Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Har jag fel eller???

Nej.
Vi har inte samma åsikt jämnt, men här håller jag med.

Ofta gäller "alla andra måste använda bevisade prestationshingstar, men inte jag", samt "alla andras ston har svagheter, som gör dom oanvändbara i aveln, men mina är HELT felfria."

Det finns ju ett antal hingstar som både gått bra på show, och presterat betydligt mer inom sporten än vad en medelmåtta kan göra.
Ändå duger de inte åt stoägarna, som hellre letar upp en sämre hingst, som de försvarar med näbbar och klor.

Why?

Annika_L, du är störtskön!:bow:

Min tanke går så här om detta:
Kan det vara så att man har köpt "världens finaste häst" och upptäcker att man inte hade det egentligen? Men då känner man att man på något sätt måste försvara sin häst? Eller?

:bow:

Oj, oj, finns många aspekter varför man väljer arab.
Det anser jag skall ha högsta prioritet varför man vill äga en arab?
Vad man vill använda den till? Avel, hopp, distans, dressyr, osv.

Jag vågar ju påstå att ridklasserna för araberna i Sverige och Europa inte är direkt imponerande (hoppning/dressyr) dö trista att titta på.. Vad kommer dom upp till.. Lätt A..max. Naturligtvis finns undantag. Och nu pratar jag inte om distans eller western för det är jag inte så hemma på. Den dag det bevisas att en "ombyggd" arab eller en arab som har helt perfekta ben ( för det är vad jag har fått för uppfattning av detta forum, arab ben), fult huvud, tjock hals, toppigt kors, når bättre resultat än en "20 på typ arab" är jag beredd att hålla med, men tills dess..icke.
Vad gällande ben och hingstar tycker jag att de flesta här säger emot sig själva.. Ena sekunden skall man inte titta på kort för där ser den helt onaturligut, bilderna ljuger..medans andra sekunden " titta på bilden på den hingsten, har ni sett vilka dåliga ben, hovar eller kotor, nej den trampar absolut inte under sig"! Då helt plötsligt ljuger inte bilderna. Har ni överhuvudtaget sett hästen på riktigt innan ni uttalar er?
Och gällande ben, så är det enormt missvisande att gå efter bedömda ben på en utställning. Det var någon som nämnde en hingst med 4 på ben och en svans? "Skall jag lita på det"
Det är ALDRIG samma siffror från en utställning till en annan, och när politiken spelar sitt spel ger domarna lägre på ben till den hästen som skall "förlora". Så är det.

Mvh, Linn

Ja det undrar jag med, jag blir gång efter gång förvånad över att stoägare inte väljer dom hingstar som ändå har presterat lite (elelr mycket) som finns här, det finns ju inte jättemånga men finns ju ändå några som antigen har bra nog exteriör och presterat BRA, eller har jättebra exteriör och har presterat hyfsat bra, och i nåt eller några fall både och.

Men vad jag hör från dessa hingstägare är att dom inte alls får många förfrågningar eller ston, tyvärr, och det är ju sant, för det är jättesvårt att hitta hästar med sån stam ju när man letar! (och tex. ska köpa)

Men ändå så går stoägare till dom hingstarna som är "heta" just då, och då undrar jag hur många som egentligen matchar hingsten till stoet också, för alla dom stona kan omöjligt vara en match på en hingst som är het just då. Och åter igen, varför överväger många stoägare inte ens en mer prestations inriktad hingst, när det finns flera som fått bra på avelsvärdering eller utställning?

Tragiskt :(

ps: jag har inget emot att använda dom bra utställningshingstarna som finns som fått BRA på avelsvärdering, även om jag själv ofta inte gillar dom så dant, men att sitta och använda dom som bara fått bra på utställning och aldrig gjort nåt mer tycker jag inte om, det är då man får enbart show inriktade hästar som ofta kankse inte är så lämpade för någon slags ridning exteriört.

Men sen ska man inte ta enbart på prestation heller såklart, bra exteriör nog är ju ett krav för alla!

Senast ändrad av en moderator:

... och när politiken spelar sitt spel ger domarna lägre på ben till den hästen som skall "förlora". Så är det.

Mvh, Linn

Ja, så är det.
Därför är det HELT GALET att, som vissa, utgå från att en hästs poäng på en utställning har nåt med sanningen att göra.
Man får helt enkelt kolla upp sånt själv.

Jag håller delvis med där, dom ridklasser som finns för enbart araber är inget jag generellt lägger nån större vikt på, när du skrev ridklasser så trodde jag ärligt att du menade öppna som alla andra tävlar i, dvs. vanliga, för det är där jag tycker dom ska kunna gå och hävda sig hyfsat för att räknas.

Och jag tror INTE att dom flesta showvinnare skulle platsa där, finns undantag men generellt har jag sällan sett någon jag skulle köpa för ridning, eller ens vilja ha.

Men varför köper du en utställningsstammad häst själv?
Varför tala om för stoägare vad de ska välja, när du inte köper vad de isåfall skulle producera?

Jag tycker alla andra ska åka miljöbil, för då kan jag spruta ut avgaser med min gamla, billiga bil.

Ja, det är klart att man skall välja arab till vad man vill ha den till, men skall man ta bort "arabprägeln"? Det är då jag menar att man skall se sig om efter en annan ras.
Köper man en Dalmatiner utan prickar för den är så tex snäll att ut och gå med? Eller en korthårig New Foundland för den är så barnvänlig?

Mvh Linn

Jag är alltid rädd för avel som baseras på modetrender, vare sig det handlar om hästar, hundar eller katter.

Av någon outgrundlig anledning så finns det något bakom en hel del modehästarna som gör att de tar sig fram.

Vi är chanslösa inom arabaveln så länge det är fritt fram att använda vilka hingstar som helst, så länge det inte finns krav på att de ska ha en exteriör som befrämjar hållbarhet och att de ska ha visat att de kan prestera.

Nej, vi är inte helt chanslösa. Man kan avstå från hingstar.

Man kan bevisligen kombinera bra exteriör med arabtyp och showighet, men alltför många sätter bra exteriör åt sidan för att främja huvud och hals. Därför släpps alla dessa klena ben, smala bringor och förfärliga kors igenom, till förmån för ett superduperhuvud och en tjusig hals.

Men hallå! Avser du avelsvärdering eller showen

Inget fel alls på vackert huvud och lång, bra ansatt hals, med det måste kombineras med att resten av hästen också är bra.

Självklart

Eftersom tycke och smak och kunskapsnivå är så olika borde vi ha ett strängare regelverk kring aveln. Annars kommer vi aldrig längre än så här, att vi sitter och skriver på ett forum och ömsom kastar skit, ömsom strör rosor över varandra.

Om jag gör tillbakablickar på 25 år inom arabvärlden
så tycker jag nog att en vändning till bättre avelsdjur har skett.

Vi hade tidigare obligatorisk avelsvärdering av hingstar men vad hjälpte det när stoägarna valde klass lll-hingstar. De som blev klass l var i regel de hingstar som vann utställningsklasser, samt att inte förglömma, var att de väldigt aktiva sporthästarna många ggr blev Klass l. Gemensam nämnare?

Därför att jag inte hittade en prestationsavlad häst som jag hade råd med och gillade!! (lite av både och)

Jag hade faktiskt inte ens tänkt kolla på honom, eftersom han inte alls hade en stam jag var intresserad av ens som valack. Men Ella som tränade honom (som också lägger stor vikt på ridhäst exteriör och prestation) var övertygad om att han hade det jag ville ha exteriört, så hon drog med mig ut i den hagen (tack!) och hon hade rätt, han hade faktiskt till min STORA förvåning en bra ridhäst exteriör! Det enda felet är att han är trång mellan frambenen, men det kunde jag leva med efterom jag gillar resten och han inte ska avlas på. Då kände jag att jag var villig att ta den risken med stammen helt enkelt, eftersom allt annat var bra (minus bredden då).

DET är varför!

Jag står för allt jag säger, och det är STOR skilland på att köpa en valack ltie billig och ta risken, från att köpa en häst att AVLA på.
Om jag hade köpt för att aval på hade jag aldrig köpt honom trots exteriören, för stammen är inte bra nog för mitt tycke helt enkelt.

Ang. att domarna dömer ner ben på den "förlorande" hästen...
Då blir jag alltid lika full i skratt o brukar kommentera att det är mycket märkligt att en häst med såå dåliga ben kan röra sig med 20,20,20...
Och att den har ens hållt för träning är ju jättekonstigt...
Nä man måste nästan va på plats själv och titta, man ska absolut inte gå på skrivna siffror enbart.
En annan grej som jag hispar över är: Hur kan det komma sig att den "vinnande" hästen (nästan) alltid får höga siffror på skritt när den knappt har skrittat ett ordentligt steg alls?? Kan nån förklara detta?

Å jösses! Skrev jag som att man skulle ta bort arabprägeln
så måste jag förtydliga.
Arabtypen tycker jag är det viktigaste att behålla för det är hela arabhästen.
Arabtyp inombords och utanpå skall bevaras när man ägnar sig åt avelsarbete
annars kan man ju köpa sig en dalmatiner utan prickar.

Ja när man når de höjderna i poäng må man nog ha bra ben, iaf hyffsade;).
samt framparti och bakparti som kan jobba och där kan man inte ta hjälp
av någon disch:devil:

Då blir jag alltid lika full i skratt o brukar kommentera att det är mycket märkligt att en häst med såå dåliga ben kan röra sig med 20,20,20...
Nä man måste nästan va på plats själv och titta, man ska absolut inte gå på skrivna siffror enbart.
En annan grej som jag hispar över är: Hur kan det komma sig att den "vinnande" hästen (nästan) alltid får höga siffror på skritt när den knappt har skrittat ett ordentligt steg alls?? Kan nån förklara detta?

Jättelätt att förklara!
För det första får aldrig en häst med 20 på rörelser 14 på ben..närmare 16,17 men den kanske skulle haft 18 istället.
Och nästa förklaras att det är rörelser "skritt och TRAV" därav traven bedöms i första hand. Har aldrig hört att hästen fick bra på rörelser för att den skrittat så bra.Och..för det tredje..när man pratar om slitage och hållbarhet skall man nog jämföra galopp, fälttävlan, hoppning i dom högre klasserna INTE hoppning på klubbnivå eller showträning.
Mvh Linn

Exakt!!
Förstår precis hur du menar!
Det är mer än en gång man tittar på varann och undrar vad domaren sett som inte vi såg.
Fast då kanske de inte sett nåt egentligen..hmm,utan bara bestämt sej attjust den inte ska vinna.Mkt fult anser jag.
Man vill ju ha en rättvis och ärlig bedömning på sin häst.
Med de ben-poäng en häst med bra trav får ibland förundras man av att de inte stapplar fram.

Håller med om att slitage inte kan jämföras eller ens "sägas nåt om" (vad är bättre uttryck...typ..."kan ha provats" kanske? har feber och kan inte skriva vettigt) förrän hästen i fråga har gått som du säger högre klasser, klubbnivå räknas inte för hållbarhet och heller inte utställning.

Läskigt! Påminde om människor med Parkinson...
Var det inte någon här som hade/har en unghäst som "betedde" sej ungefär såhär?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka