Är sistsen viktigare än kännedommen om hästen?

Sv: Är sistsen viktigare än kännedommen om hästen?

Vad som fattas är nog tid. Inte tid i sig, utan prioriteringar.

När min pålle kom hit, 3½ år och i stort sett helt vild från Frankrike, så släppte jag honom på en relativt liten lösdrift (10 ha, liten jämfört mot vad han gått på tidigare..). Jag lät grimman sitta på när jag släppt ut honom till de andra och kunde då leda honom "dit jag ville". Efter 3 dgr (om det inte var 2) hade de andra plockat av honom grimman... Jag kunde ta på huvudet och halsen och lite på bogen, men han tillät inte mer än så (det var ju bara att gå/springa iväg).

Hur hade du, eller all ni andra, gjort i det skedet?

Jag provade att sätta på honom en grimma, vilket han inte blivit LÄRD, utan bara fått påsatt. Efter jag tog av den efter några minuter ville han inte komma när mig igen (fullt förståeligt). Då ändrade jag taktik helt och hållet.

Jag sket helt i att försöka få tag på honom i grimma. Jag åkte ut till stallet, gick ut i hagen och gick runt med hästarna i upp till 3 timmar per dag. När de stod och sov, stod jag och vilade bredvid, när de vandrade, vandrade jag med dom, när de busade sprang jag med i buset. Jag var noga på pålles signaler och att inte gå över den nivån då hans andning blev påverkad eller musklerna till näsborrarna kontraherade pyttelite. I 1½-2 månader fick jag inte klia mer än huvud, hals och bog. Vid vissa tillfällen även rygg och bakdel.
Jag var ute i alla väder, spöregnade det horisontalt tog jag bara på mig kläder som klarade det.

Efter då 1½-2 månader så över en dag fick jag helt plötsligt tillåtelse att klia mer än vad jag fått tidigare, han hade släppt in mig i sitt personliga utrymme. När jag fått tillåtelse till det och fått hans förtroende började jag jobba med grimman. Ja, inte någon grimma direkt utan ett rep. Helt lös i hagen. Först fick han det över nosen, beröm etc om han stod kvar. Över ena ögat, beröm om han står kvar (går han undan hade jag gått för långt). Så småningom över båda ögonen, över ena örat, över båda öronen och till slut en grimma på huvudet. Han stod kvar frivilligt och LÄT mig ta på den.

Jag har gått väldigt sakta fram, alltid varit noga med att han ska ha tänkt igenom saker och godkänt dom, att han tillåter mig att göra saker. Kanske vissa tycker det är mesigt. Säkerligen hade saker gått att göra på annat sätt, ett snabbare sätt. Inte vet jag om "slutresultatet" blivit detsamma, det är mycket möjligt. Jag känner dock att det här är alldeles rätt väg för mig.

Under de här två åren jag haft honom har jag haft två väldigt stora kriser. Den första var nog förra sommaren/hösten. Den gången var dte över hanteringen. Jag lyssnade på vad alla sa, vad alla tyckte och hur de hade gjort (men aldrig hamnat i sådan situation med en sådan häst själva..). Det blev massa intryck, jag gjorde saker jag inte 'kände' för, som egentligen gick emot min känsla och det sätt jag ville skapa en relation till min häst på. Säkerligen var min häst lika förvirrad som jag. Krisen "gick över" när jag slutade lyssna på folk som inte gick i samma linje med min känsla. Självklart lyssnar jag, men det som inte känns rätt använder jag inte. Det som jag får dåligt samvete av går bort innan jag får dåligt samvete av det. Den andra krisen har gällt ridningen och den hade jag väl i somras nån gång. Var nog mycket runt kommunikation och förhållningssätt där också. Jag hade glömt bort det viktiga i att BARA VARA. Saker skulle göras, det skulle presteras till nästa träning (kanske inte tränare tyckte det, men jag är sådan att har jag saker inbokade känner jag ett "tvång" att få fram något till det) etc etc. Jag gick inte längre ut och bara umgicks i hagen. En tydlig skillnad var att jag tidigare kunnat gå ut i hagen när han ligger och sover. Sätta mig bredvid och han ligger kvar, lägger sig ner ordentligt och faller i REM-sömn. Vi kunde ligga utsträckta sida vid sida och sova. Men det gör han inte längre. När han ser att jag kommer reser han på sig, han ligger inte längre kvar. Jag vill hitta tillbaka till det. Jag vill kunna ligga bredvid honom och sova.

Ja, flum flum och vet inte om det kommit ut något vettigt egentligen.

Jag ser tyvärr inte bilden.

..
Nu gör jag det!

Då är inte hästen frisk.

Utifrån att sitta perfekt för mig innebär att forma hästen med sitsen.

Senast ändrad:

*Hugger en knapp*

Nu gör jag fan reklam men jag måste bara säga alltså, Helvete också att förlaget inte vill översätta min sista bok, den handlar om hur hästen speglar människan, jag är så nöjd med den :D

Och så ges den inte ens ut i det landet jag bor i :crazy: :( :crazy:

*Svamla*

Jag blir lite klurig på vad du är för en person och vad du vill ha ut av det här, eftersom du växlar mellan djupsinniga frågor och sedan bara trams.
Du kan ju till att börja med, inte alltid ha en blåbärshink mellan dig och hästen. Vad gör du då när böåbären är slut????

*jag skrev att det krävs ett visst mod, att man måste ha en viss grundtrygghet för att kunna se sin egen roll i hästens beteende.
I ett större perspektiv klarar inte en del personligheter det, då de alltid måste ha bekräftelse på sin egen duglighet - av psykologiska skäl.
I ett mindre perspektiv kan man förklara för en sådan människa, så att det inte blir så personligt - lättare att ta in

För en människa med en större trygghet men som känner sig osäker får man inge den en känsla av mod - om man är en duktigt pedagog/psykolog :D

* Projicering är ju en försvarsmekanism mot livets smärta...
När man kan skilja på andra och sig själv, kan man ju upptäcka att man faktiskt projicerar.
Det är ju något som alla gör mer eller mindre utan att tänka på det.
Det är ju det som är den stora risken med djurpratare. Det finns ju ingen objektiv verklighet....

*Alla gör saker av ett skäl, om man blockerar sin rädsla, så gör man ju det eftersom man lärt sig att det är en dålig egenskap (fördömd)
Man söker då kontrollera sin egen rädsla, och gärna det som utlöser denna rädsla...:cool:
Vilket ibland är hästens beteende
Detta med hanterandet av häst och barn - för att det skall bli bra så behöver man ju må ganska bra själv.....:crazy:

Att må bra handlar ju till stor del att tillåta sig ha känslor...
Då kan man ju som sagt tillåta andra att vara som dom är...
Hästar är ju inte neurotiska eller narcissistiska på samma sätt som vi heller.

*Gränsen mellan en rädd häst och en pressad häst visar dig hästen - om du mår så bra att du kan lyssna på den....:cool:
När människor säger att deras hästar är fjompiga är det en stark varningssignal för mig att de inte kan se den gränsen när hästen visar den.

*Acceptans och en känsla av samhörighet, är oerhört viktigt för hästen eftersom den är ett flockdjur.

* Angående min egen hästhantering så är jag ganska trygg i mig själv . jag inser att om jag vill att hästarna skall göra som jag vill - så måste jag vara trovärdig - på riktigt.
Eftersom jag skott väldigt många hästar som varit rädda för hovslagaren vet jag att de testar även på andra sätt än vem som betsämmer. De testar ens "trygghet" på något vis. Slagna hästar (barn) försöker ofta provocera fram våld ( så att det ska vara över)

Men grundfråga var är sitsen viktigare - än kännedomen om hästen.
Skall du rida så är sitsen ditt verktyg, din stråke till fiolen

På marken är hästens kännedom om dig viktigast.:D

*Att rida med sätet är både lätt och svårt.
Att slippa slå knut på sig själv är lätt.
Kroppskontroll är svårt.

*Angående andras hästhantering så finns det ju givetvis en del människor som styr sina hästar (och barn) med sitt kontrollbehov och sitt förakt.

*angående tränare så har hästen alltid rätt så länge du inte projicerar för mycket ;)

*Angående AR så tycker jag ambitionsnivån är hög, men att man inte når hela vägen fram.

Man skall också vara medveten om att det är EN ridstil, och bara för att man säger så ibland, så ä den inte bevisat bättre än någon annan.
Spanska ridksolans hästar är kända för att hålla i många år och de presterar ett hårt arbete, är hingstar och får inte gå ut, så de belastas hårdare än ngn AR häst.
De håller
Trots att det är en ANNAN ridstil än AR.

Vad man som Ar ryttare kan fundera på är varför AR ryttare inte är lämpliga elever till Kottas?
Det är ju möjligt och inte konstigt att man inet vill rida som Kottas.
Jag vill bara påpeka att det inte är samma ridning.

Senast ändrad:

Reder ut begrepp..
Vad är projicering? :o

Jag blir lite klurig på vad du är för en person och vad du vill ha ut av det här, eftersom du växlar mellan djupsinniga frågor och sedan bara trams.
Jaaaaa.:banana:
Du kan ju till att börja med, inte alltid ha en blåbärshink mellan dig och hästen. Vad gör du då när böåbären är slut????
Ja när det inte är sässong för blåbär så måste jag ju ta till andra knep, ;) Som att kommunisera direkt...Hinken har givetvis inget med hästarnas relation att göra, och bör inte ha det, utan är där för att jag ska ha något att plocka blåbär i.
Givetvis ett skämt, och en metafor för falsk trygghet avståndstagande och kommunikation som inte är direkt, något som håller mig distanserad från hästen, precis som en rädlsa kan göra. Klart att jag inte har en hink med mig varje gång jag är ute i skogen med hästarna jag variera med att ha en svampkorg.:D :banana: ;)

Konfucius tror jag det var sa det här:

"Sätt inte ett svärd i handen på en man som inte kan dansa!"

Litet samma sak är det med ridning. Dans är som bäst när det finns samspel och harmoni. Samspel med danspartnern och med musiken. Rytm. Men också kunskap om dansens turer. Respekt.

Svärdskonst är en dödlig dans. Ridningen kan också vara det om man glömmer att hästar är stora och mycket starka djur.

Precision, harmoni, samspel, intuition whatever.

Hästen är din kollega, din arbetskamrat jo egentligen mer än så!

Hästen är ditt allra käraste, din lille bror, din vackra syster, du är hästens flock hästen är din flock.

Möten.

Tyvärr glömmer många det viktigaste som ryttare och hästägare. Man ser hästen som en ägodel..... men kan man äga en häst? Är hästen inte en gåva? En gåva som vi måste förtjäna.

Som vi måste förtjäna under varenda sekund?

Det finns ett annat gammalt talesätt som är så fruktansvärt sant.

" Tar du hand om din häst så tar hästen hand om dig..."

/KT

Provar att förklara svår sak enkelt - säg till om du inte hajjar.

Till att börja med;
Det här med verklighet är högst subjektivt.
Vi uppfattar alla världen helt utifrån våra egna basala livserfarenheter.

Vi har alla en ryggsäck, med mer eller mindre omedvetna känslor och erfarenheter.
Den ryggsäck är oftast alltför stor i relation till vår förmåga att hantera "grejjerna" i den.

Därför "gör vi ofta om" verkligheten så att den blir "hanterbar"

En av metoderna att få verkligeheten mer hanterbar kallas "psykologiska försvarsmekaniksmer"

En av dem är Projicering.

Vilken innebär att en känsla som är jobbig att uppkleva "läser vi in"
hos andra istället.

Rädlsa, Ilska, kärlek osv.

Elakhet är ett typiskt sånt exempel - han vill bara djävlas......

Hängde du med?

Men varför vill du ha en kommunikation som inte är direkt?
Varför vill du ha en falsk trygghet avståndstagande - dina ord...
Det är ju du som går i kring med hinkar och korgar i din egen beskrivning.

Det finns ju fler försvarsmekaismer
(även där - du tog upp ämnet, men jag säger inte att nedanstående gäller dig, utan resonerar bara kring)

Intellektualisering - i fallet med häst - romantiserande av hästen och ridningen - ridning som något abstrakt - något som vi skal lyckas med någon gång i framtiden - rida på "känsla" enbart

Även rationalisering - det är bara för att hästen är sådan och sådan - som jag måste vara sådan och sådan - och göra så och så...

(observera grova förenklingar, men ändå när ämnet kommmit på tal...)

Fortfarande med Hallonsoda?

Själv är jag pragmatiker.

By all means - bother me with facts.

Ja, tack! :) :bow:

Men varför vill du ha en kommunikation som inte är direkt?
Jag vill ha en direkt kommunikation, indirekt kommunikation är inget för hästar eller mig, men olika saker uppfattats på olika sätt. Precis som jag uppfattat att du missupfattat mig. Kan vara en missuppfattning från min sida?
Hinken eller korgen var en metafor för att visa hur enkelt det är för oss att gå runt med saker som inte egentligen för oss vidare till insikt, attribut som kan göra att vi känner oss uppskattade? Eller substitut för trygghet?
Varför vill du ha en falsk trygghet avståndstagande
Samma sak där, du uppfattar det som att jag vill ha, men i själva verket så finns möjligheten att få detta, men även valet att inte välja just detta. Och då står det dig fritt att välja och spekulera i vad du tror att jag gör. Jag har inte sagt att jag vill ha...
Det är ju du som går i kring med hinkar och korgar i din egen beskrivning.
:angel: En korg eller hink full med insikt behöver inte vara en försvarsmekanism. :smirk:

Det finns ju fler försvarsmekaismer
(även där - du tog upp ämnet, men jag säger inte att nedanstående gäller dig, utan resonerar bara kring)

Intellektualisering - i fallet med häst - romantiserande av hästen och ridningen - ridning som något abstrakt - något som vi skal lyckas med någon gång i framtiden - rida på "känsla" enbart

Även rationalisering - det är bara för att hästen är sådan och sådan - som jag måste vara sådan och sådan - och göra så och så...
Fortsätt gärna ditt resonemang för det är intressant, för just detta är kortfattat och jag föstår då inte var du vill komma.

Själv är jag pragmatiker.
Kan man ändra vad man är? :smirk:

Blir innehållet av dessa ord bara mycket tjafs för vissa?
Hur ska man som människa komma till insikt om allt detta, istället för att leva med en häst som stängt av, protesterar eller föraktar en?

Jag hänger med... Jag brukar tänka i liknande banor :D. luuuugnt

Detta är ingen dialog
Du kommer med många frågor
du får svar av flera
- men verkar själv inte ha ett enda svar elelr fundering
på någonting...
utan svarar bara med en motfråga...

Ena gången pratar vi om blåbärshinkn i reltion till respekt, sedan handlar den om samhörighet, också vips byter den skepnad till att handla om distans och falsk kommuniktion och du vill plötsligt inte "kännas vid den"

Ärligt.
Jag tror inte vi här kan komma "fram till meningen med livet och universum och allting", här på denna tråden.

Jag tror inte heller att du uppriktigt är intresserad av ett enda svar.
inte med dessa smileys som du väljer.

Folk svarar dig ärligt utifrån sina tankar och känslor
men själv är du väldigt distanserad
substanslös

(jag skall svara på ditt pm)

Nu Susan måste jag fråga, är det faktiskt du som klätt ut dig och ritat på en stackars häst på din avatar eller är det Pippi? :D

Sedan, har du fått mitt PM (hum vilket i raden? men ganska långt var det) som jag skickade för kanske 4-3 dagar sedan? Jag har haft ett himla tjafs med mina PM. :mad: Helt plötsligt var alla borta och sedan kom de tillbaka och en användare har pmat mig flera gånger men jag har inte fått något. Grr.

Lord Owen skrev:
Nu Susan måste jag fråga, är det faktiskt du som klätt ut dig och ritat på en stackars häst på din avatar eller är det Pippi? :D

That's for me to know - and for some to wonder...

Lord Owen skrev:
Sedan, har du fått mitt PM (hum vilket i raden? men ganska långt var det) som jag skickade för kanske 4-3 dagar sedan? Jag har haft ett himla tjafs med mina PM. :mad: Helt plötsligt var alla borta och sedan kom de tillbaka och en användare har pmat mig flera gånger men jag har inte fått något. Grr.

Jag tror jag svarar på alla, men får många så jag missar säkert en och annan ibland, skall checka annars - skicka igen (det är ju jättekul när man skrivit långt :angel: )

Fråga mig...
Men i mitt fall så vet vi ju vem man skall skylla på...
Blipperfia med tangenterna :angel:

Senast ändrad:

Susan skrev:
That's for me to know - and for some to wonder...

Jag tror jag svarar på alla, men får många så jag missar säkert en och annan ibland, skall checka annars - skicka igen (det är ju jättekul när man skrivit långt :angel: )

Fråga mig...
Men i mitt fall så vet vi ju vem man skall skylla på...
Blipperfia med tangenterna :angel:

Fnys. Jag som hoppades på att få en smaskig förklaring om att du har en vit (p)ordis som du antastat med en pensel. :( :p

Fasiken. Kolla om du svarat på något där vi pratar om vikt, annars måste jag skriva om det om jag inte har det kvar. Jag minns inte ens vad jag skrev. Jäkla buke. :angel:

Tycker det här med hur försvarsmekanismerna tar sig uttryck i hästhanteringen är himla intressant. Kul att ni tog upp det! :)

När jag höll nybörjarlektioner för flera år sedan kom jag ofta på mig själv med att försöka projicera de fel jag själv gör på hästryggen på mina elever. :o Jag håller nästan jämt huvudet lutat lite åt vänster, vilket medförde att jag tittade extra noga för att se om inte någon av eleverna gjorde samma sak. Om det sedan var någon som gjorde det, så var jag snabb att göra dem uppmärksamma på detta. Medan någon annan stackare, som kämpade med ett problem som jag inte själv hade, inte alls fick lika mycket uppmärksamhet. :o

Numera rider jag själv allra helst för tränare som själva haft stora problem med sin kropp och sin sits. Ju fler problem personen själv har brottats med (och åtminstone i någon mån hittat lösningar till), desto lättare är det för den personen att kunna hitta mina problem och hjälpa mig med dem, resonerar jag. Har även ridit för tränare som är oerhört talangfulla ryttare, men det har inte alls gett mig lika mycket. De rider så mycket på känsla och gör så många saker instinktivt, att de inte kan förklara HUR man ska göra för någon som mig, som totalt saknar begåvning för ridning. :D

Men det var ett litet sidospår. Försvarmekanismerna, var det ju. ;)

Förskjutning är ju också himla vanligt. Man åker ut till stallet efter jobbet, fortfarande heligt förbannad på en påfrestande chef eller kund som man råkat ut för under dagen - och allt blir hästens fel. Ridningen har aldrig gått sämre och hästägaren avreagerar sig på pållen istället för chefen. :crazy:

Och bortträngning förstås - min häst har inte alls ont i ryggen, sadeln passar perfekt, han surar nog bara för att han har en dålig dag, inte kan jag ju behöva köpa en ny sadel redan...

Men det som jag tycker att är mest intressant, och absolut svårast att upptäcka, är reaktionsbildning. Alltså att man vänder en känsla till sin motsats. Exempelvis när lilla Lisa, sex år, får en lillebror som plötsligt tar en massa uppmärksamhet av mamma. Egentligen avskyr Lisa bebisen pga detta, men eftersom sådana känslor är för svåra att hantera intalar hon sig själv att hon älskar bebisen över allt annat.

Man behöver ju inte köpa det här resonemanget överhuvudtaget, men OM man gör det tycker jag att det blir intressant att fundera på hur det kan tänkas ta sig uttryck i ridning och hästhantering. :)

Överlag tycker jag att det är bra att vara medveten om de här försvarsmekanismerna, inte minst i hästsammanhang. Det betyder ju inte att man kan hindra sig själv från att använda dem, men om man inser vad man gör kanske det blir lättare att "genomskåda sig själv". :)

Helen - psykologistuderande :angel: :D

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 537
Senast: scizofren
·
F
Ridning Eftersom den förra låstes lägger jag en ny här då det är på detta forum som ev "motsättningar" mellan "tävlingsdressyr" och "klassisk...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
18 935
Senast: Totola
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 801
Senast: IngelaH
·
Ridning Är en relativt nybliven fanast av det barock inspirerade och har under några månader ridit för CS och en av hans elever, men i brist på...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 539
Senast: Carmenzita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?