AR på hackamore? + kritisera min ridning.

Sv: AR på hackamore? + kritisera min ridning.

Ja förstår du varit sjuk o allt, men ja svarar på det jag ser endå..

Han ser ut som han e delad på mitten, bak sprattlar för sig, du sitter på en stilla rygg o framdelen bromsas nästan hela tiden. fortsätter du sådär kan det gå illa! Sluta greja med handen hela tiden, rid frammåt me hela hästen i en del några veckor o när de skjuteriväg för mkt gör en enkel övning som volt, sväng, bakca, byt varv o koncentrera dig hela tiden som du gör nu, men tänk på att koncentration inte e samma sak som lååångsamt eller bromsa. Vet inte exakt va det e du försöker göra egentligen, men vad det än e ser det ut o va nåra år för tidigt..

"Jag ber honom höja huvudet och därmed tar jag bort skjutkraften på honom.

Genom att ta bort skjutkraften kan jag sedan bygga upp bärkraften och senare introducera skjutkraften tillbaka till hästen."

aha, nu förstår jag! fast jag skulle nog sätta mig o fundera några timmar på hur vettig den iden låter.. Om du bara känner efter, känns de som en bra metod? eller läsa lite böcker, se hur vanlig den metoden är o hur den evt används Eller försöka sätta dig in i hur de känns i hans kropp.

Vet jag verkar negativ..men du har superbra koncentration på filmen, så de bra!

"Jag ber honom höja huvudet och därmed tar jag bort skjutkraften på honom.

Genom att ta bort skjutkraften kan jag sedan bygga upp bärkraften och senare introducera skjutkraften tillbaka till hästen."

aha, nu förstår jag! fast jag skulle nog sätta mig o fundera några timmar på hur vettig den iden låter.. Om du bara känner efter, känns de som en bra metod? eller läsa lite böcker, se hur vanlig den metoden är o hur den evt används Eller försöka sätta dig in i hur de känns i hans kropp.

Vet jag verkar negativ..men du har superbra koncentration på filmen, så de bra!

bara lägga mig i lite.... är det inte bättre å lita honom behålla sjkutkraften å be honom höja sig alltefersom? det låter som du fuskar lite!!!!;)

"
Jag ber honom höja huvudet och därmed tar jag bort skjutkraften på honom.

Tror att han är obekväm i den form som du vill ha honom i- varav protesterandet.

Ser fin ut när han tillåts söka sig neråt o kan då skritta genom kroppen o även ryggen.

*dv kl*

Jag tror jag gjorde en miss i mitt inlägg...

Jag är intresserad av AR-kommentarer.

Inte en mixad massa av alla olika sorters inriktningar.

Inget negativt gentemot er som inte rider AR men eftersom jag personligen rider AR och detta är en AR övning.

Jag vet att det skiljer sig i vissa fall stort mellan den sk. engelska ridningen och Ar så därför är jag intresserad av AR kunskap.
:)

Han ser inte helt ren ut i gången, men svårt att se om det är mekaniskt eller bara spänningar. Blir nog möjligt att se när han slappnar av mera.
Hästen ser ju inte helt nöjd ut med betslingen, men du verkar ju ha provat lite olika. Bara en vanlig remontnosgrimma, det sitter ju stabilt och ger klara hjälper? Vet inte om jag skulle rida ut på det, men på inhängnat område.

Rider klassisk dressyr (CS) och gjort typ samma övning med samma syfte på en kallblodstravre....

För mig gick det bättre att öva i skogen, då fick hästen mera stimulans och lättare att vänta på mig och vilade mycket mera i steget.

KL
Jag är intresserad av AR och tränar för AR instruktörer vid tillfälle.

Fast jag skulle vilja ha förklarat poängen med att göra den övningen, har sett liknande ridning men förstår inte.

Har själv fått intrycket att vissa instruktörer ibland tar egna vägar och hittar på lösningar då man stöter på ett stort grundläggande problem. fast det kanske är oundvikligt att jobba sig igenom den problematiken den långa vägen.
De snabba fixen känns som om de kommer att antingen skapa spänningar eller onaturlig utbildningsföljd med problem längre fram.

Jag har ännu åsikten att det är a o o att behålla överlinjen och försöka ha en avslappnad böjning i botten och sedan gå vidare med skolor.:)
Och om det brister i avslappning eller böjning blir det oundvikligen fel då man trixar sig förbi de problemen för att försöka jobba med det senare.

En spänd rygg borde omkullkasta den goda verkan i alla övningar och inte tillåta en sund rörelse genom kroppen.

Att med höjt huvud o spänd (stilla) rygg hämma påskjutet på obalanserad häst känns tokigt.

En spänd häst blir ju lugnad naturligt av att gå lite lågt med huvudet.

Men jag vill gärna ha en förklaring som visar poängen med övningen!
Då går det kanske att se förbi det som redan kommenterats och se hur det skulle kunna utvecklas härnäst.:)

har nog själv jobbat som Sofia sa med påskjutsproblematiken. vänt in på volt och hämtat in inner bak. samt bytt varv mycket för att automatiskt korta steget i vändningarna och hitta balansen.
Inte velat fastna i "handarbete" och fokus på förhållningar medans det pinnar på framåt.

Han ser ut som han e delad på mitten, bak sprattlar för sig

Det håller jag med om, dessutom tycker jag inte heller (som någon skrev längre ner) att han ser helt ren ut bak...

... men det är en söt häst du har, TS! ;)

Vad härligt att få rida:bow: :)

Han ser ut att var lite spänd, är han skeptisk mot fotografen:p Han sladdar med rumpan och kan inte koppla av. Ser lite avvaktande ut öht.

Men vad gör det? Det var ju första gången, kanske var du lite spänd också :confused: Bitvis ser han trevlig ut, när han släpper lite.

*dv kl*

Eftersom det nu inkommit lite kommentarer så ska jag lägga fram bakgrundeshistorie på hästen.

Hästen är en 17 årig hingst, han är en kbl travare som gått på travet tills för ca 5 år sen då han blev skodd fel, med för höga trakter. Följden blev att han fick ringbandsopereras.
Enligt vissa källor hade han under perioden då han skulle tillfriskna så ont att han inte kudne annat än ligga ner i hagen och boxen efter operationen.
Huruvida detta är sant eller ej vet jag inte eftersom personen ifråga stod på läktaren och pratade med stallägaren.
Han hade det bra hos sin förra ägare enligt mig. Jag saknar kunskap att dömma i det fallet.

Max är som sagt en travare, eller fd. numera är han en ridhäst.
Han har problem med massor av saker.
Ha i åtanke att han skall beaktas som en travare som i stort sett börjat ridas och att han hela sitt liv i stort sett gått på banan.

Han är för rörlig i baken.
Han har problem med att böja i ena varvet för att han hela sitt liv tränats att böja åt andra hållet (tyvärr valigt bland travhästar iom att de springer i ett varv på banan).
Han hade extrem prestationsångest när han kom. Den är så gott som borta, men blir någon arg på honom så komemr den tillbaka igen.
Han har även extrem klaustrofobi och separationsångest. Därav är han även mkt lätt att mista koncentrationen på.

Han har ingen styrsel i sin kropp, som många redan nämn är han inte en utan två hästar, när jag köpte honom var han tre hästar... det går frammåt.

Han har inte ont i sin bakdel. Det innebär inte att han per automatik inte har problem med den.
Det är stor risk att han fått något pga det som senare gav honom orsaken till ringbandsoperationen.
Han är dock inte halt. Vet. har kollat honom.

Han är spänd, men rena filbunken om man jämför med när han köptes in. Då var jobb förknippat med extrem smärta (inte för att förra ägaren ville honom illa, utan för att han blev skadad).
Han kan utan problem gå fram till en sulky, men så fort det gäller att ställa rumpan i den eller ens bakdelen mot den så blir han som en spänd fjäder och snurrar runt.
Behöver jag säga att vi inte kör...

Att han går högt med huvudet har itne med form i sig att göra som jag sa innan utan är för att ta bort skjutkraften och arbeta fram bärkraften hos honom.
Han har en mycket hög naturlig hållning, oavsett om han bär en ryttare eller står i sin box, och att be honom gå lågt i form innebär för honom att han ska "vila" (från att trava fort framför vagnen) och gå i snabb skritt. Något jag ofta ser hos travhästar framför vagn, när de ska vila är det snabb skritt med huvudet neråt (checken har tagits av, belöningen är att sänka huvudet men hästen ska fortfarande gå fort).
Något vi arbetar med.
Han är definitivt inte lätt att få lugn och avslappnad.

Att låta honom skritta på frammåt komemr inte att ge något, små volter är inte bra för hans bakben.
Att skritta på frammåt kommer att bygga upp hans stress och göra att han vilar änmindre på steget.

Faktum är att denna övning är den som gett bäst resultat när det gäller att få honom avslappnad.

Med Max måste man arbeta lite baklänges. Här gäller det tat tänka tvärt om.
Först avslappning och att få honom att vila på steget, Sen att böja honom. Att få honom avslappnad nog att böja sig innan han är i harmoni är som att böja en stridsmaskin i 90 km i timmen.
Böj och han svänger... Han lyssnar inte alls.
Innan jag föll av hade vi kommit en bit på vägen, vi hade hitta Lite böjning genom att först ta bort det mesta av stressen och sedan börja böja.
Efter det kan jag även introducera att han får gå i en lägre "form" utan att han rusar iväg. Just nu är han inte mentalt eller fysiskt stark nog för det.

Målet är inte att rida år ut och år in i denna "form" som vi rider i just nu. Den är till för att han ska lugna ner sig.

Detta är dag ett vi red annat än rakt fram.

Att tillägga är att hästen vid inköp så fort man red på rakt spår tryckte sig mot ridhusets vägg. När jag ställde honom eller gjorde en öppna klättraade bakbenen upp på väggarna...

Senast ändrad:

För att vara första passet på två år med den bakgrund du har beskrivit så gick ju ridningen jättefint. Känslan måste ha varit enorm!

Jag har tyvärr för lite kunskap om hur man rider och tränar olika hästar med olika förutsättningar/fysiska hinder men med din historia så har du verkligen tillämpat "Dressyen för hästen - inte hästen för dressyren". :bow: :bow:

Lycka till med era framtida övningar, jag hoppas du håller oss underrättade när ni gjort ytterligare framsteg i er ridning.

TS
Phu, vad du har att jobba med!
Rena läromästare vad gäller att lösa problem! Med rätt inställning är det ju super att få jobba med en sådan utmaning, och vilken lycka då det går framåt!

Håll oss gärna uppdaterade om framsteg och bakslag! riktigt intressant att läsa om.

lycka till så länge!:)

även med hans bakgrund känd, tycker jag att du fuskar lite. att inte tillåta honom att söka sig neråt (hans gamla belöning) låter inte snällt! han vill, det syns, men du tillåter det inte, han blir en aning frustrerad över detta och säkert lite hingststöddig på bästa hingstvis. men får du honom att förstå att en neråt-framåt-form inte är likamed fortfortfort på sladdriga ben tror jag att du har mycket vunnet.
får han söka ner när han vill, kommer han slappna av och släppa in benen under sig och per automatik höja ryggen.

varför riderdu inte med sadel förresten?

KL
Kollade igen på filmen. Ridning på gamla travare tangerar ju nästan alltid kategorin friskvård eller sjukgymnastik.:crazy: Vi får ju tag i dem först efter lång och trogen tjänst med allehanda förslitningar!

Här ser det ut som om hästen har en del känningar i sin kropp kvar. Jag vet inte hur kollad han är, men intrycket är obehag för vissa rörelser, belastning av både frambenen och styvhet i vä bakknä.

Jag kommenterar sådana saker för att jag tycker det alltid är viktigt att ha hästens fysiska grundförutsättningar i bakhuvet då man väljer hur den ska tränas. kanske den ibland inte ens bör tränas i den form den befinner sig i för tillfället. (inte din, har din häst som grund för diskussion bara)

Känner igen hela känslan som hästen utstrålar på filmen bitvis i min ena häst. Då hon skulle börja arbetas seriöst slutade hon helt sonika gå i vänster varv. hon talade om med all tydlighet att jag går inte med på att ens försöka jobba med min kropp just nu. Alla är inte lika drastiska som henne utan kämpar på i större utsträckning. Har högre arbetsmoral.:angel:

Då jag inom mig tänkte tanken nu byter vi varv, slängde hon upp huvudet och styvnade till o gick emot vändande hjälper helt.
Hon visste att nu kommer belastningen på det där stela vä bak, osv, vilket hon inte klarade av mentalt eller fysiskt.

Jag följde då en duktig instruktörs anvisningar av hur hon borde jobbas för att stärkas och bli mer liksidig. Nu har den hästen lärt mig när det är läge att sitta av, tänka om och göra på ett annat sätt, följa känslan hästen ger även om "expertis" pushar på för högre krav.

-Hon började fungera efter en tids markarbete och vissa behandlingar.

vad vill jag säga eg.. jo kanske att då hästar visar fysiska besvär kanske man inte ska hitta speciella övningar och träna teknik till varje pris.
Vissa saker borde de ju kunna. tex klara att gå i en ok grundform utan att visa tydliga tecken på obehag o stress.

Ta inte den här utläggningen rakt av som riktad mot dig o din häst. :bow: jag spann vidare från tankar ni gav mig då jag såg filmen igen.

Jag förstår vad du jobbar med, jag jobbar på liknande sätt just nu. Tycker filmen är jättekul att se, jag ser alla mina svårigheter så tydligt i dej! Och jag kan inte ens "skylla" på en olycka tyvärr :o

Många i tråden tycker ju att det ser spänt och konstigt ut och tycker det ser bättre ut när han får söka framåt-neråt.

Själv tycker jag inte det. Problemet med framåt-neråt är just att hästen inte kan balansera sej med en "lång överlinje", förrän den börjat svikta över bakbenen. Innan dess kommer den bara stöta sej fram över sin framdel.

Att höja fronten slår på ett spännande system i kroppen på hästen, då den börjar känna efter sina bakben, prova att bära upp på dem och koppla in motorn på ett sviktigt sätt istället för att stöta sej fram och slunga hela kroppen över framdelen.
Hästens huvud och hals väger ju rätt mycket, för att kunna söka sej ordentligt fram-ner och få en lång överlinje måste hästen så att säga behålla vågskålen bakåt, det är då man får en höjd länd och en häst som sitter ihop.
Att rida ut hästen fram innan den kan balansera sej baktill, behöver ju inte vara fel - men det är inte ridning i balans, eller ens balans-stimulerande.

Eftersom det är CD du fått detta från, antar jag att det är PK-inspirerat... Det finns många åsikter om huruvida det är rätt eller inte, men man får ju bli salig på sin tro och lita på resultaten. Och bara jobba vidare längs den väg man valt...

Jag tror att den här sortens ridning och arbete kräver en hel del av sitsen och handen och känslan. Det "avslöjar" alla små snedheter och egenheter man har i sitsen, på ett annat sätt.
Och kräver mycket pauser. Det är mycket att smälta för nervsystemet. Tycker du pausar fint i din film, hitta igen bakben - paus - hitta igen bakben - paus. :bow:

Jag tycker han har en fin kallblods-"aktion" - han har mycket gung och en fin rotation i ryggraden, en tydlig diagonal och en ok bärighet av naturen. MEN jag ser också att han inte stannar kvar i bärigheten, och det blir säkert lite svårpåverkat? (dvs han gungar fram i sin egen takt, i sin egen form och har svårt att förändra sej)
Jag tror det arbete du gör, är utmärkt för den här sortens häst! :banana:

Effekten tycker jag mej se på eran film, det händer något i hans bäcken, i hela bakbenen - "Jag kan göra så här för att ha balansen baktill". Han riktar in bakbenen på framdelen, hittar svikt och balansen börjar så att säga förändras bakåt. Se på länden, där är resultatet tydligt! (det ska du ha bugningar för, dit kommer inte jag under mina försök)

Han ser ut att korta av bakbenen ibland men det vill jag påstå beror helt och hållet på din rumpestump. Jag har sett samma tendens på min häst när jag blivit filmad, och blev förskräckt, tills att jag insåg att han kortar av sej på sidan där jag inte får upp sittbenet ordentligt. När jag får upp sittbenet och bereder plats för hans rygg, och inte "trycker undan" bakbenet - så säger han bara "TACK" och kommer in med en sådan kraft att det är närapå piaff-känsla i rumpan på mej. (jag eftersträvar inte piaff i detta arbete, utan bara svikt över bakben och rakriktning..... :D )
Man är ju sned och vind, det är alla, men när man pillar med dessa detaljer så märks det sjukt mycket.

Det är roligt att ur detta, börjar jobba med att sakta länga ut överlinjen och ge en större ram - med fortsatt svikt över bakbenen och balans baktill. Det ger en ny dimension på det där med framåt-neråt, har i alla fall gjort det för mej. Var det SÅ det skulle kännas när hästen stannar kvar i bärigheten när den får en längre överlinje....

Han ser ut att korta av bakbenen ibland men det vill jag påstå beror helt och hållet på din rumpestump. Jag har sett samma tendens på min häst när jag blivit filmad, och blev förskräckt, tills att jag insåg att han kortar av sej på sidan där jag inte får upp sittbenet ordentligt. När jag får upp sittbenet och bereder plats för hans rygg, och inte "trycker undan" bakbenet - så säger han bara "TACK" och kommer in med en sådan kraft att det är närapå piaff-känsla i rumpan på mej. (jag eftersträvar inte piaff i detta arbete, utan bara svikt över bakben och rakriktning..... :D )
Man är ju sned och vind, det är alla, men när man pillar med dessa detaljer så märks det sjukt mycket.

Det där håller jag med om. Vi är alla sneda mer eller mindre och måste "bevaka" för ovanorna flyttar sej tyvärr också utan att man märker det. Tidigare vek jag mej tex i vänstersidan och satt mer "till vänster", nu har jag märkt att jag tenderar att göra tvärtom :confused: vika i höger. Det har förstås att göra med att allteftersom amn arbetar med egna och hästens svaga sidor så ändras det och man är aldrig "framme" med hel liksidighet, tyvärr.

Tack för ditt svar Evis.

Det var utförligt och ligger i linje med den ridning jag håller på med och det är precis som du säger, från början till slut.

Tack för tipset om sittbenen. Det ska jag försöka lägga på minne när vi filmar idag.
Jag rä itne riktigt säker hur jag ska komma dit, men jag har en aning om att det har att göra emd att jag själv måste slappna av och inte spänna mig över just sittben och lårpartiet.

:)

Vi får väll se hur dagens arbete går.

Lite spontana kommentarer:

* Kapson är visserligen också skarpt men ger oftast en bättre effekt än hack, dörför rider jag numera aldrig med hackamore utan varierar mellan grimma/sidepull (i olika varianter)/kapson beroende på hur skarpt jag vill ha det och vilken inverkan jag vill ha.

* Det känns som att hästen ofta "rinner iväg" med för långa steg. När jag läste några av dina svar här såg jag ju att du faktiskt jobbar med det, men det är tråkigt att se att hästen "rinner iväg" mest när den söker sig framåt/nedåt. Framåt/nedåtsökningen skulle jag vilja se mer eller mindre hela tiden för att hästen ska få vänja sig vid det läget och successivt sluta rinna iväg.

Nöjer mig med dom här kommentarerna för det var det jag reagerade mest på :p

Då jag inom mig tänkte tanken nu byter vi varv, slängde hon upp huvudet och styvnade till o gick emot vändande hjälper helt.
Hon visste att nu kommer belastningen på det där stela vä bak, osv, vilket hon inte klarade av mentalt eller fysiskt.

En häst jag hade "kände av" när man ville få den belasta höger bak ett snäpp till (dom dagar den kände sig ofräsch) och gjorde en 180 eller 360 graders helomvändning på bakdelen för att undvika att belasta bakbenet på det sätt den tyckte var jobbigast:rofl: Även kunde den resa sig på bakbenen, sparka bakut eller bocka, men allt så lugnt och sansat så det nästan var som att den sa "nej, jag vet en övning som är mycket bättre!":angel:

Bockning/stegring vad man nu ska kalla det. Den här dagen VAR han väldigt ofräsch så egentligen hade jag inte tänkt träna alls, men eftersom det "bara" var stelhet så tyckte vi den kunde gymnastikjobbas lite i skritt iaf. Den hade varit barfota bak i ca 3 veckor och blivit öm i strålarna så den gick nästan som att den hade korsförlamning. Skodde på den illa kvickt så snart jag förstod VARFÖR den gick som den gick och tog ut veterinären dagen efter för att kolla så det inte var något annat fel. På videoklippet hade han precis avslutat en behandling med antiinflammatoriskt. (Lite off topic, men lite hör det ju ihop med tråden eftersom hästen, förutom bockningen, reagerar nästan som TS häst.) När den inte var fullt så stel så var den också sån som lätt flöt iväg och protesterade mot handen och kunde "spontanspänna" både rygg och nacke även om man t o m satt på långa tyglar.

http://www.youtube.com/watch?v=pQ9pN9nbetw

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 296
Senast: Magiana
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 835
Senast: IngelaH
·
Träning Precis det frågar jag mig, för nu börjar jag bli trött och less på detta... Köpte henne för snart 3 år sen, då var hon 9 år...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 076
Senast: Bewelinn
·
S
Ridning Kommer ni ihåg alla diskussioner och frågor som jag och andra kommit in på om min lilla häst när det gäller tränsbett? En liten...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Spider84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka