Är SÅ TrÖtt...vad GÖr Jag?

L

legolaspiggelin

Jag sålde en connemara på 9 år för 2 år sedan,allt gick bra det första året,sedan trillade dottern i familjen av en gång.Dem får "hjälp" av en kvinna som sitter upp dagen efter och direkt börjar piska hästen,vilket givetvis resulterar i att hästen blivit svår att sitta upp på,hon kastar sig framåt så fort ryttaren landar i sadeln eftersom hon är rädd för stryk igen säger jag men ägarna säger att hon bara är dum.Det går ett tag sedan flyttar dem hästen till ett stall med 25 inhyrda hästar,connemaran faller ur totalt,hon är ranglåg och blir stressad av för många hästar omkring sig,vilket jag klart och tydligt talade om för dem vid köpet.För en månad ringde dem igen och håll i er nu! Hästen har fått fång,blivit jagad i hagen så hon gått omkull och fått en muskelbristning i bogen och vrickat en kota...nu är det mitt fel trots att dem haft hästen i 2 år nu!Igår var det dags igen,dottern flög av på träningen i ridhuset,jag sa att det nog är för att hästen har ont av sina skador och att hon inte är ridbar efter 1 månad med tanke på alla hennes skador...då skrek dem MOBBARE åt mig och slängde på telefonen.Jag mår dåligt över hur hästen blir omhändertagen och vill inte ha mer kontakt.Hur gör jag?Ber dem fara åt :devil: eller försöker köpa tillbaka denna häst som är underbar men förstörd?Jag kommer iallafall inte att sälja något djur igen...Mvh ledsen

Sv: Är SÅ TrÖtt...vad GÖr Jag?

Hej.

Vore det "min" häst och jag hade möjlighet att köpa tillbaka henne så hade jag gjort det.
Inte till samma pris men jag hade nog försökt få tillbaka henne.

Tycker så synd om dem i den situationen och skulle nog ha dåligt samvete.

Lycka till och tänk lika mycket på dig själv som på hästen.

Mvh Sindra

Förstår att du tycker det är jobbigt. Om du har möjlighet och själv vill, så tycker jag att du ska fråga om du kan får köpa tillbaks hästen.
Förhoppningsvis så är familjen villig att sälja tillbaks den till dig, eftersom dom tydlingen tycker det är en massa fel på den.
Sånt där är aldrig kul när det händer.

Lycka till.

Om jag hade möjlighet ... och kunde komma överens med de nuvarande ägarna så hade jag köpt tillbaka hästen.

Ungefär samma sak har hänt mig. Vi sålde min ponny till en familj och allt verkade så bra ibörjan. Det var bestämt att de skulle betala honom på avbetalning och det tog inte så lång tid innan det blev ett problem... Men när de nästan hade betalt hästen så började folk ringa hem till oss och berätta att de hade sett hästen på träning/tävling och att tjejen var jätte taskig mot honom.
En gång när vi åkte dit, helt oanmälda, så var hästen ute i smällkalla vintern med pissblöta täcken, det fanns inget vatten och det var inte precis nymockat. Under täckena så var det en mager, omusklad och glanslös lite häst. Då såg vi att hon red på kandarstång där tyglarna satt fast och sen hade dom ett hösnöre fäst vid tränsbettet! Usch det var nog det värsta som jag har varit med om.
Efter några år så tröttnade ungen på hästar så då fick jag köpa tillbaka honom.
Det var inte samma häst som kom tillbaka, innan vi sålde så hade han aldrig öronen bakåt, nu attackerade han nästan när man kom med sadeln. Men efter ett tag så lärde han sig att sadeln inte betydde smärta så blev det bättre, han är fortfarande jobbig i munnen. Hade det fungerat så hade jag ridigt på hackamore, men det går inte så bra på en hingst. Jag tror han börjar få förtroende för människor igen!
Mitt råd till dig är köp tillbaka hästen, du kommer ångra dig annars!
Lycka till!!/TH

Stackars dig! :cry: Vet inte riktigt vad jag ska säga, men jag hoppas att det ordnar upp sig. Det är ju aldrig roligt när det ska gå illa när man säljer sin häst!! Sen tycker ju jag att det är liiite fult att komma och klaga två år efter köpet :eek:. Håller på dig.

Tyvärr så finns det en hel del av den sortens männsikor som du beskriver :(
Har du möjlighet, och ni kan enas om priset så tycker jag absolut att du ska försöka få hem din häst igen... men det är ju inte alltid det lättaste :crazy:
Hoppas det löser sig för dig o hästen... och att de (i sådanafall) inte skaffar sig en ny ponny att missköta :( )

Tack allihopa! Jag känner nog som er,jag ska försöka få henne tillbaka.Visst är det fult att anklaga mig för fången,vrickningen och muskelbristningen i bogen när det är 2 år sedan jag såg hästen,hon blev besiktigad innan köpet utan anmärkning och jag bor 20 mil ifrån dem så jag förstår inte vad jag har gjort!
Jag känner mig bara så ledsen att det finns folk som köper en häst och sedan inte har för avsikt att ta hand om dem ordentligt.Och det verkade vara en fin familj som sätter värde på sina djur.Tji fick jag!
Ni ska veta att denna ängel häst bar mina barn som då var 2 och 4 år gamla till och från hagen som en klippa,jag köpte henne från en ridskola så hon har även gått som lektionshäst och nu är hon tydligen ett "monster" enligt dem.Jag fattar ingenting-bara att jag gjorde ett stort misstag som sålde henne till dem.Jag ska ringa upp dem och be att få köpa tillbaka henne...!Håll tummarna för mig att dem släpper henne...

Vi håller tummarna för dig. Du måste berätta hur det går.

Här är en till som håller tummarna för att du lyckas få henne tillbaka.

Har en aning om hur du känner då vi för något år sedan sålde vår ponny till människor som i efterhand visade sig inte vara de rätta. Som väl var så insåg de själva det och nu har han det bra hos en ny ägare. Men under det året då han så uppenbarligen mådde dåligt, led jag alla helvetets kval och erbjöd mig vid flera tillfällen att ta tillbaka honom - det ville de trots allt inte utan sålde honom sedan utan att meddela oss. Jag tror mig veta att han nu har det bra då han har hamnat hos en ridinstruktör och jag har nu lyckats få ro i kroppen igen.

Lycka till och berätta för oss hur det går!

Kram från Z3:an

Jag hoppas att du får köpa tillbaka hästen...det skulle jag försöka...
Håller tummarna för dig nu :)

H. Malin

Nej,dem vill inte släppa henne...snyft.Och vad är jag för någon som tror att jag kan bättre än dem.Nu var jag både psyksjuk och idiot!
Dem skall rida henne igen imorgon och om det inte funkar så löser dem ut hennes försäkring och kanske slaktar henne,för till mig skulle hon absolut inte.Jag erbjöd mig att köpa tillbaka henne för samma pengar som dem betalade,trots att hon är skadad nu och att dem skulle få behålla all utrustning...men nepp.
Vad gör jag nu då? Erbjuder mer pengar eller ber dem fara åt :devil: och hoppas för hästens skull att dem avlivar henne eller?!

Usch det låter nästan exakt som det jag var med om. Dom ville inte heller sälja hästen till oss. Mamman i den familjen och min mamma pratade inte ens med varandra till slut, jag försökte låssas som om jag tyckte om henne.
En gång när mamman ringde till oss så hörde man hennes karl ( han vi trodde var "normal")skrika en massa fula ord i bakgrunden.
Sista stället som hästen bodde på, han flyttade ca 6-7 gånger på tre år, där snodde dom en massa täcken mm och sålde på internet. Första gången dom satte ut annons på hästen ville dom ha 200 tusen, för en ponny över tio år som när dom köpte honom kostade 50 tusen! Det finns folk till allt!!
Jag hoppas dom ändrar sig! Lycka till!/TH

legolaspiggelin skrev:
Nej,dem vill inte släppa henne...snyft.Och vad är jag för någon som tror att jag kan bättre än dem.Nu var jag både psyksjuk och idiot!
Dem skall rida henne igen imorgon och om det inte funkar så löser dem ut hennes försäkring och kanske slaktar henne,för till mig skulle hon absolut inte.Jag erbjöd mig att köpa tillbaka henne för samma pengar som dem betalade,trots att hon är skadad nu och att dem skulle få behålla all utrustning...men nepp.
Vad gör jag nu då? Erbjuder mer pengar eller ber dem fara åt :devil: och hoppas för hästens skull att dem avlivar henne eller?!

Har du ingen bekant som kan försöka att köpa hästen, "till dig"?

hästen är inte värd ett öre i sådant skick,
så du kan säkert köpa tillbaka den för billig peng.
ta med en veterinär som kan faställa hästens
skick så att även ägaren förstår hur det ligger till.

Jag vill inte vara den som kommer med daliga nyheter, men har du salt hasten sa far du sta ditt kast, tyvarr.
Om det ar sa att hasten ar forstord som du sager, sa kanske det ar battre om hon far somna in och de far ut forsakringspengarna. Da slipper hon lida mer i alla fall.

De nya agarna har ratten att gora vad de vill med sin nya hast, du har meddelat dem att du garna koper tillbaka henne....men i slutandan sa ar det deras hast och de bestammer. Jag tycker dessutom inte att de verkar helt galna, da de faktiskt fragat om hjalp och fatt den hjalpen de behover.
Du berattar aven att de tranar, vilket innebar att de saklerligen har en tranare som bryr sej om dem och har koll pa saker och ting.
Det ar sallan en hast ar precis likadan med tva olika manniskor, sa jag forstar inte varfor du ar sa forvanad att hon inte ar som hon var mej dej.

Lycka till!! Hoppas att de andrar sej och att du far kopa tillbaka henne...alla manniskor har ratten att andra sej.

Jag förstår att jag får stå mitt kast...det är dem som har problem med henne och ringer och gapar till mig att det är mitt fel!
Det är ju 2 år sedan hon såldes och att jag överhuvudtaget är intresserad av att köpa tillbaka henne är för hästens skull.
Eftersom dem ringer och säger att hästen är livsfarlig,att dottern knappt törs rida mm så skulle ju det vara ett sätt att "slippa hästen" för dem.Plus att jag VET att detta är/var absolut ingen häst som förtjänade en massa stryk av sin ägare och ryttare.Dessutom känns det för jävligt att dem sätter sig och rider på en häst som inte ens har fått vila 1 månad efter ett fånganfall,en kotvrickning och en bogmuskel bristning!
När jag skrev att hon är och tränar så menade jag inte för en tränare(kanske uttryckte mig dåligt) utan dem åker till det lokala ridhuset där hon vill rida med sina kompisar som hyr hästar av ridskolan.Jag tycker inte det är konstigt att hästen kastar av ungen,jag menar att skadorna är ju långt ifrån läkta och vad gör en häst som har ont?!
Givetvis tycker jag som du att man inte ska låta en häst leva för levandets skull,har hästen bestående smärtor är det bästa för hästen att få somna in,det tråkiga är bara att jag är övertygad om att dem kommer att rida på som vanligt tills det brister och det tycker jag är djurplågeri!Det är inte jag som bråkar med dem,det är dem som terroriserar mig och jag kan inte låtsas att jag tycker det är okej att behandla hästen så!Jag hoppas att ni förstår hur jag menar,det är ganska känsligt för mig så jag går igång rätt snabbt!
Jag vet att hästen inte är värd några större summor längre,men jag har eget stall med eget bete och skulle kunna köpa tillbaka henne för att hon är värd det för mig liksom :love: .
Ska jag försöka igen?Eller ska jag lägga på när dem ringer?
mvh ledsen

ramonarunds skrev:
Det ar sallan en hast ar precis likadan med tva olika manniskor, sa jag forstar inte varfor du ar sa forvanad att hon inte ar som hon var mej dej.

Jag tror inte du läst hela inlägget som trådskrivaren skrev, om du verkar tycka detta är helt normalt som man bara ska acceptera när man säljer en häst. :confused:

JAG tycker att du för både din egen och hästens skull ska försöka igen - absolut!
Du känner uppenbarligen MYCKET för pållan och mår inte bra av att veta att hon har det som hon har det. Risken finns ju naturligtvis att det inte lyckas men vill du få "hem" henne så tycker jag absolut att du inte ska ge upp utan göra vad du kan och orkar!

Lycka till - tänker på er båda!

Kram Z3:an

Jag skulle nog inte ge upp om jag vore dig.
Som någon skrev, har du ingen du känner som kan köpa hästen tillbaks åt dig, dom behöver ju inte få veta att den personen känner dig.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
337
· Visningar
32 674
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 275
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar