna galoppera in i grinden för att 2 min senare vara nere i under 64 slag/minut i puls.

Säger sig självt att en sådan häst inte kan vara en lättstressad individ.

Men bara för att hästen är lugn så betyder inte det att man inte kan få den att showa, Pselma tex är den lugnaste hästen jag någonsin träffat på. Och enligt madde (turbo star...) så är hon den mest lättshowade hon träffat.

Men hallå... har jag förstått dig rätt...
dressyrfolket jag känner på hbl sidan är mer för raka haser än emot. Klart bäst är ju normala haser men en av våra främsta dressyrhästar genom tiderna är väl ett lysande exempel. Gaspari.
Hellre åt det raka hållet än för vinklat. Ett rakt ben går att böja ett vinklat går inte att räta ut.

Senast ändrad:

Kan du länka till en bild som iaf är så pass stor att man ser vinkeln på bakbenen? :p

nähe nu har du tagit bort länken....

Tyvärr misstolkas arabens temprament igen. Otroligt! En livlig arab är väl inte samma sak som lätt stressad?? En stressad häst är den som vankar av och an i hagen och tappar hull, väver, hugger osv.
Det gör inte en livlig häst med temprament!
Showaraben tex, blåser och fräser, travar i full fart, dricker vind , tar för sig, och man skall känna wow!( det är inte stress) för att sedan stå blix still i 2-4 minuter och helt lyssna till sin handler.
Jag vill också belysa ordet "showig" och om hästen inte beter sig som ovan är den inte showig. Våra hästar vet exakt när dom skall tända till för det är deras natur.

Mvh, Linn

Det är inte arabens temprament som misstolkas, det är det du skriver.

"den som vill ha en lugn häst kan köpa sig en fjordning"

Så skrev du. För mig är araben en mkt lugn häst.

Det fina med araber tycker jag är att det är en sådan bredd på dem, och det finns så många olika typer av hästar. Jag vill ha en härlig ridhäst som följer mig som en hund för att den vill vara med mig och känner tillit till mig, precis som hästarna följer ledarstoet i flocken. Att ha en häst som slänger upp svansen på ryggen och dricker vind är absolut vackert, men det är inte därför jag har valt arabhästen, och det tillför inte mig särskilt mycket. Mina hästar är mina arbetskamrater, och därför är det för mig viktigast att de har huvudet och kroppen för att arbeta. De är samarbetsvilliga, sociala, alerta och med sunda, rejäla och starka kroppar. Var de har svanen någonstans, eller om de är eldiga eller inte, spelar för mig ingen roll. Vi är helt enkelt olika, och jag är glad för att arabhästen är detsamma.

Cystor behöver inte märkas heller, så jag köper inte riktigt dina argument. Efter dina erfarenheter av cystor skulle jag inte vågat med ännu en sorg.
Det är ju en sorg, en förlust av en individ. Lider med dig.

Men tror du inte att man märker om hästen lider av att ha cystor? Lever man nära sina hästar tycker jag att man märker om de är stela, hängiga osv, och jag hoppas verkligen att jag skulle märka om de hade ont av en sådan sak. Sedan är vi ju alla olika känsliga för att se sådana saker, men jag hoppas att man ser om hästen rör sig onaturligt. Som fallet var med Elsa, på video ser iaf jag tydligt att hon rör sig som om hon har ont i bakbenen. Jag har inte röntgat mina valacker, utan förlitar mig på mitt omdöme... jag hoppas jag får rätt. Skulle jag misstänka något skulle jag absolut röntga dem, men ska jag vara på den säkra sidan finns det ju tusen saker som är bra att kolla upp.

Om de har på båda bak så är det MKT svårt att upptäcka!
Min valack hade inte cystor, men inflamationen på båda bak! Det tog mid 3 veterinärer innan jag hittade någon som såg att han var halt! Jag kände det ju tydligt när jag red, men veterinärerna såg ingen hälta, först när jag sa till dem att bedöva ett bakknä så syndes det lite.

Naturligtvis är alla inte intresserad av show men jag förstår inte varför man måste göra om den från rasbeskrivningen bara för att den skall ridas? För mej är araben inte den ultimata hästen jag skulle tipsa tex min kompis när hon skall upp på hästryggen för första gången, nä då skulle jag hellre välja en fjording faktiskt. Den anser jag som lugnare, är inte lika intresserad av allmänheten, det ligger inte i dess natur att blåsa och uppmärksamma en ny brevlåda..
Livlig och stressad går inte och jämföra.
Använd gärna araben till allt men "bygg" inte om den som det blir allt vanligare i Sverige att man gör.. Det skulle vara roligt att ha ett större utbud på svenskuppfödda fina hingstar i Sverige men det kommer nog inte ske eftersom man struntar i typen..

Mvh Linn

*KL*
Återigen ett citat av Dick Reed på Toskhara Arabians i USA. Jag tycker att han ofta lyckas förklara vad han menar på ett sakligt sätt utan att ta parti åt det ena eller det andra hållet. Själva tävlar de sina hästar (främst hingstarna) i den gren som den har bäst anlag för, så hos dem finns allt från galoppörer över dressyr och western pleasure till working cow horse.

"I think it is an advantage to be somewhat "hot" for saddleseat riding. It is a very high energy sport and a calm mind wouldn't necessarily see the fun in doing what they're doing. The hotness gives them the ambition to perform. I think this is why TB racehorses tend to be hot.

Hotness is quite a popular attribute in Arabians. Hotness helps in saddleseat and hotness also helps in the halter show ring where high energy tends to lead to more "showyness".

On the other hand "hotness" is not a good property in many of the Western disciplines. In reining it is a definite negative as the horses have to go from a high excitement activity like running full speed and then stopping to a slow soft lope without batting an eye. It takes a very quiet mind to accomplish this.

The best mental properties in a horse are intelligence and honesty. The intelligence to know what's wanted and the honesty to deliver it regardless of circumstance. A horse that has both these properties will deliver the goods to the best of his ability."

Carina på Silver Arabians

Kan du länka till en bild som iaf är så pass stor att man ser vinkeln på bakbenen? :p

nähe nu har du tagit bort länken....
Tog bortden då bilden inte var större än ett frimärke. Haha...
goggla på Gaspari 340 eller bara gaspari o sen bilder...

Så vi ska inte ändra araben någonting??Anpassa den för det den används till idag?
Den ska se ut som ökenaraben, följa legenden osv...
Oj vilken tur att vårt hbl följt med utvecklingen så den passarr till det den användds för idag.
Då skulle vi väl inte ens ha araben i sverige, då skulle den gå kvar i öknen o inte stundtals i snö.
Självklart måste man göra urval i aveln så man behåller en sund o stark individ.
Inte är väl show något som araben användes till för 100 år sedan. jo visst har man alltid tävlat om vackra individer osv... men rent krasst...vilken typ pratar du om?
Dessa...passar dem in i din typ vi ska vara så rädda om?
http://www.allbreedpedigree.com/ind...red=Standard&x2=n&username=&password=&x=0&y=0

Gå in på vilken arab som helst på allbreed o kolla photon på förfäder o de ser ut som allt mellan en avdankad travare, åsnor o kallblod. Så nog borde det få finnas variation på typen även nu beroende på vad vi vill ha vår arab till.
Tack gode gud för att vi bryr oss mer om exteriören idag än då för oj vad mycket många av dessa hästar fått lida pga sin exteriör.
Bara för att folk inte vill ha samma temperament på häst så måste man väl inte välja fjording istället.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka