Sv: AR på hackamore? + kritisera min ridning.
Jag förstår vad du jobbar med, jag jobbar på liknande sätt just nu. Tycker filmen är jättekul att se, jag ser alla mina svårigheter så tydligt i dej! Och jag kan inte ens "skylla" på en olycka tyvärr
Många i tråden tycker ju att det ser spänt och konstigt ut och tycker det ser bättre ut när han får söka framåt-neråt.
Själv tycker jag inte det. Problemet med framåt-neråt är just att hästen inte kan balansera sej med en "lång överlinje", förrän den börjat svikta över bakbenen. Innan dess kommer den bara stöta sej fram över sin framdel.
Att höja fronten slår på ett spännande system i kroppen på hästen, då den börjar känna efter sina bakben, prova att bära upp på dem och koppla in motorn på ett sviktigt sätt istället för att stöta sej fram och slunga hela kroppen över framdelen.
Hästens huvud och hals väger ju rätt mycket, för att kunna söka sej ordentligt fram-ner och få en lång överlinje måste hästen så att säga behålla vågskålen bakåt, det är då man får en höjd länd och en häst som
sitter ihop.
Att rida ut hästen fram innan den kan balansera sej baktill, behöver ju inte vara fel - men det är inte ridning i balans, eller ens balans-stimulerande.
Eftersom det är CD du fått detta från, antar jag att det är PK-inspirerat... Det finns många åsikter om huruvida det är rätt eller inte, men man får ju bli salig på sin tro och lita på resultaten. Och bara jobba vidare längs den väg man valt...
Jag tror att den här sortens ridning och arbete kräver en hel del av sitsen och handen och känslan. Det "avslöjar" alla små snedheter och egenheter man har i sitsen, på ett annat sätt.
Och kräver mycket pauser. Det är mycket att smälta för nervsystemet. Tycker du pausar fint i din film, hitta igen bakben - paus - hitta igen bakben - paus.
Jag tycker han har en fin kallblods-"aktion" - han har mycket gung och en fin rotation i ryggraden, en tydlig diagonal och en ok bärighet av naturen. MEN jag ser också att han inte stannar kvar i bärigheten, och det blir säkert lite svårpåverkat? (dvs han gungar fram i sin egen takt, i sin egen form och har svårt att förändra sej)
Jag tror det arbete du gör, är utmärkt för den här sortens häst!
Effekten tycker jag mej se på eran film, det händer något i hans bäcken, i hela bakbenen - "Jag kan göra så här för att ha balansen baktill". Han riktar in bakbenen på framdelen, hittar svikt och balansen börjar så att säga förändras bakåt. Se på länden, där är resultatet tydligt! (det ska du ha bugningar för, dit kommer inte jag under mina försök)
Han ser ut att korta av bakbenen ibland men det vill jag påstå beror helt och hållet på din rumpestump. Jag har sett samma tendens på min häst när jag blivit filmad, och blev förskräckt, tills att jag insåg att han kortar av sej på sidan där jag inte får upp sittbenet ordentligt. När jag får upp sittbenet och bereder plats för hans rygg, och inte "trycker undan" bakbenet - så säger han bara "TACK" och kommer in med en sådan kraft att det är närapå piaff-känsla i rumpan på mej. (jag eftersträvar inte piaff i detta arbete, utan bara svikt över bakben och rakriktning.....
)
Man är ju sned och vind, det är alla, men när man pillar med dessa detaljer så märks det sjukt mycket.
Det är roligt att ur detta, börjar jobba med att sakta länga ut överlinjen och ge en större ram - med fortsatt svikt över bakbenen och balans baktill. Det ger en ny dimension på det där med framåt-neråt, har i alla fall gjort det för mej. Var det SÅ det skulle kännas när hästen stannar kvar i bärigheten när den får en längre överlinje....