R
Rikkan
Sv: Är sistsen viktigare än kännedommen om hästen?
Vi känner knappt oss själva, och ändå använder vi begreppet så gott som dagligen inför folk som vi träffar ibland eller hejjar på på jobbet....Jag känner honom, för hans syrra gick i min klass. Jag känner honom för min morsa jobbar på hennes jobb. Jag känner dig för vi har åkt på samma buss till ridskolan och ridit i samma grupp i 2 år varje torsdag.
Att känna en annan måste väl innebära att vi inbillar oss att vi känner en annan?
För den enda sanningen är väl att vi faktiskt inte kan veta vad nån annan faktiskt känner...
Ifall hästen sa "jag känner dig" så skulle jag inte tveka, för dom har ju trots allt känslan och förmågan, som vi människor gör allt för att komma ifrån, kan det verka som...
Och har man otur så kan det väl lika gärna vara så att man, trots många år tillsammans, inte lärt känna varandra på ett ärligt sätt, -utan tuffar på i ett rollspel, ej mottagliga för känslor och skeenden på grund av egna blockeringar?har man tur känner man varandra mycket väl som ett gammalt par efter många många år ihop
Vad är det vi säger egentligen när vi säger "jag känner dig" Vem är det idag som känner något hos någon annan? Visst låter det lite märkligt när man tänker efter?jag skulle aldrig ens påstå att jag kände någon som jag känner, alltså ... hmm... t ex när någon säger till mig Du är ... jag är vaddå säger jag, vad vet du om vad jag är, känner du mig?
Vi känner knappt oss själva, och ändå använder vi begreppet så gott som dagligen inför folk som vi träffar ibland eller hejjar på på jobbet....Jag känner honom, för hans syrra gick i min klass. Jag känner honom för min morsa jobbar på hennes jobb. Jag känner dig för vi har åkt på samma buss till ridskolan och ridit i samma grupp i 2 år varje torsdag.
Att känna en annan måste väl innebära att vi inbillar oss att vi känner en annan?
För den enda sanningen är väl att vi faktiskt inte kan veta vad nån annan faktiskt känner...
Ifall hästen sa "jag känner dig" så skulle jag inte tveka, för dom har ju trots allt känslan och förmågan, som vi människor gör allt för att komma ifrån, kan det verka som...
Än en gång förundras jag över begreppet "känner"...jag har en grundpersonlighet som jag är född med, och är mig - vilket även är verifierat forskningsmedicinskt osv, positiv, inte bittert lagd, något stressbenägen, utröttbar
(fördelen med att bli svårt skadad)
vidare har jag sett mina tarmar, min mjälte, min lever, min hjärna, min nacke m m på röntgenbilder och monitors
trots det känner jag inte mig själv helt och fullt
Måste man missa något på sin resa bara för att man inte kan förankra den nya upplevelsen med något man redan har upplevt, kännt?det sista vore ju trist, missar hela poängen liksom med en fascinerande resa - där jag förhoppningsvis! överraskar mig själv positivt gång efter gång efter gång efter gång
Ja, varför skulle känslan och förmågan att ta upp kännedom ändra sig bara för att man inte redan har full kunskap? Är tillvägagångssättet, att skaffa känsla (kunskap) om sig själv så olika?Varför skulle de vara annorlunda att lära känna om man inte ens har full kunskap om sig själv?
Alla strävar inte ditåt....ja, trist om man bestämt sig för att man känner någon helt, för då blir man aldrig positivt överraskad och tokglad mer
Tror du att dom som är sig själva med dig, även kan lita på att du är dig själv med dig själv. Att det hör ihop?De får vara sig själva med mig