Kan du se felet på min häst?

Sv: Kan du se felet på min häst?

lady_vip skrev:
Nej, jag har inte gått igenom hästen på klinik, dels för att det är långt och dyrt och dels för att jag inte har något att peka på. Jag kan ju inte säga "hon är sur"...
Hade hon visat obehag av sadel, självklart hade jag satt en utredning på det... Tänderna är nyligen vidgjorda, vargtänder som åkte ut. Likadant om hon hade haltat, visat olust till att äta osv. Men hon är god och glad alltid annars och "dumheterna" känns lite situationsbundna...

Anledningen till att jag slänger ut frågan här är för att det kanske är fler som har varit med om detta. Som sagt, min tränare med 30 års erfarenhet har nu lagt snart 3 år på henne och ändå får vi inte det att klicka helt. Ska vi helt enkelt acceptera att det är en svår häst och att jag aldrig kan räkna med att hon kan lära sig att gå i en korrekt form?

//E

Tycker iallafall att om du inte utrett henne på klinik ska du åka och röntga henne även om du tycker det är långt och dyrt .
Ryggproblem behöver inte göra ont och att dom sammankopplar smärtan med sadeln .
Utan snarare kan den kanske smärtan kopplas med formen _ställningar om det sitter något litet i halskotpelaren osv .
Jag utgår aldrig från att hästar enbart är *dumma* och inte vill jobba ..
Endel kan gå ganska okey i flera dagar och sen klarar den inte mer och får man reda på vad som kan orsaka problemet så kanske man får nöja sig i att rida i en lägre /längre form som passar och de hästar jag sett med problem har faktiskt hoppat utan problem ..

Och visst kan man åka och säga till klinik att min häst är sur :D
och sen räkna upp alla andra saker så börjar man lägga ett pussel och vetrinärerna har så mycket kunskap så hade det varit min häst hade jag uteslutit om det fanns en chans att hon hade ont hade jag kollat det och sen hade jag tagit tag i DAMEN ;) om man absolut inte hittat något ..
Mvh Miaa
 
Sv: Kan du se felet på min häst?

Kul att läsa dit inlägg! :)

Du har rätt i att det inte är lätt, vi har ju fått lära henne allt... Men från att vara en ganska seg och tråkig häst är hon idag pigg och vändbar. Framåtbjudningen finns där, men jag kan inte "ta tillbaka" så som jag vill utan får ofta rida i ett ganska högt tempo för att hon ska orka.

Jag försöker vara väldigt noga med min sist, inverka mycket och hon tar dem hjälperna bra, "rider" alltid igenom halvhalter och halter med sätet.

Jag har gjort som du, inriktat mig på en sak i taget och tränat det. Hon är rätt smidig i sidorna, har rätt lätt (jämfört med "ryggjobb") att göra slutor och öppna, även skänkelvikningar där hon lätt blir loss i sidorna.

Ska prova nu i eftermiddag att vara "extra basic" och se vad det ger så återkommer jag :)

//E
 
Sv: Kan du se felet på min häst?

Jag ska ta in det du skrev och börjar det inte lossa snart så åker jag iväg. Får väl spara pengar först :smirk:

//E
 
Sv: Kan du se felet på min häst?

Måste tillägga:

Det knepiga med denna hästen är ju att hon i 6 år har fått lära sig att så fort hon strular eller "dummar" sig så avslutas det och hon vinner. Hon är dessutom lite av en "PMS-kärring" som ofta visar på tok för mycket dominans mot andra hästar och människor. Mig bråkar hon sällan med, det är inte lönt. Men kommer det en ny ryttare så kan de mycket väl åka i backen...

Därför har jag svårt att tro att hon skulle ha ont. Jag tror att det kan vara en respons eller ett svar från henne att "detta är jobbigt" och då ska hon ta sig ur det. Men jag kan ju nu inte ta henne ur den onda cirkeln...

//E
 
Sv: Kan du se felet på min häst?

Fast jag har väldigt dålig erfarenhet när det gäller klinikveterinärer... Köpte tex en blind häst pga att de antingen missade det eller fick lite extra slantar i fickan för att missa det...

Men du kanske kan rekommendera en bra veterinär i mitt område som inte bara är intresserad av pengar och dyra utredningar?

//E
 
Sv: Kan du se felet på min häst?

Visst kan du åka till vet. (klinik) med anledningen att det är strul i markarbetet.
Det gjorde jag och det visade att min pålle hade en låsning i länden och av det fått kotledsinflammation på båda fram.
Dessutom så visade det sig att hon har täta och något överridande kotor i ryggen.
Tack vare detta besök så har jag idag en häst som fungerar alldeles utmärkt!
Vad hon behövde var ju att få rätt på låsningen och sen bygga upp musklerna igen från början.
Väl värda pengar faktiskt!
Lycka till med din häst!
 
Sv: Kan du se felet på min häst?

lady_vip skrev:
Måste tillägga:

Det knepiga med denna hästen är ju att hon i 6 år har fått lära sig att så fort hon strular eller "dummar" sig så avslutas det och hon vinner. Hon är dessutom lite av en "PMS-kärring" som ofta visar på tok för mycket dominans mot andra hästar och människor. Mig bråkar hon sällan med, det är inte lönt. Men kommer det en ny ryttare så kan de mycket väl åka i backen...

Därför har jag svårt att tro att hon skulle ha ont. Jag tror att det kan vara en respons eller ett svar från henne att "detta är jobbigt" och då ska hon ta sig ur det. Men jag kan ju nu inte ta henne ur den onda cirkeln...

//E

Jag förstår att hon har temperament, men det förklarar inte hennes fysiska reaktion. Det kan mycket väl vara en kombination -har hon obehag blir pms-reaktionerna starkare. Hade själv haft ett sådant sto tidigare. Hon vägrade gå åt höger i två år och hade ett satans humör. Men hon hade verkligen jobbigt, hon var så sned från början, och det gjorde ont.
Det ska inte vara tungt eller svårt att gå i rätt form. Det ska tvärtom göra livet som ridhäst lättare. Därför blir jag misstänksam. Är helt övertygad om att problemet inte sitter i munnen, utan någon annanstans i kroppen, och att du behöver utreda allt som går för att slippa kämpa i tre år till utan resultat
:crazy:
 
Sv: Kan du se felet på min häst?

nar jag jobbade at en hastforsaljere hade vi ett tag en liknande, hoppade super, en trakhenare, men markarbet... Kom en kund o ville provrida pa kandar, han gick som en gud! Aven dagen efter pa sitt vanliga, sa vi red ungefar varannan dag pa kandar, jattebra, men det kan vara svart om ni har problem med bjudninge
 
Sv: Kan du se felet på min häst?

Jag kommer antagligen att utreda henne, om inte annat för min egen skull :)

Ska bara hitta en veterinär som jag tror kan fixa det utan massa "hittepådiagnoser"...

//E
 
Sv: Kan du se felet på min häst?

Var i Skåne bor du? Jag kanske kan tipsa om ett par vettiga veterinärer som tar hästägaren på allvar när man kommer in med upplevda problem.
 
Sv: Kan du se felet på min häst?

Flyinges veterinärer borde väl vara bra? Min häst blev undersökt där.
 
Sv: Kan du se felet på min häst?

Varför borde de vara särskilt bra? Borde inte Helsingborg vara bra, det är ju Regiondjursjukhuset....
 
Sv: Kan du se felet på min häst?

Jag fick tips om en klinik i Ä-holm, även om det är nästan 15 mil dit. Fick en tid på måndag, så då är det bara att lasta och åka. Helsingborg har jag tyvärr lite dålig erfarenhet av, dock var det ett bra tag sen. Provar här så får vi se, har en annan att välja på också. Handlar det sen om röntgen så gäller Hbg eller ATG.

Ska bli "kul" att se vad det kan vara.

//E
 
Sv: Kan du se felet på min häst?

Lycka till, haller tummarna for dig:bump:
 
Sv: Kan du se felet på min häst?

Låter jobbigt det där... Själv klarar jag inte ens av "normala" tjurston...

En liten tröst, eller hur man nu vill se det är att endel hästar kan vara väldigt speciella och enda sättet är att långsamt och enträget arbeta dem. De blir bättre men de blir aldrig lika lätta som "vanliga" hästar. Ex min mors sto. Hon är nu 16 år och nu börjar jag tycka hon ör en trevligt ridhäst på vissa punkter. Men det har tagit sin tid, vi har haft henne sedan föl :crazy: och jag ser ändå min mor som en ryttare som är fullt kapabel att ta fram en unghäst och framför allt så är hon extremt konsekvent och "tar det lugnt". Men mkt av den hästens beteende kommer nog från hennes stam. En knepig fullblodshingst som pappa och ett väldigt speciellt korsningsponnysto som mamma. Vet du ngt om din hästs mor/far o längre tillbaka, eller ngt om hennes släktingar? Endel är ju kända som svåra i munnen elelr väldigt skarpa osv o det slår igenom förr eller senare. Visst kan man fostra mkt om man är med från början men din verkade ju inte haft ngt exemplarisk uppväxt ur uppfostrans synpunkt. Och det genetiska ligger ändå kvar i bakgrunden hela livet, vårat sto är fortf mkt "jobbig" så tillvida att hon fortf alltid testar om hon kan göra på sitt sätt. Även om hon i 16 år har blivit tillsagd "nej du får inte" och det alltid varenda gång slutat med att hon gett med sig. Men hon ger med sig för Den gången, eller Den dagen. Nästa dag är en ny dag :smirk:

Men jag önskar dig lycka till iaf o har väl inget mer tips än att fortsätta kämpa på, kolla upp henne nogrrannare o kolla upp henens stam för o se om ni kanske har ett "omöjligt projekt" o hon ev kommer vara mer eller mindre svår resten av tiden. Ägarna till släktingar kanske har andra tips :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Kan du se felet på min häst?

Har kanske inte med tråden att göra, men eftersom ni är inne på röntgen så är jag nyfiken.
Vad kostar det egentligen att röntga?
Har hört olika, vissa säger 800:-/plåt och andra 2000:-/plåt..
Vad stämmer egentligen? Om man utgår som nu tex, röntga ryggen. Vad kan det kosta?
 
Sv: Kan du se felet på min häst?

lady_vip skrev:
Hon KAN ju ha ont i ryggen, men hon visar inga symptom på det annars, jag är rätt noga med henne.

//E

Hela ditt första inlägg är väl ett symptom på ont i ryggen

Visst kan du säga till en bra veterinär att hon inte visar sammarbetsvilja och är sur.

Att hon hoppar betyder inte att hon inte har ont i ryggen.

det faktum att hon är hoppad högt utan grundutbidlning talr ju för att hon blivit överansträngd i ryggen

En frisk häst i en passande sadel beter sig inte sådär om inte ryttaren är en fullkomlig klåpare....
 
Sv: Kan du se felet på min häst?

Jag håller med de som skrivit om utredning av rygg mm. Eftersom hon inte är van att ridas i rätt form från början har ju säkert ryggen fått extra stryk. En riktig utredning med röntgen osv vore nog bra för att utesluta nåt problem där. Nu såg jag i ett senare inlägg att du redan beställt tid. Ska bli intressant att höra vad det ger.
Sen funderade jag på det där med munnen. Du skrev att tänderna var vidgjorda, men på vilket sätt? Det finns många sk "tandtekniker" med varierande utbildning och kunskap. Jag skulle rekommendera om du inte får nåt napp via ryggutredningen att du tar kontakt med en riktig veterinärhästtandläkare. Kan rekommendera ett par jättebra.
Sen det där med bett. Variation är viktigt. Inte ha samma bett varje dag, utan ha ett par bett att variera mellan, samt ev. något bettlöst om det fungerar.
Sen funderade jag på om det inte vore bra att låta dressyrtränaren titta på hoppträningen och vice versa, kanske tränarna kan komma på nåt när de ser hästen funka resp. inte funka.
Bomövningar kan kanske vara nåt . Intressant artikel i senaste ridsport angående unghästträning och bommar.
Bara lite funderingar från min sida.

Lycka till!
 
Sv: Kan du se felet på min häst?

Hur kan du veta att hästen har ont i ryggen för att hon går emot mig? Det är som sagt en tuff individ som utnyttja alla tillfällen. Vi har varit väldigt nogranna med att bygga upp henne rätt och jag har inte börjat hoppa högt förrän i vintras. Sen vad förra ägaren sysslade med, det kan man ju fråga sig...

Jag ska kolla upp rygg, ben, länd osv på måndag som sagt. Men jag tror inte att man direkt kan säga att denna hästen har ont, jag har 2 proffsiga tränare som båda 2 tror att det är tveksamt om hon verkligen har ont... Nu går jag på min känsla så får vi se vad utredningen säger.

//E
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 453
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp