Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hallonsoda skrev:Jag hänger med... Jag brukar tänka i liknande banor . luuuugnt
Susan skrev:Kottas har gett sig själv åt konsten
Han har gett upp sitt ego i relation till hästen
Man måste vara någorlunda trygg för att släppa sitt ego
Susan skrev:Nu måste jag ju retas med dig;
Angående dig själv?
eller andra.
Psykologi är ju en vetenskap som gör sig bäst att appliceras på sig själv först.
Annars när man tolkar andra...
- så vet man ju inte om man analyserar - eller projicerar...
Bara en allmän reflexion
Trollspeilet skrev:Hej.
Jag var just över på en hemsida var jag las en artikel om hur Kottas instruerade, och det tyckte jag var roligt! Han uttrykker att han aldrig försöker plocka ner nå´n. Han bara förtäljer vad han ser...
Hur dom ovanståande sakerna hänger ihop? Kottas gör precis som hästen. Han reagerar på det han ser. Inte på dom fel han själv gör, eller på nån föredom. Han ser vad hästen skulle behöva att ryttaren gjorde...
Pelle
Susan skrev:Jag förstår hur du tänker och det ligger ju en hel del i det du säger.
Problemet är ju att vi diskuterar många saker på en gång, och ibland glider in på sidospår.....
Fördelen med att använda psykologiska termer är att de har en exakt innebörd.
Ridning är för mig ngt som man gör tillsammans med hästen
Och om vi börjar där så tror jag det händer alla ryttare att man tänkt sig göra en övning tillexempel en halt och den inte blir så exakt som man tänkt sig. Man kan då
A. skylla på hästen och tänka att den inte är "riktigt tränad än" - eller ngt annat
B. börja fundera varför blev inte den där halten så bra? Vad skall jag ändra på i min sits och min hjälpgivning.
För det senare är förutsättningen ödmjukhet....
Sedan har vi själva umgänget - dialogen - hästhanteringen och där blir det annolunda eftersom det är meningen att
vi "skall ta hand om" hästen. - Den skall inte ta hand om oss
Som arbetande med hästar och dess ägare så skulle jag vilja grovt dela in hästägare i två grupper.
De som inte SER hästen, utan beskriver den som fjompig, larvig, renta för djävlig - belägger den med en mängd negativa "egenskaper...
Eftersom de inte SER hästen, kör de ständigt över den som en ångvält. De ska lyda, den skall underkasta sig, ge efter osv...
Språk och ordval säger väldigt mycket om folks personlighet
Sen har vi den andra gruppen som "överser" hästen. och behandar den med så mycket respekt att de i själva verket underordnar sig hästen.
De har en överdriven rädsla att kränka så de klarar inga gränser alls.
Allt som är fast och konkret och klart skrämmer dessa människor, de vill hellre ha det luddigt, mytiskt, romantiskt.
Båda dessa förhållnngssätt är bara en reaktion på det våld man blivit utsatt för.
Antingen för vi vidare det våldet i form av förakt....
Eller så är vi så rädda för våld att vi försvinner och blir konturlösa lite flummiga.
Även om jag grovt delar in det i två grupper för att det skall bli tyligt - så är ju inte vi människor som två olika sorters knappar som antingen är svarta eller vita. Istället så har vi kanske tendenser att hantera hästen på ena eller andra sättet.
En del människor är helt utpräglade, medan vi alla har små nyanser av detta.
Kanske vi beter oss olika i olika situationer...
Att vara bra i det man gör - i det här fallet hantera hästar - handlar väl om att hitta en balans i sig själv - först då kanman väl se hsäten som den VERKLIGEN ÄR och inte en projicering av vår egen ondska eller rädsla.
Innerst inne är vi alla människor skiträdda,
den som har modet att erkänna det - kan överkomma denna rädsla, och blir då inte så beroende av dessa försvarsmekanismer.
Den som inte ser sin rädsla kan helelr aldrig se sitt eget beteende.
Och kan aldrig se sina förvarsmekanismer i relation till andra varelser
Susan skrev:Jag trodde nästan att jag skrämt bort folk med för mycket psykologi.
Rikkan skrev:Tanken som slår mig när jag är inne på detta forum är att det i så sällan talas om hästens personligheter, kommunikations förmågor; färdigheter, strykor och brister.
Det mesta handlar om ryttarens sökan efter en perfekt sits eller en perfekt rörselse.
Hur ligger det till?
Underprioriteras hästens behov och personlighet i akademisk ridning?
Eller känner ni alla era hästar så himla bra redan att ni överhuvudtaget inte behöver reflektera över samarbetet och utveckligen parter imellan?
Är inte hästen lika viktig som en själv?
:smirk:
Susan skrev:Det kanske inte är vare sig sits och hästkänendom som är vikitgast utan - självkännedom
Jag tror aldrig man blir vare sig en bra ryttare eller hästhanterare om man har för stort bekräftelsebehov eller är otrygg på annat sätt.
Jag tror man måste våga vara ödmjuk och att våge "ge sig" till läroprocessen om det skall bli något av det.
Nej, det kan du säga. Och det är valfritt.Detta är ingen dialog
Och så, vad spelar det för roll? Varför stör du dig på det? Om det inte passar, så står det dig fritt att skapa en egen tråd eller genom kontrollbehov ta över denna och styra samtalen dit det behagar dig, du är välkommen! *bugar*Du kommer med många frågor du får svar av flera
- men verkar själv inte ha ett enda svar elelr fundering
på någonting...utan svarar bara med en motfråga...
Det är din fria tolkning.Ena gången pratar vi om blåbärshinkn i reltion till respekt, sedan handlar den om samhörighet, också vips byter den skepnad till att handla om distans och falsk kommuniktion och du vill plötsligt inte "kännas vid den"
Ärligt, menar du att det är vad du gör i andra trådar?Ärligt. Jag tror inte vi här kan komma "fram till meningen med livet och universum och allting", här på denna tråden.
Är du fördomsfull, undrar jag.Jag tror inte heller att du uppriktigt är intresserad av ett enda svar. inte med dessa smileys som du väljer.
Det är också din tolkning.Folk svarar dig ärligt utifrån sina tankar och känslor
men själv är du väldigt distanserad substanslös