Sv: Är SÅ TrÖtt...vad GÖr Jag?
Stackare.
För det första så övergår ju det fulla ansvaret för en häst i samma ögonblick köparen tar emot hästen. Och några dolda fel var det ju inte fråga om. Så juridiskt och moraliskt har du ju inga skyldigheter alls längre.
Synd om dem som trodde att de köpte en maskin och så var det ett djur som behöver behandlas väl för att fungera! Kanske borde man berätta för dem att det är en häst
Men nu är det ju försent, hoppas att de håller sig undan hästar nu...
Att man ramlar av en häst kan ju dessutom ha många orsaker, beroende på sätt man ramlar av så kan det ju vara ryttarens, hästens eller andra omständigheter som står bakom. Det är ju endast om hästen reagerat genom att avsiktligt bocka eller stegra sig för att få av ryttaren som man har ett allvarligt disciplinproblem hos hästen.
Att "piska" upp hästen i efterhand är ju så FEL så att man nästan börjar gråta!
En grundläggande sak när man bestraffar hästar är att hästen skall bestraffas OMEDELBART när hästen gör fel, annars får man inga positiva följder av straffet utan enbart negativa.
Men om du känner att du önskar hästen tillbaka, försök få den tillbakaköpt på något sätt. Dock kan den ju tyvärr vara i ett mycket sämre skick än när du sålde den!
Det jag också finner märkligt är att de nya ägarna "dömer" ut hästen utan att ta rejäl hjälp av PROFESSIONELL instruktör/tränare som skulle på ett snyggt sätt kunna fösa dem mot en bättre hantering av hästen.
Lycka till med fortsättningen! (Läste lite senare att det hade gått lite längre så nu avvaktar jag också en rapport om hur det gick med återkomsten!)