AR på hackamore? + kritisera min ridning.

Sv: AR på hackamore? + kritisera min ridning.

Dum fråga kanske, men jag uppfattar det som att den övning du höll på med under filmklippet snarare klassas som centrerad ridning? Varför vill du då ha svar "enbart" från AR-ryttare?
(Klassar mig själv numera som AR-ryttare men det närmaste jag kommit den övningen är inom klassisk fransk dressyr.)

För att AR ryttarna bättre förstår var jag är påväg med min ridning och träning.

Den som inte har insikt i AR har svårare att förstå vad jag önskar uppnå med all min ridning och kan därför inte heller ge ett korrekt svar när det kommer till min nuvarande ridning, om den är rätt eller fel.

För att ta ett exempel, en westernryttare som svarar på en engelsk ryttares ridning och övningar ger inte samma svar som en engelsk ryttare.
Deras ridning och syftet med ridningen är olika.
Den engelska ryttaren önskar en annan form än en reiningryttare där hästen av vad jag förstått (men kan blanda ihop med andra westerngrenar) skall gå långt med huvudet på hängande tyglar).

Denna övning är från Cristina Drangel och går utmärkt att kombinera med AR.

Nej, du är inte dålig på att förklara. Men alla har inte din bakgrund eller utbildning.

Jag hänger med på vad du skriver. Även jag har fått göra dessa övningar med mitt helt vanliga, oskadade, relativt "enkla" halvblod. Man påverkar nacken för att få effekt i baken. Det går. :) (Ja, ja, kanske inte när JAG gör det alltid, men jag vet duktiga hästmänniskor som kan.)

KL
Nu är det ju aldrig någon som blir glad av vad jag skriver...
Så jag BÖRJAR med att skriva att detta har inget att göra med någon i tråden och allra minst trådskaparen - men jag har undrat något länge

Jag tänker inte säga så mycket om filmen, undrar bara varför hästen tar kortare steg på ytter bak i en volt - det måste man nog åtgärda först - innan man ens försöker ta vikten bakåt och svikta i bakdelen.

Nu till det jag egentligen vill

Jag har en fråga till alla er som håller på med liknande övningar.

Att hästen sviktar i bakkärran är ju bland det första som man måste få den att göra, det är jag med på. Men ryggen är ju en del av bakkärran.

Och om man höjer halsen så sänker man ju ryggen och blockerar på så vis bakbenen..
Visserligen tar hästen kortare steg - men det blir ju kort och stumt.

En häst skall ju svikta genom hela kroppen, och för att få till det så lyfter man ju ryggen och då kommer ju sviktet bak av sig själv...
Svikten försvinner ju för att hästryggen sjunker undan ryttarens tyngd - upp med ryggen igen och sviktet kommer tillbaka

Nu har jag haft en elev med en travare - det var ju i början svårt för denne att få till - för det var ju bara fullt ös framåt som gällde, särskilt åt voltstarthållet.

Därför hjälpte jag henne och tömkörde hästen, och undervisade henne i tömkörning ett tag så hon fck in känslan där först och hästen kunde hitta sin balans och bygga rätt muskler.

Nu till nästa fråga
- om man nu har en häst som inte riktigt fixar det uppsuttet på grund av att den är helt oinriden, eller har erfarenheter el. skador.

Varför hanterar man detta inte utan ryttare först :confused:
Och ger hästen en chans att lära sig koordinera och skaffa rätt muskler innan man försöker med en mindre erfaren ryttare.

Även om alla inte kan tömköra, så är ju en chambong en bra början.

Även om en fransk undersökning på 1800tal visade att belastningenf örändras mellan fram och bak förändras beroende på huvudställning så är ju både den och senare undersökningar gjorde för att undersöka hur _enbart_ hals och huvudposition påverkar häsens tyngdpunkt.

Om man därtill lägger till korrekt böjning och halvhalter på yttertygeln så blir ju resultatet ett helt annat - hästen sviktar i hela kroppen och tom sätter sig därbak.

och detta går fort - och är ganslka lätt - så jag fattar inte :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Det tycker jag att du har alldeles rätt i och jag har också undrat detta men inte riktigt vågat gå in och fråga eftersom det var synpunkter från AR-ryttare som efterlystes och jag då ändå inte fattar:crazy:
Men bra att du tog upp det!:idea:

Jag chansade på att det skulle gå som en utvikning av tråden - och om man ställde det som en allmän fråga - inte riktad till någon speciell.

Hoppas på svar

Är det halva steg som du gör på filmen?

Har funderat lite angående detta.

Först av allt så måste jag säga detta, även om det kommer ut otrevligt.

Du skriver att det du skriver itne har med någon i tråden att göra och aldra minst mig.
Dock skriver du så jag uppfattar det som om du påpekar saker som jag gör, även om du skriver dom väldigt allmänt.

Huruvida övningen är passande eller inte kan jag inte argumentera med dig om eftersom jag personligen itne anser mig vara en instruktör eller ens mycket duktig på att rida eller förklara syftet med övningen.
Jag är instruktör från backen i hantering (NH) inte i ridning. Däri ligger min "expertis".

Ang hästens korta steg så vet jag inte om jag uttryckte mig otillräckligt, eller om du inte läst hela tråden.
Hästen har genomgått en ringbandsoperation.
Enligt veterinären som gjorde denna, samt övriga veterinärer som gått igenom honom, så håller han till ridning men inte för travkörning.
(inte heller för skolor ovan mark).
Han kan mycket väl ha fått rörelseströrning av denna operation enligt veterinärerna.

Han visar inga tecken på ömhet, varken efter arbete eller vid vet. undersökningarna.
Därmed inte sagt att han troligast inte är sned sen travtiden för det tror jag säkert han är trotts massage.

Som så många andra travare så är det fullt ös innan vi börjar kommunicera emd varandra. Detta tar i snitt 2-4 månader innan vi hittat tillbaka till varandra och harmonin.

Att föreslå en "chambong" (för jag antar att det är samma som chambon?) är i mina ögon en ren förolämpning. Varför ska jag tvinga min häst in i en form med hjälp av fusktyglar?
Alla sorters hjälptyglar är en ren förlolämpning mot en häst enligt mig. Det är upp till var och en om de vill använda sig av genvägar för att nå sina mål men jag använder det inte på mina hästar.
Den Enda anledning jag funnit godtagbar när det gäller att använda sig av hjälptyglar är martingalen så hästen inte kastar upp huvudet och knockar ryttaren medvetslös. Enda anledningen.

Denna mening är rent av skräckinjagande! :eek:
Menar du verkligen att någon som inte kan tömköra ska försöka sig på det med en chambong?
Även om alla inte kan tömköra, så är ju en chambong en bra början.

Jag och min häst har tillbringat 1 år vid hand och arbetat.
Jag anser att det är rätt mycket tid förberedelsemässigt.
Lägg därtill 4 år med nh "träning" (hantering).
Hästen blir inte mer redo än såhära, det går bara att arbeta till en viss gräns med det psykiska.

Fö. tycker jag att Evis gav en rätt bra förklaring på vad syftet med övningen är. Läs den.

Inte meningen att du skulle bli förskräckt!! :(

Jag är bara nyfiken och ville veta vad det är och hur dessa halva steg ser ut.

Har hört att de används inom AR som en förberedelse för piaff och passage. Stämmer det?

Det du gjorde såg ju ut som en förberedelse inför något så då tänkte jag att det kanske var just halva steg som du gjorde.

För övrigt ser ni ut att trivas fint tillsammans och han verkar lyhörd! :bow: :bow: Det anser jag vara jätteviktigt!

Förklara gärna det där med halva steg om du har lust!

Din förklaring angående att balansera huvud och hals låter logisk tycker jag....måste fundera...återkommer med frågor!!

Nej jag förstår att det är svårt för dig att svara på dessa frågor - det är ju egentligen frågor till en tränare.

Tänkte kanske ändå någon hade en ide'

Jag kollade inte på filmen, jag svarade enbart Evis.

Jag har inte gjort detta uppsuttet. Vi gör det från marken. Enbart. Så själva övningen Evis beskrev kände jag igen.

Det höjda huvudet får hästens tyngdpunkt att backa, helt naturligt. Det har inget självändamål. Det intressanta kommer ju när hästen kan hålla sin tyngdpunkt bak och samtidigt länga halsen framåt/nedåt/ut - eller hur man väljer att säga det. Ren grundskolning kan alltså vara att mha hästens huvud- och halsposition få tyngdpunkten att backa.

Men för mig (och antagligen för min tränare) är detta bara en liten liten bokstav i alfabetet. Inget som kan ersätta ridning, rakriktning, bjudning, schwung osv. Men det kan vara vaniljsockret i kakan.

Edit: kollat lite på filmen. Jag gör inte övningen i skritt. Jag gör det från mark i halt. Höjer hästens huvud tills jag känner den balansera om. Håller inte kvar huvudet utan gör som Evis berättar, låter den vila. När jag fått bak tyngdpunkten och hästen är lätt att manövrera kan jag gå över till att låta den rygga med kvalitet.

Senast ändrad:

Intressant!!
Har aldrig hört talas om detta förfaringssätt, men blir oerhört nyfiken!

Härförleden diskuterades Philippe Karl på Buke, i hans instruktionsvideos kan man se exempel på detta. Jag har också en känsla av att det var det han försökte förklara under sina clinics i Sverige, men jag tror inte han nådde fram.

Jag tror att man kan ha det till något, men sen är det inget som jag tror är allena saliggörande. Eller hur man säger.

Se på mig nu -- jag borde ju eg vara nere och rida den holländska sportponnyn, och här sitter jag framför datorn och raljerar om tyngdpunkter. :o

Det höjda huvudet får hästens tyngdpunkt att backa, helt naturligt. Det har inget självändamål. Det intressanta kommer ju när hästen kan hålla sin tyngdpunkt bak och samtidigt länga halsen framåt/nedåt/ut - eller hur man väljer att säga det. Ren grundskolning kan alltså vara att mha hästens huvud- och halsposition få tyngdpunkten att backa.

Men för mig (och antagligen för min tränare) är detta bara en liten liten bokstav i alfabetet. Inget som kan ersätta ridning, rakriktning, bjudning, schwung osv. Men det kan vara vaniljsockret i kakan.

Jag är med på det där med huvudpositionen på så vis att ja, den kan flytta hästens tyngdpunkt. Även så är det ett faktum att en häst med hög huvudposition lättare kommer upp med manken än en häst men låg huvudposition t ex en häst som betar. Därav inte sagt att formen är bra för det såklart.
Jag själv använder mig omedvetet av det där "ombalanserandet" genom att lära hästen att tygeltagen ska gå igenom hela ryggen till bakdelen, att jag med hjälp av förhållningar ska kunna rätta till hästens balans istället för att stjälpa den om man säger så.
Men den stora skillnaden i tillvägagångssätt tror jag är att pusselbit nummer ett alltid är avslappningen. Om hästen inte lyder eller är rejält i obalans så man måste ta en grövre hjälp kan jag få försaka avslappningen just i det steget för att sedan få tillbaka den, just då kanske balansen är prio. Men utan avslappningen framåt/nedåt känner jag inte att jag i längden har någon nytta av ombalanseringen, även känns den mycket lättare att utföra om hästen redan är avslappnad... Och själva balansträningen med hästen är ju för att den lättare ska kunna lyda mina hjälper, har egentligen inget med formen att göra.

Har jag missat något syfte eller har ni någon annan nytta av den än det som tagits upp?

Tillägg: Innan ryggning gör jag ungefär samma sak, men då är det extra noga med avslappningen för att få en diagonal, icke-låst ryggning :p

Senast ändrad:

Jag tycker precis tvärtemot dig. Framåt/neråt har ingen som helst funktion om inte hästen redan lagt vikten bakåt. Eller är det _jag_ som missförstår?

Jag jobbar inte med upprörd häst (medvetet). Jag ger pauser hela tiden.

Att föreslå en "chambong" (för jag antar att det är samma som chambon?) är i mina ögon en ren förolämpning. Varför ska jag tvinga min häst in i en form med hjälp av fusktyglar?
Alla sorters hjälptyglar är en ren förlolämpning mot en häst enligt mig.

Nu vill jag inte gå in i diskussion om detta, jag förstår att du har jobbar mycket från marken, av din beskrivning:bow:

Men en chambon "tvingar" inte hästen:confused: VEt inte om du känner till hur den verkar? Du kan inte jämför med tex inspänningar av olika slag.
Det du gör på filmen är mycket mer tvingande i så fall.
Måste bara påpeka det. Följer i övrigt diskussionen.

Jag tycker precis tvärtemot dig. Framåt/neråt har ingen som helst funktion om inte hästen redan lagt vikten bakåt. Eller är det _jag_ som missförstår?
.

Jo det har den funktionen att den tillåter hästen att bli tredimensionell.
Hästen kommer igång med den axiala rotationen, det tycker jag är vinst för ryggen därmed hela hästen särskilt i förlängningen.
( sedan är det kanske inte så nyttigt att flänga runt på framkotorna heller - men varför måste det vara antingen eller ? )

Om man tänker att just rygg_verksamheten_ är grunden för att arbeta hästen losgelassen - avspänd
Så är vikten bakåt och någorlunda fördelad över fossingarna huvudingrediensen i takt.

Utbidlningsskalan är kanske inte applicerbar på AR men annars så är ju de första två stegen något som hör ihop, och som man inte kan uppnå utan det andra.

Det är också lite det jag är ute och far efter - det uppnås relativt lätt. Inte att hästen i början går stadigt - men det är inte så svårt att hitta dit - alls.

Och det jag menar är att tränaren borde guida dit så fort som möjligt - för hästens skull.

Jag såg PK demonstrera - och jag ser ingen vinst att under rörelse rida med sänkt rygg.

Jag blir också väldigt brydd att en person med hans dignitet uppvisar en sådan ridning.

Visst finns det olika vägar till målet - men varje steg hästen tar - tränar någon muskel.

Jag själv skulle inte i någon sekund vilja rida runt med en häst som undandrar sig arbetet med att sänka ryggen - de musklerna har så lätt att kopplas in ändå.

Jag tycker man glömmer att man faktiskt tränar hästen varje gång man sitter på den - sedan hur - är en annan femma

Som sagt, "vi" gör inte denna övning uppsuttet. Jag ser samma sak som du ser när PK kommer upp i sadeln.

I piafferna får han igång maskineriet, men så funkar det väl på många håll i världen - man rider lite piaff, rider sen omkring på den samling det ger ett tag, sen har man tappat det och man får piaffera igen.

Jag är inte så välberiden, har inte testat så många hästar, men på de två jag haft har jag först fått försöka få vikten bakåt, innan jag kunnat länga framåt/neråt. Jag vet inte om det beror på mina egna tillkortakommanden, slumpen eller just de två hästar jag haft. Jag har inte den erfarenheten än att avgöra.

Jag tror givetvis att man kan göra på många sätt och det kan bli rätt. Och jag tror faktiskt att PK kan göra vissa grejer bra.

Den axiala rotationen, hur får du fram den gm längning framåt/neråt? Tänker jag fel när jag tänker skruvning av ryggrad när jag tänker axial rotation? (dvs böjning)

Tillägg: jag gör inte denna övning utan överinseende, jag känner mig inte tillräckligt tajmad än.

Men en chambon "tvingar" inte hästen:confused: VEt inte om du känner till hur den verkar? Du kan inte jämför med tex inspänningar av olika slag.
.

Tänkte också på det, och kanske måste föklara att man inte tömkör på chambong - utan har den när man longerar.

Longera är också det slitsamt - men det finns noginget mer skadligt än en häst som går med sänkt rygg elelr utan ryggverksamhet.

Hästen måste slappna av i ryggen för att musklernas stötdämpsande funktion skall komma igång. På en hsät som har misnta spänning i ryggen tas hela stöten upp i leden.

Om man lär sig hur en stressad häst ser ut - så kan man själv välja metod - som utsätter hästen för minst stress

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 305
Senast: Magiana
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 836
Senast: IngelaH
·
Träning Precis det frågar jag mig, för nu börjar jag bli trött och less på detta... Köpte henne för snart 3 år sen, då var hon 9 år...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 076
Senast: Bewelinn
·
S
Ridning Kommer ni ihåg alla diskussioner och frågor som jag och andra kommit in på om min lilla häst när det gäller tränsbett? En liten...
Svar
11
· Visningar
1 275
Senast: Spider84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka