arab/quarter = monster?

attempt

Trådstartare
Jag hörde häromdagen, när jag berättade att min häst var korsning mellan quarter och arabiskt fullblod, att de korsningarna blir monsterhästar. :eek: :crazy:

Har ni hört något sådant också?

Sv: arab/quarter = monster?

Jag hörde häromdagen, när jag berättade att min häst var korsning mellan quarter och arabiskt fullblod, att de korsningarna blir monsterhästar. :eek: :crazy:

Har ni hört något sådant också?

:p haha ja eller hur... :) :)

Ja det har jag hört flera gånger att det är 2 hästar med mycket huvud, ibland är min nipprig o inte vill stå still o då klagar jag på araben i henne :)

Tycker du att din häst är ett "monster"?

Det kan jag nog inte hålla med om då jag träffat quarters som har varit "monster" utan någon annan hästras inblandad:D . Men visst jag har träffat tokiga korsningar också. En god vän till mig har haft dille på att avla på sin arabmärr som är totalt väck och det har gett stort genomslag till fölen. Dock är de väldigt vackra. Tro nu inte att jag är arab hatare! Det är de som väljer att avla på fel hästar som jag inte är så förtjust i.

Tycker du att din häst är ett "monster"?

NEJ, absolut inte. Förutom att hon blir väldigt, väldigt bitchig mot andra hästar, har svårt för att hålla tålamodet. Går inget som hon vill blir hon sur. Men det är väl typiskt ston ;)

Nej det hoppas jag INTE :eek: Jag ska just till och köpa en häst som är korsning med mamma som är 100% nordsvensk, pappan är 75% Arab och 25 % Quarter.

Hoppas nordisen slog igenom, och inte monsterpappan då :angel:

Nä, men dåså....då är hon ju inget monster:bump:

Jag tror nog att de flesta hästar kan bli monsters av "fel" uppforstran och behandling....ston speciellt om de är hårda i huvet..
Jag vet inte, men de Araber jag träffat har inte varit speciellt "dumma"...många har varit hingstar av dom oxå, utan att vara påbörjan till monster...
Däremot har jag inte varit i kontakt med många QH-hingstar...däremot hårda ston...så arvet kommer väll från den sida isf:D
Sticker jag ut huvet nu igen?;) :D

Hon heter Olivia, brunt sto m. stjärn, 12 år och 148 cm hög, reggad som ridponny.
Mkt riden tidigare men ej nu det senaste året så jag ska sätta igång henne.
Var tänkt som westernhäst men blev engelskt riden till slut ändå. Har varit hos ägaren sen hon var 2, har allså bara haft två ägare i sitt liv. Helt totalt orädd, cool häst och med väldigt härliga gångarter! Som att sitta på en soffa, man bara sitter liksom :p

Jag ska försöka mig på Pleasure o Trail med henne. Kanske något annat med.

Nej då...du sticker inte ut huvudet;)... Jag håller med dig och har liknande erfarenhet. Hästen blir vad man gör den till och ofta är det ren kunskapsbrist som gör att hästen blir hård och tar över...;)

När jag bodde i CA så var de mkt quarter/arab korsningar och dom användes i barrelrace och pleasure samt trail. Jätte fina hästar. Sen såg jag många paint/arab korsningar dom var många ggr jätte jätte fina men dom var mest i pleasure. Dom kallade dom för araber och då sa jag MEN MEN araberna får väl inte vara skäckar.
Svar: Jo de finns arab skäckar oxå. HMM...konstigt, tänkte jag och sen har jag inte lagt mer energi på detta.

Det är tusentals hästar som blir knäppa i huvudet pga att personen i fråga inte beter sig rätt.
Sen får hästen skit för det.
Men sen tror jag att man ska vara försiktig med linjeavel för de är nog därför vi har en del knepiga hästar oxå.

Jag har både sett och tränat många av den korsningen.
Hos dem som araben har gått igenom mest på så anser jag att de blir tittiga på samma gång som de kan bli lite envisa, vilket kan resultera i vissa problem.
Dem som quarter har slagit igenom lite mer på tycker jag blir jättetrevliga hästar!

Att en häst blir "monster" tror jag är mycket individuellt och inte speciellt bundet till rasen.
Med en sund uppfostran och möjlighet till ett riktigt hästbetéende så kan alla hästar bli underbara individer!

Lycka till med din häst!

När jag bodde i CA så var de mkt quarter/arab korsningar och dom användes i barrelrace och pleasure samt trail. Jätte fina hästar. Sen såg jag många paint/arab korsningar dom var många ggr jätte jätte fina men dom var mest i pleasure. Dom kallade dom för araber och då sa jag MEN MEN araberna får väl inte vara skäckar.
Svar: Jo de finns arab skäckar oxå. HMM...konstigt, tänkte jag och sen har jag inte lagt mer energi på detta.

Det är helt sant att araber inte får vara skäckar. I USA har de ju en speciell ras, pintabians, just för "arabskäckar" de måste ha en viss % arabblod i sig. Tror att det är 90% någonting för att vara "rena" pintabians. Kommer säkert till Sverige om 50 år eller så.....

madde++++

Araber får vara vilken färg som helst, så länge stammen är godkänd. Nu råkar det vara så att det inte finns några tobiano-gener bland registrerade araber, så en häst med den färgen lär inte ha godkänd arabstam. Däremot har det trillat ut en del sabinos, och eftersom de har godkänd stam så reggas de som araber trots färgen.

/Ida

Jo jag vet allt de där om araberna och färgerna för det är likadant på fullbloden.
Men dom är fina att titta på iallafall.

Jag tror att den kombinationen kanske ställer lite högre krav på den som skall uppfostra hästen. Det finns kanske förutsättningar att dessa korsningar lättare går ur handen på sin ägare än om ägaren valt en annan ras. Men med rätt hantering så blir de inte värre än andra raser.

Att vissa har uppfattningen att de blir monsterhästar är samma typ av fenomen som när en hingst får rykte om sig att lämna knäppa avkommor.
Det räcker om folk känner till en sådan avkomma.... sen blir alla dragna över en kam...

Tja, det finns en hel del sabino-skäckar reggade. Är visst särskilt vanligt bland engelskstammade hästar. De brukar ju inte bli helbrokiga som tobianos och andra skäckfärger som går över hela kroppen, men en hel del höga strumpor, vita underläppar, lyktor och bukfläckar.

Definitionen på en arab är att båda dess föräldrar är araber, och varenda förfader tillbaka till de sk originalaraberna. Tidigare verifierades stammen med blodtypning, numera med DNA-typning, för att vara säker på att den häst som reggas har rätt härstamning angedd. Så länge stammen är godkänd kan en arab inte nekas registrering om den så är blå med gröna prickar.

/Ida

Liknande trådar

Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 136
Senast: Ramona
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 187
Hästmänniskan Arabiska fullblod, jag vill veta allt. Ni som har, haft en eller ridit en arab, i vilka områden använde ni eran arab till? Distans...
Svar
4
· Visningar
1 470
Senast: MJLee
·
Dressyr Här kommer jag och lägger ut ännu en tråd. Dottern på 13 år söker en ponny att utbilda(även med hjälp av tränare) och sedan tävla med i...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 214
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar