Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Mja min förra arab är utibldad till lite mer än Prix St. George, och har ju hållt då ;) (är 21år nu och tränas fortfarande i MSV dressyr som läromästare)

Sen finns det ju gott om dåliga ryttare också men det tar ju inte bort från att det finns dåliga ben med.

Och menar du då att dom araber som lyckas inte är arabtypiska? (har feber så missupfattar kankse)

Ja när man når de höjderna i poäng må man nog ha bra ben, iaf hyffsade;).
samt framparti och bakparti som kan jobba och där kan man inte ta hjälp
av någon disch:devil:

Jag är benägen att inte hålla med....
Min Chami har en fölningsskada som gör att hela hennes vänstra framben är vridet från bogen. Hon fick 5!!! på ben, men 997 på gång , ridet.
Bland hbl folket är det allmänt känt att en häst som fått tex 888 i gång som 3 åring antagligen får 777 uppsuttet.
Denna hästen har det mest vridna ben jag sett o jag har aldrig i mitt liv suttit på en häst med en sådan underbar trav som hon.Domarna stod o gapade när jag visade henne o hennes föl förra året. Då var hon 18 år.
Varför jag avlar på henne??
För att hennes mamma har totalt 6 avkommor varav alla o hon själv har 8or o 7or på ben. Chamis egna föl har också fått 8 på ben.

Även förra årets kungakannavinnare (hbl) o 3 årschampionatsvinnare MyPrincess har rent bedrövliga ben men en otrolig exteriör o gång o temperament o ridbarhet. Hon biljaderar kraftigt på vänster fram.
Hästar med en bra bredd på bogen tenderar att bli inåttåade när de musklat på sig ordentligt o breddar bogen ytterligare... ibland leder det till att de börjar biljadera som sliter på knäna. Bara inåttåhet har inte visat på något samband med dålig hållbarhet.

Men nog sjutton kan hästar röra sig kalas trots dåliga ben. Frågan är hur länge de håller.

Tillägg.,..självklart måste fram o bak kunna hänga ihop... så i övrigt håller jag med helt o fullt.

Ja alltså jag kan nog på rak arm räkna upp över 30 araber som inte hållit för normal hobbyridning pga benrelaterade problem som spatt, cystor och lösa benbitar.

En del av dem har haft rätt bra exteriör dessutom. Så det är inte bara "utsidan" på benen som är väsentlig.

Är det någon som har påstått det?
Inte vad jag har läst i tråden iaf!

Jag vet rätt många hästar som skulle kunna gå högre än LA.
Min förra arabvalack kunde samtliga rörelser i svår dressyr och en hel del inom den akademiska ridningen oxå.

Att tävla dressyr på en arab är däremot svårare, arabens rörelsemönster är inte som halvblods, och de får därmed ofta inte lika höga poäng.

Våra åsikter går isär helt enkelt.

Jag har tex följt unghästar på utställningar
de senaste åren och enligt min uppfattning så har kvalitén på
exteriören höjts. Å andra sidan visas där hästar som genomgått
en väl genomtänkt avel.
Buskaveln är inte att tänka på i de sammanhangen.

Det handlar väl lite vad man refererar till också. Mamma Knota 15 år
sprungen ur busken har säkert ett och annat att önska exteriört
gentemot dagens nyutsprugna ungdomar.

Nej, jag pratar inte alls om buskavel, utan jag menar de genomtänkta avelsresultat som visas runt om på utställningar.

Jag håller med om att vi har helt olika syn, och det är förstås ok. Personligen är jag, och kommer alltid att vara, övertygad om att aveln skulle regleras bättre.

Jo exakt, finns ju många tyvärr så är förvånad över att Linn inte hört om några alls, då undrar jag vart hon hållt hus eller kollat.

Jag håller med där. Om inte annat för att få stopp på all buskavel som ger alla dåligt exteriöra hästar, med icke arabtyp o dåliga ben osv osv...

Linn: Jag är inte gammal i rasen (5 år), men gammal i hästvärlden. Bland det första jag noterade är att benen på araben är riktigt riktigt urkassa i jämförelse med andra raser.
O det tror jag inte är arabtypsikt. tror att de från grunden hade starka, hållbara ben. Idag är det nog inte många som faktiskt skulle hålla för tex distansträning under rätta former. Och distans får man väl ändå se som en av arabens ursprungsändamål i öknen.

Fick tidigt lära mig ett uttryck som sa "utan hovar ingen häst" men jag skulle vilja säga utan ben ingen häst.

Senast ändrad:

Jopp det är en av anledningarna som tippade över när det kom till att våga ta en liten risk med Sando, eftersom han inte har sån slags stam jag ville ha, men, han har väldigt korrekta ben.

Jag tänkte såhär lite...vad är viktigast, stam eller bra exteriör o korrekta ben? jag tyckte att det nog var en hyfsad chans att han kan hålla eftersom han är så korrekt. Men annars hade det inte varit på tal ens.
Men självklart är båda viktiga men om man inte ska avla o bryr sig om stammen EXTREMT mycket så går ju exteriör o ben före, fast för avel måste det vara båda för mig ;)

Mja min förra arab är utibldad till lite mer än Prix St. George, och har ju hållt då ;) (är 21år nu och tränas fortfarande i MSV dressyr som läromästare)

Sen finns det ju gott om dåliga ryttare också men det tar ju inte bort från att det finns dåliga ben med.

Och menar du då att dom araber som lyckas inte är arabtypiska? (har feber så missupfattar kankse)

Hej Moa,

Ja men visst finns det undantag, jätte häftigt med din arab och bra jobbat utav dej!
Det jag vill belysa är att " dåliga" ben ( innefattar ej cystor och lösa benbitar)
inte är den huvudsakliga orsaken till att arab ridklasserna här i Sverige håller den låga nivå som de faktiskt gör. Det beror på något annat. Och att försöka avla bort arab typ för att man skall nå till LC, LB tycker jag är att förstöra rasen. Men snackar man om Prix St George tycker jag att man kan göra undantag.
Det är ju oftast så att får en uppfödare (som är intresserad av show i detta fallet) en avkomma som inte uppfyller kriterierna 19,20 på arabtyp så försöker man solla bort den till någon som inte är intresserad av show och kanske bara vill ha någon rid häst. Därav sämre arabtyp. Naturligtvis kan vi också ett och annat om ben och säljer inte iväg en tex häst med bock hov.
Är man en hårt arbetande uppfödare med klara mål och lägger ut oerhörda pengar kanske försöker leasa eller köpa in fina hingstar till Sverige för att gynna Svenk arabhäst avel samt att underlätta för alla arabhästuppfödare i Sverige ekonomiskt och tidsmässigt blir man ganska förvånad och förbannad när människor gynnar hingstar som ens inte blir rekomenderade till avelsvärdering, eftersom den har alla fel en arab kan ha, får betäckningar ändå FÖR att avkomman kanske kan nå LB någon gång.
Eller så saknar man kunskap, det gör alla till en början, men det är dags att titta utanför skygglapparna eller ta steget över skaklarna. Gå på en föreläsning om det Arabiska Fullblodet..åk på shower i Europa. Själv skall jag gå en Western kurs om ett par veckor och jag är skit nervös!

Mvh Linn

OK, så långt är jag med. Man ska aldrig avla på mediokra individer, även om man har tänkt sälja alla sina avkommor till skogsmulleryttare (själv hör jag definitivt till den kategorin som ryttare). Men det är lätt att teoritisera. Var drar du gränsen för när en individ inte platsar i aveln i praktiken? Hur mycket måste den ha presterat?

Räcker det att den har gått ett år (säg 7-8 löp) på galoppbanan utan skador, även om den inte vann något? Eller är "blandtävlad" i lite dressyr och hoppning på klubbnivå några år (hur många araber som faktiskt rids och tävlas kommer längre än så..?). Eller måste den ha gått fem 12-milare?

Och om du nu har ett sto som har gått fem 12-milare, men inte är helt korrekt i sina ben, är hon kvalificerad eller diskvalificerad för avel?

Eller om du har ett sto med en erkänt bra galoppstam (föräldrar och syskon som presterar bra), som själv inte vunnit ett smack, men som har en mycket bra exteriör, är hon kvalificerad eller diskvalificerad för avel?

Carina på Silver Arabians

Du sätter ord på mina tankar. :bow:

Hihi dock kan jag tyvärr inte ta åt mig äran för utbildningen, det var gjort av Helena Larson (OS landslags ryttarinna coh SM2:a två gånger etc. så är lite kul att hon haft arab, han var hennes en gång i tiden och sen ahde min kompis honom och sen jag och vi båda tränade för hennes mamma Leena, som är underbar)

Iallafall jo visst , på den punkten håller jag med, TYVÄRR så satsar inte så många på ridningen med araber, och jag tror det beror till viss del på okunskap och jag skulle vilja att aveln "blandades" lite mer, dvs, att man använde de hingstar som finns som har prestat lite och fått bra på tex. värdering hos showhästar också, och att man red showhästarna 'längre' (alltså mer utbildning och satsning på ridgrenar på dom, så att man ser vilka linjer/kombinationer/hästar som KAN prestera trotsa att dom kanske är mer showavlade. Då skulle det här glappet som verkar finnas bli mindre, och araben skulle bli som den ska vara, bara 'arab' liskom, inte så stora skillnader.)

Om jag låter lite mindre bra på att diskutera idag så ber jag om ursäkt, som sagt är lite halvsnurrig haha men är så intressant att ajg försöker mig på att skriva ändå ;)

Då har du också fått svar på dom frågorna av mig iallafall på just det inlägget carinaso skrev osm du citerade.

KL
Vore kul om nån annan svarade på exakt dom frågorna också eftersom det är intressant att se hur andra definerar och tänker?

Skulle vilja säga "ta av dig skygglapparna o hoppa över skaklarna" o kom ut i övriga hästvärlden o se hur verkligheten ser ut utanför showringen o arabhästen. Gå en exteriörkurs, gå på hästnäringens dag, forskningens dag, gå på andra rasers utställningar o se hur det går till. premieringar osv. Jag vet inte hur många kurser jag tipsat om på arabhingstars forum... det har varit många...finns någon som helst önskan om att lära sig mer i ämnet häst, nej det verkar inte så.

Har väldigt svårt att se den rasism som finns i "arabhästvärlden".... allt alla andra raser gör är fel o det talas nedlåtande om andra raser. Riktigt snobberi faktiskt. Eller kanske trångsynt passar bättre.
Tex...hbl människor rider alla sönder sina hästar, alla hbl är stora o klumpiga o hjärndöda(typ).
Kan man inte hantera en arab(som självklart bara arabmänniskor kan) så kan man byta till fjording för dem klarar ju vilken idiot som helst av. Det är inte fel att se o lära av andra rasers misstag o framgångar.
Tycker att en riktig hästälskare ser allt fint i alla raser. Själv är jag oerhört facinerad av våran gamla ras ardennern som riskerar att utrotas... men den kommer ju inte från öken så shit the same...

Jag håller med där. Om inte annat för att få stopp på all buskavel som ger alla dåligt exteriöra hästar, med icke arabtyp o dåliga ben osv osv...

Linn: Jag är inte gammal i rasen (5 år), men gammal i hästvärlden. Bland det första jag noterade är att benen på araben är riktigt riktigt urkassa i jämförelse med andra raser.
O det tror jag inte är arabtypsikt. tror att de från grunden hade starka, hållbara ben. Idag är det nog inte många som faktiskt skulle hålla för tex distansträning under rätta former. Och distans får man väl ändå se som en av arabens ursprungsändamål i öknen.

Fick tidigt lära mig ett uttryck som sa "utan hovar ingen häst" men jag skulle vilja säga utan ben ingen häst.

Hej Kicket,

Jag är gammal i rasen ( 25 år) men inte gammal i Halvblods rasen kanske 7 år och jag har ett underbart sto efter Cortez och mamman är efter Vleuten (tror han heter så) mormor har gått ** Fälttävlan och jag har 2 avkommor efter henne, en efter Etrusco som vann Bohusläns fölchampionat med 50 p och en efter For Feeling 48p. Den efter Etrusco är idag 4 år och vann championetet på Plönninge för några månader sedan med 51 p som bästa dressyr häst fast han är avlad för hoppning:) Jag försöker nu få henne dräktig men Sandro Boy, min dröm hingst, om dom passar ihop eller ej vet jag inte.
För min del har jag valt att ha mitt halvblod för ridning och någon form av ambition att tävla henne i hoppning har jag men just nu har jag inte tid och därför får hon betäckas igen. Hon har för övrigt varit ett tag hos Eamon Hickey och han tycker så mycket om henne. Kul!
Araberna för mej har inte vrit så imponerande på ridhäst sidan kanske men det är ju så mycket annat med dom, framför allt att många av mina vänner som inte "kan häst" tycker att det är lätt att föllja tex en utställning och se vilken häst som kan vinna.. Jag har också haft en ej arabtypisk arab efter Doman, hon var jätteful men fin i sitt sätt och jag tränade inför Micke Schultz med henne på den tiden (samma tränare som Jozzan & Diesel). Trots detta så tycker jag att man måste bevara arabtypen till 100 %.

Mvh Linn

Fast ingen har väl sagt nåt om att dom inte vill bevara arabtypen, men del av arabtypen är ju att dom ska kunna ha förmåga att prestera som ridhäst, det är ju det dom är!!! Sen om folk inte kan nog eller inte vill ta dom för vad dom är är ju en annan sak, men att förstöra en bra ridhäst ras för att dom ska vinna i dagens modeshower är kasst.

Jag älskar araber men har lärt mig avel på andra raser främst, då prestations hästar och ajg personligen älskar araben för dens ridbarhet och temprament, plus att dom är vackra. Jag vill inte kompromissa på prestationsförmågan för att dom ska vinna shower, men ändå verkar många show perosner tycka att det är ok att göra tvärt om?

Ser nu att du kanske misstolkade mitt inlägg...jag menade att alla skulle ta av skygglapparna o hoppa över skaklarna o inte just du.
Tror det finns oerhört mycket att hämta från övriga hästvärlden för att bevara det bra hos araben o förbättra dess hälsa mm. Men jag har aldrig sagt att man ska ge avkall på typen, bara att typen kan vara olika i tycke o smak(fråga bara en som avlar egypier o en som avlar polskt). Huvudsaken är att det som är typiskt för en arab finns kvar.
Grattis till din fina Etrusco avkomma o lycka till med betäckningen.

Då har du också fått svar på dom frågorna av mig iallafall på just det inlägget carinaso skrev osm du citerade.

KL
Vore kul om nån annan svarade på exakt dom frågorna också eftersom det är intressant att se hur andra definerar och tänker?

Jo jag såg det var för snabb på svara-knappen :o Diskussionen var intressant men tog slut för snabbt. :grin:

Haha ja fast rasism finns ju hos dom flesta raser och jag får lika mycket skit för att jag har isis bland halvblodsfolk som jag får bland arabisar, och samma tvärt om och i andra kombinationer.

Det är oftast ingen som kan förstår varför jag har nån av dom raserna jag gillar, och araber och isisar som ofta inte är gillade av samma folk, är lite tråkigt när man har båda för man hör så mycket skit om dom man älsakr då ju från båda håll :(
Och halvblodsfolket gillar ju ingen av dom jag har haha.

Dock är jag tacksam för att jag hållt på med flera oliak raser och grenar, det gör att jag har kunnat vara pragmatisk och lära mig fårn olika perspektiv och inriktningar, vilket har varit oerhört lärorikt, och fortfarande är :)

Jag är väl en person som föredrar att se likheter än skillnader, och att dra paralleller mellan olika saker och kunskaper så att jag kan applicera dom i det jag håller på just då :)

Tror aldrig det är nyttigt eller bra att helt hålla sig inom det man gör, om man vill kunna utvecklas och lära sig mer.

Det bästa råder min tränare lärt mig är att inte vara dryg, "om man tror man vet nåt så lär man sig inget!" och det har funkat bra för mig generellt än så länge, sen kan man ju ha åsikter såklart men jag försöker att inte vara allt för dryg haha, även om man såklart är det ibland, det är ju alla ;)

Fast ingen har väl sagt nåt om att dom inte vill bevara arabtypen, men del av arabtypen är ju att dom ska kunna ha förmåga att prestera som ridhäst, det är ju det dom är!!! Sen om folk inte kan nog eller inte vill ta dom för vad dom är är ju en annan sak, men att förstöra en bra ridhäst ras för att dom ska vinna i dagens modeshower är kasst.

Jag älskar araber men har lärt mig avel på andra raser främst, då prestations hästar och ajg personligen älskar araben för dens ridbarhet och temprament, plus att dom är vackra. Jag vill inte kompromissa på prestationsförmågan för att dom ska vinna shower, men ändå verkar många show perosner tycka att det är ok att göra tvärt om?

Men Moa, vad är det man kompromissar bort från ridhäst sidan för att få en häst att vinna shower?
I allmänhet har inte en showarab sämre.. vi säger ben just för tillfället än en ridhäst arab. Skulle en ridhästarab komma ut på show får den inte bättre på ben än en showarab.

Mvh Linn

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka